..: ČD dostanou 12 miliard na obnovou vozového parku :..

Ilustrační obrázekPraha - Sporných dvanáct miliard, kvůli kterým ředitel Student Agency Radim Jančura hrozí přesunem svého plánovaného projektu luxusních spojů HighJet na Slovensko, pravděpodobně České dráhy definitivně dostanou. Změnu rozpočtu ministerstva dopravy, jež tento krok umožní, dnes schválili poslanci. Největším trnem v oku kritiků transakce je způsob, jakým dráhy peníze dostanou. ČD tyto finance obdrží z odprodeje části svého majetku státní firmě SŽDC, která dostane prostředky k nákupu ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Díru v jeho rozpočtu zalepí ministerstvo financí příjmy z různých privatizací.

Zde ovšem nastává problém: soukromí dopravci se totiž cítí mimořádnou "dotací" pro ČD diskriminováni. "S nejvyšší pravděpodobností podáme stížnost Evropské komisi, aby to prošetřila," uvedl šéf Sdružení železničních dopravců Jiří Mužík. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač ale oponuje: "Jiná forma než odkup není možná. Kdyby to prodávaly dráhy pod cenou, tak je celé vedení ve vězení," tvrdí Hodač.

Zdroj: Idnes.cz


Samir Lepara | 15.5.2008 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   
17.05.2008 (20:39)  
Tu stížnost do Bruselu bych nebral na lehkou váhu. V každém případě je to právně nečisté, stejně právně nečistý by byl obchod prostřednictvím třetí osoby. Soukromníci mají raelativně velkou šanci udělat státu ostudu, neboť Brusel je hodně citlivý na obcházení jejich legislativy. V každém případě je to finanční injekce monopolu a na to jsou velice hákliví. I přesto, že mají doma de facto unitární železnici, o to přísnější jsou na "nové země" ....
Ovšem už se dost proslýchá něco o tunelu směrem z ČEZu skrze ČD někam do další společnosti ... takže tady ČD asi zahrají roli prostředníka a v nejlepším případě se zmůžou na vozidla, co mají do evropské úrovně hodně daleko, alespoň co se spolehlivosti týká. No a zbytek spolknou (stejně nespolehlivé) 471 ... Takže mám dojem, že se soukromníci hezky zviditelnili, vyrobili si reklamu zadarmo, ale konkurence je zrovna moc neohrozí.
17.05.2008 (18:01)  
train50, M & další : navštivte prosím nejbližší knihovnu a přečtěte si nějakou učebnici obchodního práva (např. prof. JUDr. Jan Dědič z VŠE nebo prof. JUDr. Irena Pelikánová z právnické fakulty UK), abyste se dozvěděli, co to je akciová společnost, co to je státní vlastnictví apod., jak fungují orgány společnosti, jaké možnosti má akcionář i když bude 100 % vlastníkem akcií.
Podle vašich "právních" teorií, že 100 % vlastnictví akcií státem znamená, že se jedná o "státní" firmu, by potom byly i DB nebo SBB, takto akciové společnosti zřízené podle německého nebo švýcarského práva, "státními" firmami.
Nejsou.
Domníváte se snad, že kdyby český stát (nevím kým zastupovaný) zakoupil postupně na burze 100 % akci například belgické akciovky, že by se tím okažikem jednalo o českou státní firmu.
A nebo jinak – 100 % akcí Českých drah si koupí Rakousko (zase nevím kým zastupované) – stanou se České dráhy tím okamžikem rakouskou "státní" firmou ?

I když stát vlastní 100 % akcií nějaké firmy, tak se nejedená o "státní" firmu, stát nezodpovídá za dluhy této společnostyi, podobně takováto společnost nezodpovídá za dluhy státu.
Takže o nějaké "podpoře" států nebo dokonce o nedovolené podpoře státu se nedá mluvit. Tomu se musí vysmát každý uchazeč o studim práva.
Kdyby to bylo právně nečisté (možná stížnost "do Bruselu"), tak co brání MD, ČD, SŽDC, aby se odporodej nepotřebného majetku uskutečnil prostřednictvím dalšího subjektu, včetně finančních toků.
Např. ČD a.s. odprodají nepotřebný majetek svojí dceřinné společnosti TSS a.s. za 12 miliard korun, která ho obratem ruky prodá SŽDC s.o. taky za 12 miliard.
No a nebo ještě srozumitelněji – pan Zikmund zakoupí tento nepotřebný majetek od ČD, a.s. Že pan Zikmund nemá oněch 12 miliard korun nevadí. Kupní smlouva s ČD, a.s. (podepsaná ve 12.00 hodin) stanoví dobu splatnosti faktury na 60 dní, přičemž ve 12.10 prodá pan Zikmund tento majetek za týchž 12 miliard SŽDC s.o., ovšem kupní smlouva stanoví splatnost faktury 30 dní.
Čili pan Zikmund bude mít po dobu 30 dnů na účtu 12 miliard a odměnou pro něho budou úroky vyplacené bankou.
A teorie o nedovolené (jakékoli) podopoře ze strany státu půjdou k čertu, protože s penězi získanými od pana Zikmunda si mohou ČD, a.s. dělat co chtějí...
Vlk se nažere a koza zůstane celá ...
A "zlutý pán", případně kdokoli jiný si může jít stěžovat leda do lampárny na hlavním nádraží, zrušené tak před 30 lety ...
17.05.2008 (17:41)  
Chikatetsujin: To že ty soupravy nakonec nejsou nasazovány na relace, pro které byly původně plánovány není chyba těch vlaků, že...

Ale k Vmax 230 km/h - proč si koupím 200 koňové auto, které umí jet třeba 240, když by mi stačilo 50ti koňové, které jede 130 a tudíž pro naše cesty stačí? Ano správně, tady jde o ten výkon, který mohu využít při akceleraci třeba z 80 na 140 (při předjíždění apod.), stejně tak naše koridory nejsou na konstantní 160, ale neustále se ty rychlosti mění a díky tomu výkonu mohu dosáhnout dřív požadovanou rychlost...
17.05.2008 (17:17)  
George_Couser: jestli to naopak není nevýhoda těch pendolin - jsou totiž nasazována na zcela nevhodný výkon.
- Naklápění - budiž.
- Max rychlost 230 km/h, k čemu v ČR?
- Třísystémové pohony? K čemu na trati Pha - Ova, ještěže jedno zajíždí do Vídně.
- Sady zabezpečovačů pro nejrůznější dráhy? K ničemu.

Zrovna do Ostravy by klidně mohly jezdit jen sem určené jenosystémové jednotky s maximálkou do 200 km/h.

Vzhledem k tomu, že ten "upravený regonální vlak" plně vyhovuje maximálním rychlem naší železnice a silně převyšuje parametry drtivé většiny rychlíkových EC/IC vozů, tak není důvod to neprovozovat jako expres. Stačí jen vhodně vybavit interiér.
17.05.2008 (15:18)  
mates111: Za prvé, těch souprav bude jen 5, za druhé - hodlá je nasadit na OV, budou přesto vícesystémové? Za třetí - nemají naklápění skříní, za čtvrté budou to opravdu jednotky pro dálkovou dopravu se vším co k tomu patří, nebo jen o "vytuněný" příměstský vlak?

Myslím že ta cena jen tak moc srovnat nejde...
17.05.2008 (15:14)  
Omlouvám se, za omyl při udání cen Pendolin. Ano stály opravdu kolem 5 mld. Nic to ale nemění na tom, že Jančura chce koupit 6 souprav za 2 mld. Ano cena bude zřejmě zkreslená, ale i přesto nižší než byla v případě ČD a Pendolin. Navíc je třeba připočíst i časový faktor...
registrovaný uživatel hnatikk  mail  
17.05.2008 (14:50)  
7 TISů by mohlo stát 11 mld. tak akorát v tý vaší žlutý hlavě pač se řikalo že to stálo o něco mín než 5 mld. Aspon má stát po dlouhý době zájem něco udělat se svojí společností a nabídnout konečně kvalitní služby nejen na trase PHA-OST.budme rádi že nám tu jezdí jenom jedna společnost a na všech tratích platí jeden lístek pač uš vidim jak budete třeba 3x přestupovat a kvůli tomu že byla fronta vám to ujelo:D howgh
17.05.2008 (14:35)  
mates111: Těch 7 souprav stálo všetně miliardy utopené v ČKD celkem 4,5 miliardy...

train50: http://www.zelpage.cz/clanky/student-agency-miri-na-zeleznici

Za ty vlaky chtěl utratit cca 2 miliardy...
16.05.2008 (22:45)  
George_Couser: Fiananční noviny: Student Agency plánuje v Česku společně se třetím největším evropským dopravcem, francouzským Keolisem, investovat do české železniční dopravy kolem 5,5 miliardy korun.. Pokud vím, tak se psalo že chce i do regionálek.
16.05.2008 (20:13)  
GC: no já nevím, odkud máte informace, ale já slyšel o sumě za 7 Pendolín zhruba 11 mld. Jinak co se týká těch SA, tak si myslím že za 6 souprav to bylo 4 mld...

Jinak se mi líbí, jak se u nás neustále zdůrazňuje, že ČD dostávají za km méně než jiní dopravci. Ono když se jim pomáhá ve stylu koupíme vám Pendolina, dáme vám 12 mld., tak to je potom dost těžký spočítat, kolik jde reálně do železnice.
  1 2 3 4 5 ... 16      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko