Bratislava — Nečekaný výsledek má nátlak dopravce RegioJet na svého slovenského konkurenta. Měsíce čelí státem vlastněná ZSSK kritice, že provozuje vlaky InterCity se ztrátou křížově financovanou z jiných zdrojů a jako dominant trhu nelegálně konkuruje cenou. Radim Jančura lobboval také u slovenského ministra dopravy Jána Počiatka, aby jako zástupce vlastníka konkurenční službu ukončil.
Zatímco 23. listopadu ZSSK v tiskovém prohlášení odmítala veškerá nařčení z cenové války i křížového financování s tím, že hospodaření kontroluje každoročně auditor a vlaky jsou ziskové, 4. prosince vydává prohlášení opačné. ZSSK InterCity tržbami pokrývají pouze provozní náklady, generují celoročně účetní ztrátu a představenstvo rozhodlo o ukončení tohoto dlouholetého produktu k 18. lednu 2016. Oficiálním důvodem se tak stává skutečnost, že ZSSK nadále nemůže dotovat tyto ztrátové vlaky z jiných aktivit. Vozy i personál budou po ukončení služby využity na zkvalitnění jiných vlaků. Na trase Bratislava–Žilina–Košice stále zůstanou státem objednané rychlíky provozované ZSSK, jež tyto města spojují v dvouhodinovém intervalu.
RegioJet na tuto zprávu zareagoval oznámením, že nachystá provoz až třináctivozových souprav, aby poskytl stejnou sedadlovou kapacitu, jakou nabízejí konkurenti v současnosti. O navýšení počtu spojů tak, aby vznikl atraktivnější interval vlaků mezi oběma městy, se však RegioJet nezmiňuje. Český dopravce tak v krátké době potřebuje masivně navýšit počet vozů ve své flotile – kromě třináctivozových souprav na Slovensku totiž stejnou kapacitu slibuje pro příští rok na trase Praha–Ostrava a chystá také nové spoje do Otrokovic. V plánech z léta 2015 se objevuje i linka Praha–Olomouc–Vsetín. Ústup ze slovenského trhu by tuto potřebu částečně uspokojil.
Zdroj: ZSSK 23. 11., ZSSK 4. 12., RegioJet

Jezdím velmi pravidelně Ex1 ČD, takový Landek je plný furt, i Praha velmi slušně, nedělní Moravan než ho přesunou má tak 80 kousků určitě. Ono je sice moc pěkné, že někdo preferuje svého dopravce, ale to nejsou pekárny, kdy si pro housky místo na náměstí jdu do ulice vedle. Prostě, když potřebuju jet, tak to musí jet a to se ne vždy povede. Ex1 a Ex2 mají přece přípoje skoro ze všech přípojných tratí (tam kde staví) a bývalo to ještě lepší. Je to rychlá spojka, běžně tím jezdí lidé s 2 a více přestupy. A třeba Moravan nebo SC519 je časově ideální, protože v Olomouci ještě jede MHD a z Prahy odjíždí rozumně pozdě.
Jestli naplní 13 vagonů, to nech na Jančurovi. Před pár lety někteří tvrdili, že ani nevyjede...
Jistěže že i vlaky ČD převážejí lidi (myslím jiné než zaměstnance ČD :-) ) . On totiž RJ nejezdí na všech tratích a i na trati, kde jezdí, nestojí všude, takže mnozí cestující nemají na výběr. Nicméně na trati Ostrava-Praha velmi dobře konkuruje vlakům ČD, včetně prestižního Pendolina.
ČD to řeší tím, že nasazuje různé pseudoexpresy a pseudorychlíky z různých míst a v krátkých časových intervalech z různou kvalitou služeb. Výsledkem je pak třeba takový 4 vozový IC Opava a zapráskaný koridor.
Jinak je skvělá ekonomika provozu když vidím jak ve středu večer z Ostravanu vystoupí v OL 50 lidí, z Lea tak nějak podobně spíše míň, a obsazenost dále z OL tak s bídou 30-40%. Stačilo by spojení na Ostarvu co hodinu a jeden max dva dopravci. Kapacita trati je totálně vyčerpaná trať se nám za chvíli začne rozpadat viz Slavíč letos třetí pomalá rychlost. Při nákladné opravě v režii SŽDC S.O. tedy za peníze státu (ty drobné za DC jsou tak na údržbu) budete hudrat který hlupák napráskal grafikon k prasknutí... Ano Brusel chce konkurenci na železnici, tak ji tady máme. Ale nikde jinde jí moc nevidím jo pardom Westbahn a nějaké výstřelky v D typu starý dobrý Transalpin...
Soupravy expresů jsou krátké, ale ČD v případě velkého zájmu cestujících mohou operativně přiřadit další vagony. Buď koženková B nebo rakouské vozy.
zirecek: Souhlasím, ČD prostě propagaci neumí. Bohužel.
Jinak ona ta železniční doprava je strašné terno a výnosné podnikání, takže Jančura neví, co s penězi a tak jen tak z rezežranosti bude pořizovat další vagóny, aby složil 13 vozové soupravy, ve kterých bude vozit vzduch....
Myslím si, že ČD, a.s. vyhání nyní zbylé zákazníky ve vlacích IC, EC, Ex na trase Praha - Ostrava tím, že rapidně zkrátily soupravy a výrazně pokleslo, přesunulo se řazení jídelních vozů. Tato rozhodnutí nejsou prozákaznická. Když většina vlaků má řazen vůz 1. třídy, služebák a k tomu 1-2 vozy 2. třídy, tak je častým jevem přeplněnost vozů. Cestující jsou naštvaní a automaticky zkouší jinde. Jídelní vozy také přinášeli jakousi exkluzivitu, opět šlo o trochu jinou kategorii než RJ. ČD, a.s. v tomhle tápe, přesun jídelních vozů pryč z nedotovaných vlaků není ideálním řešením. Řazení jídelních vozů by mělo vyplývat spíše z kategorie vlaku než z toho, jestli je vlak dotován či nikoliv.
ČD, a.s. by mělo jít dlouhodobě svou cestou, nejen polovičatě narychlo kopírovat přístup RJ.
bartik09: Myslím, že by bylo lepší věcně argumentovat, než psát takovéto výkřiky.
Vy to nemate chapat. Vy se mate radovat jak s nima Radim zase zatocil! Vsechno co potrebujete vedet najdete ve clancich hlidacich coklu demokracie na e15, idnesu apod.
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP,
- editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
