Tovačov - V neděli 28. září se po roce opět vydala olomoucká parní „Rosnička“ 464.202 se soupravou historických „Rybáků“ po jinak osobními vlaky nevyužívané lokálce z Kojetína do Tovačova. Důvodem této jízdy, která se koná pravidelně už od roku 2005, byly tradiční Svatováclavské hody v Tovačově.
Letošní jízda byla podobně jako v minulých letech vedena z Olomouce (odj. 7.50) přes Přerov a Kojetín do Tovačova (příj. 9.15). Po objetí soupravy a dobrání vody ze dvou hasičských aut pak vlak v čele s lokomotivou 464.202 v postavení „nůší“ napřed odjížděl v 9.45 do Kroměříže (příj. 10.25), kde byla „Rosnička“ za přihlížení veřejnosti otočena na točně v depu. Po dobrání vody pak ve 12.37 opět v „obráceném postavení“ vyrazila s „Rybáky“ do Tovačova (příj. 13.18), kde už lokomotiva naposledy objela vozy, dobrala vodu a ve 14.20 odjela domů do Olomouce.
Slovo naposledy však v tomto kontextu neznamenalo jen naposledy pro letošní rok, ale naposledy minimálně na několik dalších let. Olomoucké „Rosničce“, jejíž houkání už pozvolna přirostlo obyvatelům Kojetína, Tovačova a obcí při trati mezi nimi k srdci, totiž v červenci příštího roku končí provozní způsobilost kotle. A protože Národní technické muzeum coby majitel lokomotivy nemá dostatek financí na její opravu, je další provozní osud poslední k ČSD dodané parní lokomotivy velmi nejistý…
S touto smutnou myšlenkou na paměti se tak v neděli 28. září přišla s „Rosničkou“ rozloučit velká spousta lidí – všechny spoje byly stoprocentně (a místy i více) vytížené, a také davy lidí na nádražích i při trati dávaly svým máváním tiše najevo, že „Rosničce“ drží palce. Ti znalejší jistě tiše doufali, že tato parní krasavice nebude následovat neradostný osud taktéž zelené přerovské „Šlechtičny“ 475.1142, kterou stejný majitel, NTM, nechal odtáhnout do depozitáře mrtvých lokomotiv v Chomutově.
Celá akce byla bezesporu velmi zdařilá, k výjimečně nádherné atmosféře přispělo také hezké a slunečné počasí, které tolik chybělo při těchto jízdách minulý rok.
Na závěr nezbývá než za všechny cestující i přihlížející poděkovat organizátorům za skvělý zážitek, stejně tak i sponzorům v čele s firmou Tomi Remont, po které byly letošní vlaky i pojmenovány, že se tyto jízdy vůbec mohly konat. Pevně věřím snad za nás za všechny, že toto opravdu nebyla poslední jízda „Rosničky“ po tovačovské trati a že se s ní po krátkém odpočinku opět setkáme na mnoha nostalgických vlacích nejen na lokálce z Kojetína do Tovačova.
Za občanské sdružení Kroměřížská dráha bych tímto zároveň chtěl všechny zájemce o svezení po tovačovské trati pozvat na letos už poslední veřejné jízdy, které budeme pořádat ve dnech 18. a 19. října při příležitosti tradičního Výlovu Hradeckého rybníka, kdy budeme do Tovačova jezdit s historickým motorovým vozem řady M 131.1 „Hurvínek“.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.