..: AŽD Praha dodává železniční techniku již na tři kontinenty :..

logo AŽD Praha, foto: AŽD PrahaPraha — Největší český výrobce dopravní zabezpečovací techniky, AŽD Praha, je na území bývalého Československa zavedenou značkou již po několik desetiletí. Od otevření nových trhů před dvaceti lety se mu ale stejně dobře daří získávat zajímavé zakázky také dále za hranicemi. Kromě dodávky technologie do Egypta nebo milionového kontraktu v Litvě, o kterých náš magazín informoval v minulosti, přijala společnost v nedávné době objednávky hned v několika zemích, především na elektronické řídicí systémy pro železniční dopravu, přejezdová zabezpečovací zařízení nebo návěstidla. V některých případech teď navíc obnovuje obchodní partnerství, zpřetrhaná na začátku 90. let 20. století. Řada probíhajících projektů je přitom vystavena mediálnímu zájmu, jako třeba v případě dodávky zabezpečení přejezdů pro Turecko, jež dlouhodobě trpí vysokou úmrtností řidičů.

Návěstidlo, Valašské Meziříčí, foto: Zdeněk ŠnajdrSvůj vůbec první kontrakt, v hodnotě přes 40 milionů Kč, uzavřela firma AŽD Praha v Sýrii. Jeho předmětem jsou návěstidla pro národního dopravce Chemins de Fer Syriens a společnost se na něm bude podílet společně s finským partnerem Nokia Siemens Networks. Zařízení určená do 37 stanic musela podstoupit mimořádně přísné zkoušky; jejich úspěšné nasazení ovšem společnosti dává šanci úspět v boji o další zakázku, tentokrát na dodávku zabezpečovacího a komunikačního zařízení pro 30 km dlouhou trať z Damašku na jeho mezinárodní letiště. Česká světelná návěstidla musela ještě před uzavřením smlouvy splnit některé speciální požadavky: zvýšenou odolnost proti prachu nebo kilometrovou dohledovou vzdálenost – proti našim normám téměř dvojnásobnou. Zásilka byla do Sýrie odeslána v rozloženém stavu a jednotlivé části byly sestaveny na místě, kde na instalaci dohlíželi technici výrobce.

PZZ, Cítov, foto: topičPokud se někdy vyskytnete poblíž amerického Nashvillu, hlavního města státu Tennessee, možná budete mít štěstí projíždět přes železniční přejezd opatřený českým zabezpečovacím zařízením typu PZZ-EA, které se automaticky ovládá jízdou vlaku a dle výrobce je plně kompatibilní s jakýmkoliv traťovým či staničním zabezpečovacím zařízením. Tento kontrakt je jakýmsi pilotním projektem: pokud zařízení splní veškeré předepsané podmínky a normy, může do budoucna AŽD své produkty do USA volně dodávat. „Hodnota této zakázky spočívá především v tom, že nám otevírá dveře na zcela nový trh, který je pro nás velkou výzvou. Přizpůsobit naše zařízení místním podmínkám není, vzhledem k jeho kompatibilitě, zvlášť složité, takže se řeší především místní normy a předpisy,“ přiblížil působení na americkém trhu ředitel zahraničního marketingu a obchodu AŽD Praha Petr Žatecký. První PZZ bude využito na soukromé trati společnosti NERR, která v oblasti zajišťuje osobní i nákladní dopravu mezi Nashvillem a 150 km vzdáleným Monterey.

Za nejvýznamnějšího zahraničního partnera AŽD lze označit Bělorusko, kde společnost na zhruba 100kilometrovém úseku trati Polock – Vitebsk dodá elektronické staniční zabezpečovací zařízení typu ESA11-BC, traťové zabezpečovací zařízení typu ABE-1 a nová návěstidla se světly na bázi LED. Běloruská strana zároveň vyžaduje, aby bylo možné tento úsek tratě ovládat dálkově z centrálního dispečerského pracoviště. Češi v tomto projektu spolupracují s místní společností BETZ, která se na dodávce a výrobě přímo podílí. Instalace zařízení by měla začít v polovině tohoto roku.

2 062.109, Kaštel Stari, Chorvatsko, foto: zderemAŽD Praha uspěla i na evropském poli, když do Řecka a Srbska dodala výhybkové přestavníky v celkové hodnotě zhruba 785 tisíc eur (18 mil. korun). Atypické voděodolné přestavníky mají být instalovány v devíti řeckých stanicích společně s mechanickými návěstidly, indikujícími směr hrotu výhybky. Jak výrobce udává, systém by měl obsahovat i ochranu časovým relé, které po uplynutí maximální přestavné doby odpojí elektronický systém a zařízení ohlásí poruchu. I kvůli tomu ovšem lze předpokládat, že tento typ výhybky bude muset podstupovat častější údržbu.

Do Srbska pak poputuje 60 přestavníků, přičemž první zakázka tohoto druhu byla uskutečněna již v roce 2005 při rekonstrukci tratě Beograd – Subotica. Stejně jako v Řecku se jedná o atypická zařízení – v srbském případě se specifickým kloubovým upevněním přestavníků. Dodané komponenty do srbských výhybek budou využity v celé železniční síti, kde budou postupně nahrazovat současná, dosluhující zařízení. Veškerý servis pro tento trh zajišťuje před sedmi lety založená dceřiná společnost AŽD SASI v Bělehradě.

Na počátku května 2010 byla podepsána smlouva o ekonomické spolupráci mezi českou a srbskou stranou. V oblasti železniční dopravy se bude týkat především rekonstrukce zhruba 100kilometrového úseku tratě, označené jako Koridor 10, mezi městy Niš a Dimitrovgrad v centrálním Srbsku. Stavební práce budou na místě provádět společně české i srbské firmy. Úsek tratě kopírující mezinárodní silnici E80 bude jako poslední část koridoru elektrifikován a upraven pro rychlost 120 km/h.

Obrenovac, Elektrárna TENT, Srbsko, foto: AŽD PrahaTímto kontraktem podnikání AŽD na Balkáně nekončí – za účasti českého ministra dopravy Gustava Slamečky bylo minulý týden do provozu uvedeno zabezpečovací zařízení tradičního typu ESA11 v průmyslové železniční stanici Obrenovac. Ta je součástí železniční sítě srbské tepelné elektrárny TENT, nacházející se na levém břehu řeky Sávy, zhruba 17 kilometrů od stejnojmenného města. Do budoucna se chystají další kroky k modernizaci v celém komplexu, kde by pak bylo zřízeno centrální dispečerské pracoviště, odkud by bylo možné řídit veškerý provoz.

Zdroje: AŽD Praha, Google Maps, AŽD Praha (Facebook), New Balkan


Vítek_V | 24.5.2010 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Svět Evropa Česká republika (celá)

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko