..: 25.11.2014 — den, kdy byla splacena Pendolina :..

Pendolino, foto: Mojefoto.netPraha — Úterý 25. listopadu je sice běžným pracovním úterým, jako každé jiné, ale přesto si na Generálním ředitelství Českých drah dnes možná připijí skleničkou něčeho ostřejšího. Právě dnes totiž České dráhy zaplatí poslední splátku za jednotky řady 680, známé pod označením Pendolino. Právě nákup těchto rychlovlaků je nechvalně známý svou historií, kdy kvůli krachu někdejšího ČKD, které mělo původně vlaky s naklápěcí skříní pro České dráhy vyrobit, se notně prodražil a zároveň se i zmenšil počet ve výsledku dodaných souprav.

Kvůli jedné miliardě utopené v ČKD i dalším průtahům tak nakonec za původní plánovanou částku, která tehdy činila zhruba 4,4 miliardy korun, získaly České dráhy o tři soupravy méně, než bylo původně plánováno. Po nezdaru ČKD byly na stole dvě nabídky na dodávku vlaků s naklápěcí skříní. První podalo konsorcium firem vedených Fiatem Ferroviaria (dnešní Alstom), který za zbytek peněz nabídl dodání 7 souprav namísto původních 10. Druhou nabídku podalo sdružení kolem společnosti Siemens, které ovšem nabídlo dodávku dokonce pouze pěti souprav. Z těchto nabídek tak byla vybrána, jak už je známo, nabídka dnešního Alstomu. Snížení počtu jednotek o tři soupravy však fakticky znamenalo prodražení vlaků až o 42 % na jednu soupravu.

Právě tento fakt se následně promítl do hospodaření Českých drah, které byly zatíženy splácením úvěru, jenž představoval zhruba půl miliardy korun ročně. Ten je však právě dneškem, zhruba v třetině plánované životnosti jednotek řady 680, splacen.

Toto splacení syndikovaného úvěru u konsorcia bank pod vedením ČSOB ale není jedinou událostí posledních dní, která Českým drahám uleví od nákladného splácení závazků. Modrému dopravci se podařilo začátkem listopadu udat investorům také další emisi dluhopisů ve výši 180 milionů eur (v přepočtu zhruba 5 miliard korun). Emise byla ve dvou tranších: první v hodnotě 30 milionů eur na 10 let s úrokem 2,875 % a druhá ve výši 150 milonů eur na 15 let s úrokem 3,5 %. Jde tedy nyní o nejdéle splatné dluhopisy, které firma vydala, a zároveň se jí navíc podařilo je udat za druhý nejnižší úrok, jakého kdy při půjčení peněz České dráhy dosáhly. Peníze z této emise poslouží mimo jiné ke splacení krátkodobých úvěrů s vyšším úročením a sloučí je do dvou dlouhodobých. Mimo jiné má i tato operace posloužit k tomu, aby letos kulminovalo celkové zadlužení skupiny ČD, jež v tomto roce přesáhlo 34 miliardy korun.

Celkovému zadlužení Českých drah by se měla také věnovat reportáž v Událostech České televize.

Zdroje: České dráhy, Patria.cz


JiříK. | 25.11.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Antony 
25.11.2014 (10:06)  
kdyby nesmyslne nekupovali experimentalni popelnice ze skody apod ale overene soupravy ze zahranici ala railjet tak by nedoslo k prusvihum a podobnym problemum..
25.11.2014 (8:25)  
Otázkou je, zda budou jízdenky pro Pendolino od nynějšího datumu plně krýt jejich provoz a údržbu, která není levnou záležitostí. Z dřívějšího projevu tiskového mluvčí vyplývalo, že provoz by měl být kryt 1:1, to znamená bez prodělku, ale údržba a opravy jízdné už nepokryje v plné výši. Navíc se na české železnici objevili další dopravci, kteří za nižší cenu a vyšší služby nabízejí vyšší kvalitu cestování, než ČD-Pendolino, což zapříčinilo snížení cen za jízdné v SC, tudíž menší přínos financí za jízdenky na Pendolino.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko