Praha — Úterý 25. listopadu je sice běžným pracovním úterým, jako každé jiné, ale přesto si na Generálním ředitelství Českých drah dnes možná připijí skleničkou něčeho ostřejšího. Právě dnes totiž České dráhy zaplatí poslední splátku za jednotky řady 680, známé pod označením Pendolino. Právě nákup těchto rychlovlaků je nechvalně známý svou historií, kdy kvůli krachu někdejšího ČKD, které mělo původně vlaky s naklápěcí skříní pro České dráhy vyrobit, se notně prodražil a zároveň se i zmenšil počet ve výsledku dodaných souprav.
Kvůli jedné miliardě utopené v ČKD i dalším průtahům tak nakonec za původní plánovanou částku, která tehdy činila zhruba 4,4 miliardy korun, získaly České dráhy o tři soupravy méně, než bylo původně plánováno. Po nezdaru ČKD byly na stole dvě nabídky na dodávku vlaků s naklápěcí skříní. První podalo konsorcium firem vedených Fiatem Ferroviaria (dnešní Alstom), který za zbytek peněz nabídl dodání 7 souprav namísto původních 10. Druhou nabídku podalo sdružení kolem společnosti Siemens, které ovšem nabídlo dodávku dokonce pouze pěti souprav. Z těchto nabídek tak byla vybrána, jak už je známo, nabídka dnešního Alstomu. Snížení počtu jednotek o tři soupravy však fakticky znamenalo prodražení vlaků až o 42 % na jednu soupravu.
Právě tento fakt se následně promítl do hospodaření Českých drah, které byly zatíženy splácením úvěru, jenž představoval zhruba půl miliardy korun ročně. Ten je však právě dneškem, zhruba v třetině plánované životnosti jednotek řady 680, splacen.
Toto splacení syndikovaného úvěru u konsorcia bank pod vedením ČSOB ale není jedinou událostí posledních dní, která Českým drahám uleví od nákladného splácení závazků. Modrému dopravci se podařilo začátkem listopadu udat investorům také další emisi dluhopisů ve výši 180 milionů eur (v přepočtu zhruba 5 miliard korun). Emise byla ve dvou tranších: první v hodnotě 30 milionů eur na 10 let s úrokem 2,875 % a druhá ve výši 150 milonů eur na 15 let s úrokem 3,5 %. Jde tedy nyní o nejdéle splatné dluhopisy, které firma vydala, a zároveň se jí navíc podařilo je udat za druhý nejnižší úrok, jakého kdy při půjčení peněz České dráhy dosáhly. Peníze z této emise poslouží mimo jiné ke splacení krátkodobých úvěrů s vyšším úročením a sloučí je do dvou dlouhodobých. Mimo jiné má i tato operace posloužit k tomu, aby letos kulminovalo celkové zadlužení skupiny ČD, jež v tomto roce přesáhlo 34 miliardy korun.
Celkovému zadlužení Českých drah by se měla také věnovat reportáž v Událostech České televize.
Zdroje: České dráhy, Patria.cz
To uz je jedno.
Jenže přišly povodně na začátku června 2013, tento bod byl z jednání vlády odsunut a při dalších jednáních už tehdejší vláda v demisi nechtěla tak zásadní věc schvalovat.
Tak mě napadá, dokázaly to už ty dvě následující vlády za uplynulý rok a čtvrt definitivně schválit?
No vsak jich taky melo byt 10.
JiP: jelikoz se CD model 7 pendolin tak skvele osvedcil tak si poridil 7 Railjetu
No a ty railjety maj aspon v Rakousku, takze to neni tak uplne nesmysl...
Tak 7 RJ se koupilo proto, že budou doplněny na trase v prokladu rakouskými RJ a bude to tak stačit.
A pokud vím, tak byla snaha vedení ČD koupit RJ 15 (jestli se nepletu), ale nebylo jim to povoleno. Tak ono je to těžký nebýt svým pánem ;-)
Něco k tématu byste neměl?
Splacení pendolín neznamená vůbec nic, protože splátky se samozřejmě nehradily z utrženého jízdného, kterážto hromádky by teda teď mohla (z)být větší, ale z úplně jiných peněz.
Jinak je hloupost si kupovat 7 kusů takovýchto souprav (pro společnost velikosti ČD), s tím se rozumné pokrytí nějakého ramene udělat nedá. To má význam tak pro JHMD.
- bude jezdit vyhradne tento vlak a nebude to v prokladu s klasikou
- bude vyuzit potencial rychlosti v taktovem grafikonu a na toto budou postaveny pripoje
- vyuzije rozumne sve moznosti a moznosti trate (vice napajecich systemu, klopeni)
- diky technickym parametrum prinese realne zrychleni oproti dosavadnimu provozu v klasice
Jenze ... kde jsou tyto podminky v realu? Na Ostravu je rychlostni prinos minimalni, na Plzen je to nucene v prokladu s klasikou na Klatovy a Domazlice (nebo s prestupem, coz je jeste horsi) a v obou pripadech mimo takt. Kosice radsi vubec nehodnotim, to je vystrel do vzduchu ... takze ... kam s nimi?
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.