Berlín — Uplynulo již více než patnáct let od úpravy termínů pro změnu jízdních řádů z konce května na druhý prosincový víkend. Ačkoliv venkovní počasí chladnou a bílou zimu ještě ani zdaleka nepřipomíná, evropské železnice začínají už teď zveřejňovat první informace týkající se prosincových změn. Tradičně první je v tomto oboru německý státní dopravce Deutsche Bahn (DB). Ten zveřejnil oficiálně všechny detaily včera, 16. října, ačkoliv na internetu se dalo vše při troše snahy najít už v létě. V textu si tak představíme nejvýznamnější změny, kterých se díky otevření vysokorychlostní tratě VDE 8, spojující primárně Berlín s Mnichovem, událo více než dost.
VDE 8
V originále Verkehrsprojekt Deutsche Einheit Nr. 8, v překladu Dopravní projekt německého sjednocení č. 8. Pod tímto názvem se skrývá jeden z projektů, který má za cíl spojit infrastrukturu bývalé NDR a NSR s cílem dopravního sjednocení těchto dvou dříve převážně izolovaných států. Součástí projektu jsou jak železniční tratě, tak dálnice či vodní kanály a mimo jiné také vysokorychlostní trať vedoucí z Berlína přes uzel Lipsko – Halle a Erfurt do Norimberka, kde je napojení na vysokorychlostní trať Norimberk – Ingolstadt – Mnichov. Tato trať měří 515 km a práce na ní začaly v roce 1991 v okolí Bitterfeldu. Posledně dokončený úsek této tratě je Erfurt – Ebensfeld, který je kvůli hornatému terénu veden Durynským lesem skrz 22 tunelů (nejdelší měří přes 8,5 km) a 29 mostů. Trať má za cíl konkurovat letecké dopravě mezi Berlínem a Mnichovem, přičemž maximální povolená rychlost na této trati bude 300 km/h.
Nový jízdní řád počítá s třemi páry vlaků ICE Sprinter, s odjezdy okolo 6., 12. a 18. hodiny. Z Berlína do Mnichova dorazí za necelé čtyři hodiny, což je o více než dvě hodiny méně, než činí současná jízdní doba vlaku mezi těmito dvěma městy. Čtyři a půl hodiny pak bude trvat k překonání více než pětisetkilometrové vzdálenosti zastávkovým vlakům, které budou Berlín a Mnichov spojovat každou hodinu mimo jiné s Norimberkem, Erfurtem a Halle či Lipskem. Halle tak bude mít nově 14 místo dosavadních šesti přímých železničních spojení do a z Berlína. Nová trať pomůže i v jiných relacích, například Drážďany – Lipsko – Frankfurt nad Mohanem. Dalšími novinkami pak bude například zastavování vlaků ICE ve městě Coburg, jehož obyvatelé při cestách do Berlína ušetří více než dvě hodiny času oproti současnosti, nebo zavedení nových přímých vlaků Lipsko – Erfurt – Mannheim – Stuttgart. Pozitivní dopady nové vysokorychlostní tratě pak pocítí i cestující směřující za rekreací na jih Německa či do Alp – spojení z Berlína do Kemptenu či Garmisch-Partenkirchenu bude nově trvat méně než šest hodin.
Provoz na trati bude zajišťovat dvojice spojených jednotek typu ICE-T, které v součtu nabídnou 740 míst k sezení, spolu s modernizovanými jednotkami ICE 1. Zatímco jednotky ICE-T pokryjí 17 vlaků, ICE první generace budou zajišťovat 12 vlaků. Vlaky ICE Sprinter pak budou pochopitelně zajištěny jednotkami ICE třetí generace, které budou se třemi páry spojů dosahovat rychlosti až 300 km/h. Uzlovým nádražím nové vysokorychlostní tratě se stane Erfurt, kde bude denně zastavovat přes 80 vlaků ICE. Každou hodinu zde bude umožněno vzájemně přestupovat mezi všemi směry dopravy – na sever do Berlína a Hamburku, na jih do Norimberka a Mnichova, na východ do Lipska a Drážďan a na západ do Frankfurtu nad Mohanem.
Mezi Stuttgartem a Curychem častěji
Malebná trať Gäubahn, spojující Stuttgart a Singen na Bodamském jezeře projde revolucí dálkové dopravy. Ta bude prozatím střídavě zajišťována každé dvě hodiny přímým spojem Stuttgart – Singen – Curych a každé dvě hodiny bude zajištěn přestup v Singenu mezi vlaky IC Stuttgart – Singen a Singen – Curych. Německé vlaky budou vedeny patrovými soupravami řady IC2 a očekává se v brzké době dodání nových souprav, které budou vedeny v celé trase v hodinovém intervalu bez přestupu. Novinkou v této oblasti pak budou i dva páry spojů Stuttgart – Singen, které budou protaženy do Kostnice (Konstanz). Obnoví se tak přímé dálkové spojení tohoto města s Německem, které bylo ještě několik let zpátky zajišťováno spojem IC Bodensee z Kostnice až do Dortmundu.
Pendolinem do Frankfurtu
Ne, dávno zapomenutý sen o vedení českých pendolín na trase Praha – Drážďany – Frankfurt se nekoná a s nejvyšší pravděpodobností se ani konat nebude. Naklápěcí jednotky Pendolino, které budou do jednoho z nejvýznamnějších evropských železničních uzlů zajíždět, budou švýcarské. Jejich cílem na opačném konci trasy pak bude jiný velmi významný železniční uzel v evropském měřítku – Miláno. Přímé denní spoje z Německa skrz Švýcarsko do Itálie se tak po více než deseti letech znova vrací na scénu, ačkoliv jde pouze o jeden spoj v každém směru. Jízdní doba činí sedm a půl hodiny a fakticky jde o protažení jednoho spoje Basilej – Miláno do Frankfurtu, čímž vyvrcholila dlouholetá snaha o obnovení tohoto přímého spojení. K jednomu páru vlaků TGV Frankfurt – Lyon – Marseille se tak přidává další atraktivní mezinárodní vlak, který bohužel trpí stejným problémem, jako jeho francouzský bratříček – jeden pár vlaků denně nabízí velmi omezené cestovní možnosti (ačkoliv díky časové poloze vlaku TGV je možno realizovat cestu z Prahy do Lyonu či Marseille během jednoho dne). Spoj bude veden s odjezdem z Frankfurtu po osmé hodině ranní a do Milána dorazí v 15.35. V opačném směru bude z Milána odjíždět v 11.23 a do Frankfurtu dorazí minutu před 19. hodinou. Vlak bude povinně místenkový, avšak při nákupu jízdenek Europa Spezial přes eshop DB bude rezervace v ceně.
Noční spoje
I po zrušení sítě vlaků CityNightLine a jejich náhradě vlaky s klasickými vozy k sezení, případně jednotkami ICE, zůstává v Německu v provozu několik párů nočních vlaků s ubytovacími vozy. Změny se dotknou i jich – kvůli časové poloze dojde k přetrasování nočního vlaku Curych – Basilej – Frankfurt – Berlín – Hamburk z trasy přes Erfurt a Halle do trasy přes Göttingen a Hannover. Ještě před Hannoverem, ve stanici Hildesheim, dojde k odpojení části soupravy a ta bude nově pokračovat jako samostatný vlak do Berlína, jelikož v současném jízdním řádu byl dojezd pár minut po šesté hodině vnímán jako příliš časný. Další pozitivní novinkou bude změna dnů, kdy pojede ruský vlak Talgo z Moskvy do Berlína a opačně. Zatímco letos na svou dalekou cestu vyráží v sobotu a v neděli, nově bude veden pondělí, pátek a sobotu. Jednou z nejvýznamnějších změn, které se však bude týkat i samotný článek, bude zrušení legendárního EuroNightu Metropol v trase z Berlína přes Drážďany do Prahy. Náhrady se tento vlak dočká pouze mezi Berlínem a Drážďanami, čímž po osmi letech skončí obnovený provoz tohoto vlaku, který svou trasou připomínal dávno zrušené „balkánské rychlíky“ Balt-Orient, Pannonia či Meridian, ke kterým se za minulého režimu řadil jako vlak primárně spojující Berlín a Drážďany s Budapeští. Poprvé byl zrušen v roce 1998 a na deset let jej nahrazoval spoj EN Donau-Spree-Kurier z Budapešti přes Vídeň, Linec, Jenu a Lipsko do Berlína, který ale po druhém zrušení Metropolu již obnoven nebude.
Další novinky
Mírně zrychlí vlaky ICE z Frankfurtu nad Mohanem do Vídně. Jízdní doba bude nově šest a půl hodiny, což je o více než dvacet minut méně, než je tomu v současném jízdním řádu. Obnovy se dočká také přímé spojení Porýní a Lucemburku, kdy dojde k zavedení jednoho páru spojů IC Lucemburk – Düsseldorf, čímž dojde k obnově několik let zpátky zrušené linky, byť prozatím ve formě omezené na jeden pár vlaků denně. Rakouské dráhy se rozhodly vrátit některým svým spojům jejich dávná legendární jména a na německých kolejích se tak opět budeme moci setkávat se spoji s názvy Vindobona (ICE 90/91 Wien – Hamburg) či Blauer Enzian (EC Frankfurt – Záhřeb/Klagenfurt). Od října pak dojde k nasazení patrových souprav IC2 na vlaky Norimberk – Stuttgart – Karlsruhe.
Zdroj: TZ DB
Viděl bych to optimálně na variantu směr Praha jako dosud, ale v opačném směru začít ráno v Drážďanech, a sem přijet ve 23 hod. z Prahy (odj. 20:30).
Inak, nebude dôvod nasadenia ICE-T podobný, ako poznáme aj z našich končín? Teda aby vynikla doba jazdy Sprinteru, za ktorý si DB nezabudnú vypýtať od cestujúceho chcetáky.
A večerní EC v trase Metropolu by rozhodně neuškodilo, byť ve směru na Berlín by muselo jet spíš taky večer než ráno ve 4 z Prahy...
Ohledně EC; IC 2079 bude navazovat na poslední S-Bahn, kterým půjde dojet do Bad Schandau a přestoupit do Desira, kterým do Děčína dojedete v 0:13. V opačném směru to bohužel nejde, do Drážďan se sice na sedmou dostanete, ale už ne do Berlína dříve, jak pražským EC.
Co jsem slyšel, Metropol by měl být v úseku Praha-Budapest/Wien zachován, přičemž České dráhy budou jednat s ÖBB o zapojení do sítě nightjet a obnovení provozu do Berlína do jízdního řádu 2019 (dlužno dodat, že Metropol doposud jezdil na německém úseku pod objednávkou Maďarských drah).
Jen se divím, že na VDE8 budou jezdit z velké části ICE-T. To mají DB málo vysokorychlostních vlaků?
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.