..: 25.11.2014 — den, kdy byla splacena Pendolina :..

Pendolino, foto: Mojefoto.netPraha — Úterý 25. listopadu je sice běžným pracovním úterým, jako každé jiné, ale přesto si na Generálním ředitelství Českých drah dnes možná připijí skleničkou něčeho ostřejšího. Právě dnes totiž České dráhy zaplatí poslední splátku za jednotky řady 680, známé pod označením Pendolino. Právě nákup těchto rychlovlaků je nechvalně známý svou historií, kdy kvůli krachu někdejšího ČKD, které mělo původně vlaky s naklápěcí skříní pro České dráhy vyrobit, se notně prodražil a zároveň se i zmenšil počet ve výsledku dodaných souprav.

Kvůli jedné miliardě utopené v ČKD i dalším průtahům tak nakonec za původní plánovanou částku, která tehdy činila zhruba 4,4 miliardy korun, získaly České dráhy o tři soupravy méně, než bylo původně plánováno. Po nezdaru ČKD byly na stole dvě nabídky na dodávku vlaků s naklápěcí skříní. První podalo konsorcium firem vedených Fiatem Ferroviaria (dnešní Alstom), který za zbytek peněz nabídl dodání 7 souprav namísto původních 10. Druhou nabídku podalo sdružení kolem společnosti Siemens, které ovšem nabídlo dodávku dokonce pouze pěti souprav. Z těchto nabídek tak byla vybrána, jak už je známo, nabídka dnešního Alstomu. Snížení počtu jednotek o tři soupravy však fakticky znamenalo prodražení vlaků až o 42 % na jednu soupravu.

Právě tento fakt se následně promítl do hospodaření Českých drah, které byly zatíženy splácením úvěru, jenž představoval zhruba půl miliardy korun ročně. Ten je však právě dneškem, zhruba v třetině plánované životnosti jednotek řady 680, splacen.

Toto splacení syndikovaného úvěru u konsorcia bank pod vedením ČSOB ale není jedinou událostí posledních dní, která Českým drahám uleví od nákladného splácení závazků. Modrému dopravci se podařilo začátkem listopadu udat investorům také další emisi dluhopisů ve výši 180 milionů eur (v přepočtu zhruba 5 miliard korun). Emise byla ve dvou tranších: první v hodnotě 30 milionů eur na 10 let s úrokem 2,875 % a druhá ve výši 150 milonů eur na 15 let s úrokem 3,5 %. Jde tedy nyní o nejdéle splatné dluhopisy, které firma vydala, a zároveň se jí navíc podařilo je udat za druhý nejnižší úrok, jakého kdy při půjčení peněz České dráhy dosáhly. Peníze z této emise poslouží mimo jiné ke splacení krátkodobých úvěrů s vyšším úročením a sloučí je do dvou dlouhodobých. Mimo jiné má i tato operace posloužit k tomu, aby letos kulminovalo celkové zadlužení skupiny ČD, jež v tomto roce přesáhlo 34 miliardy korun.

Celkovému zadlužení Českých drah by se měla také věnovat reportáž v Událostech České televize.

Zdroje: České dráhy, Patria.cz


JiříK. | 25.11.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sim 
27.11.2014 (9:46)  
Frantisek > v principu souhlasim se vsim, snad krome posledni vety - nase klopidlo je, bohuzel, pomerne bumbrlicek co se hmotnosti tyka; eso se sedmi hmotnostne srovnatelne s nasim klopidlem a pritom radove o sto sedacek vice ... takze pokud bychom meli mit podobnou kapacitu, vychazi to na peti- az sesti-vozovou klasiku a ta ma hmotnost nizsi nez 680.

Takze nahradit soucasne rychliky pendolinem problem sice neni, akcelerace ale bude srovnatelna a snizeni cestovni doby je nutno pocitat vyhradne z mozneho navyseni rychlosti.

Btw, mate nekdo info, jak je to v soucasnosti na 170 s nutnymi rychlostmi soupravy pro dodrzovani jizdnich dob na krychlicich? Pred nejakou dobou odsud byly stazeny Bp se zduvodnenim, ze jsou pomale ... a pritom mam pocit, ze kdyz jede v cele nerychlene eso, jizdni doby se taky stihaji.
27.11.2014 (9:24)  
Pro některé lidi je, zdá se, neskousnutelná představa, že by pendolino přestalo být nadvlakem označovaným neexistující kategorií SC, za jehož použití je nutné připlácet, protože na rozdíl od ostatních vozů zde údržba stojí peníze, a že by se začalo objevovat na "obyčejných" stávajících rychlících (pardon, Rx čti Rex :-)). Přitom jestliže byl splněn úkol splacení souprav, nemělo by tomu už nic bránit. Uznávám, s úschovou během přepravy je to v těchto soupravách horší. Naopak časté zastavování mi přijde lepší s do určité míry "trakční" jednotkou než s klasickou těžkou lokomotivou a malým počtem vozů.
registrovaný uživatel Sim 
27.11.2014 (8:34)  
JiP, rail_man, kave > pokud RJ dokaze nabizet ve zlutovlaku vyssi uroven sluzeb nez modri v pendolinu, neexistuje zadne technicke omezeni, kvuli kteremu by "to same" nemohli udelat modri. Tedy, bojovat se zlutymi jejich vlastnimi zbranemi. Jenze to by se muselo chtit.

Pritom, potencial na to maji - aspon ten technicky;
- prakticky nic jim nebrani mit v kazde souprave na Ostravu plnohodnotny jidelni vuz, ktery zde nadela vic muziky, nez barovy vuz klopidla a nez mikrokuchynky u zlutych
- rychlost s klasikou s bananem v cele a klopidlem se lisi o nejakych 6 minut, dovolim si tvrdit, ze nezastavovanim v MuN a vhodnejsi casovou polohou (= aby se pravidelne neskakalo klacek za zlutyma) by to s dnesni klasikou slo i rychleji, nez v soucasnosti s klopidlem
- komfort v principu nabizi klasika lepsi nez klopidlo diky lepsi prostornosti
- mit sestavene "vyhradni a nedelitelne" soupravy modri taky umi, jen se je marne snazi nasazovat na prakticky predem prohrane projekty typu D1Ex
- vyhodou je moznost posilovat soupravy dalsimi vozy v dobe spicky, coz klopidlo neumi, takze by to nemuselo jezdit v sedle poloprazdne a ve spicce byt vyprodane par dni dopredu, jako v dobe nejvetsi slavy klopidel
- diky unifikovane sroubovce by nebyl problem spojit do jednoho vlaku vnitro a mezinarodni cast soupravy, klidne i s lokomotivou (v pripade opozdeni mezinarodni casti na vstupu do CZ by se necekalo a kazda cast by jela jako samostatny vlak); tim by se mohla znatelne uvolnit kapacita trate na Ostravu, kde si nyni modri navzajem prekazi rychlejsimi klopidly a pomalejsimi mezinarodnimi vlaky, ktere si nechteji/nemohou dovolit zrusit
- do klasicke soupravy je mozne bez problemu zaradit vuz pro cyklisti, vozickare, kocarkare atd ... coz je kategorie cestujicich, pro kterou je klopidlo velmi omezene pouzitelne (i kdyz zde uznavam, ze modri proste nemaji vhodny vuz ... ale nic jim nebrani si takovy sehnat)

Ne, opravdu doba vyhradnosti pendolina je pryc. Mimo jine primo diky modrim, kteri nyni marketingove prosazuji do pozice vlajkove lode Railjety ... takze nazor "Pendolino musi byt na Ostrave, protoze to jinak nejde" je stejne ulitly, jako "v Pendolinu musi byt povinne mistenky, protoze se nesmi za jizdy stat" atd...


No a k tomu potencialnimu nasazeni na Plzen ... i kdyby Plzen - Praha (- Cheb) byla vyhradne v klopidlove rezii, mame tu problemy:
- na Klatovy by se muselo presedat ... coz sice zneprijemni situaci, ale da se s tim zit a nahradu dosavadnich B aspon v casti trasy cimkoliv lepsim nemala cast cestujicich uvita. A teoreticky by slo klidne klopidlo poslat i na Klatovy.
- na Domazlice je to temer neresitelna situace, chtit mezinarodni vlak ukoncit v Plzni s tim, ze si maji cestujici presedat, pokud jedou az do Prahy nepovazuju za pruchodne ... takze na useku Plzen - Praha by minimalne tento proklad musel zustat a mame naruseny takt; teoreticky se muzem bavit o tom, ze v pripade zadratovani domazlicke a prislusneho pokracovani v DE bychom mohli klopidlo posilat i sem, ale obavam se, ze jednak by pak pocet souprav nevysel a taky, nez bude drat nad kolejema, mozna uz pendolina budou ve srotu
- posilovani v patecni spicce by nebylo mozne ... to by se dalo resit asi jedine vlozenymi posilovymi vlaky v klasice

Takze urciteho prokladu s klasikou se nevyhneme ... to by se sice dalo resit treba tim, ze pendolino by prevzalo zastavky soucasnych R - tedy co 20 km - zatimco klasika by stavela treba jen Horovice a Beroun ... casove by to vychazelo nastejno, jenze ... mit obsluhu nekterych zastavek ve stylu "kazdou ctvrtou hodinu to tu nestavi" je podle me proste nepouzitelne :-/ A rusit kvuli tomu mezinarodni vlaky povazuju za blbost.
27.11.2014 (2:05)  
KK: Mě osobně by se tedy líbilo, kdyby alespoň o víkendu jel jeden pár z Prahy do Chebu přes Ústí, Chomutov, Vary - kde by to bylo přeci jen zpestření a zkvalitnění místo Béčkových rychlíků, a pokud by nestavil v každé díře s nádražím za městem, jako je Chodov nebo Prunéřov, mohl by být i rychlejší
registrovaný uživatel Kakov 
26.11.2014 (18:50)  
obracet třeba v Plzni (nevím, jak moc je linka využita dále na Cheb)

problémem téhle relace je:
1) úsek Plzeň-Cheb uživí jen jednu vrstvu rychlou vrstvu, buď stávající R nebo Pendolino, obojí dohromady ani náhodou

2) v úseku Plzeň-Praha stávající R zajišťují návoz pracujících do Prahy (z Kařezu, Hořovic, ale i Berouna), pro Hořovice (ty jsou dle mého názoru rozhodující) není na železnici jiná vhodná alternativa, v menší míře plní tuto funkci i ve směru do Plzně, takže jsou tyto tři možnosti:

a) udělat R+SC+Os současně s tím, že SC nebude nikde stavět, nevím zda na to je dost velký potenciál

b) udělat SC+Os, Os by z Berouna pokračovali bez zastávek do Prahy (samo nasadit lepší vozový park)

c) udělat R vedené Pendolinem se stávajícími zastávkami, to je otázka, zda se pak Pendolino uplatní a přinese úsporu času
registrovaný uživatel Bakiy 
26.11.2014 (17:39)  
Jo, jízdní doba ČB - Linec činí skoro 2,5 hodiny, ač je to necelých 100 km.

Za totace byla na vyjezdu z CB smerovka Linz 90km a mapy.cz rikaji 96km, ale auto mi zde jeste nikdy na teto vzdalenosti pod 100km nenamerilo... Po kolejich je km 100 v Holkove. Sice to ma nulu ve Sv. Valentynu, rozdil asi 7km, ale porad tu nikde nevidim tech "necelych 100 km".

A k pendolinum, kdysy se ke me dostala uvaha o kompletnim "zpendolinovani" Plzne a Chebu (Plzen hodina, Cheb dvouhodina). A vychazelo to na 8 souprav. A Pendolin je kolik? A to jeste potrebujeme nejakou zalohu... Na CB jich je taky malo. Bohuzel...
26.11.2014 (14:49)  
Karel Kovářík, kave:

Ikdyž pendolino na trase své možnosti z části nevyužije, pořád je to asi nejlepší řešení. Nenapadá mě jiná dostatečně rychlá, dlouhá a atraktivní trasa, kde by se Pendolino uživilo. Praha - Brno je pokryto EC vlaky, OV - Brno, Pha-ČB, Pha - Ústi jsou krátké a nedostatečně straktivní, aby si lidé byli ochotni připlatit. Jediné, co bych asi udělal jinak, je neprodlužovat linku do Košic a místo toho vice spojů obracet třeba v Plzni (nevím, jak moc je linka využita dale na Cheb).
Já používám na Pendolino hodně a je to právě kvůli rychlosti a jistotě služeb na palubě a to I za vyšší cenu oproti RJ, LE.
registrovaný uživatel JiP 
26.11.2014 (14:37)  
To. K. Kovarik: Bohuzel se mylite. Teoreticky by to tak byt mohlo, ale regiojet konkuruje CD predevsim vyrazne lepsimi sluzbami na palube vlaku, nez soupravou samotnou a na to cestujici slysi. Soucasne klasicke soupravy CD nenabizeji cestujicimu oproti RJ zadnou pridanou hodnotu. Pendolino nabizi rychlost, spolehlivost a predevsim garanci sluzeb, coz, s rostristenym vozovym parkem CD, zkratka nemate sanci jinak nez nastesti nerozpojitelnym pendolinem nabidnout. Pendolino drzi CD na lince do Ostravy stale nad vodou. POkud Jancura skutecne zacne jezdit s vectrony a soupravy prodlouzi az na 14 vozu, tak soucasne Ex budou slouzit toliko meziregionalni doprave po trase-ono se to v podstate deje uz ted.
registrovaný uživatel Kakov 
26.11.2014 (14:28)  
kave:

a proč musí?? zrovna Regiojetu se dá konkurovat klasickými soupravami, protože nic vznešenějšího nemá (samozřejmě, že ne klasikou z B), uvidíme jak se ujme IC Sprinter.

Já si klidně dovedu představit nasazení Pendolin jinam.

ad Sim+František:
zrovna trasu Cheb-UnL-Praha za šťastnou nepovažuji, 130 je poněkuď v dezolátním stavu, tak si myslím Pendolino nenadělá tolik muziky, navíc tyhle R plní i funkci osobního vlaku....
registrovaný uživatel kave 
26.11.2014 (14:16)  
Sim a spol.:

Pro všechny, kteří zde vymýšlejí, kam nasadit Pendolino. Je to jediný přímý konkurent Jančurova RegioJetu a proto ho ČD musí bezpodmínečně ponechat na rameni Praha - Ostrava. Zvažovat lze pouze jeho případné nasazení dále za tyto destinace (Plzeň, Havířov, Žilina atd.).
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko