Česko, 16.1. 2008 - Nejrychlejší sériově vyráběná lokomotiva světa, Siemens Taurus, prošla zkouškami Drážního úřadu a obdržela doklad o schválení typu, povolující provoz na našem území. Rozhodnutí úřadu navazuje na předběžné povolení k provozu, udělené na omezenou dobu. Pro mnohé mezinárodní vlakové spoje tak ubudou problémy s časově náročným přepřahem v předávacích stanicích. Vybrané vlaky budou moci bez výměny lokomotivy zajet dál do našeho vnitrozemí, což doposud zatím nebylo možné, čímž se urychlí doprava na některých mezistátních osobních i nákladních spojích.
Fotografy oblíbený Taurus má však zatím povolení jen pro tratě v úsecích Brno - Břeclav a České Budějovice - Horní Dvořiště. "Vlakový zabezpečovač Mirel VZ1 teď bude na našem území v ověřovacím provozu. Díky tomu bude moci jezdit vlak místo 100 km/h ve zkušebním provozu na trati Břeclav - Brno nově 120 km/h. Spoje se tak výrazně zrychlí," sdělil serveru Technet.cz mluvčí ČD Ondřej Kubala.
Typové osvědčení bylo udělelo stroji s označením Siemens Taurus ES 64 U4-C, který představuje subtyp přizpůsobený specifikám provozu na území Rakouska, Německa, České republiky a Slovenska. U Rakouských spolkových drah (ÖBB) je tato varianta označena řadou 1216.2. Testovacích jízd se účastnil stroj 1216.226, představující prototyp varianty C, známý svým "pruhovaným" nátěrem propagujícím rakouské předsednictví EU v roce 2006, jež by měl brzy vyměnit za barvy českého národního fotbalového týmu. Na zkouškách se dále podílel i Taurus 1216.050, držitel rychlostního rekordu - úctyhodných 357 km/h - který drží od roku 2006, a některé ze 14 sériových kusů varianty C, které ÖBB vlastní.
"Do budoucna se připravuje povolení na další tratě postupně tak, aby např. lokomotiva Taurus Rakouských spolkových drah mohla projet v čele vlaku přes české území nebo až do konečné stanice v Česku," nastínila budoucnost, systém povolování a schvalování provozu, Veronika Němcová ze společnosti Siemens.
V současné době povolení pro jízdu na českých kolejích drží např. lokomotiva Siemens ER20 "Herkules". Rakouské taurusy jsou k vidění zatím jen v okolí Brna, kde jezdí od 9. prosince minulého roku na páru mezistátních rychlíků Brno – Vídeň a na jihu Čech, kde zajišťují vozbu nočního rychlíku 206/207 Praha – Salzburg (– Curych / Benátky) a EuroCity 100/101 Jóže Plečnik z Prahy do slovinské Lublaně. "Čeští strojvedoucí na lokomotivě jezdí na našem území a na hranicích se střídají s rakouskými kolegy," doplnil pro internetový portál Technet Kubala.
zdroj: Technet.cz, Eisenbahn Journal 2/2007
Ilustrační foto © Dobromil Retych, Chary, Tomáš Kubovec
Těch háčků je tu víc než dost, ale to, že už má papíry dál, než na břeclavský ranžír je, myslím, docela velký úspěch.
V zadnem pripade toto "schvaleni" neznamena, ze lokomotiva muze jezdit kdekoliv. - je pak na miste otazka, zda ma smysl tomu tak rikat...
Mozna jinymi slovy - co je ten Mirel VZ1? Je to "ta vec", ktera to zmenila a driv ji nebylo?
Ohledně těch Herkulesů, je pravda, že jsou schváleny pro provoz na síti SŽDC, nicméně i to má háček, neb aby tu mohly Herkulesy jezdit v osobní dopravě. Ne každký Herkules může jet...
A že to jde? Česká energetika je schopna paralelního chodu v rámci UCTE už od 1.poloviny devadesátých let a nestálo to málo peněz. Jen prostě vyhmátli to důležité pro kompatibilitu a dnes se exportuje - jedna radost.
PS: dle BahnTV Slovinskou kupuje těchhle ověřených mašin tucet. Vážím si výrobků Škodovky, ale má dráha na to experimentovat s prototypem? Který mimochodem do potenciální soutěže o další trhy zasáhne jaksi po boji.
Praha-Ostrava a podobně! Nebo je v tom zase nějaký háček?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.