Ústí nad Labem - Železniční osobní doprava v Ústeckém kraji nemusí v budoucnosti zůstat výhradně v rukou Českých drah. Krajský úřad Ústeckého kraje chce na železnici převést model několika dopravců aplikovaný v předchozích dvou letech na autobusové linky v kraji. Cestující by se tak mohli konečně dočkat moderních a pohodlnějších vozidel, dopravci zase prolomení faktického monopolu ČD na krajem objednávanou dopravu. První výběrová řízení chce Ústecký kraj vypsat už v první polovině roku 2008.
Současné vlakové soupravy se se svým komfortem staly v poslední době terčem početné kritiky z řad cestujících. Jde zejména o osobní vlaky mezi Prahou a Ústím nad Labem, kde České dráhy spolu s krajským úřadem slíbily od prosince 2007 nové klimatizované jednotky CityElefant. Místo nich ale za původní třicetileté jednotky vyjely čtyřicet let staré a silně opotřebované jednotky řad 451 a 452. V méně exponovaných časech se po koridoru prohánějí i motorové vozy řady 810.
Změny na železnici vyplývají z nové koncepce základní dopravní obslužnosti zajišťované drážní dopravou v Ústeckém kraji v letech 2009 - 2026, kterou krajští zastupitelé projednali a jednomyslně schválili v pátek 6. února 2008. Dle koncepce může kraj objednávat spoje v rozsahu až 10,53 milionu vlakokilometrů za jeden rok, což představuje oproti letošnímu roku nárůst o více než 3,2 milionu kilometrů. Koncepce rozděluje kraj na pět oblastí, pro které budou postupně vyhlášena výběrová řízení. Smlouvy s dopravci pak budou uzavírány na dobu 12 – 15 let. Na podobném principu budou dopravcům nabízeny také linky zasahující na území okolních krajů a Svobodného státu Sasko.
Nová koncepce drážní dopravy v kraji přichází v době, kdy se blíží ke konci platnosti (31. prosince 2008) smlouva uzavřená Ústeckým krajem s Českými drahami v roce 2006. Dle ní může být u státního dopravce objednáno maximálně 7,35 milionu vlakokilometrů za 375 milionů korun. Jelikož výběrová řízení musí proběhnout alespoň 18 měsíců před zahájením plnění smluv a zároveň zatím není platná odpovídající evropská legislativa, připravuje krajský úřad na dvouleté období 2009 – 2010 další smlouvu s ČD a.s. Současně probíhají přípravy na první výběrové řízení pro oblast Litoměřicko-Lounsko, které má být vyhlášeno již v první polovině letošního roku.
Přehled tratí a jednotlivých oblastí:
A) regionální síť Šluknovsko (celkem 1 450 000 vlkm/rok):
Děčín – Česká Kamenice – Rumburk
Děčín – Dolní Žleb – Bad Schandau
Mikulášovice – Rumburk – Ebersbach
Rumburk – Dolní Poustevna – Sebnitz
B) regionální síť Litoměřicko-Lounsko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Lovosice – Teplice
Česká Lípa – Litoměřice – Louny – Postoloprty
Roudnice nad Labem – Straškov – Bříza
Straškov - Vraňany
C) příměstská doprava Ústecko-Mostecko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem-Střekov
Ústí nad Labem – Úpořiny – Bílina
Teplice - Litvínov
Most – Postoloprty – Žatec
D) příměstská doprava Mostecko-Lounsko (celkem 950 000 vlkm/rok):
Most – Louny – Rakovník
Most – Moldava v Krušných horách
E) krajská aglomerační doprava (celkem 2 800 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem – Most - Chomutov
Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
Chomutov – Klášterec nad Ohří – Karlovy Vary
Kadaň - Jirkov
F) Mimo vymezené oblasti:
Ústí nad Labem – Praha (700 000 vlkm/rok)
Děčín – Česká Lípa (200 000 vlkm/rok)
Chomutov – Žatec (300 000 vlkm/rok)
Podbořany – Plzeň (300 000 vlkm/rok)
Rakovník – Bečov (100 000 vlkm/rok)
Rybniště – Varnsdorf – Liberec (130 000 vlkm/rok)
Kolín – Česká Lípa – Rumburk (rychlíky, 100 000 vlkm/rok)
Ilustrační foto © karloslt
zdroj: Tisková zpráva Ústeckého kraje 7.2.2008, Litoměřický deník 9.2.2008
Jinak na tebou zmíněné tratě by mělo stačit s přehledem řekněme 8 vozidel a ani to nemusejí být Desira.
Pokud si je totiž bude pronajímat, tak si ani nedovedu představit cenu, za kterou to bude ochotnej provozovat...... ČD by totiž podle mě tuto jednu oblast bezproblému zvládli, možná i více....
Nicméně cena půjde nahoru a myslím si, že to bude nad finanční možnosti kraje...... Ale je to jen moje domněnka, tak mě kdyžtak opravte... :-)
Jinak si myslím že Ustecký kraj je nejhorší z celé ČR a pan Sulc tomu ještě přitěžuje jak se dá. Co se týče ČD tak být nimi už dávno v Ústeckém kraji jezdím pouze rychlíky a dálkové spoje, protože se s tímto krajem nelze dohodnout z hola na ničem. Čistě můj názor...
I.
Hura
II.
Jezisi, je to ne. Vzdyt CD by prisly o monopol, kdyz tam bude jezdit vice dopravcu, tak to bude katastrofa, protoze si vzajemne nebudou uznavat jizdni doklady (zbyva si zodpovedet otazku, jestli autobusy, ktere jezdi v jinych IDS jsou soucasti Ceskych drah, protoze jestli ne, tak je asi zazrak, ze se cely IDS da projet na jeden listek...)
Uz nekolikrat to tady probehlo. Kdyz je clanek o tom, ze nektere trasy by mely prevzit autobusy, tak je to hrozne spatne, protoze vlak je ekologictejsi, bezpecnejsi, proste super. Potom bude clanek o tom, ze nektere trasy dostane sice vlak, ale ne ten "jeden vyvoleny" a i tohle je spatne. Uz se neda pouzit to s tou ekologii a tak (ackoliv nove vozy by vetsinu tech vylepseni naplnila), takze se pouziji jina vysvetleni.
Nevim proc, ale mam proste takovej mirnej pocit, ze ani v tom "vyberu" vlak-autobus nejde o bezpecnost, ekologii atd, ale hlavne o Cernou diru...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.