..: Chopin mění svou koncepci :..

362.121-6, Bohumín; R 202 Chopin, foto: Duhy Varšava — Již mnoho desítek let spojuje metropole Rakouska a Polska noční vlak Chopin, jezdící doposud ve stálé a neměnné trase Vídeň – Břeclav – Přerov – Bohumín – Katovice – Varšava. Postupné omezování noční dopravy, které probíhá každoročně už od počátku devadesátých let, se naštěstí tomuto tradičnímu vlaku stále vyhýbalo, avšak prosinec 2017 bude pro tento spoj přelomovým. Dojde ke zrušení větve tohoto vlaku, zvané Silesia, jež se od Chopina odděluje v Bohumíně a spolu s vozy z Prahy je spojuje s Krakovem. Do jeho trasy bude převeden právě zmiňovaný tradiční spoj Chopin. O spojení s Varšavou však cestující ochuzeni nebudou – z Krakova bude vlak dále veden po magistrále CMK do Varšavy. Příjezd do Varšavy se posune o dvě hodiny, naopak odjezd bude posunut pouze o hodinu, avšak přímé noční spojení s centry střední Evropy přijdou Katovice, které vlak „podjede“ po trati přes Čechovice-Dědice. Podstatným zhoršením pro polské cestující však bude převedení tohoto spoje do kategorie EIC, která je podstatně dražší, než současná kategorie TLK.

Z rychlíku EIC

Vlak PKP Intercity s lokomotivou ČD v čele v úseku Bělotín - Polom, foto: Duhy Téměř stotisícové město Jastrzębie-Zdrój je proslulé především tím, že jde o největší město ve střední Evropě bez pravidelné osobní železniční dopravy. Tu zajišťují nedaleké Zebrzydowice, kam zajíždějí spoje městské hromadné dopravy města Jastrzębie-Zdrój a kde také zastavují všechny zde projíždějící vlaky, ať už jde o spoje směřující do Varšavy či Krakova, nebo naopak do Vídně a Budapešti. Prvním, resp. posledním spojem, který tento region spojuje s hlavním městem země, je právě zmiňovaný vlak Chopin, který přes změnu trasy bude i nadále veden přes Zebrzydowice a bude sloužit pro spojení této oblasti s Krakovem a Varšavou. Cenová politika polských drah je však velmi komplikovaná a různé kategorie vlaků mají své odlišné tarify. Chopin byl doposud veden jako IC, tedy střední tarifní kategorie, avšak od prosince letošního roku „povýší“ do kategorie EIC, což přinese podstatné zdražení jízdného na více jak dvojnásobek současné částky. Podle vyjádření tiskové mluvčí PKP Intercity Agnieszky Serbeńské bude jízdenka na relaci Zebrzydowice – Varšava nově stát rovných 140 zł místo původních 65 zł. Stejně tak zdraží i další relace, například Čechovice-Dědice – Krakov.

Jsme přece EuroNight!

380.013-3, Bělotín - Polom, foto: Duhy Toto na jednu stranu likvidační řešení však má svou podstatu – podle dostupných návrhů řazení lze usoudit, že každá skupina vozů, která bude na tento spoj zařazena, bude určena především pro spojení zahraniční destinace s Krakovem a Varšavou. V zásadě tak půjde vždy o jeden vůz lůžkový, jeden lehátkový a pouze jeden vůz s místy k sezení, což v letní sezóně způsobí potíže nejen turistům, kteří tvoří většinu cestujících tohoto spoje a spolehlivě zaplní současnou dvojnásobnou nabídku míst k sezení (letos jsou na spoji ještě stále vedeny vozy k sezení jak do Varšavy, tak do Krakova), ale především způsobí komplikace cestujícím ve zmiňované relaci, pro které ve vlaku zůstane ještě méně míst, než doposud. Alternativní spojení pro obyvatele Zebrzydowic však naštěstí stále existuje – ze 25 minut vzdálených Čechovic-Dědic odjíždí velmi těsný přípoj v podobě spoje IC Bielsko-Biała – Katovice – Warszawa, který funguje jako přípojný vlak od Chopina na Katovice i jako levná a rychlejší alternativa k tomuto spoji pro cesty do Varšavy. Potřeba zakoupit si v tomto případě pak extrémně drahou jízdenku na Chopina ze Zebrzydowic do Čechovic-Dědic pak řeší o hodinu pozdější osobní vlak, který navazuje na další ranní IC, které do Varšavy dojede pouze o půl hodiny později než samotný Chopin. Na druhou stranu…

Je to jen začátek

…je otázkou, jak moc patří vnitrostátní frekvence do nočního spoje, určeného k přepravě spíše z Krakova či Varšavy do zahraničí, než po Polsku. Současný Chopin byl prvním spojem z Katovic do Varšavy a zároveň posledním spojem v opačném směru, což mu vždy zajišťovalo dostatečnou frekvenci cestujících, minimálně v úseku z Varšavy do Katovic a dále do Zebrzydowic. Letošní titul prvního spoje z velkého sídla do hlavního města a opačně odpadá, jelikož z Krakova i z Varšavy jede před Chopinen i po něm do půl hodiny jiný spoj EIC/EIP. Z toho lze usoudit, že ačkoliv bude ve vlaku povolena vnitrostátní přeprava cestujících, spoj pro ni nebude primárně určen. Chopin se tak stává zcela závislým na mezinárodní frekvenci, která je však velmi proměnlivá a je zcela odlišná v únoru a v červenci.

Zamyšlení na závěr

163.046-6, Bohumín, R 201 Silesia, foto: Duhy Když byly v roce 1995 zavedeny luxusní noční vlaky CityNightLine, sloužily výhradně pro noční spojení velkých sídel a metropolí, vnitrostátní či krátká úseková doprava večer a ráno v nich nebyla povolena. Postupem času však toto pravidlo padlo, jelikož noční doprava je skutečně na ústupu, avšak svůj smysl stále má – pozdně noční dojezd do cíle či naopak časně ranní odjezd není pro všechny cestující marný, ba naopak – pro mnoho cestujících má stále větší smysl, než cestovat celý den od dopoledne po odpoledne či večer. Poslední období provozu tak byly dokonce všechny sedačkové vozy, řazené na spojích CityNightLine, vedeny jako spoje IC, tedy s umožněnou přepravou cestujících dle libosti a nikoliv dle denního období. Řešení vnímat sedačkové vozy jako vozy pro úsekovou noční frekvenci tak je ekonomicky rentabilní a je jedním ze smyslů noční dopravy, která není jen a pouze přesnočním spojením vzdálených destinací. Problém obyvatel jestřebského regionu tak není jen problémem dražšího spojení s Varšavou, je to spíše jeden z úkazů problematiky noční dopravy a jeho nepříliš šťastné řešení. Spoj závislý pouze na mezinárodní noční frekvenci je nasměrován do propadliště dějin, což se v uplynulých letech již nejednou ukázalo.

Zdroj: Rynek kolejowy


Adam Vanting Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 4.10.2017 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu Polsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
13.10.2017 (19:18)  
Mohu mít jednu otázku možná mimo mísu, ale furt mi to nedá a nevím na jakém fóru se mám zeptat??? Proč EN 445 zajíždí do Přerova kde se jen otočí, zbytečně přepřahá vozy na auta a pokračuje do Bohumína. Ze začátku jsem si myslel že se na něj napojují přímé vozy z Chopina, ale to pochybuji že se to stihne za ty 2 minuty které tam Chopin odstojí a předpokládám že toto se děje až Bohumíně. Díky za odpověď
registrovaný uživatel José 
12.10.2017 (10:03)  
Katowice mají dobře obsluhované letiště. Zrušení vlaku, který měl průměrnou rychlost výrazně pod 100km/h se dalo čekat. Zvlášť nočního, který se pořádně neuživí místní frekvencí, na místo dorazil ve 4:25, což je brzo na to aby byl člověk vyspalý, a pozdě na to, aby se mu vyplatilo nastupovat.
registrovaný uživatel kave 
10.10.2017 (10:31)  
mr.bean:

Nejde zde přece o využívání vlaku, ale pouze nácestných zastávek. A jestli s tím uvedeným řešením souhlasíte nebo nikoliv je naprosto irelevantní.
09.10.2017 (20:33)  
Dovolím si nesouhlasit, a prosím nějaké fakta nebo zdroje.
Podle vaší argumentace bych mohl tvrdit že jezdím Chopinem každý týden, ale tak to není. Jezdím s ním jen každý druhý víkend v létě. A že by byl nevyužitý si nemyslím, leckdy si připadám jako v MHD na stojáka.
registrovaný uživatel kave 
09.10.2017 (15:37)  
mouka:
Bude Chopin zastavovat v Otrokovicích?

Vzhledem k tomu, že letošní zastavování v Otrokovicích, Přerově a Svinově se ukázalo jako naprosto nevyužívané a tudíž zbytečné, bude od 10.12.2017 zrušeno.
09.10.2017 (11:10)  
K dotazu na podobnost PID v polských městech, známa je mi Varšava, tam takový systém funguje, i když nemá nějaké zvláštní jméno. Na rozdíl od Prahy má Varšava pásma jen dvě - městské a předměstské, časové jízdenky, a lze jet tramvají, metrem, autobusem dopravního podniku Varšavy (ZTM - Zakład Transportu Miejskiego), pak rychlodráhou SKM, která je paralelní s PKP, to je SKM (Szybka Kolejka Miejska), na té jezdí červené pětičlánkové Impulsy Newagu, (červené, jsou jen na lístky ZTM) nale také lze použít i Koleje Mazowieckie, to je vojvodská divize PKP Przewozů Regionalnych. Městské pásmo je podobné jak pražské - jízdenka platí do stanic s názvem Warszawa-xxx. Předměstská (II. pásmo) pak je zpravidla do center okresů sousedících s Varšavou, tj. do Pruszkowa, Otwocka, Piaseczna, Legionowa atp.). Koleje Mazowiecké mají rekonstruované EN57 (předělané na fakticky nové jednotky, jiné, než jaké potkáme např. ) občas v Miedzylesiu z Wroclawi a pětičlánkové Newagy jako SKM. A také pak síť autbusů s čísly začínajícími na 7xx. A ještě je WKS, Warszawska Kolej Dojazdowa z Centra, tá zvláštní lístky na několik pásem, ale jinak měsíční jízdenky platí i na ni...
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
09.10.2017 (5:32)  
Bude Chopin zastavovat v Otrokovicích? Snad se to Zlínskému kraji podaří opět vyjednat. Když vezmu, že v Otrokovicích a Zlíně žije dohromady přes 90 tisíc obyvatel, byla by dobrá prasárna tam projíždět.
registrovaný uživatel hank 
07.10.2017 (23:30)  
stoupa: Ano, my, co už bohužel dost pamatujeme, nepochybujeme o tom, že často není nutno nic nařizovat, ba dokonce ani naznačovat...

Akorát jsem si neuměl představit, že se takové časy ještě někdy vrátí. No, zřejmě si jich už moc neužiju. Jenom přesně nevím, jestli je to dobře nebo špatně... :-D
registrovaný uživatel kave 
07.10.2017 (10:56)  
Etienne:

EN 406 Chopin Kraków Główny příj. 06:12.
registrovaný uživatel Jackub 
07.10.2017 (9:34)  
@ Východočech 1: Je to ještě horší, než tarif PID? :-o :-D
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko