..: 25.11.2014 — den, kdy byla splacena Pendolina :..

Pendolino, foto: Mojefoto.netPraha — Úterý 25. listopadu je sice běžným pracovním úterým, jako každé jiné, ale přesto si na Generálním ředitelství Českých drah dnes možná připijí skleničkou něčeho ostřejšího. Právě dnes totiž České dráhy zaplatí poslední splátku za jednotky řady 680, známé pod označením Pendolino. Právě nákup těchto rychlovlaků je nechvalně známý svou historií, kdy kvůli krachu někdejšího ČKD, které mělo původně vlaky s naklápěcí skříní pro České dráhy vyrobit, se notně prodražil a zároveň se i zmenšil počet ve výsledku dodaných souprav.

Kvůli jedné miliardě utopené v ČKD i dalším průtahům tak nakonec za původní plánovanou částku, která tehdy činila zhruba 4,4 miliardy korun, získaly České dráhy o tři soupravy méně, než bylo původně plánováno. Po nezdaru ČKD byly na stole dvě nabídky na dodávku vlaků s naklápěcí skříní. První podalo konsorcium firem vedených Fiatem Ferroviaria (dnešní Alstom), který za zbytek peněz nabídl dodání 7 souprav namísto původních 10. Druhou nabídku podalo sdružení kolem společnosti Siemens, které ovšem nabídlo dodávku dokonce pouze pěti souprav. Z těchto nabídek tak byla vybrána, jak už je známo, nabídka dnešního Alstomu. Snížení počtu jednotek o tři soupravy však fakticky znamenalo prodražení vlaků až o 42 % na jednu soupravu.

Právě tento fakt se následně promítl do hospodaření Českých drah, které byly zatíženy splácením úvěru, jenž představoval zhruba půl miliardy korun ročně. Ten je však právě dneškem, zhruba v třetině plánované životnosti jednotek řady 680, splacen.

Toto splacení syndikovaného úvěru u konsorcia bank pod vedením ČSOB ale není jedinou událostí posledních dní, která Českým drahám uleví od nákladného splácení závazků. Modrému dopravci se podařilo začátkem listopadu udat investorům také další emisi dluhopisů ve výši 180 milionů eur (v přepočtu zhruba 5 miliard korun). Emise byla ve dvou tranších: první v hodnotě 30 milionů eur na 10 let s úrokem 2,875 % a druhá ve výši 150 milonů eur na 15 let s úrokem 3,5 %. Jde tedy nyní o nejdéle splatné dluhopisy, které firma vydala, a zároveň se jí navíc podařilo je udat za druhý nejnižší úrok, jakého kdy při půjčení peněz České dráhy dosáhly. Peníze z této emise poslouží mimo jiné ke splacení krátkodobých úvěrů s vyšším úročením a sloučí je do dvou dlouhodobých. Mimo jiné má i tato operace posloužit k tomu, aby letos kulminovalo celkové zadlužení skupiny ČD, jež v tomto roce přesáhlo 34 miliardy korun.

Celkovému zadlužení Českých drah by se měla také věnovat reportáž v Událostech České televize.

Zdroje: České dráhy, Patria.cz


JiříK. | 25.11.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel JiP 
26.11.2014 (13:52)  
Problem je, ze sice budou jezdit i rakouske railjety, ale linka Praha-Brno bude stale z poloviny prolozena bratislavskou vetvi, kde je variabilita vozoveho parku porad znacna. Takto mohli vsechny spoje Praha-Brno byt Railjety. To je ale jenom ukazka toho, proc statni podnik nikdy nebude hospodarit efektivne. Jakmile neco ridi politik ci nemotivovany urednik, pujde to vzdycky do kytek.
registrovaný uživatel Raquac 
26.11.2014 (13:38)  
Tak mě napadá, dokázaly to už ty dvě následující vlády za uplynulý rok a čtvrt definitivně schválit?

To uz je jedno.
registrovaný uživatel 55p 
26.11.2014 (13:06)  
I Žaluda by další railjety koupil jen tehdy, kdyby vláda podepsala převod nádraží na SŽDC, díky čemuž by na ně získal peníze.
Jenže přišly povodně na začátku června 2013, tento bod byl z jednání vlády odsunut a při dalších jednáních už tehdejší vláda v demisi nechtěla tak zásadní věc schvalovat.

Tak mě napadá, dokázaly to už ty dvě následující vlády za uplynulý rok a čtvrt definitivně schválit?
26.11.2014 (13:06)  
Aleš Liesk.: je hloupost si kupovat 7 kusů takovýchto souprav
No vsak jich taky melo byt 10.

JiP: jelikoz se CD model 7 pendolin tak skvele osvedcil tak si poridil 7 Railjetu
No a ty railjety maj aspon v Rakousku, takze to neni tak uplne nesmysl...
registrovaný uživatel junkrs 
26.11.2014 (13:02)  
To JiP:
Tak 7 RJ se koupilo proto, že budou doplněny na trase v prokladu rakouskými RJ a bude to tak stačit.
A pokud vím, tak byla snaha vedení ČD koupit RJ 15 (jestli se nepletu), ale nebylo jim to povoleno. Tak ono je to těžký nebýt svým pánem ;-)
registrovaný uživatel JiP 
26.11.2014 (12:08)  
A jelikoz se CD model 7 pendolin tak skvele osvedcil tak si poridil 7 Railjetu. Zelenyho bych za za odmitnuti zbytku railjetu nejradsi zastrelil. Jak uz to nekdo poznamenal, zasadni problem vlaku CD je ze maji tolik ruznych vagonu a souprav, ze clovek ktery nejezdi denne v podstate nema nejmensiho tuseni, cim a s jakymi sluzbami pojede v ramci teze kategorie vlaku. Je to takova loterie od B po Bmz s wifi. Tohle ja vnimam jako zasadni problem vlaku CD-ta hrozna nejednotnost sluzeb, na ktere se zkratka nelze nikdy spolehnout.
26.11.2014 (11:13)  
Anthony: tak jste si ulevil, doufám, že vám už je líp.
Něco k tématu byste neměl?

Splacení pendolín neznamená vůbec nic, protože splátky se samozřejmě nehradily z utrženého jízdného, kterážto hromádky by teda teď mohla (z)být větší, ale z úplně jiných peněz.
Jinak je hloupost si kupovat 7 kusů takovýchto souprav (pro společnost velikosti ČD), s tím se rozumné pokrytí nějakého ramene udělat nedá. To má význam tak pro JHMD.
26.11.2014 (10:55)  
Sim: Praha - Ústí nad Labem - Cheb (využije i obousměrnost), případně Praha - České Budějovice - Linz nebo Brno - Havlíčkův Brod - Praha - České Budějovice. A to podle toho, kterou trasu lépe pokryje kapacitně i počtem vozů a na které umožní pomocí zkrácení jízdní doby ty přípoje (třeba i vhodnějším rozložením křižování na jednokolejkách).
registrovaný uživatel Sim 
26.11.2014 (10:24)  
Asi se shodneme na tom, ze pendolino neni spatny vlak (ma sice svoje mouchy, ale v celem konceptu je to jen detail, ktery muze byt prevazen podstatnejsimi zalezitostmi) - problem je koncept, ktery nemame. Teorie je jasna; lidi nejsou zvedavi na loterii v komfortu a sluzbach, ani nechteji studovat jizdni rady. Takze optimalni by bylo nasadit klopidlo tam, kde:
- bude jezdit vyhradne tento vlak a nebude to v prokladu s klasikou
- bude vyuzit potencial rychlosti v taktovem grafikonu a na toto budou postaveny pripoje
- vyuzije rozumne sve moznosti a moznosti trate (vice napajecich systemu, klopeni)
- diky technickym parametrum prinese realne zrychleni oproti dosavadnimu provozu v klasice

Jenze ... kde jsou tyto podminky v realu? Na Ostravu je rychlostni prinos minimalni, na Plzen je to nucene v prokladu s klasikou na Klatovy a Domazlice (nebo s prestupem, coz je jeste horsi) a v obou pripadech mimo takt. Kosice radsi vubec nehodnotim, to je vystrel do vzduchu ... takze ... kam s nimi?
26.11.2014 (0:05)  
pekař: Na druhou stranu je třeba si přiznat, že rychlejší Pendolino svou rychlostí ruší hodinový takt (a tedy i přípoje), což je nežádoucí. Takže jsou dvě možnosti. Buď přípoje oželet (nedobré řešení), anebo jej vést mimo takt, jako posilový vlak. Nojo, ale na posilový vlak se vždy dosud osvědčila souprava o 3, max. 4 vozech. A to je asi ten problém, proč Pendolino na Brno ne. Buď ve 2 hodinovém taktu (takže takřka všechna Pendolina), anebo vůbec.
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko