..: První plynová lokomotiva na síti SŽDC :..

Lokomotiva na zemní plyn ve zkušebním provozu, foto: Payus Opava — První nejen česká, ale dokonce středoevropská lokomotiva s pohonem na stlačený zemní plyn schválená pro provoz na veřejné železniční síti vyjela na tuzemské koleje. Nyní stroj čeká zkušební provoz s osobními vlaky na trati 317 mezi Opavou východ a Hlučínem. Jejím cílem je dosáhnout až 40% provozních úspor oproti srovnatelnému naftovému stroji a také snížit množství škodlivých výfukových emisí. Zda se záměr podařil, bude zjišťováno porovnáváním nové plynové lokomotivy 714.801 s klasickým strojem 714.016, který se s ní bude střídat v pravidelném turnusu. V pravidelném provozu zde budou tato hnací vozidla jezdit s lehkými přívěsnými vozy řad Btax780 či BDtax782.

Lokomotiva vznikla ve firmě Vítkovice Doprava jako v pořadí již druhá na tento druh paliva. Vůbec první byl stroj 703.821 z roku 2010, tedy legendární „prasátko“, určený pro lehký posun na vlečkách. Při kompletaci této lokomotivy firma využila předchozí zkušenosti z přestavby silničních vozidel. Právě poznatky proměny řady 703 posloužily při rekonstrukci olomouckého vozidla 714.010 (ex T 466.0167, TSM Martin, 44-23-0167/1977) na pohon stlačeným zemním plynem. Pro tyto účely byly původní vznětové šestiválce LIAZ M 1.2 C nahrazeny jedinými v té době dostupnými zážehovými šestiválci na CNG TEDOM TG 250 AV o výkonu 2x 260 kW. Místo palivových nádrží pod rámem zaujal svazek tlakových zásobníků o průměru 360 mm a celkovém objemu 3430 l, schopný pojmout při tlaku 200 barů celkem 479 kg stlačeného zemního plynu a umožnit dojezd až 510 km. Jemu musely ustoupit i vzduchové zásobníky, které se přesunuly za čelníky rámu a které byly za tímto účelem rovněž pozměněny, včetně tažného ústrojí a písečníků. Ostatní úpravy se omezily jen na nezbytné minimum, například dosazení manometrů zbývající zásoby CNG. Pojezd i systém elektrického přenosu výkonu včetně regulace zůstal původní. Zachována byla také jak nápravová hmotnost 16 tun, tak nejvyšší povolená rychlost 90 km/h.

714.014-8, Opava východ, foto: Payus Stroj se k rekonstrukci dostavil již v roce 2009 a jeho přestavba byla dokončena o dva roky později. Kromě výrobce na projektu spolupracovaly i České dráhy včetně dceřiné společnosti ČD Cargo, dále také společnosti CZ LOKO, VÚŽ a TEDOM. Stroj následně jezdil ve zkušebním provozu na vlečkách Vítkovice Doprava, kde získal i přezdívku „Ronson“. V roce 2012 pak získal od Drážního úřadu označení 714.801 a vyrazil na další fázi testů už přímo do sítě SŽDC, tentokrát při staničním posunu v Bohumíně. Ta byla zpestřena faktem, že pro plyn musela lokomotiva dojíždět stále do Vítkovic, jelikož v Bohumíně chyběla plnicí stanice. Tento fakt je v další fázi testů, zahájené 11. 12. 2014 na Opavsku, vyřešen vytvořením improvizované plničky, dovezené na železničním vagonu. Zásobníky, uložené na jiném vagonu, jsou pak do Vítkovic zaváženy k doplňování. Stroj ještě předtím v listopadu obdržel nový, zeleno-modrý nátěr a s ním se pustil do pravidelného osobního provozu na trati Opava východ – Hlučín, kde v rámci TS 751 vozí během školního roku vlaky Os 13405, 13404, 13421, 13420, 13425 a 13424. Zde se střídá s již zmíněným strojem 714.016, s nímž je pravidelně porovnávána spotřeba.

V současné době podstupuje první testy také další rekonstruovaný stroj, označený 714.811, na první pohled rozpoznatelný podle pozměněných tvarů kapot a koncepčně pojatý zcela odlišně. Používá totiž jediný spalovací motor CAT 3412 G o výkonu 600 kW, větší zásobníky pro dojezd až 740 km a zcela nové pohonné ústrojí s EDB a moderní modulovou řídicí elektronikou. V případě pozitivního výsledku provozních zkoušek uvažují České dráhy o přestavění všech strojů řady 714 právě na plynový pohon. Projekt by měl přinést výrazné provozní úspory, neboť CNG je v Evropské unii momentálně preferován jako strategická náhrada ropy a česká vláda jej v souladu s těmito záměry zatím zatěžuje spotřební daní jen v zanedbatelné výši, tedy přinejmenším ve srovnání s naftou.

Druhé prvenství pro bývalého „pilštyka“

To by bylo další zajímavou kapitolou v pestré historii těchto lokomotiv, opředené hned několika primáty. Zatímco sériová lokomotiva T 466.0 se stala teprve druhým nepřímovstřikovým dieselem ve službách ČSD a její rekonstrukce, řada 714, zase první dvoumotorovou lokomotivou ve vlastnictví železničních správ, působících na našem území, nyní této řadě připadlo další prvenství, a sice zahájení provozu na CNG v síti SŽDC.

Zdroje: Technmagazín, Opavský železniční klub


NIcKON Poslat mail autorovi | 30.1.2015 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Kuba 
31.01.2015 (11:20)  
Tak zrovna CNG se v Opavě rozjede ve velkém. TQM a MHD Opava plánuje nákup autobusu na CNG. Bude vybudována velká plnicí stanice v prostorách společnosti TQM, která bude společná pro TQM, MHD Opava a větev povede i do depa a bude se tam plnit ta 714. A prý se opravdu plánuje předělání 810 na CNG. Nevím v jaké fázi to je, ale právě Opava by měla být testovácí depem, právě díky dispozici plnící stanice a řekněme dostatečně dlouhými lokálkami, aby se to dalo vyjezdit. Ale uvidíme, to je asi hudna trošku vzdálené budoucnosti, i když kdo ví, třeba se to vážně osvědčí.
editor nebo admin ŽP Vlad  mail  
31.01.2015 (7:50)  
(OT) M 474 003: Autobusy na CNG že mizí? Jezdí jich přes 500. V nejbližší době jich do českých měst přibude na tři sta.
http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/boom-autobusu-na-cng-v-cesku-pokracuje-do-roka-jich-bude-jezdit-820-1138218
Ale silniční dopravci si mají, na rozdíl od těch železničních, z čeho vybírat:
* Mercedes: http://www.cng.cz/cs/autobusy-222/ , http://www.jikovcng.cz/o-cng/prehled-vozidel-na-cng/autobusy/evobus-autobusy/
* Neoplan: http://www.jikovcng.cz/o-cng/prehled-vozidel-na-cng/autobusy/neoplan-autobusy/
* Irisbus: http://www.jikovcng.cz/o-cng/prehled-vozidel-na-cng/autobusy/irisbus-autobusy/
* SOR: http://www.sor.cz/site/mezimestsky-autobus-sor-cng-12
Jistě najdete nabídky dalších výrobců.

Pokud umí vozidla na CNG připravit "silničáři", je jen otázkou času, kdy s tím přijdou i železniční výrobci. Vždyť na lokálky obsluhované motoráky se to přímo nabízí.
registrovaný uživatel Kuba 
31.01.2015 (2:44)  
Zde se střídá s již zmíněným strojem 714.016, s nímž je pravidelně porovnávána spotřeba.

Ona se spíš střídá s 007. 016 sice v Opavě je, ale ta zaskakuje někde jinde, v drtivě většině případů, tam je 007. Ony se holky střídají tak, že naftová jezdí na začátku a na konci týdne a plynovka uprostřed.
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
31.01.2015 (1:55)  
Kolik těch autobusů bouchlo? A kolik bouchá osobních aut na plyn? Nemusí denně, stačí třeba roční statistika ;-)
31.01.2015 (0:11)  
To bude RÁÁÁÁNA až to někde bouchne. Autobusy nějak mizí, dříve to jezdilo, ale bylo to nějaké líné. Střecha u 810 je převzatá z autobusu, tak by to snad unesla, nicméně na vozidlo přepravující cestující bych to nedával. Vidím to jako další experiment, kde se chce někdo zviditelnit a namastit kapsu. Pole mně je jediná schůdná cesta elektrifikace, pro malé zátěže akumulátorová a hybridní vozidla.
registrovaný uživatel MOL  mail  
30.01.2015 (21:09)  
NIcKON: Podle čeho soudíte, že nepatřily ČSD? Nehledě na to, že se ve druhé části přímo o ČSD nepíše...
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
30.01.2015 (20:17)  
MOL: Autora to chladným nenechává, prostě to nevěděl. To se stává i chytřejším :) Vaši připomínku zanesu do textu. Ohledně druhé části - přečtěte si pořádně můj text. Ani jedna z vámi jmenovaných lokomotiv nepatřila ČSD.
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
30.01.2015 (19:56)  
Jezdil jsem na ni ve Vítkovicích, Ronson se moc neujal, to jen párkrát hodil do placu výpravčí Jirka, spíše jsme jí říkali plynovka.
30.01.2015 (19:42)  
lwq: Tak to už tu jednou bylo. Například v 60. letech 20. století se u turbínové lokomotivy TL 659.0 při zkušebním provozu ukázalo, že její nádrž na palivo nemá dostatečnou kapacitu, tudíž se k ním musel připojovat kotlový vůz řady Ra se spojovacím potrubím. Navíc v koncových stanicích by se docela zkomplikoval posun, protože by se kromě lokomotivy muselo posunovat také se zmíněným zdrojovým vozem.
registrovaný uživatel MOL  mail  
30.01.2015 (19:05)  
To jsou tedy prvenství... Že před řadou T466.0 měla komůrkový motor minimálně řada T426.0 nechává autora chladným. Nehledě na to, že dříve než řada 714 byly dvoumotorové nejen řady T449.0, T475.0 a T478.0, ale i řada T450.0 a to skoro o 40 let...
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko