Teprve od srpna 2003 mohou tamní soukromí dopravci provozovat drážní dopravu s licencí udělenou Úřadem železniční dopravy (UTK). Do té doby si museli obstarat koncesi. Dosud bylo uděleno 41 licencí a dvě vráceny. Vedle dceřiných společností holdingu státních polských drah PKP se jedná především o firmy z odvětví těžby nerostných surovin, petrolejářského průmyslu a energetiky. V letošním roce se předpokládá udělení licencí dalším více než deseti subjektům. Podle údajů UTK činí aktuální podíl PKP na trhu kolem 90 procent objemu přepravy. Situace se však mění a nové subjekty zaznamenávají značné nárůsty přepravy. V loňském roce zasáhl do tržních poměrů tamní úřad pro ochranu hospodářské soutěže, když uložil PKP Cargo pokutu ve výši 40 mil. zlotých (cca 307 mil. Kč).
Vedle volných vlakových tras (což vyjadřuje kapacitu dopravní cesty) jsou hlavním omezujícím faktorem pro větší rozmach soukromých dopravců železniční kolejová vozidla (ŽKV). Naproti tomu u strojvedoucích je situace celkem snadná, neboť státní akciovka PKP nedokáže zaměstnat všechny své vyškolené držitele průkazu způsobilosti k řízení drážních vozidel a de facto tak vlastně slouží jako bezplatný vzdělávací servis pro konkurenční soukromé subjekty.
Pokud jde o hnací vozidla, je PKP opatrnější a žádné zbytné k dispozici nedává. Noví dopravci situaci řeší jejich dovozem z Itálie, Maroka, Německa a Rumunska. Zájem panuje o elektrické lokomotivy z Itálie, které lze vzhledem ke konfiguraci trakce v Polsku snadno provozovat. Z Rumunska přicházejí nové stroje a v případě dovozu z Německa se jedná o majetek z konkursní podstaty zkrachovalých dopravců. K financování nákupu se v rostoucí míře využívá možností moderního leasingu. Samo státní PKP Cargo leasinguje lokomotivy i nákladní vagony. Leasingové společnosti s německým kapitálem, jako například Deutsche Leasing Polska ze skupiny německých spořitelen, využívají know-how získané v Německu.
Ministerstvo infrastruktury, které je v Polsku zodpovědné za železniční dopravu, navýšilo pro rok 2005 prostředky na investiční příspěvky železničním dopravcům z 50 mil. eur na 81 mil. eur (cca 2,5 mld. Kč). Zhruba 60 % (více než 1,5 mld. Kč) z toho obdrží dceřiná firma PKP pro regionální osobní dopravu. PKP i díky tomu nakoupí 11 elektrických jednotek a zmodernizují depa kolejových vozidel. Na modernizaci osobních vozů je vyčleněno více než 600 mil. Kč.
zdroj: Železničář
Jde o to, že nebyly jasně definované finanční vztahy a stát neplatil plně ČD za objednané výkony … čili ČD financovaly stát … dneska si stát objedná a co si objedná, to dostane; podobně to platí o krajích … a když si kraj nebo stát neobjedná, tak nebude …
stát si například neobjednal pro rok 2005/2006 mimo neděli rychlík z Pardubic do Prahy, takže R z Břeclavi (poslední v daném dni z Přerova) skončí mimo neděli cca v půl jedenácté večer v Pardubicích; kdo s ním bude jezdit není patrné …
Umí mi tuhle větu někdo vysvětlit? Zejména to PODLOMENÍ "národního železničního podniku. Děkuji.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.