Ústí nad Labem - Železniční osobní doprava v Ústeckém kraji nemusí v budoucnosti zůstat výhradně v rukou Českých drah. Krajský úřad Ústeckého kraje chce na železnici převést model několika dopravců aplikovaný v předchozích dvou letech na autobusové linky v kraji. Cestující by se tak mohli konečně dočkat moderních a pohodlnějších vozidel, dopravci zase prolomení faktického monopolu ČD na krajem objednávanou dopravu. První výběrová řízení chce Ústecký kraj vypsat už v první polovině roku 2008.
Současné vlakové soupravy se se svým komfortem staly v poslední době terčem početné kritiky z řad cestujících. Jde zejména o osobní vlaky mezi Prahou a Ústím nad Labem, kde České dráhy spolu s krajským úřadem slíbily od prosince 2007 nové klimatizované jednotky CityElefant. Místo nich ale za původní třicetileté jednotky vyjely čtyřicet let staré a silně opotřebované jednotky řad 451 a 452. V méně exponovaných časech se po koridoru prohánějí i motorové vozy řady 810.
Změny na železnici vyplývají z nové koncepce základní dopravní obslužnosti zajišťované drážní dopravou v Ústeckém kraji v letech 2009 - 2026, kterou krajští zastupitelé projednali a jednomyslně schválili v pátek 6. února 2008. Dle koncepce může kraj objednávat spoje v rozsahu až 10,53 milionu vlakokilometrů za jeden rok, což představuje oproti letošnímu roku nárůst o více než 3,2 milionu kilometrů. Koncepce rozděluje kraj na pět oblastí, pro které budou postupně vyhlášena výběrová řízení. Smlouvy s dopravci pak budou uzavírány na dobu 12 – 15 let. Na podobném principu budou dopravcům nabízeny také linky zasahující na území okolních krajů a Svobodného státu Sasko.
Nová koncepce drážní dopravy v kraji přichází v době, kdy se blíží ke konci platnosti (31. prosince 2008) smlouva uzavřená Ústeckým krajem s Českými drahami v roce 2006. Dle ní může být u státního dopravce objednáno maximálně 7,35 milionu vlakokilometrů za 375 milionů korun. Jelikož výběrová řízení musí proběhnout alespoň 18 měsíců před zahájením plnění smluv a zároveň zatím není platná odpovídající evropská legislativa, připravuje krajský úřad na dvouleté období 2009 – 2010 další smlouvu s ČD a.s. Současně probíhají přípravy na první výběrové řízení pro oblast Litoměřicko-Lounsko, které má být vyhlášeno již v první polovině letošního roku.
Přehled tratí a jednotlivých oblastí:
A) regionální síť Šluknovsko (celkem 1 450 000 vlkm/rok):
Děčín – Česká Kamenice – Rumburk
Děčín – Dolní Žleb – Bad Schandau
Mikulášovice – Rumburk – Ebersbach
Rumburk – Dolní Poustevna – Sebnitz
B) regionální síť Litoměřicko-Lounsko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Lovosice – Teplice
Česká Lípa – Litoměřice – Louny – Postoloprty
Roudnice nad Labem – Straškov – Bříza
Straškov - Vraňany
C) příměstská doprava Ústecko-Mostecko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem-Střekov
Ústí nad Labem – Úpořiny – Bílina
Teplice - Litvínov
Most – Postoloprty – Žatec
D) příměstská doprava Mostecko-Lounsko (celkem 950 000 vlkm/rok):
Most – Louny – Rakovník
Most – Moldava v Krušných horách
E) krajská aglomerační doprava (celkem 2 800 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem – Most - Chomutov
Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
Chomutov – Klášterec nad Ohří – Karlovy Vary
Kadaň - Jirkov
F) Mimo vymezené oblasti:
Ústí nad Labem – Praha (700 000 vlkm/rok)
Děčín – Česká Lípa (200 000 vlkm/rok)
Chomutov – Žatec (300 000 vlkm/rok)
Podbořany – Plzeň (300 000 vlkm/rok)
Rakovník – Bečov (100 000 vlkm/rok)
Rybniště – Varnsdorf – Liberec (130 000 vlkm/rok)
Kolín – Česká Lípa – Rumburk (rychlíky, 100 000 vlkm/rok)
Ilustrační foto © karloslt
zdroj: Tisková zpráva Ústeckého kraje 7.2.2008, Litoměřický deník 9.2.2008
Timto fakt nerikam, ze je tohle je duvod, proc byly tyhle poplatky a platby typu "my vam dame dotaci na povinny poplatek" zavedeny, ale "zpetne" se to jimi obhajit da.
Je to podobne jako s mytnym. Aby se zpoplatnil tranzit, tak musi platit i tuzemec:-(
na to fakt nema cenu reagovat, jedna perla vede druhe...
ÁÁÁ pán je srandista, ty od nárazníku po anténu odfláknuté stroje splňuji kritérie tak možná v Africe, i když kdyby tam vletěl do oblouku takovou 80km/h tak by všichni popadali ze střechy díky supermoderním podvozkům.
Kazdopadne konec monopolu CD se v reg. doprave asi blizi, nebot ministr Rebicek jiste tise souhasi s UK a stejnetak novy management drah tomu sam jiste rad napomuze (uz se tak nekteri udajne vyjadrili). Takze se CD mozna ani nebudou snazit si pozici "monopolniho" dopravce udrzet.
Pokud vsak CD tyto pozice opusti, prijdou o cast prijmu, ktere ziskavaji, coz povede k omezeni investic do jejich vozoveho parku, coz pociti i dalsi kraje. Takze budou chtit vypsat vyberova rizeni. Kazdopadne to povede k narustu cen za vlkm, toto muj nazor. Mozna si tak nekteri soukromnici na zeleznici nakoupi prebytecne 810 od CD a provedou k prekvapeni vsech regionizaci, aby udrzeli ceny, a budou nas za stejne jizdene, ale mozna nizsi dotaci od kraje vozit vesele dal. Samozrejeme s kavlitnejsimi sluzbami a schopnosti vycislit sve naklady.
*Pro rypaly: silnicni dan a mytne na dalnicich apod. ano, ale da se to priblizne povazovat za fixni naklady narozdil od ceny za ŽDC.
Dopravní cesta DB v osobní dopravě je brutálně drahá pro přirážky za takt, ošlapné a různé regional faktory, takže si k platbě za km 248 Kč odečtěte dopravní cestu v milosrdné ceně 6 EUR od km. A nejste ani na stokoruně. S německou drahou pracovní silou a v nových vozidlech.
U ČDregio píšete o 62,- Kč při odhadované průměrné DC 11,- Kč od km a českou úrovní pracovní síly a provozovaným technickým muzeem.
Zdraví PŠ
1. budou konečně vypsána na delší období (12 - 15 let) což umožní případným dopravcům uvažovat o leasingu nebo pronájmu vhodných vozidel
2. zatím neni známo zda rozhodující bude cena nebo kvalita vozidlového parku
3. zda se kraj pevně zaváže že x let bude platit x Kč bez ohledu na volby a jiné "tlaky"
3a. zda kraj nakonec nezjístí že na "kvalitní" vozidla prostě nemá
4. a zajímavé bude o kolik zbohatne hodnotící komise(bohužel stále jsme v Čechách)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.