..: Vlakem „zadarmo“ i v Česku? :..

GVD 2008: Hala Praha hl.n., foto: Josef Petrák Praha — Překvapivé, nepromyšlené, populistické – tato slova jsou v uplynulých hodinách nejčastěji spojována s doplněním programového prohlášení menšinové vlády Andreje Babiše. V něm se mimo jiné objevil návrh na jízdné „zdarma“ pro seniory nad 65 let a pro žáky či studenty do 26 let. Této možnosti by zmíněné skupiny cestujících využívaly po zakoupení dokladu, podobného režijce či dnes již existující aplikaci na In Kartu, zvané IN Senior. Ta umožňuje cestujícím nad 70 let využívat osobní a spěšné vlaky zcela zdarma na způsob síťové jízdenky, a to po celou dobu platnosti aplikace (1 nebo 3 roky). V případě seniorů půjde také o kompenzaci za úpravu režijek na zaměstnanecký benefit, což bude znamenat ztrátu nároku na tento jízdní doklad pro bývalé drážní zaměstnance, kteří jsou dnes již v důchodu.

„Senioři a studenti si zaslouží dopravu vlakem zdarma, proto jsme do finálního znění programového prohlášení vlády tenhle náš návrh napsali,“ sdělil k tématu po mimořádném jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok. Prozatím však není jasné, kolik bude celý tento projekt stát. Tento návrh byl v Česku zmíněn již několikrát, vždy se ale dočkal vlny kritiky, především kvůli zkušenosti ze Slovenska, kde senioři a studenti vlakem zdarma již cestují. Po zavedení této nabídky se zvedla vlna nevole mezi obyvateli slovenských měst a regionů, kam železnice nevede, a především mezi množstvím platících cestujících, kterým se výrazně zkomplikovalo a znepříjemnilo cestování.

Flamendrák, Milovice, foto: Chary Počet cestujících ve vlacích tam totiž vzrostl o více než 50 %, což vzhledem k nepříliš výraznému posílení dopravy vedlo k mnoha kapacitním problémům a nejednou nastala i situace, kdy platící cestující nebyli přepraveni, protože vlak byl již plně obsazen cestujícími na tzv. „bezplatnou prepravu“. V našem případě by při takovém prudkém nárůstu počtu cestujících došlo k absolutnímu kolapsu dopravy, neboť již dnes je řada tratí za hranicí své kapacity a dopravcům by chybělo velké množství vozidel pro zajištění tak velké poptávky po přepravě. Zbývá tedy doufat, že se ministerstvo dopravy zaměří spíše na potřebnější kroky, například lepší koordinaci jízdních řádů anebo na investice či budování vysokorychlostních tratí, než na plánování apokalypsy na české železnici.

Otázka na závěr: Co si o tomto nápadu myslíte vy, naši čtenáři? Je podle vás možné najít v této otázce kompromis, nebo je to holý nesmysl?

Zdroj: Zdopravy.cz


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 9.1.2018 (12:00)
Related newsopen/close

More on Tarify

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
15.02.2019 (22:54)  
Je to fakt smutnej populismus. By člověk nevěřil, že tyhle slovenský manýry dojdou i k nám... https://www.viralsvet.cz/idos-vlaky-jak-vyhledat-spoj-usetrit/
08.06.2018 (20:53)  
Na stránkách zdopravy.cz se již 17.4.2018 objevila informace o tom, jaké jsou podmínky v Maďarsku. Bohužel článek sám není formulován příliš návodně, a vzhledem k jazykové bariéře je velmi obtížné zjistit podrobnosti. Mnohé informace lze nalézt v diskuzi k tomuto článku, k úspěšnému podniknutí první cesty s využitím této slevy to však podle mého názoru tak zcela nestačí. Ze článku jednoznačně vyplývá, že: (cituji)
"Důchodci nad 65 let v Maďarsku jezdí zdarma už od roku 1997!"
Toto platí pro všechny občany EU včetně našich železničářů!
Myslím si, že tato informace bude zajímat i mnohé další čtenáře zelpage.
Já sám bych uvítal stručný návod jak konkrétně postupovat při vůbec prvním využití této slevy.
Stejně tak by mne zajímaly i informace o podmínkách v ostatních sousedních státech.
Prakticky nepředpokládám cesty napříč těmito státy, spíše mi jde o pohyb především po regionálních tratích zhruba do 50 km, ale maximálně do 100 km od našich a slovenských hranic.
Registered user stoupa  mail  
20.01.2018 (15:23)  
pro Flexarertista:

Vasi moudrou pripomínku o duchodcích jsem schopen prijmout, je pokud budou z prepravy a priori vyloceni vsichni batuzkári, sluchátkari a pod. Ti totiz místo neuvolní/ neuhnou ani invalidum. :-)
20.01.2018 (0:41)  
Principiálně, spíše jsem proti. Ale pokud už:

U důchodců si to dovedu představit, ale důrazně bych trval na
1) povinném uvolňování místa platícímu cestujícímu, pakliže nemá důchodce rezervaci na místo
2) objednání lístku možné pouze přes mobilní aplikaci. Ad A) to bude nějaký blok pro část publika , ad B) pomůže k tomu, abychom i seniorní generaci udržovali ve snaze jít trošku s dobou (pozn. zachoval bych paralelně i stávající nabídky pro důchodce), ad C) to nezahltí pokladny, jak se na Slovensku třeba o 15h odpoledne běžně děje.

3) při objednání musí cestující vidět, kolik je plná cena jízdenky, kterou ušetřili. No lunch is free.

U školáků a studentů naopak tvrdě nesouhlasím s cestováním zadarmo z čistě principiálních důvodů. Pokud chce vláda ulevit rodinám, nechť jim zvýší slevy na děti o dalších pár stovek na každé dítě na kompenzaci jízdného. Ale i s ohledem na výchovu k zodpovědnosti a finanční gramotnosti musí ta děcka reálně dostat peníze do ruky a učit se s nimi fungovat - zkrátka musí vědět, že ten autobus do jejich vesnice něco stojí a oni se musí rozhodnout, jak s těmi penězi budou vycházet. Bez ohledu na to, že již dnes to mají masivně dotované.
12.01.2018 (9:50)  
jestliže nastoupí několik důchodců do vlaku bezplatně, nezvýší se tím náklady na provoz.
To je stejná logika, jako "když pojedu načerno, tak se náklady na provoz nezvýší".
Jenže těch důchodců není "několik", ale desítky. V mnoha stanicích, a hned jsme u nutnosti přidat další vagon(y).

Na Slovensku také jezdím zdarma a nezažil jsem žádné návaly ve vlacích, nikdy jsem nestál.
Tak to máte štěstí. Já jsem nucený jezdit ve špičce, a naopak jsem nezažil vlak, kde by nával nebyl.
Pokud jako důchodce můžete jezdit (a hlavně i opravdu jezdíte) mimo špičku, tak vás to ctí.

Sám jsem důchodce a ani by mne nenapadlo cestovat jen tak pro zábavu.
Bohužel, asi jste v menšině.
Ono "pro zábavu" to není, ale (z vyslechnutého rozhovoru mezi důchodci) tím třeba "šetří za topení" nebo jedou na nákup někam, kde ušetří asi tak desetinu z toho, co by je stál lístek (a co teda "někdo jiný" musí zaplatit).

Nejsem proti tomu důchodcům ulevit, ale "vocamcaď až pocamcaď", teda nechť platí třeba 10% normálního jízdného. Spoustu "šetřičů za topení" by to odradilo, protože to 1 euro by museli zaplatit "hned teď" a né až někdy na konci sezóny v ročním vyúčtování...
A také se zamyslet, jestli tyhle slevy (i studentům) přiznávat 22. a 23.12., 1. a 2.1., před/po Velikonocích a v další dny, kdy vlaky přetékají i bez toho, aby se tam vozili lidi zadarmo.
Registered user stoupa  mail  
11.01.2018 (19:28)  
Pro M 474 003:

Poslusne hlásím, ze pouzívat RP jsem prestal treba já. Po operaci jsem dobrovolne u psychologa absolvoval tzv. "Idiotentest". Chyby nedelám, ale jsem velmi, velmi pomalý, jiným i sobe nebezpecný. Rád znovu jezdím vlakem a mám klid.
11.01.2018 (15:39)  
Jak někdo začne jezdit autem, tak nepojede vlakem, i kdyby mu za to platili. Neznám nikoho, kdo by dobrovolně uznal, že není schopen řídit auto. Pokud je jeho zdravotní stav horší, tak se brání všemi prostředky odebrání řidičáku. Znám docela dost lidí (bývalí spolupracovníci z bývalých ČSD) kteří by rádi navštěvovali psychiatra, ale z obavy o řidičák tam nejdou.

Vlaky zdarma pro důchodce nehodovost na silnicích nevyřeší, většinu nehod zaviní mladí zakomplexovaní řidiči a majitelé černých SUV. Navíc technika jde dopředu a různé bezpečnostní systémy v budoucnu umožní řídit i méně zdravým jedincům.
11.01.2018 (13:35)  
S návrhem na cestování zdarma pro důchodce souhlasím. Má to několik důvodů: Zajistí se větší bezpečnost v silničním provozu, neboť důchodci, jejichž zdravotní stav není dobrý budou raději cestovat vlakem. Dále jestliže nastoupí několik důchodců do vlaku bezplatně, nezvýší se tím náklady na provoz. Na Slovensku také jezdím zdarma a nezažil jsem žádné návaly ve vlacích, nikdy jsem nestál. Sám jsem důchodce a ani by mne nenapadlo cestovat jen tak pro zábavu. Člověk je rád, že nemusí cestovat. Když ještě k tomu vidím ze silnice, jak jezdí na tratích prázdné vlaky, tak nevidím důvod využit jejich kapacitu pro starší populaci.
Registered user Sim 
11.01.2018 (13:16)  
Jojo, potvrzuju ... kdyz se to sejde, neni problem si naprosto "zbytecne" udelat cestu, pokud to za mne zaplati nekdo jinej.

Konkretne jsem si takhle pred par lety udelal cestu z Plzne do Ostravy na sobotni obed a zase zpatky - partnerka tam potrebovala jet cosi vyridit a shodou okolnosti ji tenkrat vyslo nejlevneji jet na SoNe+ ... tak co budu drepet doma, kdyz ji tam muzu doprovodit.
10.01.2018 (22:03)  
Ve svém okolí (včetně sebe)...
Tak k tomu se hlásím. Když jsem si kupoval na 2.1. jízdenku pro zpáteční cestu z mé silvestrovské destinace, zdálo se mi, že zrovna na tenhle den jsou na netu ty jízdenky nějak drahé. Využil jsem tedy 200 nastřádaných bodů a "koupil" si jízdenku za ně. A když už to bylo zadarmo, natrasoval jsem si to velkou oklikou. Místo nějakých 220 km jsem jel asi 550. Aspoň jsem si procoural Brno, kde jsem už několik let nebyl.

A důchodci jezdící za levnějšími potravinami jsou realitou.
Až si babičky budou vlakem zadarmo jezdit do města i pro máslo a deset rohlíků, začnou krachovat další vesnické obchůdky a vláda rychle vymyslí nový dotační program na jejich podporu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko