Ostrava — Polský nákladní gigant PKP Cargo v rámci svého rozšiřování ve střední a východní Evropě odkoupil 80 % akcií dopravní skupiny AWT. Osmdesátiprocentní podíl tento druhý největší evropský nákladní dopravce odkoupil od společnosti BMM, která spravuje český majetek Zdeňka a Michaely Bakalových, za 103,2 milionů eur (v přepočtu 2,9 miliard korun). Dvacet procent akcií zůstává nadále v držení podnikatele Reného Holečka, který dříve vlastnil firmu Čechofracht, jež byla skupinou AWT pohlcena. „Je to historický okamžik pro PKP Cargo i pro celou skupinu PKP a zároveň jedna z největších transakcí při koupi zahraniční společnosti polskou firmou za několik posledních let,“ uvádí v tiskové zprávě Adam Purwin, předseda představenstva PKP Cargo. Tato nákladní odnož polských státních drah již uvažovala o fúzi s českým dopravcem ČD Cargo, z čehož ale nakonec sešlo. Společnost je obchodována na Varšavské burze. Tuto transakci však ještě musí schválit antimonopolní úřady zemí, ve kterých si dopravci navzájem konkurují, tedy Česka, Polska, Slovenska či Německa. Ke schválení by mělo dojít v první polovině roku 2015.
Zdroj: Hospodářské noviny, motejlek.com
Canadian National Railway Co, Market Cap 62b USD, http://web.tmxmoney.com/quote.php?qm_symbol=CNR
East Japan Railway Company, Market Cap 3 554b USD,
http://www.boerse-frankfurt.de/en/equities/east+japan+railway+co+ag+JP3783600004
Rád bych nabídl Deutsche Bahn, ale tam to bylo politicky a odborově citlivé téma, tak se IPO zařezala.
Obchodování akcií a obchodování dluhopisů snad umíme rozlišit. :) To by se mohlo tvrdit, že na Pražské burze lze koupit České dráhy nebo LEO Express. Nejde, jen jimi emitované dluhopisy (= peníze).
Vetsina burz umoznuje zalistovat akcie v ruznych urovnich. Ujistuji vas, ze si klidne muzete zalozit Zelpage a.s. a nechat si ji na nejnizsi urovni zalistovat ve Varsave, Vidni, Frankfurtu nebo Londyne. Staci kdyz zaplatite bankam, burze a pripadne nejakym auditorum.
Kdyby CDC chtelo, muze byt "zitra" na burze taky. Myslim, ze vsechny nezbytne nutne nalezitosti plni bez problemu, mimo jine kvuly dluhopisum, ktere se jen tak mimochodem "obchoduji" napriklad ve Frankfurtu. Podle vasi logiky bych mozna mohl zkusit tvrdit, ze CDC je lepsi nez PKPC, protoze Frankfurt je vyznamnejsi trh nez Varsava. Ale nebudu, protoze dluhopisy CD jsou na te absolutne nejnizsi urovni, takze to o CD taky nic nevypovida.
Mozna by bylo lepsi z burzy vytahnout nejaka cisla a pouzit je jako argument. Priznam se, ze nevim jestli trzni kapitalizace cca 23B CZK je dobra nebo spatna. Je na burze i nejaky jiny zeleznicni dopravce z EU nez PKPC pro srovnani? Ja o zadnem nevim.
@Kobros:
Ano, IPO muze byt levny zdroj penez. To ale mohou byt take dluhopisy ala CD. PKPC chtelo IPO v rozmezi 59-74 PLN, dostali 68, takze asi jsou celkem spokojeni. Budoucnost ukaze jak s temi penezi nalozi - ctvrtina toho co ziskali je ted fuc :-o.
Ale třeba se jednou bude PKP Cargo obchodovat i na US burzách... :-) Třeba čínské GSRC tam lze koupit :-)
A ano, existují silné firmy, co na burze nejsou, např. Dell, který se v roce 2014 vykoupil z trhu.
Na burzách u nás i v Londýně se obchodovalo také třeba Bakalovo NWR a dopadlo neslavně vlivem poklesu cen uhlí a jeho nadbytku ...
Ale jinak nic nebrání tomu, aby si kdokoliv z vás koupit akcie PKP Cargo...........
Stejně tak dnes není problém se poměrně snadno stát "spoluvlastníkem" takových společností jako Union Pacific, CSX nebo Canadian Pacific. Stačí si založit u nějakého brokera účet a pak si klidně můžete koupit jejich akcie na americké burze přes chytrý telefon......
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.