Ústí nad Labem - Železniční osobní doprava v Ústeckém kraji nemusí v budoucnosti zůstat výhradně v rukou Českých drah. Krajský úřad Ústeckého kraje chce na železnici převést model několika dopravců aplikovaný v předchozích dvou letech na autobusové linky v kraji. Cestující by se tak mohli konečně dočkat moderních a pohodlnějších vozidel, dopravci zase prolomení faktického monopolu ČD na krajem objednávanou dopravu. První výběrová řízení chce Ústecký kraj vypsat už v první polovině roku 2008.
Současné vlakové soupravy se se svým komfortem staly v poslední době terčem početné kritiky z řad cestujících. Jde zejména o osobní vlaky mezi Prahou a Ústím nad Labem, kde České dráhy spolu s krajským úřadem slíbily od prosince 2007 nové klimatizované jednotky CityElefant. Místo nich ale za původní třicetileté jednotky vyjely čtyřicet let staré a silně opotřebované jednotky řad 451 a 452. V méně exponovaných časech se po koridoru prohánějí i motorové vozy řady 810.
Změny na železnici vyplývají z nové koncepce základní dopravní obslužnosti zajišťované drážní dopravou v Ústeckém kraji v letech 2009 - 2026, kterou krajští zastupitelé projednali a jednomyslně schválili v pátek 6. února 2008. Dle koncepce může kraj objednávat spoje v rozsahu až 10,53 milionu vlakokilometrů za jeden rok, což představuje oproti letošnímu roku nárůst o více než 3,2 milionu kilometrů. Koncepce rozděluje kraj na pět oblastí, pro které budou postupně vyhlášena výběrová řízení. Smlouvy s dopravci pak budou uzavírány na dobu 12 – 15 let. Na podobném principu budou dopravcům nabízeny také linky zasahující na území okolních krajů a Svobodného státu Sasko.
Nová koncepce drážní dopravy v kraji přichází v době, kdy se blíží ke konci platnosti (31. prosince 2008) smlouva uzavřená Ústeckým krajem s Českými drahami v roce 2006. Dle ní může být u státního dopravce objednáno maximálně 7,35 milionu vlakokilometrů za 375 milionů korun. Jelikož výběrová řízení musí proběhnout alespoň 18 měsíců před zahájením plnění smluv a zároveň zatím není platná odpovídající evropská legislativa, připravuje krajský úřad na dvouleté období 2009 – 2010 další smlouvu s ČD a.s. Současně probíhají přípravy na první výběrové řízení pro oblast Litoměřicko-Lounsko, které má být vyhlášeno již v první polovině letošního roku.
Přehled tratí a jednotlivých oblastí:
A) regionální síť Šluknovsko (celkem 1 450 000 vlkm/rok):
Děčín – Česká Kamenice – Rumburk
Děčín – Dolní Žleb – Bad Schandau
Mikulášovice – Rumburk – Ebersbach
Rumburk – Dolní Poustevna – Sebnitz
B) regionální síť Litoměřicko-Lounsko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Lovosice – Teplice
Česká Lípa – Litoměřice – Louny – Postoloprty
Roudnice nad Labem – Straškov – Bříza
Straškov - Vraňany
C) příměstská doprava Ústecko-Mostecko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem-Střekov
Ústí nad Labem – Úpořiny – Bílina
Teplice - Litvínov
Most – Postoloprty – Žatec
D) příměstská doprava Mostecko-Lounsko (celkem 950 000 vlkm/rok):
Most – Louny – Rakovník
Most – Moldava v Krušných horách
E) krajská aglomerační doprava (celkem 2 800 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem – Most - Chomutov
Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
Chomutov – Klášterec nad Ohří – Karlovy Vary
Kadaň - Jirkov
F) Mimo vymezené oblasti:
Ústí nad Labem – Praha (700 000 vlkm/rok)
Děčín – Česká Lípa (200 000 vlkm/rok)
Chomutov – Žatec (300 000 vlkm/rok)
Podbořany – Plzeň (300 000 vlkm/rok)
Rakovník – Bečov (100 000 vlkm/rok)
Rybniště – Varnsdorf – Liberec (130 000 vlkm/rok)
Kolín – Česká Lípa – Rumburk (rychlíky, 100 000 vlkm/rok)
Ilustrační foto © karloslt
zdroj: Tisková zpráva Ústeckého kraje 7.2.2008, Litoměřický deník 9.2.2008
Vám snad železnice v SRN připadá jako chaos???AHa takže vy propagujete zásadně monopoly....
úk si je dobře vědom toho,za co bude muset platit a kolik bude muset platit.u čd to neví nikdo.
k soukromníkům: rozhodně pojem "soukromník" (zajímalo by mě, co si pod tím pojmem mám představit, protože dnes už téměř nic není státní) není nic samospasitelného nebo synonymum kvality, naopak znám plno soukromníků o kterých lze říct hodně špatného a téměř nic dobrého a mnohdy i tzv. Černá Díra je předčí tím jak funguje. Nechci vidět ten chaos, až bude v UK jezdit každou trať jiný dopravce.......
možné by to bylo třeba v JMK, kde defacto provozovatelem dopravy nejsou dopravci, ale koordinátor IDS
tedy nemohu souhlasit s rovnítkem ČD=bude to špatné/soukromník=bude to dobré
k vozovému parku ČD dostávají za km cca. 62 kč/km,
DB cca. 248 kč/km, nemyslíte (ČD i DB nakupují nová vozidla za stejné ceny), že to je důvod, proč ČD mají stále zastaralý vozový park??? až budou ČD dostávat tolik co DB, nepůjde i obnova vozového parku rychleji??
nejsem žádný příznivec podniku jménem ČD a jeho vedení, ale snažím se být i vůči ČD spravedlivý a objektivní.
každopádně si stojím zatím, že s panem Šulcem a UK se nejde domluvit skoro na ničem.
Tak proč už to neudělaly??Plkat dokáže každej..
A kdo má podle Vás těch 8 vozidel + počítám 2 jako náhrada
A kde mají čd moderní vozidla připravená okamžité akce??Soukromník buď udělá pronájem od zahraničního pronajimatele,nebo si vezme vozidla na lízu.Pokud bude smlouva podepsána na 15 let,tak se bezpochyby vyplatí leasing.
Regionovy bohatě stačí a splňují i ta nejpřísnější kriteria.
Nojasně,překopanej hupcuk s mizernou spolehlivostí...To je teda budoucnost...Už jen kvůli této politice bych se na čd vyprd z pohledu kraje
nejprve můj názor na ing. Šulce: na konci devadesátých let jsem tehdejšího primátora města Mostu zrovna nemusel - z tisku a z jiných médií zněly jeho názory poměrně nekoncepčně. Pak jsem s ním absolvoval jedno poměrně obsáhlé jednání právě o MHD v Mostě a změnil jsem názor - ing. Šulc není sice génius na dopravu, ale taky není úplný hlupák. Tedy jsem zkorigoval své mínění na "středovou linii".
Malý podotek k autobusové dopravní obslužnosti: DPUK se jako dopravce nedokázal za celou dopu platnosti minulých smluv vyrovnat se skutečností, že zajišťovat nejen regionální, ale i meziměstskou a dálkovou linkovou přepravu flotilou vozidel Karosa C934(E)|(L)C735, je pro každého dopravce cesta k ekonomické sebevraždě. Neustálé zvyšování servisních nákladů na straně dopravce samozřejmě nemohlo vést k ničemu jinému, než k požadavku na nárůst účtované ceny za VKM. A můj názor je ten, že v tomto případě se KÚ zachoval velice rozumně - prostě pro kraj a občany nevýhodné požadavky DPUK prostě a jednoduše utnul. Dva měsíce bezvládí jsou dnes vynahrazeny novějšími a úspornějšími vozidly - tam, kde stačí pro dopravní obslužnost novější vůz typu SOR 9.5 provozovaný jiným soukromým subjektem, není nutné nasadit starý vehikl typu Karosa C935 DPUK. Občan tudíž na této poměrně drasticky řešené variantě jednoznačně vydělal, neboť i ve špatně přístupných lokalitách (alepoň co se mostecka týče) je dopravní obslužnost nyní zajištěna lépe, než tomu tak bylo v době, kdy dané lokality obhospodařoval DPUK.
A u postoje kraje vůči ČD to zřejmě nebude jiné - byť na podrobnosti zatím čekám od kolegů ze severních čech, ale dovolím si tvrdit, že pokud kraj (ústecký) pustí "na koleje" konkurenční dopravce, pak by mohlo dojít k obměně zastaralého vozového parku ČD (bude k tomu nucen konkurenčním prostředím) a také se například dozvíme, za jakou skutečnou částku lze provozovat 1VLKM provozu vlaku na trati Most - Plzeň.
Co se týče IDS a PID, nemyslím si, že je nutné kohokoliv strašit jeho budoucí nefunkčností i ve chvíli,kdy se k systému připojí jiný dopravce - i jemu půjde o zákazníky.
Akceptace zlevněného jízdného, které bylo poskytnuto cestujícímu ze strany ČD a.s., je pouze na dohodě zainteresovaných přepravců - osobně nevidím důvod, proč by Franta Vomáčka měl respektovat a akceptovat zákazníka za dumpingovou cenu ČD na některých tratích? A proč by měl akceptovat režijní jízdné zaměstnancům ČD? Ten, kdo chce cestovat se slevou, ať využije toho přepravce, který mu takovou slevu poskytl, případně nechť cestuje spoji toho zaměstnavatele, který mu poskytl právo režijní ceny jízdného. ČD a.s. se neumí chovat ani tržně, ani ekonomicky - bylo a je jen otázkou času, kdy krajům dojde trpělivost a začnou hledat i jiná řešení...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.