Varšava — Již mnoho desítek let spojuje metropole Rakouska a Polska noční vlak Chopin, jezdící doposud ve stálé a neměnné trase Vídeň – Břeclav – Přerov – Bohumín – Katovice – Varšava. Postupné omezování noční dopravy, které probíhá každoročně už od počátku devadesátých let, se naštěstí tomuto tradičnímu vlaku stále vyhýbalo, avšak prosinec 2017 bude pro tento spoj přelomovým. Dojde ke zrušení větve tohoto vlaku, zvané Silesia, jež se od Chopina odděluje v Bohumíně a spolu s vozy z Prahy je spojuje s Krakovem. Do jeho trasy bude převeden právě zmiňovaný tradiční spoj Chopin. O spojení s Varšavou však cestující ochuzeni nebudou – z Krakova bude vlak dále veden po magistrále CMK do Varšavy. Příjezd do Varšavy se posune o dvě hodiny, naopak odjezd bude posunut pouze o hodinu, avšak přímé noční spojení s centry střední Evropy přijdou Katovice, které vlak „podjede“ po trati přes Čechovice-Dědice. Podstatným zhoršením pro polské cestující však bude převedení tohoto spoje do kategorie EIC, která je podstatně dražší, než současná kategorie TLK.
Z rychlíku EIC
Téměř stotisícové město Jastrzębie-Zdrój je proslulé především tím, že jde o největší město ve střední Evropě bez pravidelné osobní železniční dopravy. Tu zajišťují nedaleké Zebrzydowice, kam zajíždějí spoje městské hromadné dopravy města Jastrzębie-Zdrój a kde také zastavují všechny zde projíždějící vlaky, ať už jde o spoje směřující do Varšavy či Krakova, nebo naopak do Vídně a Budapešti. Prvním, resp. posledním spojem, který tento region spojuje s hlavním městem země, je právě zmiňovaný vlak Chopin, který přes změnu trasy bude i nadále veden přes Zebrzydowice a bude sloužit pro spojení této oblasti s Krakovem a Varšavou. Cenová politika polských drah je však velmi komplikovaná a různé kategorie vlaků mají své odlišné tarify. Chopin byl doposud veden jako IC, tedy střední tarifní kategorie, avšak od prosince letošního roku „povýší“ do kategorie EIC, což přinese podstatné zdražení jízdného na více jak dvojnásobek současné částky. Podle vyjádření tiskové mluvčí PKP Intercity Agnieszky Serbeńské bude jízdenka na relaci Zebrzydowice – Varšava nově stát rovných 140 zł místo původních 65 zł. Stejně tak zdraží i další relace, například Čechovice-Dědice – Krakov.
Jsme přece EuroNight!
Toto na jednu stranu likvidační řešení však má svou podstatu – podle dostupných návrhů řazení lze usoudit, že každá skupina vozů, která bude na tento spoj zařazena, bude určena především pro spojení zahraniční destinace s Krakovem a Varšavou. V zásadě tak půjde vždy o jeden vůz lůžkový, jeden lehátkový a pouze jeden vůz s místy k sezení, což v letní sezóně způsobí potíže nejen turistům, kteří tvoří většinu cestujících tohoto spoje a spolehlivě zaplní současnou dvojnásobnou nabídku míst k sezení (letos jsou na spoji ještě stále vedeny vozy k sezení jak do Varšavy, tak do Krakova), ale především způsobí komplikace cestujícím ve zmiňované relaci, pro které ve vlaku zůstane ještě méně míst, než doposud. Alternativní spojení pro obyvatele Zebrzydowic však naštěstí stále existuje – ze 25 minut vzdálených Čechovic-Dědic odjíždí velmi těsný přípoj v podobě spoje IC Bielsko-Biała – Katovice – Warszawa, který funguje jako přípojný vlak od Chopina na Katovice i jako levná a rychlejší alternativa k tomuto spoji pro cesty do Varšavy. Potřeba zakoupit si v tomto případě pak extrémně drahou jízdenku na Chopina ze Zebrzydowic do Čechovic-Dědic pak řeší o hodinu pozdější osobní vlak, který navazuje na další ranní IC, které do Varšavy dojede pouze o půl hodiny později než samotný Chopin. Na druhou stranu…
Je to jen začátek
…je otázkou, jak moc patří vnitrostátní frekvence do nočního spoje, určeného k přepravě spíše z Krakova či Varšavy do zahraničí, než po Polsku. Současný Chopin byl prvním spojem z Katovic do Varšavy a zároveň posledním spojem v opačném směru, což mu vždy zajišťovalo dostatečnou frekvenci cestujících, minimálně v úseku z Varšavy do Katovic a dále do Zebrzydowic. Letošní titul prvního spoje z velkého sídla do hlavního města a opačně odpadá, jelikož z Krakova i z Varšavy jede před Chopinen i po něm do půl hodiny jiný spoj EIC/EIP. Z toho lze usoudit, že ačkoliv bude ve vlaku povolena vnitrostátní přeprava cestujících, spoj pro ni nebude primárně určen. Chopin se tak stává zcela závislým na mezinárodní frekvenci, která je však velmi proměnlivá a je zcela odlišná v únoru a v červenci.
Zamyšlení na závěr
Když byly v roce 1995 zavedeny luxusní noční vlaky CityNightLine, sloužily výhradně pro noční spojení velkých sídel a metropolí, vnitrostátní či krátká úseková doprava večer a ráno v nich nebyla povolena. Postupem času však toto pravidlo padlo, jelikož noční doprava je skutečně na ústupu, avšak svůj smysl stále má – pozdně noční dojezd do cíle či naopak časně ranní odjezd není pro všechny cestující marný, ba naopak – pro mnoho cestujících má stále větší smysl, než cestovat celý den od dopoledne po odpoledne či večer. Poslední období provozu tak byly dokonce všechny sedačkové vozy, řazené na spojích CityNightLine, vedeny jako spoje IC, tedy s umožněnou přepravou cestujících dle libosti a nikoliv dle denního období. Řešení vnímat sedačkové vozy jako vozy pro úsekovou noční frekvenci tak je ekonomicky rentabilní a je jedním ze smyslů noční dopravy, která není jen a pouze přesnočním spojením vzdálených destinací. Problém obyvatel jestřebského regionu tak není jen problémem dražšího spojení s Varšavou, je to spíše jeden z úkazů problematiky noční dopravy a jeho nepříliš šťastné řešení. Spoj závislý pouze na mezinárodní noční frekvenci je nasměrován do propadliště dějin, což se v uplynulých letech již nejednou ukázalo.
Zdroj: Rynek kolejowy
1 2 | Zpráv na stránku: |
To není Polská specialita. I nasi "papalási" vstricne doporucením RVHP vyhoveli, dokonce "vlezdoprdelicky".
Od nynějška totiž mezinárodní vlaky Intercity z Vídně do Varšavy budou stavět, stejně jako dva další mezinárodní vlaky, z Budapešti do Krakova a z Prahy do Krakova - v domovském městysu premiérky Szydłové jménem Brzeszcze, který má 12 000 obyvatel. Podle polských státních železnic má tamější nádraží "velký potenciál". Zjevně tak velký, že to stojí za to, aby byla do městysu Brzeszcze odkloněna trasa mezinárodních vlaků z Katowic, kde už ty vlaky nebudou stavět. Katowice jsou město s 300 000 obyvateli.
Originál článku, z něhož je citát, je tady:
http://orynski.eu/tymczasem-w-absurdystanie-39/
Český překlad je odtud:
https://blisty.cz/art/88225.html
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.