..: 25.11.2014 — den, kdy byla splacena Pendolina :..

Pendolino, foto: Mojefoto.netPraha — Úterý 25. listopadu je sice běžným pracovním úterým, jako každé jiné, ale přesto si na Generálním ředitelství Českých drah dnes možná připijí skleničkou něčeho ostřejšího. Právě dnes totiž České dráhy zaplatí poslední splátku za jednotky řady 680, známé pod označením Pendolino. Právě nákup těchto rychlovlaků je nechvalně známý svou historií, kdy kvůli krachu někdejšího ČKD, které mělo původně vlaky s naklápěcí skříní pro České dráhy vyrobit, se notně prodražil a zároveň se i zmenšil počet ve výsledku dodaných souprav.

Kvůli jedné miliardě utopené v ČKD i dalším průtahům tak nakonec za původní plánovanou částku, která tehdy činila zhruba 4,4 miliardy korun, získaly České dráhy o tři soupravy méně, než bylo původně plánováno. Po nezdaru ČKD byly na stole dvě nabídky na dodávku vlaků s naklápěcí skříní. První podalo konsorcium firem vedených Fiatem Ferroviaria (dnešní Alstom), který za zbytek peněz nabídl dodání 7 souprav namísto původních 10. Druhou nabídku podalo sdružení kolem společnosti Siemens, které ovšem nabídlo dodávku dokonce pouze pěti souprav. Z těchto nabídek tak byla vybrána, jak už je známo, nabídka dnešního Alstomu. Snížení počtu jednotek o tři soupravy však fakticky znamenalo prodražení vlaků až o 42 % na jednu soupravu.

Právě tento fakt se následně promítl do hospodaření Českých drah, které byly zatíženy splácením úvěru, jenž představoval zhruba půl miliardy korun ročně. Ten je však právě dneškem, zhruba v třetině plánované životnosti jednotek řady 680, splacen.

Toto splacení syndikovaného úvěru u konsorcia bank pod vedením ČSOB ale není jedinou událostí posledních dní, která Českým drahám uleví od nákladného splácení závazků. Modrému dopravci se podařilo začátkem listopadu udat investorům také další emisi dluhopisů ve výši 180 milionů eur (v přepočtu zhruba 5 miliard korun). Emise byla ve dvou tranších: první v hodnotě 30 milionů eur na 10 let s úrokem 2,875 % a druhá ve výši 150 milonů eur na 15 let s úrokem 3,5 %. Jde tedy nyní o nejdéle splatné dluhopisy, které firma vydala, a zároveň se jí navíc podařilo je udat za druhý nejnižší úrok, jakého kdy při půjčení peněz České dráhy dosáhly. Peníze z této emise poslouží mimo jiné ke splacení krátkodobých úvěrů s vyšším úročením a sloučí je do dvou dlouhodobých. Mimo jiné má i tato operace posloužit k tomu, aby letos kulminovalo celkové zadlužení skupiny ČD, jež v tomto roce přesáhlo 34 miliardy korun.

Celkovému zadlužení Českých drah by se měla také věnovat reportáž v Událostech České televize.

Zdroje: České dráhy, Patria.cz


JiříK. | 25.11.2014 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Vozidla

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registered user dohlib 
04.12.2014 (17:14)  
:MichalKr
Děkuji za vysvětlení, ale kdyby se chtělo....jinak nemohu souhlasit s tímto "Zvýšíte mu zpozdění (mnohem víc, než bylo přidáno pendolinu)". Protože v Pardubicích jsme měli +10 a po incidentu a stání v ČT se zpoždění rapidně zvyšovalo, a to nějvíce díky tomu, že jsme stáli a pakse courali se za Pernerem. Perner by chytil nejvýše cca 2-5 minut ale my jsme chytili díky tomu 25-30 min.
Registered user Kakov 
04.12.2014 (11:54)  
tak už je to jasný, pendolino stálo za pernerem naschvál, pomsta pana zeleného za to, že nezastavuje v třebové ;-D
04.12.2014 (8:56)  
Obávám se, že opět nemůžu souhlasit. Na té mapě to máte špatně. Oba vlaky byly posunuté o jedno nástupiště. Perner stál totiž tady: http://www.mapy.cz/s/eyQS (Všiměte si hlavně začátku vlaku, ten totiž byl celou dobu stanicování až na návěstidlem, takže odjet jste opravdu s pendolinem nemohli). Nechci se s vámi hádat, bohužel stále potvrzujete, že jste to viděl opravdu jen z pendolina, a tudíž jste nemohl vidět všechno. Ano, možná kdyby strojvůdce zastavil již před odjezdovým návěstidlem (které by nebylo postaveno - jako že bylo), tak by se možná za cenu, že nebudou u nástupiště 3 vozy, ale 4, dalo s pendolinem projet. Možná, nevím, kde přesně končí kolejové obvody výhybek.
Pendolino bylo na prvním místě puštěno před něj. Tím je myšlen Zábřeh, protože předjíždět ho v Třebovicích nebo kdekoli jinde po cestě, kde nezastavuje, je nesmysl. Zvýšíte mu zpozdění (mnohem víc, než bylo přidáno pendolinu) a ten rozjezd taky něco stojí. Navíc opakuji, všechny vlaky od Ex výše jsou si z hlediska dispečera rovny.
Jinak dispečera opravdu nedělám :-) Ano, něco bylo ten den opravdu jinak (nechci říct přímo špatně): Na Pernerovi totiž byly 3 vozy navíc vyhrazené pro cestující Leo Expresu, kdyby tam nebyly, tak celá tahle debata se nekoná, protože by se Perner v pohodě vlezl a navíc by jel i 160, takže by pendolinu ujel, minimálně o kousek dál :-). Dříve sice delší vlaky byly (i tak ale málokterý rychlík měl více než 15 vagónů), ale nebylo potřeba je ničím předjíždět, tak si lidi z posledních vagónů jenom museli při vystupování přejít dopředu. Mimochodem, nástupiště v Pardubicích mají taky jenom 350m, v Olomouci a Kolíně 400m, ani k jednomu nástupišti se více než 410 metrů dlouhý Perner nevlezl, prostě to byla výjimečná situace, bohužel. Smiřte se s tím, že ne vždy to vyjde, stejně jak já se musím smířit s tím, že když Pernera předjede na čas jedoucí pendolino v Třebové, že nestíhám v Zábřeze poslední autobus do dědiny...
Registered user dohlib 
04.12.2014 (2:25)  
:MichalKr
Rád bych Vám věřil, kdybych to nezažil na vlastní oči.
Viz mapa : http://www.mapy.cz/s/eyM8
Z ní a měření vzdálenosti vyplývá, že Perner pendolinu nemohl překážet ani náhodou. Dokonce jsme s pendolinem mohli být ještě o nástupiště dál (možné je i oba vlaky posunout o jedno nástupiště dále).
A i kdyby tomu tak bylo a Perner měl 24 vagonů - proč na nejbližším vhodném místě (je k tomu dost příležitostí), nebylo rychlejší pendolino puštěno hned před Pernera ? Aby někdo naštval bývalého primátora Opavy, co jel v pendu ?
A ČT nemá nástupiště dlouhé pro delší vlaky ? Tak proč tam staví ? kdysi jezdily i delší vlaky...Něco je asi špatně. Nejste náhodou ten dispečer :-)) ?
03.12.2014 (8:49)  
dohlib: Nesouhlasím. Perner na 2. nástupišti stál lokomotivou až za odjezdem (a poslední 3 vozy koukaly do zhlaví, což by teoreticky pro průjezd pendolina navadilo, rozhodující byla ta lokomotiva), takže těžko jste mohli s pendolinem projet (odjezd byl blokován právě Pernerem), mohli jste jen vjet do stanice k nástupištím - ty 3 vozy navíc jestě vjezdu ke 4. nástupišti nevadí. Kdyby ale Perner nestál až za odjezdem, tak by čouhal do zhlaví ještě o jeden vůz víc, a vy byste do Třebové ani nevjeli. Do Pernera jsem nastupoval právě v té Třebové, takže jsem to viděl na vlastní oči a navíc si to lze ověřit a přepočítat z plánků stanic. Někdy to prostě fakt nejde, a není to o tom, že by někdo měl Pernera radši. A už vůbec nechci zbytečně hájit výpravčí v Třebové, protože s jejich "dodržováním" přestupních dob mám taky své zkušenosti. Nicméně přesvědčovat vás, čím máte jezdit, nebudu. Od toho tu máme možnost volby a ta je na každém z nás ;-) Tím bych tento OT ukončil.
Registered user dohlib 
02.12.2014 (20:54)  
:MichalKr
Nic takového to nebylo, Perner bylo od nás o 2 nástupiště dále a nijak nám ani jiným nepřekážel a mohli jsme v klidu projet a stáhnout zpoždění. Takhle jsme zastavili a Perner se dal do pohybu a my dlouho koukali než se rozjede a zmizí. Pak již se zpoždění dohnat nedalo, když jsme se za ním courali až do Zábřehu. Jen podotýkám, že již pendolinem pokdu možno nepojedu, neboť svou největší rychlost na našich tratích nevyužije a já nemíním platit za to, abych jezdil se zpožděním díky tomu, že někdo má Pernera radši nebo neuvažuje o tom, že pendolino stáhne zpoždění snadněji.
Registered user Sim 
02.12.2014 (10:59)  
Trochu OT vsuvka ... nicmene, ja povazuju za prezitek i deleni na SP a R; to ma smysl u dopravce, ale ne u spravce koleji - pro SZDC totiz objednavatelem neni objednavatel vlaku (kde je vhodne rozlisovat mezi krajem a statem) ale dopravce.

btw, od kdy je pro spravu modeloveho kolejiste v meritku 1:1 na nasem uzemi platne zastreseni vseho od Ex vyse vcetne pod Ex?
02.12.2014 (10:41)  
Podle mě kategorie Os, Sp, R a Ex bohatě stačí. Že si jeden dopravce označí své Ex dalšími značkami a třeba i vybírá nadprůměrné jízdné, je jeho věc, nikoli věc řízení provozu. Je to předmět smlouvy mezi cestujícím a dopravcem. Vyšší jízdné může dopravce cestujícímu kompenzovat i jinak. Aby nějaký expres, jen proto, že mu dopravce říká SC, měl jakousi absolutní přednost, je nesmysl. Tam už by se to mělo řídit jen včasností jízdy a potřebnými návaznostmi, a hlavně aby se to dalo zvládnout provozně.
01.12.2014 (22:37)  
dohlib: Trochu OT, ale nedá mi to. Pokud narážíte na napředjetí EC 153 pendolinem v pátek někdy kolem 17.11., tak vězte, že v Č. Třebové to udělat nešlo. EC 153 měl tehdy 15 vozů a délku tak něco přes 410 metrů, ovšem kolej v Třebové, na kterou byl poslán má jen 368 metrů (nejdelší použitelná má něco pod 400 m). Buď by konec vlaku čouhal dost do zhlaví a pendolino by tak zůstalo trčet už na vjezdu, nebo (a tak to i bylo) by byl postaven i odjezd a EC 153 zastavil lokomotivou až za odjezdovým návěstidlem, aby byla co největší část vozů u nástupiště (a stejně poslední cca 3 vozy stály mimo nástupiště), takže pendolino mohlo odjet maximálně na Brno. Tohle se ale z pendolina pozná blbě. Jinak v současnosti, jestli se nepletu, SŽDC rozlišuje u osobních vlaků jen kategorie Os, Sp, R a Ex, takže jak SC, tak EC jsou dopravní kategorie Ex, se všemi důsledky.
Registered user Kakov 
01.12.2014 (19:43)  
dohlib: SC není kategorie, ale obchodní značka, SC je vedeno jako vlaková kategorie IC, a proto EC má přednost před SC, protože je to IC

to co píšu, není o tom jak by to mělo být, ale jak to v tuto chvíli je
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2022 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko