..: Chopin mění svou koncepci :..

362.121-6, Bohumín; R 202 Chopin, foto: Duhy Varšava — Již mnoho desítek let spojuje metropole Rakouska a Polska noční vlak Chopin, jezdící doposud ve stálé a neměnné trase Vídeň – Břeclav – Přerov – Bohumín – Katovice – Varšava. Postupné omezování noční dopravy, které probíhá každoročně už od počátku devadesátých let, se naštěstí tomuto tradičnímu vlaku stále vyhýbalo, avšak prosinec 2017 bude pro tento spoj přelomovým. Dojde ke zrušení větve tohoto vlaku, zvané Silesia, jež se od Chopina odděluje v Bohumíně a spolu s vozy z Prahy je spojuje s Krakovem. Do jeho trasy bude převeden právě zmiňovaný tradiční spoj Chopin. O spojení s Varšavou však cestující ochuzeni nebudou – z Krakova bude vlak dále veden po magistrále CMK do Varšavy. Příjezd do Varšavy se posune o dvě hodiny, naopak odjezd bude posunut pouze o hodinu, avšak přímé noční spojení s centry střední Evropy přijdou Katovice, které vlak „podjede“ po trati přes Čechovice-Dědice. Podstatným zhoršením pro polské cestující však bude převedení tohoto spoje do kategorie EIC, která je podstatně dražší, než současná kategorie TLK.

Z rychlíku EIC

Vlak PKP Intercity s lokomotivou ČD v čele v úseku Bělotín - Polom, foto: Duhy Téměř stotisícové město Jastrzębie-Zdrój je proslulé především tím, že jde o největší město ve střední Evropě bez pravidelné osobní železniční dopravy. Tu zajišťují nedaleké Zebrzydowice, kam zajíždějí spoje městské hromadné dopravy města Jastrzębie-Zdrój a kde také zastavují všechny zde projíždějící vlaky, ať už jde o spoje směřující do Varšavy či Krakova, nebo naopak do Vídně a Budapešti. Prvním, resp. posledním spojem, který tento region spojuje s hlavním městem země, je právě zmiňovaný vlak Chopin, který přes změnu trasy bude i nadále veden přes Zebrzydowice a bude sloužit pro spojení této oblasti s Krakovem a Varšavou. Cenová politika polských drah je však velmi komplikovaná a různé kategorie vlaků mají své odlišné tarify. Chopin byl doposud veden jako IC, tedy střední tarifní kategorie, avšak od prosince letošního roku „povýší“ do kategorie EIC, což přinese podstatné zdražení jízdného na více jak dvojnásobek současné částky. Podle vyjádření tiskové mluvčí PKP Intercity Agnieszky Serbeńské bude jízdenka na relaci Zebrzydowice – Varšava nově stát rovných 140 zł místo původních 65 zł. Stejně tak zdraží i další relace, například Čechovice-Dědice – Krakov.

Jsme přece EuroNight!

380.013-3, Bělotín - Polom, foto: Duhy Toto na jednu stranu likvidační řešení však má svou podstatu – podle dostupných návrhů řazení lze usoudit, že každá skupina vozů, která bude na tento spoj zařazena, bude určena především pro spojení zahraniční destinace s Krakovem a Varšavou. V zásadě tak půjde vždy o jeden vůz lůžkový, jeden lehátkový a pouze jeden vůz s místy k sezení, což v letní sezóně způsobí potíže nejen turistům, kteří tvoří většinu cestujících tohoto spoje a spolehlivě zaplní současnou dvojnásobnou nabídku míst k sezení (letos jsou na spoji ještě stále vedeny vozy k sezení jak do Varšavy, tak do Krakova), ale především způsobí komplikace cestujícím ve zmiňované relaci, pro které ve vlaku zůstane ještě méně míst, než doposud. Alternativní spojení pro obyvatele Zebrzydowic však naštěstí stále existuje – ze 25 minut vzdálených Čechovic-Dědic odjíždí velmi těsný přípoj v podobě spoje IC Bielsko-Biała – Katovice – Warszawa, který funguje jako přípojný vlak od Chopina na Katovice i jako levná a rychlejší alternativa k tomuto spoji pro cesty do Varšavy. Potřeba zakoupit si v tomto případě pak extrémně drahou jízdenku na Chopina ze Zebrzydowic do Čechovic-Dědic pak řeší o hodinu pozdější osobní vlak, který navazuje na další ranní IC, které do Varšavy dojede pouze o půl hodiny později než samotný Chopin. Na druhou stranu…

Je to jen začátek

…je otázkou, jak moc patří vnitrostátní frekvence do nočního spoje, určeného k přepravě spíše z Krakova či Varšavy do zahraničí, než po Polsku. Současný Chopin byl prvním spojem z Katovic do Varšavy a zároveň posledním spojem v opačném směru, což mu vždy zajišťovalo dostatečnou frekvenci cestujících, minimálně v úseku z Varšavy do Katovic a dále do Zebrzydowic. Letošní titul prvního spoje z velkého sídla do hlavního města a opačně odpadá, jelikož z Krakova i z Varšavy jede před Chopinen i po něm do půl hodiny jiný spoj EIC/EIP. Z toho lze usoudit, že ačkoliv bude ve vlaku povolena vnitrostátní přeprava cestujících, spoj pro ni nebude primárně určen. Chopin se tak stává zcela závislým na mezinárodní frekvenci, která je však velmi proměnlivá a je zcela odlišná v únoru a v červenci.

Zamyšlení na závěr

163.046-6, Bohumín, R 201 Silesia, foto: Duhy Když byly v roce 1995 zavedeny luxusní noční vlaky CityNightLine, sloužily výhradně pro noční spojení velkých sídel a metropolí, vnitrostátní či krátká úseková doprava večer a ráno v nich nebyla povolena. Postupem času však toto pravidlo padlo, jelikož noční doprava je skutečně na ústupu, avšak svůj smysl stále má – pozdně noční dojezd do cíle či naopak časně ranní odjezd není pro všechny cestující marný, ba naopak – pro mnoho cestujících má stále větší smysl, než cestovat celý den od dopoledne po odpoledne či večer. Poslední období provozu tak byly dokonce všechny sedačkové vozy, řazené na spojích CityNightLine, vedeny jako spoje IC, tedy s umožněnou přepravou cestujících dle libosti a nikoliv dle denního období. Řešení vnímat sedačkové vozy jako vozy pro úsekovou noční frekvenci tak je ekonomicky rentabilní a je jedním ze smyslů noční dopravy, která není jen a pouze přesnočním spojením vzdálených destinací. Problém obyvatel jestřebského regionu tak není jen problémem dražšího spojení s Varšavou, je to spíše jeden z úkazů problematiky noční dopravy a jeho nepříliš šťastné řešení. Spoj závislý pouze na mezinárodní noční frekvenci je nasměrován do propadliště dějin, což se v uplynulých letech již nejednou ukázalo.

Zdroj: Rynek kolejowy


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 4.10.2017 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Jízdní řád

More from Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
Registered user Etienne  mail  
06.10.2017 (19:25)  
Nemáte někdo již nový JŘ Chopina? Zejm. by mě zajímalo, kdy bude v Krakově.
06.10.2017 (11:05)  
Souhlas s diskutujícími, je to opravdu tarifový binec, ve kterém třeba se vyznat, a nevyzná se v něm každý, pomalu někdy ani průvodčí. Osobně pamatuji kuriózní situaci, kdy jsem kupoval ve CHopinu lístek ze Zebrzydowic do Varšavy, a věděl jsem, že je tam kasa v noci zavřená, ale průvodčí vymohl přesto doplatu manipulacyjnou, nelekl se, když jsem mu řekl, že si budu stěžovat (polsky mluvím). Z legrace jsem stížnost podal. Poslali mi zpět těch 10 zlotek s omluvou, ale vyřízení a pošta je musely stát pomalu víc! Teď jezdím ranní EC116 přes Chalupki, to je IC, zatímco Sobieski či Polonie jsou přes Zebrzydowice a EIC...do Chalupek s 30% slevou senior /občanka na to stačí, netřeba žádný IN průkaz/ 45.50 PLN....Teď už uvažují v Polsku o nějaké společné jízdence (kdysi byla, někdy v r. 2010 ano, jel jsem kolikrát i přes Międzylesie -Wrocław - Ostow Wlkp. Lodž....do Wrocka to byly PKP Przewozy Regionalne, dál pak TLK)....Jsem na to zvědav. Mj. i na to, jak to bude z Wrocławi, do Lichkova už mají narastrováno projekt JR Koleje Dolnośląskie, PKP Przewozy Regionalne mají už jen 3 spoje s EN57...(Neb když jsem potřeboval ušetřit, jel jsem z Wrocka do Varšavy autobusem Polskibus....a podařilo se mi i za 10 zlotek,
Registered user stoupa  mail  
05.10.2017 (18:05)  
Poznámka ke komentári Vlada:

To není Polská specialita. I nasi "papalási" vstricne doporucením RVHP vyhoveli, dokonce "vlezdoprdelicky".
05.10.2017 (16:14)  
poľský bordel taryfowy :(
Registered user Nechic  mail  
05.10.2017 (15:54)  
Kdesi jsem četl, že se PKP IC chtějí profilovat jako pro lepší společnost, s vyšší cenou, povinnou rezervací a nižší kapacitou. Takže možná jde o diskriminaci cenami, aby lepší společnost nebyla obtěžována
05.10.2017 (1:40)  
K přetrasování Chopina do Krakowa nemám žádné poznámky, je to dobré rozhodnutí, které pomůže k uchování noční dopravy za menší peníz. Ale tarifní politika PKP IC je typickým projevem drážního socializmu, který se vyznačuje pocitem dělání z vybraných spojů nadvlaky, kterými ale nejsou, a nějaký drahý tarif nepohodlné cestující spolehlivě vyžene. Taková polská Hospoda Na mýtince.
Registered user hank 
04.10.2017 (23:01)  
K přetrasování Chopina viz tento komentář polského novináře:

Od nynějška totiž mezinárodní vlaky Intercity z Vídně do Varšavy budou stavět, stejně jako dva další mezinárodní vlaky, z Budapešti do Krakova a z Prahy do Krakova - v domovském městysu premiérky Szydłové jménem Brzeszcze, který má 12 000 obyvatel. Podle polských státních železnic má tamější nádraží "velký potenciál". Zjevně tak velký, že to stojí za to, aby byla do městysu Brzeszcze odkloněna trasa mezinárodních vlaků z Katowic, kde už ty vlaky nebudou stavět. Katowice jsou město s 300 000 obyvateli.

Originál článku, z něhož je citát, je tady:
http://orynski.eu/tymczasem-w-absurdystanie-39/
Český překlad je odtud:
https://blisty.cz/art/88225.html
Vlad  Send him an e-mail
05.10.2017 (7:27)  


Hanku, já jen Vaši informaci doplním, že (některé) polské weby píší o tom, že paní premiérka za změnu trasy a zastavovování v daném městě žádným způsobem neintervenovala a rovněž se nepředpokládá, že by těchto vlaků využívala.
Registered user Nechic  mail  
04.10.2017 (21:44)  
Východočech1: No jsem za ten náš divoký železniční kapitalismus ještě rád, mohlo být hůř koukám
04.10.2017 (19:01)  
Cena jízdenky EIC je vesměs stejná jak na pendolino (EIP), a v Polsku se to dělá tak, že se kupuje taková zvláštní obdoba české "včasné jízdenky", 30 dní před plánovaným odjezdem se v 01.00 číhá buď u internetu nebo třeba u kasy (v létě např. na varšavské Centralné to je pořádná fronta!), aby se cestující dostal mezi prvních 50. Takže např. Pendolinem nebo EICem z Varšavy do Wrocławi 59 zlotek. Jinak to stojí přes stovku. EIP a EIC jezdí po CMK na křižovatku u Wloszczowé, pak po jednokolejce na Częstochowu-Stradom, Lubliniec a Opole, a zvládnou to pod 4 hodiny. Pokud do Krakova z Varšavy, tak skoro s IC (EC116 "Prahou") ráno po půl šesté do Krakova jede TLK "Malinowski", komfort není horší než u EIC, oproti EIPům staví akorát ještě w Opoczně a Włoszczowé, čímž dobu jízdy oproti době jízdy EICů prodlouží nepoznatelně, u večerního Malinowského zpět do Varšavy je to podobné. Stejně tak v létě z Varšavy na Balt z Varšavy do Gdyně Glowné: TLK "Neptun", podobně (ráno tam, večer zpět). Cena oproti EICu/EIPu méně než poloviční, komfort oproti EICu také ne horší, doba jízdy...z Gdaňska staví Tczew, Prabuty, Iława, Dzialdowo, Mlawa, Ciechanow....EICy a EIPy pokud neprojíždějí do Gdaňska, tak staví akorát v Iławě...dobu jízdy to také moc neprodlouží... Jinak cestující nad 60 let mají slevu 30% senior, na rozdíl od ČD stačí obč. průk. (i český). Hlavně netřena u TLK či IC-TLKy číhat na "akviziční jízdenku".
Registered user Nechic  mail  
04.10.2017 (8:32)  
Kategorie EIC v Polsku je celá vydřidušská. Za 40km z Pszczyny do Zebrzydowic dát kolem 40 zlotých je normální zlodějna. O prodražení každého přestupu nemluvě. Poláci se do těch svých kategorií jednou tak zamotají až vyženou i posledního fanouška s excelovými tabulkami.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko