..: Aktuality a články :..

odjezd ze ŽZO zpět do Nymburka 20.02.2015, foto: Rosťa KolmačkaVelim — Za husté mlhy a bez velkých ovací dorazil v pátek 20. února 2015 krátce po 9. hodině ranní na Zkušební centrum Velim nově zprovozněný „Kyklop“ T 499.0002. Stalo se tak v rámci zkušební jízdy, po které se opět vrátil do DPOV, a.s., PSO Nymburk k provedení dokončovacích prací. Přestože se lokomotiva zdržela na zkušebním centru Výzkumného Ústavu Železničního, a.s. pouze několik desítek minut, šlo o významný milník v historii podniku i lokomotivy samotné, která se defacto vrátila „domů“ po dlouhých 22 letech!

742.082 odváží první loženou soupravu dne 10.9.2014, foto: Michal Boček Tovačov — Lokální trať z Kojetína do Tovačova dlouhá 11 km je už od počátku 80. let známá tím, že po ní nejezdí pravidelné osobní vlaky, avšak je zde silná nákladní doprava. Tato skutečnost bezpochyby platila až do počátku nového tisíciletí, po roce 2001 však začala nákladní doprava na trati pozvolna upadat. Ubylo vlaků se štěrkem, které využívají přibližně dvoutřetinový úsek trati od bývalé hlásky Skašov po žst. Kojetín, a dříve hojné kusové zásilky uhlí pro tovačovské uhelné sklady a betonových výrobků z místní Prefy (později TOPOS) i méně hojné zásilky pro různé odběratele při nákladišti v Lobodicích v podstatě dojezdily do roku 2004.

M131.101 + M120.417, foto: Petr Borženský Praha — Pozornosti snad každého, kdo sleduje aktuální dění na naší železnici, či se přímo účastní některých z nostalgických jízd, jistě neušly různé výměny vozidel nasazovaných na nostalgické vlaky pořádaných Českými drahami, či u drah objednávaných. Zejména na Moravě bylo těchto výměn od začátku roku provedeno hned několik – zvláštní vlaky na jarní Floru v Olomouci ve dnech 19. až 22. dubna odvozil namísto šumperského Hurvínka M 131.101 a Věžáku M 120.417 pečecký vůz M 131.1515, na tradiční parní jízdu Napříč Valašským královstvím vyrazil 5. května namísto čerstvě opraveného valašskomeziříčského Matěje 433.002 olomoucký Kremák 534.0432 a 19. května Matěje na jízdě na Pohádkový les do Zdounek zastoupil bohumínský Bejček 423.041. V Čechách, kde jsou vozidla NTM zastoupena v podstatně menší míře, bylo asi nejviditelnější náhradou vystřídání Elinky EM400.0 dne 30. června na zvláštním vlaku mezi Táborem a Bechyní Kapesní bobinkou E422.001.

464.202, Jaroměř - Hr. Rychnovek, 3.5. 2009, foto: Pavel Martoch Přerov — Již na konci roku 2009 vyhlásila Nadace okřídlené kolo pod patronátem známého fandy železniční historie a moderátora Václava Žmolíka veřejnou sbírku na opravu lokomotivy 464.202 přezdívané rosnička, jejímž cílem je nashromáždit 2 milióny korun potřebné na opravu a revizní zkoušky kotle této historicky cenné a oblíbené parní lokomotivy. Za tímto účelem byl nadací u ČSOB Přerov založen účet s číslem 215592525/0300, na který je možné zasílat finanční dary, a to až do konce roku 2011, kdy bude celá sbírka uzavřena. Vyjma toho je možné zasílat příspěvky dárcovskou zprávou SMS. Seznam dárců, kteří sbírku podpořili, je pravidelně zveřejňován v novinkách na webových stránkách Nadace okřídlené kolo.

V záři zapadajícího slunce před odjezdem do Brna, foto: Rostislav KolmačkaTovačov — O víkendu 17. a 18. října 2009 vypravilo letos počtvrté a zároveň naposledy občanské sdružení Kroměřížská dráha (KMD) zvláštní vlaky na lokálku z Kojetína do Tovačova. Po dvojici květnových akcí (s motorovým vozem M 286.1032 a lokomotivou T 466.0007) objednaných a zaplacených železničními přáteli z Česka, Slovenska a Polska a velmi úspěšných srpnových jízdách na Tovačovský portál a Kojetínské hody s motorovými vozy M 120.417 a M 131.101 to tentokráte byly zvláštní vlaky na tradiční Výlov Hradeckého rybníka v Tovačově.

Ilustrační obrázekTovačov - V neděli 28. září se po roce opět vydala olomoucká parní „Rosnička“ 464.202 se soupravou historických „Rybáků“ po jinak osobními vlaky nevyužívané lokálce z Kojetína do Tovačova. Důvodem této jízdy, která se koná pravidelně už od roku 2005, byly tradiční Svatováclavské hody v Tovačově.

Letošní jízda byla podobně jako v minulých letech vedena z Olomouce (odj. 7.50) přes Přerov a Kojetín do Tovačova (příj. 9.15). Po objetí soupravy a dobrání vody ze dvou hasičských aut pak vlak v čele s lokomotivou 464.202 v postavení „nůší“ napřed odjížděl v 9.45 do Kroměříže (příj. 10.25), kde byla „Rosnička“ za přihlížení veřejnosti otočena na točně v depu. Po dobrání vody pak ve 12.37 opět v „obráceném postavení“ vyrazila s „Rybáky“ do Tovačova (příj. 13.18), kde už lokomotiva naposledy objela vozy, dobrala vodu a ve 14.20 odjela domů do Olomouce.

Ilustrační obrázek Kojetín – Letos se již po desáté v sobotu 9. srpna 2008 konal na zámku v Tovačově (nejen) folkový festival Tovačovský portál, který je po Výlovu Hradeckého rybníka a Svatováclavských hodech asi největší místní kulturní akcí pro veřejnost. A stejně jako v loňském roce, také letos se naše občanské sdružení Kroměřížská dráha rozhodlo ve spolupráci s Českými drahami vypravit při této příležitosti zvláštní osobní vlaky po jinak pro osobní dopravu uzavřené trati Kojetín – Tovačov. Cílem tohoto záměru nebylo jen pomoci návštěvníkům Portálu dostat se do Tovačova, který je zejména o víkendech hromadnou dopravou dost špatně dostupný, ale též více zpřístupnit město se všemi jeho pamětihodnostmi a zajímavostmi turistům a zájemcům o projetí se po tovačovské trati. Posledním, ale neméně významným důvodem, proč to celé děláme (a rádi bychom i nadále dělali) je, že bychom tuto téměř zapomenutou hanáckou lokálku rádi vrátili do povědomí širší veřejnosti a tím jí snad i do budoucna zajistili alespoň částečné zmrtvýchvstání.

   
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 06:08
zapadá v 19:57