..: České dráhy mají v Ústeckém kraji přijít o monopol :..

Ústí nad Labem - Železniční osobní doprava v Ústeckém kraji nemusí v budoucnosti zůstat výhradně v rukou Českých drah. Krajský úřad Ústeckého kraje chce na železnici převést model několika dopravců aplikovaný v předchozích dvou letech na autobusové linky v kraji. Cestující by se tak mohli konečně dočkat moderních a pohodlnějších vozidel, dopravci zase prolomení faktického monopolu ČD na krajem objednávanou dopravu. První výběrová řízení chce Ústecký kraj vypsat už v první polovině roku 2008.

Současné vlakové soupravy se se svým komfortem staly v poslední době terčem početné kritiky z řad cestujících. Jde zejména o osobní vlaky mezi Prahou a Ústím nad Labem, kde České dráhy spolu s krajským úřadem slíbily od prosince 2007 nové klimatizované jednotky CityElefant. Místo nich ale za původní třicetileté jednotky vyjely čtyřicet let staré a silně opotřebované jednotky řad 451 a 452. V méně exponovaných časech se po koridoru prohánějí i motorové vozy řady 810.

Změny na železnici vyplývají z nové koncepce základní dopravní obslužnosti zajišťované drážní dopravou v Ústeckém kraji v letech 2009 - 2026, kterou krajští zastupitelé projednali a jednomyslně schválili v pátek 6. února 2008. Dle koncepce může kraj objednávat spoje v rozsahu až 10,53 milionu vlakokilometrů za jeden rok, což představuje oproti letošnímu roku nárůst o více než 3,2 milionu kilometrů. Koncepce rozděluje kraj na pět oblastí, pro které budou postupně vyhlášena výběrová řízení. Smlouvy s dopravci pak budou uzavírány na dobu 12 – 15 let. Na podobném principu budou dopravcům nabízeny také linky zasahující na území okolních krajů a Svobodného státu Sasko.

Nová koncepce drážní dopravy v kraji přichází v době, kdy se blíží ke konci platnosti (31. prosince 2008) smlouva uzavřená Ústeckým krajem s Českými drahami v roce 2006. Dle ní může být u státního dopravce objednáno maximálně 7,35 milionu vlakokilometrů za 375 milionů korun. Jelikož výběrová řízení musí proběhnout alespoň 18 měsíců před zahájením plnění smluv a zároveň zatím není platná odpovídající evropská legislativa, připravuje krajský úřad na dvouleté období 2009 – 2010 další smlouvu s ČD a.s. Současně probíhají přípravy na první výběrové řízení pro oblast Litoměřicko-Lounsko, které má být vyhlášeno již v první polovině letošního roku.

Přehled tratí a jednotlivých oblastí:


A) regionální síť Šluknovsko (celkem 1 450 000 vlkm/rok):
Děčín – Česká Kamenice – Rumburk
Děčín – Dolní Žleb – Bad Schandau
Mikulášovice – Rumburk – Ebersbach
Rumburk – Dolní Poustevna – Sebnitz

B) regionální síť Litoměřicko-Lounsko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Lovosice – Teplice
Česká Lípa – Litoměřice – Louny – Postoloprty
Roudnice nad Labem – Straškov – Bříza
Straškov - Vraňany

C) příměstská doprava Ústecko-Mostecko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem-Střekov
Ústí nad Labem – Úpořiny – Bílina
Teplice - Litvínov
Most – Postoloprty – Žatec

D) příměstská doprava Mostecko-Lounsko (celkem 950 000 vlkm/rok):
Most – Louny – Rakovník
Most – Moldava v Krušných horách

E) krajská aglomerační doprava (celkem 2 800 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem – Most - Chomutov
Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
Chomutov – Klášterec nad Ohří – Karlovy Vary
Kadaň - Jirkov

F) Mimo vymezené oblasti:
Ústí nad Labem – Praha (700 000 vlkm/rok)
Děčín – Česká Lípa (200 000 vlkm/rok)
Chomutov – Žatec (300 000 vlkm/rok)
Podbořany – Plzeň (300 000 vlkm/rok)
Rakovník – Bečov (100 000 vlkm/rok)
Rybniště – Varnsdorf – Liberec (130 000 vlkm/rok)
Kolín – Česká Lípa – Rumburk (rychlíky, 100 000 vlkm/rok)

Ilustrační foto © karloslt

zdroj: Tisková zpráva Ústeckého kraje 7.2.2008, Litoměřický deník 9.2.2008


karloslt | 14.2.2008 (1:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Jízdní řád

Další z regionu ČR Ústecký


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
14.02.2008 (11:28)  
Bohužel to, co jako koncepce vypadá, je jen jejím stínem. Nejprve zrušili co se dá (splou se zkostnatělou částí ČD), a pak ze zbytku chtějí udělat cosi jako IDS. O tom, zda to či ono má smysl, lze těžko rozhodovat, pokud jsme nevytvořili srovnatelné podmínky. A to se nestalo. Takže to sice vypadá hezky, ale výledek bude nejspíš sporný.
registrovaný uživatel Kakov 
14.02.2008 (11:25)  
Obecně lze říct, že UK je v dopravě nejhorší kraj v ČR, hned za ním je KV, v případě UK bych nerikal, ze navine je DPUK nebo CD, dle me je hlavni vina na panu sulcovi a jeho urednicich
registrovaný uživatel cer.t 
14.02.2008 (11:05)  
Hezké, ČD přijdou o monopol a ústecký kraj konečně pozná kolik opravdu bude platit za veřejnou dopravu... myslím, že pro obě strany to bude velmi poučné..
14.02.2008 (10:44)  
Ústecký kraj má podle mě velmi jasnou koncepci v tom, které tratě chce podporovat a které nikoliv. Na jedné straně bylo pár tratí zcela opuštěno, na druhé straně na jiných tratích se stále zvyšuje počet spojů - například každou hodinu z Mostu do Loun, případně v pracovní dny každou hodinu z Litoměřic do Loun nebo z Mostu do Žatce mi přijde velmi velkorysé.
Pokud bude skutečně vypsáno VŘ na všechny vlaky v kraji a nebude to nějaká fraška, dá se opravdu čekat že ČD o monopol přijdou. Protože pominu-li několik hnijících Bdt a pražských 451, na Os vlacích v celém Ústeckém kraji jezdí výhradně 810, a nevím jakou rošádu by ČD musely s vozidly udělat, aby nabídly něco konkurenceschopného.
registrovaný uživatel happy 
14.02.2008 (10:24)  
No to ,že padlo v úk několik tratí je taky zásluha čd.Prostě bych to specifikoval tak,že úk došla se společností čd trpělivost.Jestli jste si všimli (většina z vás ne),tak úk chce do železnice dát další miliony,ale za to taky chce nějakou kvalitu a řádné vyúčtování,což čd nedělají.Prostě toto je koncepce,která je celkem dobrá.Ještě bych pořešil tarify.Ovšem soukromník není povinen jezdit za zlodějské jízdné čd.Kvůli tomu se rozčilovali nejen v Liberci,že se cenová propast mezi busem a vlakem neustále prohlubuje.Navíc je i několik případů,že IDS právě hatí čd.Pokud soukromníkovi dáte befelem,že bude IDS ,tak to IDS taky bude.Takže toto opravdu není překážkou.První věc je potřeba zkůlturnit železnici,aby opět lidé začali jezdit.To že budu mít IDS a k nástupišti přijede 810,451 či zahnojené Bt je opravdu k ho..nu.Takže jak sem si myslel,že v ústí jsou zmetci a likvidátoři železnice,tak začínám obracet názor v to,že se chtějí zbavit puchýře jménem čd.Peněz na vlkm bude více a to je dobře.
registrovaný uživatel kevin 
14.02.2008 (9:55)  
Anri5 Zkušenosti UK s DPUK coby monopolistou byly jen negativní.Zkoušel přece kraj tím přerušením dopravy vydírat.Nyní je DPUK jen jedním z autobusových dopravců a to se vydírá hůře.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
14.02.2008 (9:31)  
waszyn: Olé!!! Tak tuhle "koncepci" dokazu udelat i ja (rozdelit kraj na oblasti vicemene podle okresu a pridelit k tomu vlkm). Ale odbor dopravy UK nebyl za cela leta existence schopen udelat jakykoliv naznak IDS (i kdyz jeste treba bez schvalenych tarifnich podminek*), pricemz k tomu mel prakticky idealni podminky (jednoho AB dopravce, prakticky jen jednoho zel. dopravce a DP jednotlivych mest), ktere si intenzivne likviduje, ale zadnou siroce diskutovatelanou koncepci nevytvoril. A to mely vsechny kraje stejne startovni pozice a kde jsou oni ted?

* To je asi trochu obtiznejsi dohodnout s dopravci, ale UK jen tvrdi, ze to nejde a nedela nic.

Kevin: ale ty zkusenosti jsou obecne vynimany jako negativni.
registrovaný uživatel kevin 
14.02.2008 (9:23)  
UK se vydával za nejhorší co se železnice týče.Nyní to vypadá,že může být jakýmsi průkopníkem.Nedávám rovnítko mezi železnicí a ČD.Ostatně,mají své zkušenosti s DPUK.
registrovaný uživatel waszyn 
14.02.2008 (9:09)  
Xanri: možná špatně vidím, ale právě jsem si prečetl o nové koncepci základní dopravní obslužnosti zajišťované drážní dopravou v Ústeckém kraji v letech 2009 - 2026. Příjde mi to rozhdodně lepší rešení, než sypat nějaké firmě bezmyšlenkovitě peníze jen proto, že její zaměstanci jsou mými voliči.
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
14.02.2008 (9:02)  
vaszyn: no to snad ne! Kraj ustecky prece nema vubec zadnou koncepci! Cokoliv je lepsi nez to, co tu predvadi!

Dale nevim o tom, ze ustecne lokalky by byly jakkoliv nerentabilnejsi nez jinde, podlehas asi bludum pana Sulce, jehoz odbor dopravy se vydatne snazi, aby rentabilni nebyly.

Nejsem CDman, o rezijky mi vubec nejde, ale o ten zbytek ano.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko