..: Radnice Prahy 6 dala rychlodráze na Kladno překvapivou zelenou :..

Ilustrační obrázekPraha, Kladno - Modernizovaná železniční trať mezi Prahou a Kladnem zřejmě povede v trase nynější takzvané buštěhradské dráhy a končit bude na Masarykově nádraží. Minulý týden to posvětila i radnice Prahy 6, která se dosud k této možnosti stavěla záporně. Její souhlas se studií ministerstva dopravy, zpracovávanou odborníky z pražského ČVUT, odboural jednu z největších překážek k realizaci rychlodráhy na letiště i k přestavbě spojení na Kladno.

Tento krok zastupitelstva je poměrně zásadní a může ve svém důsledku vést k přehodnocení dopravní politiky v celé západní části Prahy. Praha 6 totiž dlouhodobě rychlodráhu odmítala a preferovala místo ní prodloužení trasy metra A na Dlouhou Míli. Pražský magistrát se mezitím rozhodl metro na letiště skutečně prodloužit a Praha 6 by preferovala realizaci obou projektů současně. To se pro změnu nelíbí Straně zelených, která je pouze pro rychlodráhu.

"Z hodnocení vyplývá, že spojení letiště a centra rychlodráhou je výhodnější a levnější o více než 20 miliard korun. Náklady na provoz jsou u rychlodráhy nižší o 200 milionů korun ročně," argumentovala již dříve městská zastupitelka zelených Zuzana Drhová. Podle její kolegyně Petry Kolínské by metro mělo končit v Motole, jinak se bude zbytečně plýtvat penězi.

Radní Prahy 6 navíc tímto rozhodnutím dost riskují. Rychlodráha totiž nemá mezi obyvateli z velké části vilové Prahy 6 velkou podporu, majitelé nemovitostí v této velmi žádané části Prahy preferují klid a silniční dopravu. I proto mají radní Prahy 6 několik podmínek - bude sloužit jen pro osobní dopravu a některé úseky budou vedeny pod zemí.

"Výsledek studie Dopravní fakulty Českého vysokého učení technického budeme respektovat. Jsme rádi, že byla vyslyšena naše snaha o rychlé posunutí celé věci ze strany ministerstva dopravy a dalších subjektů," citovala agentura ČTK starostu Tomáše Chalupu (ODS). Konečná podoba trati by měla být známa zhruba do dvou týdnů. Modernizace by se měla uskutečnit podle předpokladů do roku 2013.

Při odhadování konečné podoby tratě se lze opřít o předchozí studie. Ty počítaly především se zdvojkolejněním a elektrifikací tratě, včetně výrazných přeložek. Obyvatele Prahy 6 chtěli autoři uchlácholit tubusem, do nějž by celou trať na území Prahy 6 zahalili, jenže tento tubus by podle zastupitelů městskou část spíše rozdělil.

Ilustrační foto: JTB, zdroj: letectvi.cz


Honza Beránek / JTB | 27.2.2008 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M_V 
28.02.2008 (13:18)  
Web: typickým příkladem změn jsou Kobylisy, 15 končí na Palmovce, 24 ve smyčce na Střelničné, taky jsem nenapsal, že bych tam ukončil všechny vlaky, ale pokud rozfázujete výstavbu 1.) Veleslavín směr Ruzyně a Kladno, 2.)Veleslavín-Dejvice-Masna, tak vám vyjde asi to samé, že ty vlaky po dobu výluky někde skončit musí... a pokud skončí u metra a u tramvaje, tak je to určitě funkčnější, než kdyby skončily někde v polích a zajížděly tam náhradní autobusy.... rozhodně jsem netvrdil, že by na Veleslavíně měly končit vlaky natrvalo, jen by to posílilo snahu o propojení až do centra ;-)
registrovaný uživatel Web 
28.02.2008 (13:09)  
M_V: Vy to metro hodláte nafukovat, že u něj chcete ukončovat vlaky? :-) Naopak vlak může být při taktu menším 15 minut velmi zajímavým doplňkem pro Dejvice při cestě do centra (návaznost na všechna metra). V podstatě v Praze nevidím linku vhodnější pro "Sko" než tady.

Samozřejmě tahat dálkové vlaky se dvěma pasažéry na letiště je hloupost :-)

Pro ty s představou, že se neomezí po výstavbě povrchová MHD - kde si tedy zhruba představujete, že DPP vezme těch několikset milionů ročně na provoz? Vydělá je na jízdenkách za ten úsek? Nebo mu je snad dá město? Eee...
registrovaný uživatel M_V 
28.02.2008 (13:03)  
PavelZ: Samozřejmě, že je to lepší do centra... úsek Veleslavín-Dejvice-Masna stavět hned jako další etapu a celé zadrátovat... po dobu výluky tohohle úseku by jako náhradní doprava fungovala MHD a už by existovalo funkční a snad i kapacitní spojení s letištěm i s Kladnem
a snad by byla taky větší snaha to dotáhnout až do konce i přes protesty na šestce
28.02.2008 (12:58)  
M_V: Výhodu vlaku bych viděl v tom, že jede až do centra, takže ukončovat ho jen kvůli tomu že dojel k 1. stanici metra na své trase ve Veleslavíně, mi nepřijde jako vhodné. To by mohly podobně končit třeba vlaky na Smíchově, což by cestující jistě neocenili.
Autobusy ať tam klidně končí, to je logické, ale vlak a´t pokračuje hezky až do centra.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
28.02.2008 (12:56)  
A jakej myslíte že je tok mezi Prahou hlavním nádražím a Ruzyní teď ? Nejezdily by dálkové spoje na LKPR více méně prázdné, nebo v případě zastávky, nebyla by tato zbtečná ?
nevím kolik lidí se dopravuje do Prahy vlakem a pak přesedá na letadlo, ale u přijíždějících cizinců je Praha velmi často už jejich cílovou destinací a i když není tak tráví aspoň jednu noc v Praze než pokračují dál... A bohužel Češi vám je zatím nenaplní, kolik asi tak z těch 11,3 milionu lidí kteří prošli Ruzyní mělo český doklady....
registrovaný uživatel M_V 
28.02.2008 (12:41)  
Linka 2 plní požadavek na přímé spojení k Vojenské nemocnici (o víkendu mají i ordinace většinou zavřeno), linka 15 přímé spojení k nádraží Holešovice, pochybuju, že by to chtěl někdo zrušit.
Pokud by se metro v první etapě dotáhlo aspoň k Veleslavínu, tak 20 a 26 nebudou ráno na Dejvickou praskat ve švech(taky už se mi několikrát stalo, že jsem nemohl zavřít dveře; 1 a 18 z Petřin na Hradčanskou jsou na tom podobně), protože metro by stáhlo cestující z Veleslavína i z Červeného vrchu a z vlaku od Kladna by to byl lepší přestup, než Praha-Dejvice - Hradčanská. Vlaky od Kladna a z letiště by mohly zajíždět jak na Masaryčku (a tam skončit), tak i na druhou stranu do Libně a možná třeba i dál... třeba Malešice-Hostivař-Vršovice...
Ale zrovna tak by mohla část vlaků skončit na Veleslavíně nebo v Dejvicích jako přípoj k metru. Takže jako 1.etapu bych volil prodloužení M"A" Červený vrch-Nádraží Veleslavín-Petřiny a železnici z Veleslavína směrem na Kladno a letiště, byť by to bylo dočasně neelektrifikované.
Taky jsou úvahy o prodloužení tramvaje z Divoké Šárky přes Dědinu ke starému terminálu... protáhnout to až k novému by třeba šlo taky.
Dálkové vlaky bych na letiště netahal, bývají mnohem delší než příměstské soupravy a musela by tomu odpovídat i délka nástupišť
28.02.2008 (12:32)  
Bovlk: To je přesně ono. Já bych raději prosazoval nějaký "rozumný" přestup na letištní vlaky, než tam tahal kdoví co. Ještě tak bych to pochopil od východu, ale to trasování by muselo být přes Semerink a max. pendolína. Nic víc určitě ne.
registrovaný uživatel Bovlk 
28.02.2008 (12:16)  
Coby Prazak mam na vsechny, kdo chteji zajizdeni dalkovych vlaku na letiste, jeden dotaz. Ktere dalkove vlaky by tam vlastne mely jezdit? Letiste je zcela mimo snad vsechny smysluplne pouzitelne dalkove trate. EC/IC Berlin-Drazdany-Usti-Praha-Pardubice-Brno-Wien/Bratislava tam nedojedou bez silenych uvrati a cesty tam a zase zpatky ani nahodou. Na Plzen a Ceske Budejovice se jezdi z hlavaku na jih. To se tu zatim doresilo k zausteni trati z letiste pod hlavak, cili nejake pokracovani smerem dal zrejme nerealne. Na Hradec Kralove by se musel ten vlak nejak kdovijak domotat na Vysocany. Pendolina do Ostravy jezdi z Holesovic, mohla by i z Hlavaku, ale to je stejny problem jako jsem jiz napsal.

Podle meho pohledu do mapy bez vyskovych pomeru vypada jako nejrozumnejsi reseni zajizdeni dalkovych vlaku na letiste propojka nadrazi Holesovice a trati na letiste pres Stromovku. Holesovice budou mit napojeni na hlavak docela slusne. Resi se tim prestup na vsechno, co jezdi z Holesovic a hlavaku, da se z letiste dojet primo az na Smichov nebo do Hostivare (do te Hostivare by to mohla byt i zajimava mestska linka). Akorat to asi neschvali ekologisti.
28.02.2008 (11:27)  
R 1463 Úpa: Jenže ve všech těch stanicích je to spíš takové provizorní. Každopádně by se tam musely udělat další koleje a místa tam určitě moc není. Ona údržba a údržba.

František: Ten tunel ale určitě slouží "k technickým účelům" provozu metra, takže se jen tak bourat nebude. Ale přesné parametry neznám, takže by třeba nějak podejít šel.
Pohyblivý chodník tunelem by vyšel asi o dost levněji, než podzemní patro hl.n. a zase tak daleko to opravdu není. Určitě by šla udělat varianta i vrchem - Hl.n.- (nad Bulharem podél magistrály) - překlenutí kolejiště - eskalátor dolů na nástupiště. Podobně, ale pod zemí lze spojit i Mas.n. a Florenc.
28.02.2008 (10:54)  
PavelZ: Byl to jen návrh, aby ta letištní linka nemusela na hlavním končit, a taky aby se třeba odtamtud dalo dojet na ONJ, nebo aby byla vůbec nějaká možnost přímé vazby. Možná, že ve špičce už by se tam dálkové vlaky nevešly, ale o to nejde. Jde o to, aby trať byla co nejméně izolována od ostatní sítě. S tunely metra by mohl být problém (ačkoli stávající stav, kdy bylo na každou trasu instalováno jiné zabezpečovací zařízení, a u D se počítá s úplně jiným systémem, by mohl vést k nerozumné myšlence spojovací tunely zrušit), ale to by se snad dalo nějak řešit. Je to ale spíš věcí výhledu, nyní by bohatě stačilo trať pod hlavním nádražím ukončit. Pohyblivý chodník je sice hezký, ale také to nebude levné (asi to nepovede po povrchu, že...), navíc mi to přijde trochu nesystémové - pouze to mírně usnadní přesun na větší vzdálenost. Možná že účelnější by bylo obnovení některých tramvajových tratí.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko