Taškent — Dne 1. prosince 2017 byla oficiálně dokončeno železniční spojení mezi městy Buchara a Miskin. Trať je dlouhá 355 km, je na ní 5 stanic (Jangiabad, Tuztepa, Učačik, Suzakdor, Dautepa). Objem zemních prací přesáhl 21,2 milionů m³, bylo postaveno 12 mostů a 6 nadjezdů. Stavba začala současně na obou jejich koncích v prosinci 2016. Obě stavební skupiny se spojily 1. září – den 26. výročí nezávislosti země. Od té doby začala být trať využívána pro nákladní dopravu v dieselové trakci. O tři měsíce později byla dokončena elektrifikace trati. Osobní doprava bude zahájena později, protože stavaři stále pracují na dokončení infrastruktury. Nasazeny budou vysokorychlostní vlaky Afrosiyob, které spojí Taškent, Smarkand, Bucharu a Chivu.
Stavba byla realizována v náročných klimatických podmínkách, protože většina trasy vede v Uzbekistánu pouští. Takže zejména v letním období bylo téměř 1500 pracovníků vystaveno extrémním teplotám. Tím se výrazně – o 75 km – zkrátí cesta z Taškentu na turkmenistánské hranice. Trasa bude využívána zejména pro tranzit zboží do Kazachstánu a Ruska. Předpokládá se rovněž intenzívní využívání nákladní dopravou v souvislosti s výstavbou nových dolů a hutí v Centralnych Kyzylkumach.
Dosavadní severněji vedená trať Navoi – Učkuduk – Sultanuizdag – Nukus byla postavena v letech 1996 až 2001. Je na ní i nejmodernější kombinovaný železniční a siliční most ve Střední Asii, který svými 681 m překonává řeku Amu Darju.
Komplikovaná byla také stavba elektrifikované trati spojující Angren a Pap. Vyžádala si proražení 19,2 km dlouhého tunelu horou Kamčik v nadmořské výšce 2 200 m, což propojilo železnicí údolí Ferghana s ostatními regiony země. Výstavba tohoto úseku přišla na 1,635 miliardy amerických dolarů.
Uzbekistán od doby svého osamostanění výrazně investuje do své železniční sítě. V nejbližších pěti letech mají v Uzbakistánu v plánu výstavbu nebo rekonstrukci 960 km železničních tratí (včetně té nově otevřené) a elektrizaci 900 km železnic. Mimo jiné tratí Karši – Termez a Pap – Namangan – Andijan – Kokand.
V současné době je více než 60 % veškerého nákladu a více než 75 % cestujících v Uzbekistánu přepravováno po železnici.
Zdroje: EAN, International Railway Journal, Sputnik News, UzDaily, Wikimedia Commons [1], [2]


1 2 | Zpráv na stránku: |
Bohužel u nás hledáme jen výmluvy proč něco nejde a nehladáme způsob jak něco řešit. Dobrý příklad je sesuv na dálnici D8.
Pokud do té doby ta kolonie nevymře, což se zcela jistě bude vyšetřovat jako násilný čin, přestože křeček žije většinou jen 4 roky a navíc se dopouští i kanibalismu.
http://www.prirodainfo.cz/karta.php?cislo=3039.00
Další jsou pak z důvodu nízké kvalifikace úředníků a jejich spřátelených firem - viz sesuv na D8.
Asi výjimkou byla výstavba D5, kdy se během 5 let postavilo přes 100km. Chyběla jen část kolem Plzně, kde kumpáni z ODS silou změnili léta chráněnou trasu a narazili na odpor místních obyvatel, kteří si tehdy asi poprvé pozvali profíky na boj s úřední mocí a o pár let ten paskvil zdrželi. Dodnes není možné jet od Českých Budějovic na Rozvadov (z I/20 na D5), aniž byste sjeli na místní komunikace do Plzně. Kus křižovatky chybí, protože byl prohlášen krajským dopravním inženýrem PČR jako nebezpečný. Naštěstí to není takový problém, protože kvůli mýtu na dálnici kamiony stejně jezdí jinudy.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
