Brno — Údajná dlouhodobá nespokojenost cestujících s kvalitou a čistotou vlaků Českých drah, které mají s krajem uzavřenou smlouvu do konce roku 2019, stojí za rozhodnutím vedení Jihomoravského kraje pořídit si 36 vlastních souprav za celkem 6,5 miliardy korun a po ukončení smluvních vztahů s ČD s nimi obsloužit část dotyčných linek. Většinu této částky by měla uhradit Evropská unie a vlaky by měly v ideálním případě vyrazit na koleje již v roce 2020. Podle serveru Seznam Zprávy je projekt velmi blízko realizaci.
Jihomoravský hejtman Bohumil Šimek serveru potvrdil, že ministerstvo dopravy už před Vánocemi schválilo dotaci ve výši 5,5 miliardy, jejíž konečné schválení by už v těchto dnech mělo probíhat v Bruselu. Jihomoravský kraj tak získal přibližně dvě třetiny ze 7,73 mld, určených pro všechny kraje. Zbytek, tedy miliardu, si bude muset kraj půjčit. České dráhy na informaci zareagovaly prohlášením, že jsou připraveny zúčastnit se soutěží, pokud je kraj vypíše, protože vložily do modernizací svých souprav desítky miliard.
V tuto chvíli není jasné, o jaké soupravy by mělo jít, jednání už ale vzhledem k šibeničnímu termínu nějakou dobu probíhají. Jezdit by měly na plně elektrifikovaných, vytížených linkách S2 a S3, vedoucích například do Tišnova, Břeclavi nebo Blanska, půjde tedy zřejmě o kapacitní nízkopodlažní elektrické jednotky pro 25 kV s maximální rychlostí 160 km/h. Výrobců, schopných dodat za tak krátkou dobu relativně početnou flotilu, se údajně přihlásilo jen pět, čili hádání, o jaký vlak nakonec půjde, asi nebude příliš složité. Stejně jako předpoklad, že Škoda Transportation by podobné sousto kapacitně zřejmě jen těžko zvládla.
České dráhy ale zřejmě nepřijdou zkrátka. Současně totiž probíhá dosud největší soutěž na českých kolejích. Všechny ostatní železniční linky Jihomoravského kraje by totiž měl v letech 2019 - 2022 obsloužit dopravce, vzešlý z tendru za 5,6 miliardy korun. Největší tuzemský dopravce je v této soutěži naopak favoritem, protože jen málokterá firma bude schopna splnit všechny podmínky. Zatímco požadavku, aby dotyčný dopravce působil na českých tratích nejméně tři roky, během nichž ujel minimálně milion vlakokilometrů, mohou dostát i menší firmy, podmínku, aby zároveň obsloužil v plném rozsahu všech 25 traťových linek (včetně S2 a S3 náležitostmi Jihomoravského kraje, pokud se nákup vlastních vlaků podaří) systému IDS JMK, už půjde splnit jen obtížně. Znamenalo by to totiž za pouhé dva roky sehnat značné množstí vlakových souprav různých typů i trakcí.
Zajímavé na celé situaci je, že ani po mnoha letech diskuzí a sporů stále není jasné, kam by v Brně vlastně soupravy zajížděly. O poloze budoucího hlavního nádraží totiž stále není rozhodnuto, vznikla pouze další studie SŽDC dokazující notoricky známý fakt, že stavba je opravdu nezbytně nutná. Jenže do otázky, zda přesunout či nikoliv, nevnesla nové světlo. Stejně jako do palčivého problému, zda se na akci ještě podaří stihnout získat evropské dotace. Město Brno spolu s krajem, SŽDC a státem mají tři měsíce na nalezení konsenzu, jinak by měla v březnu 2018 rozhodnout vláda. Pokud zvítězí varianta odsun, začne se v nejlepším případě stavět v roce 2020 (kolik takových termínů jsme už slyšeli?), tedy ve stejné době, kdy by měly začít sloužit nové vlaky. Zůstane-li nádraží ve stávající poloze, začne se kopat nejdříve v roce 2026.
Zdroj: Seznam Zprávy


Z informací které mám se bude v depu v Maloměřicích stavět nová hala pro pantery, se kterejma tam teď probíhá harakiri když jdou na údržbu a do této haly by měli jezdit i ty nové jednotky vlastněné krajem na údržbu. Je požadavek (jen nevím jestli výrobců, kraje, nebo obou).
Dokonce kvůli tomu nebude potřeba ani přestavba Maloměřického přesmyku, jen se na něm obrátí provozní model. Osobní doprava pojede tam, kde dnes jezdí náklady a vice versa. Přes Židenice pak pravidelně takto: https://mapy.cz/zakladni?x=16.6358882&y=49.2037356&z=20&base=ophoto Nezastavující dálkové vlaky tam peron nepotřebují, tak mohou jet i po "nákladních" kolejích.
Tím se dosáhne toho, že na nové nádraží u řeky povedou 4 koleje čistě pro osobní vlaky a ne 2+0, neboť v současném projektu je 2+0 osobka a 0+2 nákladka (počítáno od západu k východu)
Pamatujete? 28. října 2009 vydala vláda „Memorandum o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou regionální železniční osobní dopravou“ a výběrové řízení na železniční dopravce v IDSJMK bylo zastaveno na povel shora. Hejtmanem byl Hašek (ČSSD).
Nové vlaky mohly být už před více než 5 lety. Ale v rámci zachování "Honeckerovy pomsty" a již tehdy 39 let starých jednotek 560. Některým vozům bylo tehdy již 43 let. Motto: Hlavně tam nepustit Jančuru s 15 let starou německou veteší.
A opět se to šije na míru něčímu vozovému parku. Jak píšu výše, nejnovější vozidlo nezávislé trakce v IDSJMK je Reinkarnace 810. Pak rekonstrukce 852/853 (Ty letos dovrší 50 let provozu - doopravdy jsme dohnali Švýcarsko?) a sem tam 842/843, jinak zbývají ty Brejle s Honeckerovou pomstou - BDmtee.
Mám jásat? Ne, nebudu. Mám totiž obavu, že opět dojde k zabetonování stavu vozového parku. Byl bych mnohem raději, kdyby se vysoutěžíly ucelené provozní celky i s rizikem, že režijka už z Hodonína do Skalice (SK) nebude platit a SŽDC bude svému zaměstnanci muset proplatit... šalinkartu za 1/4 ceny IN 100 karty. Takže případné dodanění zaměstnaneckého benefitu bude pro zaměstnance také čtvrtinové.
Smluvní pokuty vázané na procento "ne-zpoždění"?
Minimální počty personálu v závislosti na počtu sedaček v tom kterém spoji?
Nezávislé kontroly čistoty vozidel a personálu?
Či nějaká forma dohledu nad údržbou?
Jinak z vlastní zkušenosti bych řekl, že finančním ohodnocením je ČD dobrý zaměstnavatel. A pokud by - nedej Bože - přišel někdo jako Regiojet, tak to platově bude úplně jinde. Co obecně zaměstnancům chybí, je jazyková vybavenost a lepší přístup k lidem. Toto zatím ČD (snad až na personál rj/SC/EC) moc neřeší. A upřímně, není důvod, když nemá konkurenci...
A ještě jedna položka, kde se dá ušeřit, jsou pohonné hmoty. A zatímco u personálu se počítá každá minuta a sleduje se, o kolik já nárůst, tak u PH by se dalo najít mnoho položek, které ale nikoho netankují, protože nejsou na první pohled vidět (rozšířit počet ZNZ, eliminovat jízdy sólo vozidel na oba motory apod.)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
