Tovačov — Lokální trať z Kojetína do Tovačova dlouhá 11 km je už od počátku 80. let známá tím, že po ní nejezdí pravidelné osobní vlaky, avšak je zde silná nákladní doprava. Tato skutečnost bezpochyby platila až do počátku nového tisíciletí, po roce 2001 však začala nákladní doprava na trati pozvolna upadat. Ubylo vlaků se štěrkem, které využívají přibližně dvoutřetinový úsek trati od bývalé hlásky Skašov po žst. Kojetín, a dříve hojné kusové zásilky uhlí pro tovačovské uhelné sklady a betonových výrobků z místní Prefy (později TOPOS) i méně hojné zásilky pro různé odběratele při nákladišti v Lobodicích v podstatě dojezdily do roku 2004.
V následujících letech zahrnoval provoz na trati pouze vlaky se štěrkem ze Skašova v rozsahu průměrně jeden vlak každý pracovní den a až do Tovačova zajížděl manipulační vlak jen v některých obdobích cca 2x do týdne s uhlím pro uhelné sklady, které se ale v roce 2009 ocitly v insolvenci a přepravy, stejně jako dopravní ruch na tovačovském nádraží, zcela ustaly.
Neexistence pravidelné dopravy na trati vedla až k zahájení správního řízení na úplné zastavení provozu v úseku od hlásky Skašov po bývalou stanici v Tovačově (tehdy už pouze nákladiště, navíc od roku 2006 bez přítomnosti dopravního zaměstnance), které u Drážního úřadu v roce 2011 iniciovala SŽDC. Nebýt aktivity dopravců MBM Rail a KŽC Doprava a občanského sdružení Kroměřížská dráha (KMD), které zalarmovalo vedení Olomouckého kraje, město Tovačov i vlečkaře při trati, aby napsali do správního řízení svá odvolání, by tak dnes už možná byla tato část trati zrušena. Přibližně ve stejné době ale závod TOPOS v Tovačově koupila německá stavební skupina GOLDBECK, mimo jiné právě proto, že podnik je napojen na železniční síť.
Avšak dříve, než by se dalo uvažovat o nějakých přepravách po kolejích, musel GOLDBECK celý upadající podnik opět „postavit na nohy“ – začaly masivní investice do výrobních technologií, hledání nových odbytišť, změny ve výrobním programu atd. Vlastní vlečku, na které stál naposledy nákladní vůz v roce 2004, si na jaře roku 2011 společně pronajala obč. sdružení KPKV Brno a KMD na deponii historických vozidel pro využití na zvláštních osobních vlacích, které právě KMD na trať do Tovačova pravidelně vypravuje od roku 2007. Tato aktivita byla podnikem přivítána právě i proto, že vlečka bude připravena pro případné využití k expedici výrobků, jejíž zahájení je pouze otázkou času.
Členové obou sdružení zajistili provizorní opravu i administrativní zprovoznění vlečky v první polovině roku 2011, následně na vlečce našlo svůj domov 5 historických osobních vozů řad Bix a Be a v remíze „karkulka“ T444.1516 KPKV Brno, které se vždy v říjnu představují na zvláštních vlacích na tradiční Výlov Hradeckého rybníka. V létě roku 2014 nabral „z čista jasna“ konkrétních obrysů také předpoklad obnovení nakládky na vlečce podniku, když byla už na září ohlášena nakládka 100 vozů betonových dílců do Švédska.
Následovalo tedy rychlé řešení technologie obsluhy vlečky a zároveň bylo třeba v rekordně krátkém čase provést důkladnější opravu vlečky, k čemuž pochopitelně neměly oslovené železniční stavební firmy v období srpnových výluk volné kapacity. Ještě týden před zahájením nakládky, naplánovaném na pondělí 8. září, byla vlečka ve stavu schopném provozu jen s velkými omezeními. Avšak nemožné se nakonec stalo skutečností a několik skupin dělníků z Čech i vlastních zaměstnanců podniku pod odborným vedením provedlo do stanoveného termínu výměnu několika desítek pražců pod kolejemi i výhybkami a hlavně vykopali z letitých nánosů hlíny a betonu koncovou část vlečky pod portálovými jeřáby. Akce byla v neděli 7. 9. 2014 završena odbornou kontrolou vlečky a už následujícího dne nasunula lokomotiva 742.328 dopravce ČD Cargo na vlečku první skupinu pěti vozů k nakládce.
Od tohoto dne probíhá obsluha Tovačova každý pracovní den časně ráno (obvykle kolem 7. hodiny), a to tak, že lokomotiva ČD Cargo nejprve do stanice Tovačov přiveze pětici prázdných vozů, odstaví je a zajede na vlečku pro ložené vozy z předešlého (pracovního) dne. Po jejich navezení do stanice ložené vozy odstaví a zasune na vlečku prázdné vozy k další nakládce. S loženými vozy pak z Tovačova odjede do Kojetína. Případné zájemce o zdokumentování po 10 letech prvních nákladních vlaků do Tovačova upozorňujeme, že jde prozatím pouze o jednorázovou akci a nakládka bude trvat jen do konce září. Přestože další nakládka už v letošním roce zřejmě neproběhne, je velmi pravděpodobné, že bude podobných akcí v dalších letech přibývat a bude-li se podniku dařit, snad se v budoucnu opět dočkáme i pravidelného provozu nákladních vlaků do Tovačova, kterými bývala trať proslulá.
Na závěr bychom Vás také chtěli pozvat na svezení zvláštními osobními vlaky po tovačovské trati, které se na svou pouť vydají ve dnech 27. 9. 2014 (motorový vůz M131.1 ČD), 28. 9. 2014 (parní lokomotiva 433.002 NTM a motorový vůz M152.0002 ČD) a ve dnech 18. a 19. 10. 2014, kdy se v čelech zvláštních vlaků na Výlov Hradeckého rybníka prostřídá lokomotiva FAUR 748.538 s motorovým vozem 850.044 sdružení KPKV Brno.
Informace o jízdách najdete na webu Kroměřížské dráha věnovaném trati Kojetín - Tovačov.
EDIT: Ale tohle je spis na diskuzi nad kavou nez na dohadovani se zrovna tady :-)
každý hlas důležitý
Ale on je důležitý. Jednak to souvisí s tou výše zmíněnou nic neřešící rezignací na volby, s tímto přístupem skutečně budeme přehlasováni neodpovědnými voliči, ještě jim to usnandníme. Dále - aktuálně senátorka Cabrnochová byla zvolena cca 3600 hlasy, z 83000 voličů obvodu Praha 10. K postupu do druhého kola tam stačilo 2060 hlasů, 5 kandidátů tam v prvním kole mělo mezi 11 a 16 procenty, tohle jsou počty, kde už každý hlas rozhoduje. Konkrétní čísla zde
http://www.volby.cz/pls/senat/se2111?xjazyk=CZ&xdatum=20140919&xobvod=22
Můžeme si říkat, že Senát není důležitý, ale to není pravda, má některé extrémně důležité pravomoci.
chtěl jsem poukázat na trhlinu v té myšlence, řešení (tedy použitelné) bohužel nemám
Mimochodem, Miloš Zeman, v dobách, kdy ještě nevěděl, že se jednou bude ucházet o prezidentství v přímé volbě, prohlásil, že populace se skládá z 1/3 idiotů a druhá třetina se od nich moc neliší. Překvapivě, v kampani už to nezopakoval.
Máte nějaké řešení, jak odfiltrovat ty neodpovědné (ne)voliče? Používával se majetkový census, zavedeme IQ cenzus, EQ cenzus???
s takovou teorií jděte do háje zeleného, a řeknu Vám proč...
ta teorie je pravdivá, pokud máte stát, jehož většina občanů má určitou míru inteligence a zodpovědnosti, hlavně tu zodpovědnost si nikdo nechce připustit, ve výsledku to dopadá tak, že hodně lidí k volbám nechodí a z těch co chodí hodně volí nezodpovědné a špatné strany, není to tak dávno (asi 7 let fakt nevím přesně), kdy ODS udělala stěžejní téma voleb z pastelkovného, na to může slyšet jen hlupák, protože při své výši se rozhodně nejednalo o položku, která může jakkoliv významně ovlivnit fungování státu,
A kdo je to, podle tebe, ten Stát? Živou složkou státu jsme my všichni a jak ten náš stát funguje, je naše odpovědnost, nikoho jiného. Tuto odpovědnost částečně delegujeme na své volené zástupce a ty zase musíme sledovat a kontrolovat. Nesnáším hospodské výmluvy na "ty nahoře", NWO, zbohatlíky apod. Všichni určujeme, kolik prostoru zůstane na ty, jejichž činnost se nám nelíbí, na všech úrovních. Za stav našeho státu obviňujme sami sebe, nikoho jiného. Spousta lidí si stěžuje, že tu jsou furt nějaké volby - tedy s naší možností něco ovlivnit to asi nebude tak špatné, že. Přemýšlejme, komu to házíme, co je to za lidi.
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.