Salzburg — Rakouský soukromý dopravce WESTbahn, který v prosinci rozjíždí dálkové vlaky v relaci Salzburg - Vídeň, bude kromě rakouského národního dopravce ÖBB konkurovat také Českým drahám. Stane se tak prostřednictvím sesterské společnosti WESTbus, která dnes představila několik dálkových autobusových linek. Ty od 11. prosince navážou na stěžejní železniční spoje WESTbahn, a budou tak konkurovat vlakům ÖBB mezi Vídní a Klagenfurtem nebo Grazem a Linzem, ale také DB mezi letištěm Mnichov a Salzburgem. Dvakrát denně pojedou autobusy také z Linze do Prahy, díky čemuž se od prosince nabídka spojení obou měst rozšíří z dnešního jednoho páru vlaků ČD/ÖBB na čtyři přímé spoje v každém směru.
WESTbus bude od prosince operovat na 5 linkách:
Trasa | Jízd za den | Cestovní čas | Cena |
---|---|---|---|
Vídeň - Klagenfurt | 2 | 3h 55 | 29 eur |
Graz - Linz | 2 | 2h 40 | 19 eur |
Salzburg - letiště Mnichov | 4 | 2h 40 | 29 eur |
Linz - Praha | 2 | 3h 50 | 19 eur |
Klagenfurt - Salzburg | 2 | 2h 55 | 19 eur |
WESTbahn, patřící z 49 % skupině Rail Holding a z 51 % autobusovému dopravci Blaguss, koncipuje své spoje nejen jako přímou konkurenci pro vlaky státních dopravců, ale zejména jako návaznou síť, která k vlakům WESTbahn dopraví cestující z jiných lokalit. Autobusy jsou na železnici navázány ve stanicích Salzburg Hbf., Linz Hbf., nebo Wien Westbahnhof. Stejně jako DB Expressbus na lince Praha - Norimberk, nabídne i nová služba moderní dvoupodlažní autobusy Setra S 431 DT, doplněné modely S 417 HD a S 415 HD (mj. pro linku Linz - Praha). Ve výbavě bude WC, klimatizace, samoobslužný nápojový automat nebo bezplatné Wi-Fi připojení.
Důvodem nasazení autobusů na relaci do Prahy je mimo jiné dopravní infrastruktura. V letošním roce urazí vlak R 200/201 Anton Bruckner trasu mezi Prahou a Lincem za 4 hodiny 59 minut, resp. 5 hodin 5 minut v opačném směru, zatímco WESTbus v prosinci zkrátí jízdní dobu na 3 hodiny 50 minut. Jízdenky na vlak i bus stojí shodně 19 eur.
Zdroj: WESTbahn, WESTbus, ŽelPage
Platilo (a pravděpodobně i nadále platí), že mezinárodní autobusové linky nemohou přepravovat "vnitrostátní" pasažéry. Takže se obávám, že pokud budou nějaké zastávky v Česku, tak ve směru z Lince budou jen pro výstup.
EK už nějaký čas hovoří o tom, že by měla nastat liberalizace i v mezinárodní autobusové dopravě, ale copak jde něco s EK rychle?
Tolik růžové brýle, jak by to mělo být. Chápu nicméně, že realita objednávek krajské dopravy mluví spíše pro Vás.
Mrzí mě, že se Vám něco nelíbilo, nicméně nemyslím si, že jsme na základě jedné zkušenosti v rozporu. Bohužel máte pravdu se zmíněným nedělním nepřípojem, ten vlak z Lipna s perfektní návazností na Brucknera naneštěstí jezdí pouze v pracovní dny. Takových nesmyslů se v Jihočeském kraji najde celá řada, ale nechci tady rozdmýchávat diskusi nad krajským objednáváním dopravy. Už se tu na toto téma v minulosti nadávalo dost.
To s tím kolem mě mrzí rovněž, tím více, že se i v rychlíku bez hytláku kolo na prvním a posledním představku soupravy zcela legálně převážet smí, tedy i v Brucknerovi, a pokud je na tomto místě plno, průvodčí se mi stejně snažil vyhovět a dovolil to i v prázdném kupé (tedy stalo se to na jiné trati, ale taky v rychlíku ČD, letos).
Jinak to zmíněné dvouhodinové čekání na další vlak nechápu, jelikož po Brucknerovi jede v neděli už za hodinu "Yetti", dokonce rovnou z Lipna, a s hezkou návazností v ČB na rychlík na Prahu. Oba dva vlaky kola samozřejmě berou.
Ta vata na přepřahu v ČB se občas docela hodí. On i z Rakouska vlak může přijet zpožděný a navatovaná delší jízdní doba to může hodně zkrátit. Je tak určitě lepší rovnou inzerovat dlouhou jízdní dobu, než dojíždět pravidelně s větším zpožděním a nechávat zpožďovat návazné vlaky (třeba v Táboře od Brucknera osobák na trať 201 nebo rovněž od Brucknera v Praze rychlík směr Děčín...), nebo je dokonce nechat ujíždět, to by bylo teprve naštvaných lidí... (viz rychlíky Plzeň-ČB-Brno a jejich ne/přípoje..)
Interval Lipenky v nedeli odpoledne tak 1x za 3 hodiny a do jedineho primeho rychliku na Prahu se stejne netrefili, prisli jsme z Rozmberku pesky. Zapadame ale do kategorie "nostalgici a pivni turiste".
Dale mate pravdu, ze vlaky mivaji vyhodu, ze berou kola. Toto ovsem neplati u vlaku provozovanych kreteny: "rychlik" slozeny ze tri becek bez hytlaku nema kola kam dat. (Aneb na rekonstrukce jednich srotu na jine penize jsou, ale na relativne jednoduche rozsireni predstavku tak, aby slo garantovat slusnou prepravu kol proste nejsou.) Pani s kolem poradili, at si dve hodiny pocka na dalsi vlak, protoze do rychliku ji proste vzit nemuzou (obsazenost vlaku tak 30%).
Dale jsem ne uplne pochopil pobyt v Budejovicich, ktery trval asi 25 minut. Cast z toho zabral uplne zbytecny preprah (sorry, ale KO nekde po ceste neni dvacet dva let po revoluci argument, nadto existuje univerzalni Hercules).
U srdce me hreje, ze po miliardovych investicich do infrastruktury se pak objedna doprava u nekoho, kdo cely vysledek zazdi grafikonem, vozidly a zakaznickym pristupem. Takze konkurenci slava a treba nektere veci, ktere "nejdou" jednou zase zazracne pujdou... Taur projede Chotoviny, vata se vypari, a bude se muset o hodne vic premejslet, protoze kazda teta s kolem je v regionalnim vlaku dobra...
ad návrh GVD: mezistátními vlaky se nevzrušujte, je normální, že v návrhu jsou psány jen do pohraniční předávací stanice.....
asi aby krajský koordinátor (kterému je to šumák), nemusel řešit, kam si je OBB nakonec nasměruje
kdysi jsem se zhrozil, když pro všechny vlaky směr Blava byl v návrhu psán konec v Kútách a směr Vídeň v Břeclavi... ;-)
Nahlédnutím do jízdního řádu musím konstatovat, že je to zastavovací politikou a výlukama. Kdyby jel expres Pha-Tábor-ČB-Summerau-Linz, není důvod, proč by tam neměl být stejně rychle jako ten avizovaný bus, kdyby nebyly výluky. Nezapomeňte, že Budvar jel Pha-ČB za 2:11.
V době, kdy bude D3, měl by koridor Pha-ČB být téměř hotový a slušný vlak (Vvýj) by to měl skrouhnout nejméně o další půlhodinu. Jestli povolí nevyrovnané převýšení 150 mm, tak i víc.
Josef Petrák: přidání druhého páru od 11. 12. v textu uvádím
No, vznáší se tu takový nepříjemný otazník. V původním návrhu 221 měly končit v Linzi 2 páry, v srpnovém návrhu 221 už Gerstner končí v Summerau. Byl jen zapomenut v 221, nebo opravdu zkrácen? Máte lepší info, resp odkud jste čerpal?
http://ropid.cz/download.php?idg=69&i=1&id=501&file=%2Fdata%2FGalleries%2F69%2Fd501_1_k_navrh_221.pdf&Lang=cs
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.