..: V prosinci se mění tarif - bude dražší i spravedlivější :..

In-karta Praha - České dráhy dnes představily upravený tarif, který nabude platnosti se změnou jízdního řádu 14. 12. 2008. Změny jsou avizovány v dostatečném předstihu, aby si každý mohl spočítat, která nabídka je pro něj nejvýhodnější a případně si před prosincovou změnou stihl zakoupit svůj vytoužený průkaz či jízdní doklad v předprodeji. Co České dráhy chystají? Mírné plošné zdražení základního jízdného i některých dalších cestovních dokladů, zdražení zákaznického jízdného, sjednocení některých komerčních nabídek, především však zvýhodnění zákazníků využívajících bezhotovostní a samoobslužné způsoby prodeje.

Zavedením grafikonu se stává přežitkem především kilometrická banka, tzv. KMB. A nové nastavení komerčních nabídek to dává jasně najevo. Od prosince si předplatíte jeden vlakokilometr prostřednictvím KMB za jednu korunu, tedy zaplatíte za celou knížku 2000 Kč. Cena tak poprvé převyšuje zákaznické jízdné. A podle Tomáše Čecha, který je jedním z autorů tarifních nabídek ČD, je to spravedlivé. Dráhy prý nechtějí znevýhodnit 600 tisíc uživatelů zákaznických In–Karet. Jejich současní i budoucí držitelé se od prosince budou moci více zapojit do programu ČD Bonus a využívat i dalších výhod. Při platbě za lístek formou el. peněženky získají na konci 3 % z ceny všech plateb jízdních dokladů touto formou. Tři procenta slevy se poskytují i na další formy bezhotovostních či samoobslužných nákupů – přes eShop ČD, bezhotovostní platby u pokladny a také kontaktní centrum TeleTiket, kde je jistě zajímavou informací trvalé zrušení stokorunového servisního poplatku.

Sjednocují se i ceny slevových programů. Nově se ruší nabídka In–Junior. Pro mládež od 15 do 26 let zbývá klasická nabídka In–Zákazník za třetinovou cenu. Pořizovací náklady jsou tedy proti Juniorovi výrazně menší, ale sleva je jen 25 % z obyčejného jízdného. Tarif In–Zákazník bude nově stát 990 Kč na 3 roky, stejně tak i seniorský slevový program. Mládež bude "in" již za 330 Kč. Pro současné i budoucí majitele tarifu In–Gold se příliš nemění. Cena stoupá jen o 1000 na konečných 21 000 Kč.

Změna tarifu přinese i zdražování. V obyčejném jízdném se cena zvyšuje o 2 Kč na každém lístku bez ohledu na vzdálenost. Krátké vzdálenosti tedy podraží výrazně, dlouhé jen minimálně. Zástupci drah to zdůvodňují inflací, stoupajícími cenami paliv i energie, stejně jako vyššími personálními náklady. V kontrastu s tímto zdražením jsou úpravy cen rezervačních dokladů jen minimální. Klasická místa bude ke koupi za 70 Kč (dosud 86 Kč), pro majitele In–Karet za polovinu, cena rezervace SC se nemění, jen majitelé In–Karet nově zaplatí přesně poloviční cenu. Zákaznická místenka na pendolino podraží o 20 na nových 100 Kč.

Úpravám se nevyhnou ani ceny lístků ČDNet, který je nově za 450 Kč (+ 10 Kč), resp. skupinová za 900 Kč, REGIOnet za 150, resp. 300 Kč. U této nabídky nadále existujíce i mezinárodní nabídka společná s DB, která je ke koupi za cenu o 100 Kč vyšší, než vnitrostátní. SONE+ bude nově stát 150 (dříve 130 Kč), resp. 450 Kč pro použití v dálkových vlacích. Nově, kromě vnitrostátní a varianty SONE+DB je v přípravě varianta SONE+PKP. Podle ČD je tato tarifní nabádka v přípravě a není dojednán konečný paket tratí či spojů, ve kterých se bude lístek uznávat. Internetová jízdenka eLiška pro cesty mezi libovolnými krajskými městy zdraží ze 140 Kč na 160 Kč.

Jak všechny ujistili zástupci ČD, předprodej všech současných nabídek nebude nijak omezen a můžete si i 13. 12. 2008 kteroukoliv ze současných nabídek zakoupit.

Zdroj: České dráhy


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 8.10.2008 (11:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 40      Zpráv na stránku:   
17.11.2008 (9:38)  
Tak jsem byl včera u ČD vymámit informace ohledně těch 3 %, či 6 %. Vymlátil jsem z nich věštník, kdy konečně vím jak to bude.
Pokud zaplatím bezhotovostně ve vlaku (zřejmě ale pouze kartou platební, nikoliv pomocí elektronické peněženky), dostanu 3 % slevu na svůj EPIK.
Pakliže takhle zaplatím kartou u přepážky, získám totéž, ale zase pouze platební kartou. Což mi přijde jako hezký nesmysl. Proč nemůžu platit já sám pomocí EPIKu? Proč nemohu předložit kartu paní na pokladně a ona ať provede odečtení peněz?
Zajímavý je UNIPAJ, tedy automat s bezhotovstní platbou. Zde dostanu 3 % výkonový bonus za bezhotovostní platbu a ještě 3 % kreativní bonus za samooblužné vybavení. Takže 6 %.
UNIPAJ s hotovostní platbou - kreativní bonus 3 %.
eShop - 3 + 3 % - jako u UNIPAJu.
TeleTiket 3% výkonový bonus.

Potíž je ale v tom, že se v bodu č. 11 tohoto věštníku píše v poznámce, že se sleva 3% nebo 6 % nevztahuje na jízdenky eLiška!!! Takže eLiška za 160,-Kč bude pořád za 160.
Jinak samozřejmě je to na zvážení. Když pojedu třeba někam mimo Brno vlakem, nastane paradoxní situace. Pokud pojedu v rámci IDS JMK, koupím si prostě jízdenku IDSka, protože zatím zákaznická zpáteční od ČD je dražší než dvě jednosměrné IDSJMK. Otázka je, jak tomu bude po zdražení v prosinci, kdy se nejspíš zvýší jízdné nejen v Brně, ale i pro kraj. Pak už bude zajímavé ceny srovnat. Navíc kraj ještě není celý zaintegrován, takže občas si jízdenku od ČD koupit musím.
Proč se o tom ale rozepisuji? Jde o to, že mám předplatní jízdenku na Brno, takže neplatím za brněnské zóny v rámci zaintegrovaných rychlíků a osobáků. Tudíž si nemusím kupovat jízdenku z hlavního nádraží. Jenže: IDS JMK zdražuje od prosince, naopak ČD mi dá 6 % slevu, když koupím jízdenku na hlavním nádraží v automatu. Potíž je v tom, že automat nabízí jízdenky pouze z hlavního nádraží, nenabídne mi si koupit jízdenku třeba až z Králova Pole, narozdíl od paní na přepážce.
Příklad: zpáteční zákaznická z Brna, hl.n. do Blanska stojí 45,- Kč. S IDS JMK zaplatím 52,-Kč. Pakliže ale mám zaplacen úsek Brno-Židenice, platím takto: 42 u ČD za zákaznickou zpáteční u přepážky, u IDS JMK také 42!
Pokud tatko pojedu po 14.12. 2008 do Blanska zaplatím u IDS JMK zatím stejně, u ČD bych platil 47,-Kč. Pokud bych jízdenku kupoval u automatu, sleva bude asi 44,-Kč, což je paradoxně stejně jako bych koupil jízdenku ČD u paní na přepážce ze Židenic po 14.12.2008.
Takže ta sleva 6 % je taková pofiderní :-)
Na lokální výlet je to k ničemu a na větší dálku si stejně koupím eLišku třeba až do Varů (bo ale tam není UNIPAJ, takže pokud nechci platit přes eShop kartou, tak se musím smířit s tím, že nazpátek si připlatím) a nehledím na to, že mám zákaznickou. Vzhledem k tomu, že eLiška platí do všech krajů, nevidím důvod, proč platit zákaznické jízdné, když si ho koupím jen na lokální dojezd.
Takže u ČD nadále zůstavám, ale 6 % pro mě asi nikdy nebude výrazná sleva natolik, aby spolu se zákaznickým zpátečním snížila cenu natolik, abych mohl hovořit o velké úspoře. Nanejvýš pár korun pro lokální výjezdy. Nikoliv však na větší vzdálenosti.
19.10.2008 (19:48)  
Cena eLišky se zvedá ze 140,-Kč na 160,-Kč. Bude vůbec existovat ještě šťastná eLiška?
registrovaný uživatel M 
18.10.2008 (9:37)  
Aha, uz chapu. V podstate i tech 50%. Nicmene porad je tady jaksi urcity problem, ktery je prehlizen - In-junior bude mit sice stejnou slevu na jizdenku ("jen" 25%), ale bude mit nizsi porizovaci cenu.
A podotykam, ze stejny princip maji "vsude okolo" nas. Takze diskutovat muzeme o tom, jestli by to melo byt za 330 nebo za 100 nebo zdarma, to jo...
16.10.2008 (21:24)  
To M:je to nedorozumění,měl jsem na mysli zvláštní jízdné pro žáky 15-26. Tam zákon říká 25%(minimálně),u In Junior je to něco jiného-to je obchodní nabídka. A protože doposud je na aplikaci In zákazník sleva 25% z obyčejného jízdného a na In Junior dalších 25%,je to dohromady 50. Ale Zvláštní jízdné je náhradou za dříve existující státní příspěvky na dopravu,zůstává i nadále,ale nikdy nenahrazovala In junior. Ale zrušení In junior vidím jako špatné,je to další důkaz o poněkud podivném přístupu nových ,,odborníků" ve vedení ČD.
registrovaný uživatel M 
16.10.2008 (9:24)  
Vousac - nevim uplne jiste, jak presne na mne reagujes, ale zakon nerika 50%, ale 25% (pokud je rec o tech in-juniorech
16.10.2008 (8:54)  
Ad michawel:máte naprosto pravdu,ale mnou v mnohém hájené ČD o takovou věc nemá zájem. já jsem se před osmi lety-tehdy jako aktivní zaměstnanec-snažil o jisté doporučení služební cestou.
Jako strojvedoucí s komerční zkouškou jsem něco podobného navrhnul ve školicím středisku,poslal to jako námět z provozu,ale narazil jsem. Také jsem navrhoval rozdělit platbu za Zákaznickou kartu na pololetí,tehdy ještě nebyla In-karta,odpověď zněla,že to řešit pomocí papírové jízdenky je nepraktické. Ale od té doby se mnoho změnilo,bohužel k horšímu,obávám se že v odobí nastupující ekonomické krize to bude s železnicí hodně špatné,nejen v tarifu.
Ad M:ČD nic takového,jako zmínil michawel,nezavedly-50% pásmo je dané zákonem,tak k tomu jen něco přidali.
registrovaný uživatel tenzor 
15.10.2008 (15:55)  
Ad KMB, ano je přenosná, ale také je tam hodně omezujících pravidel (např. odpočet aspoň 100 km), platí jen půl roku), aby se to oproti zákaznickému jízdnému vyplatilo třeba dvěma lidem, kteří by si ji navzájem půjčovali, muselo by platit následující
- oba jezdí trasy přes 100 km
- aspoň 2 000 ale ne víc než 3 000 km za rok
- nevyužívali by s in-kartou ve větší míře slevy
Opravdu nevím nakolik je to reálné. Pro jednoho člověka se to nevyplatí nikdy - 4 000 Kč za rok za 4 000 km (minimum), u in-karty víc jak 0,90 Kč za jízdy nad 100 km nezaplatí (pokud připustíme že aspoň občas využije zpáteční slevu apod.), 3600+990/3 = 3 930.
15.10.2008 (15:24)  
Já s tenzorem souhlasím. Nejde jenom o to, že je opět další nepodložené zdražení ze strany ČD (cestující mají dotovat jejich neefektivitu), ale zejména o jeho nekoncepčnost. Vytvářejí si opravdu "hezké" alibi pro to, aby nenahradili stovky podkvalifikovaných pracovníků moderními, rychlejšími a levnějšími automaty.
Zdražování KMB mi připadá jako prachsprostá msta za to, že ji lidé objevili a začali využívat (aneb kdo dal ČD 600 Kč, je podle nich Zákazník, kdežto kdo investoval 1600 Kč, pro ně zákazníkem není?!). A lákat na Praha--Brno za 35 Kč a za pár měsíců nabízet totéž za 160 Kč (+ 990 Kč) je všivárna.

Světlá budoucnost železnice v ČR bude nikoli bez ČD, ale v konkurenčním (a centrálně koordinovaném) prostředí, kde ČD bude jen jedním z dopravců.
15.10.2008 (15:22)  
M - ještě snad jsou přenosné jízdenky Klasik
registrovaný uživatel tenzor 
15.10.2008 (13:42)  
babilon: pokud je to garantováno beru zpět, je to od ČD krok vpřed. Ještě před rokem to tak očividně nebylo - sleva 30 procent na zákaznickém se snížila na dnešních 25.
  1 2 3 4 5 ... 40      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko