Praha - Sporných dvanáct miliard, kvůli kterým ředitel Student Agency Radim Jančura hrozí přesunem svého plánovaného projektu luxusních spojů HighJet na Slovensko, pravděpodobně České dráhy definitivně dostanou. Změnu rozpočtu ministerstva dopravy, jež tento krok umožní, dnes schválili poslanci. Největším trnem v oku kritiků transakce je způsob, jakým dráhy peníze dostanou. ČD tyto finance obdrží z odprodeje části svého majetku státní firmě SŽDC, která dostane prostředky k nákupu ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Díru v jeho rozpočtu zalepí ministerstvo financí příjmy z různých privatizací.
Zde ovšem nastává problém: soukromí dopravci se totiž cítí mimořádnou "dotací" pro ČD diskriminováni. "S nejvyšší pravděpodobností podáme stížnost Evropské komisi, aby to prošetřila," uvedl šéf Sdružení železničních dopravců Jiří Mužík. Náměstek ministra dopravy Jiří Hodač ale oponuje: "Jiná forma než odkup není možná. Kdyby to prodávaly dráhy pod cenou, tak je celé vedení ve vězení," tvrdí Hodač.
Zdroj: Idnes.cz
Ze bychom nekomu slapli na bolistku? Nikoho nedojimam, konstatuji: Zpusob, jakym je v CR implementovana idea dopravy po zeleznici, zda se mi byti ponekud nestastnym.
Jinak: husy jsme spolu nepasli. A soudruzsky se k sobe taky mit nemusime.
No, ony především škodí železniční dopravě stejně jako vše, co prodlužuje železniční agónii jménem ČD.
Já železnici moc, rád, ale už léta vlakem (bohužel) prakticky nejezdím. A občasný pokus, jestli se přece něco nezměnilo, mě utvrzuje, že s ČD to fakt sotva kdy bude více než skanzen totality na kolečkách (a to platí i u těch pár výjimek, kdy nostalgické jízdy nezajišťují 40 let staré (a 40 bídně udržované a nemyté) soupravy). Akorát je to fajn, když přijede návštěva, oni té zkušenosti říkají "living history".
Ano a hlavním příkladem jsou švýcarské železnice.Všichni to dělají nahovno,všechno je k ničemu,nikdo s nima nejezdí a nic nepřepravují.Jen SA a soukromníci všechno spasí.....
Tak tomu říkám žlutá naivita...
Domnívám se, že 12 mld. podpora železnice uškodí i autobusové dopravě, kterou provozuje např. mnoha nenáviděná firma SA.
Ano zatímco SA je nedoknutelná ,tak u čd musíme zůstat pozadu,aby nedejbože neměl Jančura pokles přepravených.Navíc pokud je linka provozována v ZDO,tak kraj přispívá velkou měrou na nová vozidla a nemusí být ani nízkopodlažní...Takže je nutný náhled z více stran.
Koukám,že někteří z těch 12 mld snad ani nespí.Jde o obchod.
I přesto se ale domnívám, že stížnost v Bruselu bude zamítnuta, protože v Evropě je v současné době populární vytvářet nové a nové regulace a podporovat netržní formu konkurence. Navíc všude v Evropě jsou neproduktivní železniční molochy typu ČD, takže podle úředníků bez problému.
Jinak k te pasazi, jestli je stat zodpovedny za dluhy, ktere udelaji Ceske drahy, ktere ve skutecnosti (co maji za zkratku za nazvem je celkem jedno a uz asi 5x jsem vam napsal, ze o pravni forme na papire nikdo nepochybuje) jsou statnim podnikem - stat zodpovedny (na papire) neni, za dluhy rusi spolecnost. Proc mam ten vtiravy pocit, ze zatim vsechny dluhy Ceskych drah zatahl stat?
Co je na papire je vec jedna, realita je ale uplne jina... Co by bylo, kdyby cesky stat koupil 100% belgicke firmy? Jak to mam vedet - ja totiz nehodnotim pravni formu na papire, ja hodnotim skutecnost...
Jinak, ze Rebickova byvala firma behem jeho ery na MD vydelala nekolik miliard je samozrejme take, pravne, uplne ciste...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.