..: Aktuality a články - Polsko :..

nullVaršava - Dle dohody obou společností bude polská jízdenka Bilet Turystyczny platit až do první stanice za hranicemi, to samé bude platit pro jízdenku Schönes Wochenende Ticket. V úseku Berlin - Szczecin Glówny bude možno cestovat na jízdenku VBB, která bude platit i v prostředcích MHD v obou jmenovaných městech. Jízdenku VBB je možné zakoupit na nádražích ve Štětíně a na celém území spolkové země Braniborsko a Berlín. V době letních prázdnin (24.6.-24.8.) bude mezi Berlínem a Swinoujscie jezdit regionální vlak Woliner o všech sobotách a nedělích a budou v něm uznávány jízdenky Schönes Wochenende Ticket i Ostsee Ticket. Do roku 2007 mají cestující možnost zakoupit na štětínském hlavním nádraží i jízdenky DB Regio.

Zdroj: Tisková zpráva PKP SA

Varšava - V pondělí 20.2.2006 začne společnost PKP InterCity prodávat síťové jízdenky, které umožní neomezený počet jízd na území Polska ve všech kategoriích vnitrostátních vlaků (EC, IC, Ex TLK, spěšný, osobní) během zvolené doby (týden, 1 měsíc, 3 měsíce, 6 měsíců, 12 měsíců). Síťové jízdenky v podobě plastových karet budou odlišeny podle barev. Tyto síťové jízdenky mohou být jak na jméno, tak přenosné. Cestující také získá nárok na bezplatnou rezervaci místa (neplatí pro mezistátní spoje).
Nejdražší jízdenka - přenosná roční v 1. třídě bude stát 18.000 Zl. Například nepřenosná čtvrtletní jízdenka ve 2. třídě pak přijde na 2.500 Zl.
Od 15.2.2006 zvyšuje PKP InterCity ceny jízdenek o 2,7%. Například cesta z Varšavy do Vratislavi zdraží o 1 Zl. na 74 Zl. Maximálně se zdražuje o 5 Zl. (v 1. třídě), ve 2. třídě je nejvyšší zdražení v úseku Krakov - Gdyně (Ex) z 83 na 87 Zl. Od dnešního dne byl také rozšířen internetový prodej jízdenek o vlaky kategorie Expres. Postup při nákupu je stejný jako u vlaků IC.

Zdroj: Tisková zpráva PKP SA a PKP Intercity

V pondělí 19.12.2005 se na jihu Polska v blízkosti hranic se Slovenskem srazily dva vlaky. Při neštěstí nikdo nezemřel, sedm lidí bylo zraněno, mezi nimi i dva strojvůdci. Vlaky se srazily u vesnice Swinna na trati mezi městy Zywiec a Sucha Beskidzka. Příčinou nehody byla pravděpodobně porucha brzd na jednom z vlaků. Ten nemohl zastavit ve stanici a řítil se dále po trati, kde z opačného směru přijížděl jiný vlak. Neštěstí mohlo být ještě horší, kdyby strojvůdce druhého vlaku nedostal včas varování. Cestující si lehli na zem a vlak začal couvat, nestihl však vyvinout dostatečnou rychlost, aby se vyhnul srážce.

Zdroj: VLAKY.NET

Kraków - Z iniciativy polských železničářů by měl k památce papeže Jana Pavla II. vyjet 2. 4. 2006 „Papežský vlak“ (den úmrtí Karola Wojtyly). Vlak by měl spojit jeho rodné Wadowice s poutním místem Lagiewniki a biskupským městem Kraków. Pro tuto akci by měla firma Newag (dříve ZNTK) poskytnout nové rekonstruované jednotky řady EN57, které v současnosti jezdí jako varšavská příměstská dráha. Financování je dosud nejasné.

Zdroj: Bahnnews

IC PKP - Od 29. prosince 2005 do 12. ledna 2006 nabízí PKP Intercity jízdenky s názvem Super Bilet. Součástí jízdenky je i rezervace místa. K dostání jsou nejpozději 7 dní před odjezdem a vydávají se na konkrétní spoj. Jízdenku lze zakoupit v „pomerančových pokladnách“ společnosti PKP Intercity S.A. Ceny jízdenek jsou 55 Zł. v 1. třídě , 37 Zł. ve 2. třídě.

Další novinkou, kterou PKP Intercity nabízí je tzv. Super Miejscówka. Cestující, kteří cestují do svého cíle s přestupem, tak získají výhodnější ceny povinných rezervací. Ty se vydávají v několika variantách, za 25 Zł., 18 Zł., 10 Zł. a 3 Zł. Zpravidla se platí rezervace pouze za dražší vlak.

en57Szczecin - Cestující, kteří budou cestovat na jízdenky Schönes-Wochenende-Ticket, Berlin-Brandenburg-Ticket (+ Nacht) a Mecklenburg-Vorpommern-Ticket (všechny platí až pro 5 dospělých osob, pouze v regionálních vlacích) v Německu, mohou ode dneška cestovat až do polského Štětína a navíc využívat místní MHD. Obyvatelé Štětína mohou naproti tomu cestovat ve vlacích mezi stanicemi Szczecin Glowny a Szczecin Gumience s jízdními doklady platnými pro štětínskou MHD.

www.lokreport.de

Warszawa - Koncem léta 2005 byla představena nová jednotka 14EW, která byla vyrobena firmou NEWAG (následník ZNTK Nowy Sacz). Jednotka dosahuje rychlosti až 160 km/h a je vybavena asynchronními motory. Zajímavostí je, že je plně průchodná (bez dveří a stěn mezi jednotlivými vozy). V tzv. „Nulové sérii“ bylo vyrobeno 6 jednotek. První lokalitou nasazení bude relace Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia – Falenica a provoz zajistí SKM Warszawa.

Foto: Ingo Kühl (Lokreport)

Warszawa - Polská společnost PKP Intercity S.A. zavádí novou nabídku ve vlacích Intercity. Od dnešního dne (21.11.2005) lze mezi vybranými městy a ve vybraných spojích cestovat ve vysokém komfortu. Podobně jako v českém vlaku SC „Manažer“ mají cestující zdarma (v ceně jízdenky) k dispozici tisk a občerstvení. V ranních spojích má každý cestující výběr ze 3 deníků a nárok na snídani (výběr ze 4 menu) a v odpoledních 2 magazíny a oběd (výběr z 5 menu). Ke každé jízdence si musí zájemce tuto zvláštní nabídku dokoupit.

IC Lech (Warszawa – Poznań – Warszawa)
IC Fredro (Warszawa – Wroclaw – Warszawa)
IC Chrobry (Warszawa – Szczecin – Warszawa)
IC Krakus (Warszawa – Kraków – Warszawa)
IC Ondraszek (Warszawa – Bielsko Biala – Warszawa)
IC Odra (Warszawa – Wroclaw – Warszawa)

Kraków - Letos v září zveřejnili odpovědní zastupitelé Malopolského vojvodství termín provozu nového železničního spojení mezi letištěm a nádražím v Krakově, ten byl stanoven na prosinec 2005. Již dnes je jasné, že tento termín nelze dodržet. Problémem tentokrát nebylo financování projektu, ale proces převodu vojenských pozemků na město. Již dříve bylo ujednáno, že mezi stanicemi Kraków-Balice – Kraków-Mydlinki – Kraków Glówny bude v provozu dieselová jednotka. Krakovské letiště je cílem mnohých nízkonákladových leteckých společností.

pkpBratislava - Ve dnech 14. - 18.11.2005 bude R 380/381 Cracovia (Hidasnémeti - Košice - Plaveč - Kraków a zpět) jezdit kvůli výluce v úseku Nowy Sacz - Tarnów na síti PKP po trati Stróže - Jaslo - Rzeszów - Tarnów. Očekáváné zpoždění při příjezdu do Krakowa Gl. je 234 minut, v opačném směru v Plavči se očekává zpoždění vlaku o 187 minut.

pkpVaršava - Ministerstvo infrastruktury Polské republiky schválilo 18.10.2005 žádost o dotaci z Fondu regionálního rozvoje EU na modernizaci železniční tratě z Vratislavi a Poznaně přes Lodž do Varšavy, se kterou se počítá v Národním rozvojovém plánu pro léta 2007-2013. Plán počítá s tím, že by měla být trať vybudována na rychlost 300 km/h. Jízdní doby by v uvedených úsecích měly trvat:
Lodž - Varšava = 45 min.
Vratislav - Varšava = 1 hod. 40 min.
Poznaň - Varšava = 1 hod. 35 min.
Předpokládáné náklady na stavbu tratě se odhadují na 3 mld.€. V současné době trvá cesta z Vratislavi do Varšavy 5 - 6 hodin.

Také do tradičně konzervativního Polska již vstoupila v souvislosti s uplatňováním právních předpisů Evropské unie obligátní liberalizace podmínek přístupu na železniční dopravní cestu. Zatímco progresivní česká vláda otevřela tuzemskou státní infrastrukturu soukromým subjektům již v roce 1995 (čímž vzhledem k neřešenému financování veřejné služby národního železničního podniku na dlouhých osm let podlomila jeho finanční stabilitu), polští politici postupovali přece jen rozvážněji. To však rozhodně neznamená, že by tamní národní železniční podnik PKP měl na růžích ustláno. Spíše naopak. Fatální nedostatek koncepce a financí z veřejných rozpočtů znamenal pro PKP značný technický úpadek, který se promítá i do dramatického poklesu veřejné přepravy cestujících i zboží.

Teprve od srpna 2003 mohou tamní soukromí dopravci provozovat drážní dopravu s licencí udělenou Úřadem železniční dopravy (UTK). Do té doby si museli obstarat koncesi. Dosud bylo uděleno 41 licencí a dvě vráceny. Vedle dceřiných společností holdingu státních polských drah PKP se jedná především o firmy z odvětví těžby nerostných surovin, petrolejářského průmyslu a energetiky. V letošním roce se předpokládá udělení licencí dalším více než deseti subjektům. Podle údajů UTK činí aktuální podíl PKP na trhu kolem 90 procent objemu přepravy. Situace se však mění a nové subjekty zaznamenávají značné nárůsty přepravy. V loňském roce zasáhl do tržních poměrů tamní úřad pro ochranu hospodářské soutěže, když uložil PKP Cargo pokutu ve výši 40 mil. zlotých (cca 307 mil. Kč).

Vedle volných vlakových tras (což vyjadřuje kapacitu dopravní cesty) jsou hlavním omezujícím faktorem pro větší rozmach soukromých dopravců železniční kolejová vozidla (ŽKV). Naproti tomu u strojvedoucích je situace celkem snadná, neboť státní akciovka PKP nedokáže zaměstnat všechny své vyškolené držitele průkazu způsobilosti k řízení drážních vozidel a de facto tak vlastně slouží jako bezplatný vzdělávací servis pro konkurenční soukromé subjekty.

Pokud jde o hnací vozidla, je PKP opatrnější a žádné zbytné k dispozici nedává. Noví dopravci situaci řeší jejich dovozem z Itálie, Maroka, Německa a Rumunska. Zájem panuje o elektrické lokomotivy z Itálie, které lze vzhledem ke konfiguraci trakce v Polsku snadno provozovat. Z Rumunska přicházejí nové stroje a v případě dovozu z Německa se jedná o majetek z konkursní podstaty zkrachovalých dopravců. K financování nákupu se v rostoucí míře využívá možností moderního leasingu. Samo státní PKP Cargo leasinguje lokomotivy i nákladní vagony. Leasingové společnosti s německým kapitálem, jako například Deutsche Leasing Polska ze skupiny německých spořitelen, využívají know-how získané v Německu.

Ministerstvo infrastruktury, které je v Polsku zodpovědné za železniční dopravu, navýšilo pro rok 2005 prostředky na investiční příspěvky železničním dopravcům z 50 mil. eur na 81 mil. eur (cca 2,5 mld. Kč). Zhruba 60 % (více než 1,5 mld. Kč) z toho obdrží dceřiná firma PKP pro regionální osobní dopravu. PKP i díky tomu nakoupí 11 elektrických jednotek a zmodernizují depa kolejových vozidel. Na modernizaci osobních vozů je vyčleněno více než 600 mil. Kč.

zdroj: Železničář

26.7.2005 - 9:13 - Srážky vlaků na PKP a ÖBB

Varšava, Polsko Ráno 25.07.2005 ve stanici Varšava Stadion narazila zezadu příměstská elektrická jednotka (EN57) do rychlíku stojícího na návěsti, který mířil ze Zakopaneho do Gdyně.

V několika nemocnicích v polské metropoli skončilo 38 lidí. Nikdo naštěstí nezemřel. Dva vagony po srážce vykolejily.

Nehoda omezila železniční dopravu v okolí Varšavy. Vlaky odjíždějící z města na východ musely jezdit jinou trasou. Odstraňování následků ranní havárie trvalo v řádech hodin.

Příčiny srážky zjišťuje zvláštní komise, uvedl server gazeta.pl. Podle polské televize z prvních výsledků policejního vyšetřování vyplývá, že srážku zavinil strojvedoucí příměstského vlaku.

Přidáno 26.07.2005 14:31 Vídeň, Rakousko Bohužel sotva uplynulo 24 hodin, je médii hlášena další podobná nehoda. Tentokrát jsou postiženou společností OeBB. Zpráva ze serveru www.novinky.cz: "Srážka osobního vlaku s nákladním u dolnorakouského Gramatneusiedlu u Vídně si v úterý vyžádala 14 zraněných, z toho čtyři vážně. Tři osobní vagóny vykolejily. Zůstaly v nich uvězněny čtyři osoby. Na místě zasahovaly čtyři vrtulníky, čtyři vozy rychlé zdravotní pomoci a řada sanitek. Příčiny nehody, při níž se střely vlaky bočně, nejsou zatím známy. Teprve se vyšetřují."

Jak dále server uvádí, není tomu dávno, co u Brambergu (Salzburg) došlo k o něco tragičtější nehodě, při které zahynuly dva lidé a 34 dalších bylo zraněno.

Pokud se dozvíme nějaké další podrobnosti k oběma nehodám, určitě je doplníme.

4. července vzniklo nové náhradní spojení mezi Varšavou a Vilniusem. Přepravu mezi těmito městy zajišťoval donedávna R 28 „Balti“, ten ke konci svého provozu vozil pouze 2 vozy. Nahrazen byl novým moderním autobusem společnosti PKP Intercity s klimatizací, videem a toaletou. Jednosměrná jízdenka stojí 19,30 €.

Pokud se chystáte vyjet do zahraničí, budou se Vám možná hodit některé z následujících odkazů.

Rozhodně doporučuji se naučit aspoň několik frází v daném jazyce, kam se chystáte, např. podle stránek nonbabylon.revolucni.com.

V první fázi jsem vybral sousední země a Maďarsko a pro srovnání jsem stejným způsobem zpracoval i naši domovinu.

Pokud znáte nějaký další odkaz, o kterém si myslíte, že by tu měl být, nebo dokonce zpracujete nějakou další zemi, pošlete mi ho i s popiskem a po prověření ho rád zařadím.

Hodně štěstí na cestách!

« Novější zprávy | 1 ... 12 13 14 15 16 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:50
zapadá v 20:11