Bratislava — Nečekaný výsledek má nátlak dopravce RegioJet na svého slovenského konkurenta. Měsíce čelí státem vlastněná ZSSK kritice, že provozuje vlaky InterCity se ztrátou křížově financovanou z jiných zdrojů a jako dominant trhu nelegálně konkuruje cenou. Radim Jančura lobboval také u slovenského ministra dopravy Jána Počiatka, aby jako zástupce vlastníka konkurenční službu ukončil.
Zatímco 23. listopadu ZSSK v tiskovém prohlášení odmítala veškerá nařčení z cenové války i křížového financování s tím, že hospodaření kontroluje každoročně auditor a vlaky jsou ziskové, 4. prosince vydává prohlášení opačné. ZSSK InterCity tržbami pokrývají pouze provozní náklady, generují celoročně účetní ztrátu a představenstvo rozhodlo o ukončení tohoto dlouholetého produktu k 18. lednu 2016. Oficiálním důvodem se tak stává skutečnost, že ZSSK nadále nemůže dotovat tyto ztrátové vlaky z jiných aktivit. Vozy i personál budou po ukončení služby využity na zkvalitnění jiných vlaků. Na trase Bratislava–Žilina–Košice stále zůstanou státem objednané rychlíky provozované ZSSK, jež tyto města spojují v dvouhodinovém intervalu.
RegioJet na tuto zprávu zareagoval oznámením, že nachystá provoz až třináctivozových souprav, aby poskytl stejnou sedadlovou kapacitu, jakou nabízejí konkurenti v současnosti. O navýšení počtu spojů tak, aby vznikl atraktivnější interval vlaků mezi oběma městy, se však RegioJet nezmiňuje. Český dopravce tak v krátké době potřebuje masivně navýšit počet vozů ve své flotile – kromě třináctivozových souprav na Slovensku totiž stejnou kapacitu slibuje pro příští rok na trase Praha–Ostrava a chystá také nové spoje do Otrokovic. V plánech z léta 2015 se objevuje i linka Praha–Olomouc–Vsetín. Ústup ze slovenského trhu by tuto potřebu částečně uspokojil.
Zdroj: ZSSK 23. 11., ZSSK 4. 12., RegioJet

Dobře, v 10 večer není problém s kapacitou (jakkoliv teda 3 vlaky během 5 minut problém být možná můžou), ale asi nejde jenom o kapacitu tratě a hlavně jde o princip použitelný nejen v 10 večer a nejen pro dělení vlaků v Kolíně (kde to teda asi není možné).
Pokud znáte situaci v Kolíně, tak víte, že by to nebyl moc dobrý nápad.
Jedině snad kdyby to byly dva třívozové Rypáky, ty se vejdou i k zadním peronům (a ideální by bylo trhat je už na zastávce :-).
Od předních peronů neodjedete na Horu, k zadním se zase nevejde delší vlak (mají tuším 230 m).
No a sestava loko plus 4 vozy plus loko plus 4 vozy (která by se k tomu zadnímu vešla jen tak tak) by zase mohla (s největší pravděpodobností) jet z Prahy do Kolína jen 100 km/h (viz D1, čl. 2193).
Neřekl bych, že v 10 večer bude nějakej problém s kapacitou dráhy.
Čo sa týka SC - Každému vyhovuje niečo iné. Ja osobne som nebol veľmi spokojný. Doplatil som si za dva lístky 500 KČ. Prvé čo ma privítalo bol taký akýsi nepríjemný "odér" vo vlaku. Druhou vecou, čo ma zarazila bol taký stiesnený pocit - proste som sa tam necítil vo svojej koži. To by som však akosi prehltol. Avšak vrcholom bolo, keď sme sa s manželkou chceli najesť (keďže v Prahe sme obed nestíhali). Prišli sme do jedálenského vozňa, ktorý je konštruovaný ako staničný bufet na stojáka. A keď som videl, ako si chlapík objednal rezeň so šalátom za 150 Kč a dostal z hladničky vytiahnutý a v mikrovlnke ohriaty rezeň so šalátom z plastovej dózy .... Chuť ma prešla až do konca cesty. Ani sa nečudujem, že toto do Nemecka a Rakúska nechceli. cestovať celé hodiny a nemať možnosť sa aspoň trochu kultúrne najesť ....
A tak suma sumárum jedinou výhodou SC sú umelo vytvorené kratšie jazdné časy medzi Ostravou a Prahou (prečo umelo vytvorené - prtože k Ex, EC, IC je pridaná riadna vata a pred rokmi som cestoval Ex s rovnakými zastávkami ako Pendolino, ťahaní sme boli 151 a jazdná doba bola len o niekoľko minút dlhšia ako Pendolina. A 380-tka by to zvládla ešte lepšie - tá mašina má fakt "prdy" a raz sme na trase OV-kolín stiahli vyše 20 minútovú sekeru napriek všetkým tým zástavkám ......
Ale koľko ľudí, toľko chutí - niekto je so službou SC spokojný ... :-)
Vlaky Praha-Olomouc po 19:00:
19:11 LE (do SNV)
19:24 Ex (do Zlína) - nejede v sobotu
19:43 SC (do Bohumína)
19:46 RJ (do Návsí)
Konec...
Poslední zastávkový vlak ČD z Olomouce do Ostravy jede tak, že příjezd do Ostravy má v 22.
Do Žiliny v půl desáté (odjezd z Olomouce před sedmou).
Z Ostravy jede poslední vlak taky okolo sedmé.
Pamatuju se, jak se vloni Ostravan (?) zkrátil z trasy Praha-Ostrava na Praha-Olomouc, protože za Olomoucí nebyli lidi. Tehdy jsem "zavěštil", že za rok nebude ani to, protože už nebudou lidi ani na Praha-Olomouc. No a asi ne. Přitom ta logika je dechberoucí - řekněme, že 1/3 lidí jede do Pardubic, 1/3 do Olomouce a 1/3 do Ostravy. Do Pardubic je tedy vlak plný (jakože). Logika tedy velí, že pokud vlak pojede jenom do Pardubic, tak to bude skvělé, protože do Pardubic jezdí plný. Přesně takhle mi přijde, že někdo uvažoval...
Mimochodem, při tom bádání na večerními vlaky jsem narazil i na relaci Praha-Kolín, kde jedou tři vlaky doslova za sebou - 22:00, 22:02 a 22:06 (je to tak i letos teda). Jedno je EN, druhé R do Pardubic (staví i v Přelouči), třetí R do Kutné Hory. Nebylo nějak snazší ty dva R spojit do jednoho a v Kolíně je rozdělit? Celkově mi to dělení/spojování vlaků přijde na našich tratích jako teoreticky "dobrej nápad" - ulevilo by to tomu přetížení u Prahy.
Dalsi vec je vypisovani VR na konkretni relace, ale pokud RJ i LE dokazou fungovat bez dotaci (primych, ne na zakovske slevy), tak proc vubec provozovat neco jako verejnou sluzbu. A pokud MD bude chtit obsluhu Ostravy i v nocni cas, tak si tam vypise VR na dva spoje denne.
A na druhou stranu - i ty nocni vlaky uz ti zli soukromni ci zavadi postupne.
pokud nekdo jede nekam za kulturou, jednanim, praci nebo klidne i "jen" na urad, ve vetsine pripadu si nemuze moc vybirat, kterym spojem pojede
Pochopitelne si vybirat muze. Muze si vybrat mezi spojem "akorat", drivejsim (pro jistotu), pripadne i pozdejsim (kdyz mu ten "akorat" ujede). A jeste vic to plati pro cestu zpatky. Kdyz nekdo jede za kulturou nebo na urad, tak muze jen hadat jak dlouho to bude trvat.
A pokud nekdo jede nekam za kulturou, jednanim, praci nebo klidne i "jen" na urad, ve vetsine pripadu si nemuze moc vybirat, kterym spojem pojede - bud jede timto konkretnim, nebo musi jet jinak, nez vlakem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
