Ústí nad Labem - Železniční osobní doprava v Ústeckém kraji nemusí v budoucnosti zůstat výhradně v rukou Českých drah. Krajský úřad Ústeckého kraje chce na železnici převést model několika dopravců aplikovaný v předchozích dvou letech na autobusové linky v kraji. Cestující by se tak mohli konečně dočkat moderních a pohodlnějších vozidel, dopravci zase prolomení faktického monopolu ČD na krajem objednávanou dopravu. První výběrová řízení chce Ústecký kraj vypsat už v první polovině roku 2008.
Současné vlakové soupravy se se svým komfortem staly v poslední době terčem početné kritiky z řad cestujících. Jde zejména o osobní vlaky mezi Prahou a Ústím nad Labem, kde České dráhy spolu s krajským úřadem slíbily od prosince 2007 nové klimatizované jednotky CityElefant. Místo nich ale za původní třicetileté jednotky vyjely čtyřicet let staré a silně opotřebované jednotky řad 451 a 452. V méně exponovaných časech se po koridoru prohánějí i motorové vozy řady 810.
Změny na železnici vyplývají z nové koncepce základní dopravní obslužnosti zajišťované drážní dopravou v Ústeckém kraji v letech 2009 - 2026, kterou krajští zastupitelé projednali a jednomyslně schválili v pátek 6. února 2008. Dle koncepce může kraj objednávat spoje v rozsahu až 10,53 milionu vlakokilometrů za jeden rok, což představuje oproti letošnímu roku nárůst o více než 3,2 milionu kilometrů. Koncepce rozděluje kraj na pět oblastí, pro které budou postupně vyhlášena výběrová řízení. Smlouvy s dopravci pak budou uzavírány na dobu 12 – 15 let. Na podobném principu budou dopravcům nabízeny také linky zasahující na území okolních krajů a Svobodného státu Sasko.
Nová koncepce drážní dopravy v kraji přichází v době, kdy se blíží ke konci platnosti (31. prosince 2008) smlouva uzavřená Ústeckým krajem s Českými drahami v roce 2006. Dle ní může být u státního dopravce objednáno maximálně 7,35 milionu vlakokilometrů za 375 milionů korun. Jelikož výběrová řízení musí proběhnout alespoň 18 měsíců před zahájením plnění smluv a zároveň zatím není platná odpovídající evropská legislativa, připravuje krajský úřad na dvouleté období 2009 – 2010 další smlouvu s ČD a.s. Současně probíhají přípravy na první výběrové řízení pro oblast Litoměřicko-Lounsko, které má být vyhlášeno již v první polovině letošního roku.
Přehled tratí a jednotlivých oblastí:
A) regionální síť Šluknovsko (celkem 1 450 000 vlkm/rok):
Děčín – Česká Kamenice – Rumburk
Děčín – Dolní Žleb – Bad Schandau
Mikulášovice – Rumburk – Ebersbach
Rumburk – Dolní Poustevna – Sebnitz
B) regionální síť Litoměřicko-Lounsko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Lovosice – Teplice
Česká Lípa – Litoměřice – Louny – Postoloprty
Roudnice nad Labem – Straškov – Bříza
Straškov - Vraňany
C) příměstská doprava Ústecko-Mostecko (celkem 1 650 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem-Střekov
Ústí nad Labem – Úpořiny – Bílina
Teplice - Litvínov
Most – Postoloprty – Žatec
D) příměstská doprava Mostecko-Lounsko (celkem 950 000 vlkm/rok):
Most – Louny – Rakovník
Most – Moldava v Krušných horách
E) krajská aglomerační doprava (celkem 2 800 000 vlkm/rok):
Děčín – Ústí nad Labem – Most - Chomutov
Ústí nad Labem – Lysá nad Labem
Chomutov – Klášterec nad Ohří – Karlovy Vary
Kadaň - Jirkov
F) Mimo vymezené oblasti:
Ústí nad Labem – Praha (700 000 vlkm/rok)
Děčín – Česká Lípa (200 000 vlkm/rok)
Chomutov – Žatec (300 000 vlkm/rok)
Podbořany – Plzeň (300 000 vlkm/rok)
Rakovník – Bečov (100 000 vlkm/rok)
Rybniště – Varnsdorf – Liberec (130 000 vlkm/rok)
Kolín – Česká Lípa – Rumburk (rychlíky, 100 000 vlkm/rok)
Ilustrační foto © karloslt
zdroj: Tisková zpráva Ústeckého kraje 7.2.2008, Litoměřický deník 9.2.2008
A smel by som vedieť, ako súvisí cena za DC s neschválením ES64F4 pre SŽDC, presmerovaním dopravy v pražskom uzle a nakoniec aj novinkou vo forme subvencií na všetky kategórie vlakov? Budem rád za rozšírenie mojich obmedzených obzorov... :)
Chci říci, že, kdyby to bylo na 100% jisté, co se tady píše, říkám vám úplně vážně, že já bych do toho asi šel, koupil bych si na leasing několik desir nebo LINTů nebo něco takového a chtěl bych asi nějaké linky, které by se daly jednoduše obsluhovat ( 1 DKV, Krátká trasy > kde na jednu trať stačí dvě jednotky + záloha)
Stejnetak je to myslim i u CD, cena za km je pevna a tak kraj plati, co si s CD nasmlouvaji. Utrzene penize pouzije draha tam, kde uzna za vhodne. Kdyby to tak nebylo, nemame treba ani jednoho elefanta. Kazdopadne krajum se to moc nelibi a tak bojuji tim, ze chteji nova vozidla prave pro sebe. Vznikaji komedie, jako je obeh jedny 471 DKV Olomouc, PJ Bohumin az nekam do Zabreha.
No fuj, ja se tu dnes teda rozepsal... :)
Jestli je to tam vyhoda, tak bych te pozadal o tohle - jdi si koupit auto v cene milion, ale zaplat 1.5M, pricemz ten prebyvajici pulmilion se pouzije jako sleva pro auto moje. Ja uz ten svuj pulmilion nejak sezenu:-))
Jinak nápad je to výborný a doufám že to doutánou do konce. A když si kraj dupne bude i IDS, jelikož dopravcoj by mělo být jedno za kolik cestující jede, ale hlavně že jede.
Je to rozhodně lepší než předávat jednotlivé tratě. Pokud vím podobný systém je ve Velké Británii a funguje to tam dobře.
S cenami dopravy v ČR může zahýbat jedině konkurence.
PŠ
Jak rikam, netvrdim, ze to tam je, netvrdim, ze je to uplne moje stanovisko, ale jsem schopen tohle vysvetleni prijmout
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.