..: Aktuality a články - Spojené království :..

Převrácený patrový autobus, A1071, Hadleigh, Suffolk, foto: BBC News, zveřejněno na základě Licenčního ujednáníBournemouth, Dorset — Jak jsme čtenáře informovali v předchozí aktualitě, přes území Velké Británie se přehnala bouře, u níž meteorologové predikovali sílu hurikánu. Samozřejmě, že takto silná bouře nebyla zaznamenána všude (například hrabství Dorset na jihu Anglie nebylo nijak zásadně ovlivněno), přesto na mnoha místech došlo k poškození majetku.

Rolling thunderstorm, foto: John KerstholtLondýn — Jakkoliv je podzim ve Velké Británii poměrně příjemný (teploty se pohybují kolem 14 až 17 stupňů Celsia), je pravděpodobné, že nedělní noc toto klidné, pozdní babí léto poněkud naruší. Agentura Met Office (obdoba českého ČHMÚ) vydala varování před přicházející bouří, jež by měla kulminovat rychlostí větru 130 km/h a silným, déle trvajícím deštěm. Zasaženy mají být regiony Wales, západní, jihozápadní a jižní Anglie, jihovýchodní část Anglie a území známé pod označením Midlands. V obavě před případnými následky dojde v neděli večer k omezením, která se budou dotýkat prakticky všech druhů dopravy.

BBC logo, foto: Wikimedia commons Komentář autora, Londýn — Jsou tomu přibližně dvě hodiny, co jsem se „prochechtal“ k závěru jednoho z minulých dílů pořadu Top Gear, jehož pojetí – tradičně stejné a přesto nepřekonané – se týkalo trojboje. Ano, trojboje. Jeremy Clarkson šéfoval parní lokomotivě, James May se k cíli řítil v dobově stylovém Jaguáru a Richard Hammond trpěl v sedle neméně dobového motocyklu. A já jsem – plně si užívajíc příjemného pocitu na mé bránici – s uznáním kvitoval čistou profesionalitu a nenápadnou moudrost, s jakou se provozovatel veřejnoprávního vysílání, společnost BBC (British Broadcast Corporation) věnuje tomuto druhu dopravy. Je to totiž docela neuvěřitelné, ale pořadů o železnici ve Velké Británii existuje více. A jsou veřejnosti předkládány s poměrně přesnou pravidelností. A jako by překvapení nebylo dost, nebude od věci zmínit, že rozhodně není žádný problém dohledat v archivu BBC, případně na internetu seriály, které se věnují i ostatním druhům veřejné dopravy. Ano, všimli jste si správně – seriály.

Westminsterský palác v noci, Londýn, pohled z jižního nábřeží řeky Temže, foto: Diliff Komentář — Jak jsem již lehce upozornil v jedné z předchozích aktualit, ve Velké Británii se velmi živě diskutuje nad budoucností projetku HS2 – konkrétně nad spojením měst Londýna a Birminghamu prostřednictvím vysokorychlostní železniční trati. V oné aktualitě jsem i naznačil mírné neshody mezi původním nadšením a následným skepticismem, který se na půdě médií objevil velmi nečekaně a v médiích se i usadil na dobu vskutku delší, než je zdejším politickým špičkám milé. Paradoxem jest skutečnost, že onen skepticismus poničil velmi křehké pouto dojemného souhlasu, který se mezi vládní stranou (Liberální Demokraté reprezentovaní premiérem Velké Británie Davidem Cameronem, strana pravého středu) a opoziční stranou (ve volném překladu Strana práce, vedená Edem Milibandem, strana levého středu) vyvinul právě a pouze pro projekt HS2.

BBC 2 Logo, foto: Wikimedia Common Komentář — Pokud bychom nahlédli do historie jakékoliv náhodně vybrané země, zcela nepochybně najdeme okamžik, kdy určitá část dopravní infrastruktury selhala a dopravní proud v dané dopravní službě se zastavil. Úplně. I ve Velké Británii nastal okamžik, kdy se díky stávce personálu National Rail, provoz na „ostrovní“ železnici zastavil. A onoho dne ráno, tedy 19. prosince roku 2003, zcela určitě nikdo netušil, že to, co začalo pouhou stávkou personálu drah, skončí katastrofou, která si na svoje konto přičte 93 obětí bez ohledu na typ dopravy.

Gatwick Express, London Victorie, foto: zirecekLondýn — Pokud český příznivec železniční dopravy míní, že Ministerstvo dopravy ČR je ono nejhorší možné na celém světě, pak je nutno dotyčného uvědomit o faktu, že asi není. Najdou se totiž horší. Pravda. Případ, který se nyní odehrává ve Velké Británii je sice ojedinělou ukázkou dokonalého kolapsu státní správy při organizaci výběrového řízení v oboru drážní dopravy, nicméně ona "ojedinělost" by neměla být záminkou k omluvě - naopak. Tvrdá kritika je v tomto konkrétním případě zcela na místě. Dlužno podotknout, že onu kritiku zdejší ministerstvo dopravy (Department of Transport) dostává měrou vrchovatou.

Londýn, Houses of Parliament, foto: PayusDorset — Pokud jste si po přečtení nadpisu promnuli své oči v domnění, že vidíte špatně, pak Vás ujišťuji – nikoliv, vidíte správně. A hned Vám vysvětlím, co že se to děje. V podstatě je to jednoduché. Hledal jsem název pro pravidelné aktualitky z Velké Británie. Z mnoha variant mi tato vyšla jako ta nejlpeší. A tak vám představuji komentované aktualitky s názvem Anglické pražce, které s pravděpodobnou čtrnáctidenní pravidelností budou na stránkách ŽelPage komentovat zprávy z Albionu, jež se nějak týkají železniční a příbuzné problematiky. To vše v mém stylovém podání – tedy s humorem, sarkasmem, lehkou ironií a značnou neúctou k umělým autoritám. Jste připraveni?

Souprava Bombardier Movia, označovaná též jako S-Stock, podle příslušnosti k lince S, foto: WikipediaLondýn — Na počátku roku 2011 jsem s jedním anglickým gentlemanem diskutoval na téma londýnské dopravy, a dovolil jsem si složit malou poklonu metru pražskému, které se sice s londýnským metrem nemůže měřit co do délky svého života, zato jej lze v tomto srovnání s jistotou označit za mnohem kvalitněji řešené. Pochopitelně jsem musel dotyčnému vysvětlit poněkud složité aspekty vozového parku, který v minulosti sestával výhradně z produkce Mytiščinského strojírenského závodu, a díky tomu byl onen vozový park poněkud jednotvárný. Tyto a různé jiné technické informace kolegu sice zajímaly, avšak že by projevoval nějaké zásadní pohnutí, tak to opravdu neprojevoval. Tedy až do okamžiku, než jsem pochválil naše současné metro za nové jednotky od Siemense, a za jeho 1,5 minutový takt ve špičce. V tu chvíli se na mne onen známý podíval okem velmi nevěřícího Angličana a dutě se otázal: „A tomu mám věřit?“

ilustrační foto, foto: CSPSV Kolín nad Rýnem/Londýn — Nejrychlejší dopravní spojení mezi Londýnem a Kolínem nad Rýnem v současnosti zajišťuje letecká doprava. Do cestovního času je nutné započítat i čas strávený cestou na i z letiště a neustále se prodlužující bezpečnostní kontroly před odletem. S použitím nejrychlejších variant lze takovou cestu absolvovat v nejlepším případě za tři a půl hodiny. Avšak od roku 2013 může letecká doprava mezi těmito městy dostat vážného konkurenta v podobě vysokorychlostního spojení s předpokládanou cestovní dobou čtyři hodiny. Německý koncern DB vydal krátké oznámení s plánem na zavedení výše zmíněného železničního spojení. Trasa by začínala na londýnském nádraží Saint Pancras a končila na hlavním nádraží v Kolíně nad Rýnem. A předpokládaná cena? Dle expertů, kteří se zaměřují na dopravní trh, by nemusela přesáhnout 49 liber (55 eur) v jednom směru.

ThamesLink souprava, foto: www.free-photo.com Derby — Kontrakt na obří dodávku 1200 železničních vozů pro londýnskou páteřní síť ThamesLink získal v souboji dvou velkých dodavatelů koncern Siemens. Předstihl tak pobočku společnosti Bombardier Transportation v britském hrabství Derby. Velikost poptávané série vozidel má přímou souvislost s pořádáním Letních olympijských her v Londýně v příštím roce, přičemž již v roce 2007 rozhodla britská vláda o kompletní rekonstrukci železničního tělesa včetně modernizace technologických celků v hodnotě 3,55 miliard liber (99,5 mld. Kč). V roce 2008 pak k tomuto záměru přibyla druhá část v hodnotě 3,2 miliard liber (89,6 mld. Kč), která míří k obnově vozového parku ve formě dvanácti set nových vozů. O rekordní kontrakt, spolufinancovaný z fondů EU, se utkaly pouze dvě výše zmíněné společnosti.

Siemens Velaro e320 (maketa), foto: Wikipedia Commons Londýn — Přesně před dvěma měsíci měli čtenáři ŽelPage možnost nahlédnout do poněkud vzdálenější budoucnosti ve vztahu k vysokorychlostní železnici, jejíž výstavba se připravuje mezi městy Londýn a Birmingham. V původném článku jsem se zmínil o povinné veřejné debatě, která má za úkol, mimo jiné, i informovat detailech, jež by jinak mohly zůstat (a nejspíše i zůstaly) před veřejností utajeny. Netrvalo dlouho a plody stromu jménem „povinná veřejná debata“ začaly padat na hlavy obyvatel Albionu – a to prostřednictvím deníku The Sun.

Dálnice M3 z Londýna do Southampton - běžný a nikoliv příjemný stav., foto: Niall Firth, Mail Online Dorset — Když David Cameron, lídr vládní koalice Spojeného království, v loňském roce oznámil dramatické škrty napříč všemi kapitolami rozpočtu, jehož schodek dosáhl v loňském roce neuvěřitelných 165 miliard liber, bylo většině obyvatel ostrovní říše jasné, že přijde doba těžká. A že se toto odrazí i na systému veřejné dopravy, o tom nepochyboval snad nikdo. O to větší — a po pravdě řečeno vcelku příjemné — překvapení mohou v následujících letech očekávat občané jihozápadní části Anglie. Představitelé místních samospráv sjednotili své usilí ve věci zlepšení jednotlivých segmentů dopravní obslužnosti a dopravní politiky jednotlivých regionů a do budoucna hodlají postupovat jednotně tak, aby se změny v kvalitě dopravy (a to jak dopravy veřejné dotované, tak i individuální) týkaly všech inkriminovaných krajů, tedy hrabství Dorset, West Hampshire, Sommerset a Devon.

Sněžný pluh, foto: Network Rail Londýn — Pokud někde na světě existuje národ, který si libuje v různých formách analýz, zpráv, formulářů a byrokratických pomůcek vůbec, jsou jím bez nejmenších pochyb obyvatelé Velké Británie. Vzpomeňme si nyní na nedávné zimní sněžení, které překvapilo všechny, dokonce i ty, kteří doposud nevěřili tomu, že i v zimě může padat sníh — a to dokonce s trvalejším efektem. Různé železniční společnosti a ruzní správci železničních dopravních cest se s tímto jevem popasovali dle tradic a zvyklostí dané konkrétní země. Avšak Britové nezůstali nic dlužni pověstem o účinnosti byrokratické mašinerie, a již těsně před koncem roku 2010 byla široké veřejnosti nabídnuta velmi přehledná tabulka dopravců operujících v železniční síti Spojeného království Velké Británie a Severního Irska. Do rukou veřejnosti tak National Rail UK dodala přehled o spolehlivosti železničních dopravců v souvislosti s „neuvěřitelnou sněhovou kalamitou“, jak neopomněl komentovat stav věci tisk napříč Albionem.

Eurostar e320, foto: Der Mobilitäts Manager magazine/National Corridors Initiative Londýn — Svět je plný překvapení a nejinak je tomu i ve Velké Británii. Zatímco ještě ani neoschl inkoust na úředních dokumentech, které kritizují a analyzují nezvládnuté zimní sněžení na celém území Albionu, už se na veřejnost prodrala upřesněná zpráva, která posouvá povědomí o nové verzi vysokorychlostní železnice na území Anglie do reálnějších sfér. Pro čtenáře v ČR může mít tato informace i jiné skryté sdělení: zatímco ministr dopravy České republiky provedl razantní škrty, co se železniční dopravy a výstavby infrastruktury v ČR týče, jeho britský kolega naopak představil monstrózní akci v době, kdy předseda vlády David Cameron oznámil občanům Velké Británie, že je čeká velmi těžký a finančně velmi napjatý rok.

Logo BR, pozdejsi National Rail, foto: National Rail, prava neomezena Dorset — Srovnání dvou rozdílných systémů s sebou vždy přináší spoustu podvědomých, či nahlas vyřčených otázek a není jednoduché na ně odpovídat. Přesto by zaznít měly. Je tedy možné, aby na železnici existovalo více dopravců vůči sobě konkurečních? Je vůbec možné v takovém případě zajistit seriózní cenu, aby tato byla dosažitelná pro většinu cestující veřejnosti? Lze provozovat osobní železniční dopravu bez státních dotací? A pokud ano, lze také zajistit adekvátní investice do železniční infrastruktury? Odpovědi nejsou nijak složité, ale ještě před tím, než se pokusím na ně odpovědět, pojďme se krátce podívat na krizové fragmenty řešení železniční dopravy ve Velké Británii, které provázely tento nesnadný proces na jejím začátku.

1 2 | Starší zprávy »    
ŽelPage - elektronický magazín o drahách
ISSN 1801-5425
historie ŽelPage
Veřejné použití obsahu bez výslovného souhlasu autora není dovoleno.
zc.egaplez@ofni
© 2001-2024 Spolek ŽelPage
:. Přihlášeníopen/close
 
 
  
 
Zapomenuté heslo   
Zaregistrovat   
:. Poloha vlaků CZopen/close
Poloha vlaků CZ
 
:. Vyhledáváníopen/close

 
   
 
 
   
 
:. Info pro fotografyopen/close
Informace o podmínkách
na focení v ČR

Slunce
vychází v 05:44
zapadá v 20:15