Plzeň — Několik dní po příslibu bavorského ministra dopravy o uvolnění finančních prostředků a vyslovení podpory k projektu nové rychlostní tratě mezi Českem a Mnichovem se v Holýšově na Domažlicku uskutečnila prezentace Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) k plánovaným úpravám stávající tratě 180. Plány modernizace dříve vzbudily vlnu nevole, neboť se místní obyvatelé obávali rozsáhlých záborů pozemků a demolic kvůli stavbě. Na prezentaci vystoupil Pavel Paidar, náměstek ředitele Stavební správy západ, který přítomné informoval, že na české straně dojde pouze k takovým úpravám, jaké známe například z tratě 170 v úseku mezi Plzní a Chebem. Trať tak bude celkově elektrifikována a na několika místech také zdvoukolejněna, přičemž maximální možná traťová rychlost by se měla pohybovat v úrovni do limitu 140 km/h pro standardní vozy a do 160 km/h pro vozy s naklápěcí skříní.
Elektrifikace dalších tratí, které plánuje SŽDC:
- Plzeň - Domažlice
- Kladno - Praha
- Jihlava - Třebíč - Brno
- Brno - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
- Staré Město u Uh. Hradiště - Bojkovice město
- Újezdec u Luhačovic - Luhačovice
- Ostrava - Frýdek-Místek - Valašské Meziříčí
- Frýdek-Místek - Český Těšín
- Studénka - Příbor - Veřovice
- Olomouc - Uničov - Šumperk
Z původního plánu zcela nové rychlostní trati tak tímto rozhodnutím sešlo. Elektrifikace současného úseku z Plzně na západ by měla proběhnout v letech 2019 až 2025. Nově vybudovány budou pouze přeložky mezi Plzní a Zbůchem a dále dílčí úseky Chotěšov - Stod, Radonice - Domažlice, či Domažlice - Domažlice město. Doba jízdy expresních souprav mezi Domažlicemi a Plzní se tak zkrátí na 35 minut oproti současným 45 minutám. V podobném duchu pak s největší pravděpodobností proběhne práce i na německé straně od státních hranic do Schwandorfu.
Pavel Paidar však dodal, že čistě vysokorychlostní trať by v budoucnu vzniknout také mohla, zůstává zatím jako rezerva v územním plánu. „Zatím je tato varianta nerealizovatelná. Váže se na to dohody s německou stranou a rozsáhlé úpravy na jejich území,“ uvedl Paidar. Trať 180 tak bude řešena obdobně, jako již zmíněný úsek tratě 170 z Plzně do Chebu. Tam před modernizací jezdily dokonce mezinárodní vlaky, ty se tam však po ní paradoxně již nevrátily.
SŽDC však z evropského fondu OPD plánuje opravit a zmodernizovat daleko více tratí, z dotací by se mělo využít až 44 miliard korun. Přehled tratí, které by měly být modernizovány, respektive elektrifikovány, přinášíme v boxu vpravo.
Zdroje: Finanční noviny, Český rozhlas, Česká televize [1], [2].
Mě obecně přijde dost divná i ta jednokolejka do Chebu.....je to vlastně taky koridor a podle mě přinejmenším na ten Mnichov mělo vypadat minimálně jako na trati na Děčín a do Saska, tj. 2 koleje, aspoň někde ta 160-tka.....vůbec nechápu, co to jako má bejt, že na Berlín oprava se vším všudy a na západ takhle....
Reálnější naději na dostavbu trianglu vidím jedině v případě zaústění VRT směr Praha, pak by asi bylo nevyhnutelné směr Rokycany - Plzeň řešit mimoúrovňově vůči Plzeň - Praha, a tam by se třeba triangl dal vlepit za nevelký vícenáklad (vůči staré trati již úrovňově). Možná i za cenu úplného zrušení spojky Chrást - Ejpovice, ostatně tato stanice by se hodila jako "vyčkávací" pro náklady, až bude volno ve sledu do Plzně.
No a s trianglem je zase otazka, jak jezdit ... kazdy druhy vlak primo s jinou dobou jizdy, nebo nadrazi neobsluhovat vubec?
Navic mam takovy pocit, ze svou roli zde hraje i vleckove napojeni prumysloveho arealu v Dysine, takze pokud bylo zaroven cilem zrusit i nejaky kus nepotrebnych koleji aby nebylo nutne vse udrzovat sjizdne, planovana varianta mi prijde jako vcelku rozumna a z hlediska pomeru co za kolik mozna jako optimalni.
A jestli bude vlak pomalejsi nez bus? No tak bude ... v soucasnosti je to, pokud vim, dokonce s prestupem, takze i s uvrati v Ejpovicich to vnimam jako zlepseni.
samozřejmě v případě přímé jízdy po původní trati bych předpokládal provedení nové spojky v Chrástu, která by chrásteckou úvrať odstranila. Chrást by byl obsloužen pomocí třech stávajících zastávek (jedna z nich by se musela kousek šoupnout). Po odstranění úvrati ve Stupně by vznikla poměrně rychlá a přímá trať.
Sám jsi zde mnohdy uváděl, že železnice má sloužit pro kapacitní dopravu, mám za to, že směr Plzeň bude využívanější, než směr Rokycany, proto vidím jako zajímavější variantu směrování radnické lokálky na Plzeň a Rokycany napojit na radnicko busem.....
ty plány POVEDu + KÚ PLK samozřejmě znám, ale mám na ně svůj názor...
Uvratovy obraceni v Ejpovicich jako nejakej echt problem nevidim, jestli se ale pocita s nejakou kapacitou trate Chrast - Stupno - Radnice i pro naklady, muze byt v Ejpovicich omezujici pocet koleji. Aspon tedy v situaci, kdy nedochazi k blokovani prujezdnych koleji vlakem, cekajicim na uvolneni jednokolejky.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.