..: Jihomoravský kraj nakoupí svoje vlaky a vypsal rekordní tendr :..

210.023-8, Kuřim - Čebín, foto: Adam Hasoň Brno — Údajná dlouhodobá nespokojenost cestujících s kvalitou a čistotou vlaků Českých drah, které mají s krajem uzavřenou smlouvu do konce roku 2019, stojí za rozhodnutím vedení Jihomoravského kraje pořídit si 36 vlastních souprav za celkem 6,5 miliardy korun a po ukončení smluvních vztahů s ČD s nimi obsloužit část dotyčných linek. Většinu této částky by měla uhradit Evropská unie a vlaky by měly v ideálním případě vyrazit na koleje již v roce 2020. Podle serveru Seznam Zprávy je projekt velmi blízko realizaci.

Jihomoravský hejtman Bohumil Šimek serveru potvrdil, že ministerstvo dopravy už před Vánocemi schválilo dotaci ve výši 5,5 miliardy, jejíž konečné schválení by už v těchto dnech mělo probíhat v Bruselu. Jihomoravský kraj tak získal přibližně dvě třetiny ze 7,73 mld, určených pro všechny kraje. Zbytek, tedy miliardu, si bude muset kraj půjčit. České dráhy na informaci zareagovaly prohlášením, že jsou připraveny zúčastnit se soutěží, pokud je kraj vypíše, protože vložily do modernizací svých souprav desítky miliard.

754.013-1, Zastávka u Brna - Vysoké Popovice, foto: Richard Sadloň V tuto chvíli není jasné, o jaké soupravy by mělo jít, jednání už ale vzhledem k šibeničnímu termínu nějakou dobu probíhají. Jezdit by měly na plně elektrifikovaných, vytížených linkách S2 a S3, vedoucích například do Tišnova, Břeclavi nebo Blanska, půjde tedy zřejmě o kapacitní nízkopodlažní elektrické jednotky pro 25 kV s maximální rychlostí 160 km/h. Výrobců, schopných dodat za tak krátkou dobu relativně početnou flotilu, se údajně přihlásilo jen pět, čili hádání, o jaký vlak nakonec půjde, asi nebude příliš složité. Stejně jako předpoklad, že Škoda Transportation by podobné sousto kapacitně zřejmě jen těžko zvládla.

České dráhy ale zřejmě nepřijdou zkrátka. Současně totiž probíhá dosud největší soutěž na českých kolejích. Všechny ostatní železniční linky Jihomoravského kraje by totiž měl v letech 2019 - 2022 obsloužit dopravce, vzešlý z tendru za 5,6 miliardy korun. Největší tuzemský dopravce je v této soutěži naopak favoritem, protože jen málokterá firma bude schopna splnit všechny podmínky. Zatímco požadavku, aby dotyčný dopravce působil na českých tratích nejméně tři roky, během nichž ujel minimálně milion vlakokilometrů, mohou dostát i menší firmy, podmínku, aby zároveň obsloužil v plném rozsahu všech 25 traťových linek (včetně S2 a S3 náležitostmi Jihomoravského kraje, pokud se nákup vlastních vlaků podaří) systému IDS JMK, už půjde splnit jen obtížně. Znamenalo by to totiž za pouhé dva roky sehnat značné množstí vlakových souprav různých typů i trakcí.

714.210-2, Břeclav, foto: Josef Petrák Zajímavé na celé situaci je, že ani po mnoha letech diskuzí a sporů stále není jasné, kam by v Brně vlastně soupravy zajížděly. O poloze budoucího hlavního nádraží totiž stále není rozhodnuto, vznikla pouze další studie SŽDC dokazující notoricky známý fakt, že stavba je opravdu nezbytně nutná. Jenže do otázky, zda přesunout či nikoliv, nevnesla nové světlo. Stejně jako do palčivého problému, zda se na akci ještě podaří stihnout získat evropské dotace. Město Brno spolu s krajem, SŽDC a státem mají tři měsíce na nalezení konsenzu, jinak by měla v březnu 2018 rozhodnout vláda. Pokud zvítězí varianta odsun, začne se v nejlepším případě stavět v roce 2020 (kolik takových termínů jsme už slyšeli?), tedy ve stejné době, kdy by měly začít sloužit nové vlaky. Zůstane-li nádraží ve stávající poloze, začne se kopat nejdříve v roce 2026.

Zdroj: Seznam Zprávy


NIcKON Poslat mail autorovi | 4.1.2018 (6:00)
Related newsopen/close

More on Stavby a projekty

More from ČR Jihomoravský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Registered user Moony 
09.01.2018 (21:12)  
zirecek: je to hlavně kvůli škodováckému výplodu jménem Panter. V současné době když najeden nějakej do severní, nebo jižní haly a hlavně pětivozovej InterPanter, tak to obvykle dost zkomplikuje pohyb po depu a kolikrát nám to blokne i přesuvnu. Že se v té nové hale budou opravovat i to co bude mít jihomoravský kraj, to je druhá věc.
06.01.2018 (18:43)  
Moony: Takže ČD už pomalu staví novou halu, i když výběrové řízení ještě neskončilo, :-).
Registered user Moony 
05.01.2018 (19:09)  
Nečetl jsem všechny komentáře, ale většinu ano (tak doufám že neřeknu něco co zde řečeno bylo)....
Z informací které mám se bude v depu v Maloměřicích stavět nová hala pro pantery, se kterejma tam teď probíhá harakiri když jdou na údržbu a do této haly by měli jezdit i ty nové jednotky vlastněné krajem na údržbu. Je požadavek (jen nevím jestli výrobců, kraje, nebo obou).
Registered user Antony 
05.01.2018 (19:02)  
tak snad koupi nove na zapade osvedcene moderni klimatizovane vlaky a ne sroty od skody..
Registered user (gp) 
05.01.2018 (12:19)  
Ve smlouvě jsou požadovaná úroveň služeb i způsob jejich kontroly.Není praktické kontrolovat, jestli v 99 % vlaků funguje záchod a klima, ale lze snadno zkontrolovat pět náhodných vlaků a jít se hádat, když něco nejde v jednom z nich. Ve vlaku pak běžně chodí mystery-shoppeři, měří, fotí, nahrávají konverzaci s personálem a sepisujou zprávy. Úplně stejně jako v kdejakým supermarketu. Výsledek se vyhodnotí, projedná s dopravcem, ten si svoje ovečky ostříhá o prémie a když je to hodně velkej průšvih, začne se mluvit o penále.
05.01.2018 (11:50)  
K nádraží: Během výstavby budou nákladní vlaky nutně jezdit i přes současné Hlavní. Nicméně po jejich převedení na nové nádraží se ukáže, že z kapacitních důvodů by bylo lepší, aby nákladní vlaky nové osobní nádraží u řeky objížděly ... hádejte kudy?
Dokonce kvůli tomu nebude potřeba ani přestavba Maloměřického přesmyku, jen se na něm obrátí provozní model. Osobní doprava pojede tam, kde dnes jezdí náklady a vice versa. Přes Židenice pak pravidelně takto: https://mapy.cz/zakladni?x=16.6358882&y=49.2037356&z=20&base=ophoto Nezastavující dálkové vlaky tam peron nepotřebují, tak mohou jet i po "nákladních" kolejích.

Tím se dosáhne toho, že na nové nádraží u řeky povedou 4 koleje čistě pro osobní vlaky a ne 2+0, neboť v současném projektu je 2+0 osobka a 0+2 nákladka (počítáno od západu k východu)
05.01.2018 (11:26)  
Je pravda, že nejmladším vozidlem v IDSJMK byla až donedávna Reinkarnace řady 810. Obnova vozového parku má velkou mezeru a ta se bude jen těžko překonávat. Levné to nebude.
Pamatujete? 28. října 2009 vydala vláda „Memorandum o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou“ a výběrové řízení na železniční dopravce v IDSJMK bylo zastaveno na povel shora. Hejtmanem byl Hašek (ČSSD).
Nové vlaky mohly být už před více než 5 lety. Ale v rámci zachování "Honeckerovy pomsty" a již tehdy 39 let starých jednotek 560. Některým vozům bylo tehdy již 43 let. Motto: Hlavně tam nepustit Jančuru s 15 let starou německou veteší.

A opět se to šije na míru něčímu vozovému parku. Jak píšu výše, nejnovější vozidlo nezávislé trakce v IDSJMK je Reinkarnace 810. Pak rekonstrukce 852/853 (Ty letos dovrší 50 let provozu - doopravdy jsme dohnali Švýcarsko?) a sem tam 842/843, jinak zbývají ty Brejle s Honeckerovou pomstou - BDmtee.

Mám jásat? Ne, nebudu. Mám totiž obavu, že opět dojde k zabetonování stavu vozového parku. Byl bych mnohem raději, kdyby se vysoutěžíly ucelené provozní celky i s rizikem, že režijka už z Hodonína do Skalice (SK) nebude platit a SŽDC bude svému zaměstnanci muset proplatit... šalinkartu za 1/4 ceny IN 100 karty. Takže případné dodanění zaměstnaneckého benefitu bude pro zaměstnance také čtvrtinové.
Registered user CART 
05.01.2018 (9:14)  
Na téma "tlak na cenu znamená šetření na údržbě a mzdách v provozu" bych měl obecný dotaz - ví někdo, jak řeší smluvní zajištění kvality služeb při dodržení ceny v jiných zemích, kde to funguje?
Smluvní pokuty vázané na procento "ne-zpoždění"?
Minimální počty personálu v závislosti na počtu sedaček v tom kterém spoji?
Nezávislé kontroly čistoty vozidel a personálu?
Či nějaká forma dohledu nad údržbou?
Correspondent or Member of ŽelPage Martin Grill  mail  
05.01.2018 (7:55)  
V JMK je jedním z hlavních problémů zcela nesmyslný čtvrthodinový takt, na který je třeba velké množství vozidel a záloh. Vzhledem k nedostatečné kapacitě dopravní cesty, na které se pochopitelně neprohání pouze integrovaná doprava (+ nákladní), pak dochází ke zpožděním a situacím, kdy "mezivlaky" jezdí přeplněné, protože přijedou několik minut před příjezdem "pravidla" a to pak, ačkoli má třeba vyšší kapacitu, jede prázdné. Tohle nezmění ani sebelepší flotila, vlastněná krajem, ačkoli tomuto nápadu veskrze fandím - jezdit Bdmtee je vskutku přežitek.
05.01.2018 (7:19)  
Samo o sobě podle mě nevadí, když ČD budou pokračovat. Z pohledu cestujících není rozdíl, jaké tričko má strojvedoucí a vlakvedoucí(je-li ovšem vůbec přítomen). Co u ČD vadí, je nabubřelý nábřežní aparát. Ten bohužel stojí spoustu peněz a potřeboval by řádně provětrat. A bohužel to zatím vypadá, že jedinou možností je ztráta nemalé části nyní obsluhovaného území tak, aby již nebyl dostatek peněz pro tolik THP.
Jinak z vlastní zkušenosti bych řekl, že finančním ohodnocením je ČD dobrý zaměstnavatel. A pokud by - nedej Bože - přišel někdo jako Regiojet, tak to platově bude úplně jinde. Co obecně zaměstnancům chybí, je jazyková vybavenost a lepší přístup k lidem. Toto zatím ČD (snad až na personál rj/SC/EC) moc neřeší. A upřímně, není důvod, když nemá konkurenci...
A ještě jedna položka, kde se dá ušeřit, jsou pohonné hmoty. A zatímco u personálu se počítá každá minuta a sleduje se, o kolik já nárůst, tak u PH by se dalo najít mnoho položek, které ale nikoho netankují, protože nejsou na první pohled vidět (rozšířit počet ZNZ, eliminovat jízdy sólo vozidel na oba motory apod.)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko