Praha - Sporných dvanáct miliard, kvůli kterým ředitel Student Agency Radim Jančura hrozí přesunem svého plánovaného projektu luxusních spojů HighJet na Slovensko, pravděpodobně České dráhy definitivně dostanou. Změnu rozpočtu ministerstva dopravy, jež tento krok umožní, dnes schválili poslanci. Největším trnem v oku kritiků transakce je způsob, jakým dráhy peníze dostanou. ČD tyto finance obdrží z odprodeje části svého majetku státní firmě SŽDC, která dostane prostředky k nákupu ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Díru v jeho rozpočtu zalepí ministerstvo financí příjmy z různých privatizací.
Zde ovšem nastává problém: soukromí dopravci se totiž cítí mimořádnou "dotací" pro ČD diskriminováni. "S nejvyšší pravděpodobností podáme stížnost Evropské komisi, aby to prošetřila," uvedl šéf Sdružení železničních dopravců Jiří Mužík. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač ale oponuje: "Jiná forma než odkup není možná. Kdyby to prodávaly dráhy pod cenou, tak je celé vedení ve vězení," tvrdí Hodač.
Zdroj: Idnes.cz
Ovšem už se dost proslýchá něco o tunelu směrem z ČEZu skrze ČD někam do další společnosti ... takže tady ČD asi zahrají roli prostředníka a v nejlepším případě se zmůžou na vozidla, co mají do evropské úrovně hodně daleko, alespoň co se spolehlivosti týká. No a zbytek spolknou (stejně nespolehlivé) 471 ... Takže mám dojem, že se soukromníci hezky zviditelnili, vyrobili si reklamu zadarmo, ale konkurence je zrovna moc neohrozí.
Podle vašich "právních" teorií, že 100 % vlastnictví akcií státem znamená, že se jedná o "státní" firmu, by potom byly i DB nebo SBB, takto akciové společnosti zřízené podle německého nebo švýcarského práva, "státními" firmami.
Nejsou.
Domníváte se snad, že kdyby český stát (nevím kým zastupovaný) zakoupil postupně na burze 100 % akci například belgické akciovky, že by se tím okažikem jednalo o českou státní firmu.
A nebo jinak – 100 % akcí Českých drah si koupí Rakousko (zase nevím kým zastupované) – stanou se České dráhy tím okamžikem rakouskou "státní" firmou ?
I když stát vlastní 100 % akcií nějaké firmy, tak se nejedená o "státní" firmu, stát nezodpovídá za dluhy této společnostyi, podobně takováto společnost nezodpovídá za dluhy státu.
Takže o nějaké "podpoře" států nebo dokonce o nedovolené podpoře státu se nedá mluvit. Tomu se musí vysmát každý uchazeč o studim práva.
Kdyby to bylo právně nečisté (možná stížnost "do Bruselu"), tak co brání MD, ČD, SŽDC, aby se odporodej nepotřebného majetku uskutečnil prostřednictvím dalšího subjektu, včetně finančních toků.
Např. ČD a.s. odprodají nepotřebný majetek svojí dceřinné společnosti TSS a.s. za 12 miliard korun, která ho obratem ruky prodá SŽDC s.o. taky za 12 miliard.
No a nebo ještě srozumitelněji – pan Zikmund zakoupí tento nepotřebný majetek od ČD, a.s. Že pan Zikmund nemá oněch 12 miliard korun nevadí. Kupní smlouva s ČD, a.s. (podepsaná ve 12.00 hodin) stanoví dobu splatnosti faktury na 60 dní, přičemž ve 12.10 prodá pan Zikmund tento majetek za týchž 12 miliard SŽDC s.o., ovšem kupní smlouva stanoví splatnost faktury 30 dní.
Čili pan Zikmund bude mít po dobu 30 dnů na účtu 12 miliard a odměnou pro něho budou úroky vyplacené bankou.
A teorie o nedovolené (jakékoli) podopoře ze strany státu půjdou k čertu, protože s penězi získanými od pana Zikmunda si mohou ČD, a.s. dělat co chtějí...
Vlk se nažere a koza zůstane celá ...
A "zlutý pán", případně kdokoli jiný si může jít stěžovat leda do lampárny na hlavním nádraží, zrušené tak před 30 lety ...
Ale k Vmax 230 km/h - proč si koupím 200 koňové auto, které umí jet třeba 240, když by mi stačilo 50ti koňové, které jede 130 a tudíž pro naše cesty stačí? Ano správně, tady jde o ten výkon, který mohu využít při akceleraci třeba z 80 na 140 (při předjíždění apod.), stejně tak naše koridory nejsou na konstantní 160, ale neustále se ty rychlosti mění a díky tomu výkonu mohu dosáhnout dřív požadovanou rychlost...
- Naklápění - budiž.
- Max rychlost 230 km/h, k čemu v ČR?
- Třísystémové pohony? K čemu na trati Pha - Ova, ještěže jedno zajíždí do Vídně.
- Sady zabezpečovačů pro nejrůznější dráhy? K ničemu.
Zrovna do Ostravy by klidně mohly jezdit jen sem určené jenosystémové jednotky s maximálkou do 200 km/h.
Vzhledem k tomu, že ten "upravený regonální vlak" plně vyhovuje maximálním rychlem naší železnice a silně převyšuje parametry drtivé většiny rychlíkových EC/IC vozů, tak není důvod to neprovozovat jako expres. Stačí jen vhodně vybavit interiér.
Myslím že ta cena jen tak moc srovnat nejde...
train50: http://www.zelpage.cz/clanky/student-agency-miri-na-zeleznici
Za ty vlaky chtěl utratit cca 2 miliardy...
Jinak se mi líbí, jak se u nás neustále zdůrazňuje, že ČD dostávají za km méně než jiní dopravci. Ono když se jim pomáhá ve stylu koupíme vám Pendolina, dáme vám 12 mld., tak to je potom dost těžký spočítat, kolik jde reálně do železnice.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.