Praha — Úterý 25. listopadu je sice běžným pracovním úterým, jako každé jiné, ale přesto si na Generálním ředitelství Českých drah dnes možná připijí skleničkou něčeho ostřejšího. Právě dnes totiž České dráhy zaplatí poslední splátku za jednotky řady 680, známé pod označením Pendolino. Právě nákup těchto rychlovlaků je nechvalně známý svou historií, kdy kvůli krachu někdejšího ČKD, které mělo původně vlaky s naklápěcí skříní pro České dráhy vyrobit, se notně prodražil a zároveň se i zmenšil počet ve výsledku dodaných souprav.
Kvůli jedné miliardě utopené v ČKD i dalším průtahům tak nakonec za původní plánovanou částku, která tehdy činila zhruba 4,4 miliardy korun, získaly České dráhy o tři soupravy méně, než bylo původně plánováno. Po nezdaru ČKD byly na stole dvě nabídky na dodávku vlaků s naklápěcí skříní. První podalo konsorcium firem vedených Fiatem Ferroviaria (dnešní Alstom), který za zbytek peněz nabídl dodání 7 souprav namísto původních 10. Druhou nabídku podalo sdružení kolem společnosti Siemens, které ovšem nabídlo dodávku dokonce pouze pěti souprav. Z těchto nabídek tak byla vybrána, jak už je známo, nabídka dnešního Alstomu. Snížení počtu jednotek o tři soupravy však fakticky znamenalo prodražení vlaků až o 42 % na jednu soupravu.
Právě tento fakt se následně promítl do hospodaření Českých drah, které byly zatíženy splácením úvěru, jenž představoval zhruba půl miliardy korun ročně. Ten je však právě dneškem, zhruba v třetině plánované životnosti jednotek řady 680, splacen.
Toto splacení syndikovaného úvěru u konsorcia bank pod vedením ČSOB ale není jedinou událostí posledních dní, která Českým drahám uleví od nákladného splácení závazků. Modrému dopravci se podařilo začátkem listopadu udat investorům také další emisi dluhopisů ve výši 180 milionů eur (v přepočtu zhruba 5 miliard korun). Emise byla ve dvou tranších: první v hodnotě 30 milionů eur na 10 let s úrokem 2,875 % a druhá ve výši 150 milonů eur na 15 let s úrokem 3,5 %. Jde tedy nyní o nejdéle splatné dluhopisy, které firma vydala, a zároveň se jí navíc podařilo je udat za druhý nejnižší úrok, jakého kdy při půjčení peněz České dráhy dosáhly. Peníze z této emise poslouží mimo jiné ke splacení krátkodobých úvěrů s vyšším úročením a sloučí je do dvou dlouhodobých. Mimo jiné má i tato operace posloužit k tomu, aby letos kulminovalo celkové zadlužení skupiny ČD, jež v tomto roce přesáhlo 34 miliardy korun.
Celkovému zadlužení Českých drah by se měla také věnovat reportáž v Událostech České televize.
Zdroje: České dráhy, Patria.cz
Ano, ale není k tomu racionální důvod. Znovu zde proto zopakuji:
Pro všechny, kteří zde vymýšlejí, kam nasadit Pendolino. Je to jediný přímý konkurent Jančurova RegioJetu a proto ho ČD musí bezpodmínečně ponechat na rameni Praha - Ostrava. Zvažovat lze pouze jeho případné nasazení dále za tyto destinace (Plzeň, Havířov, Žilina atd.).
A jste si jist, ze se toho pendolino dozije?
Mozna byste pri tom vymejsleni, kam poslat pendolino aby si co nejvic zaklopilo, nemeli zapominat na to, ze ten vlak ma jeste dalsi vlastnost, ktera je u nas docela vzacna - umi jet 160. Kdyz ho poslete na nakou lokalku, tak si sice krasne zakejva, ale zas nevyuzije tu rychlost.
Ja bych navrhoval poslat to na EC Praha - Bratislava v taktu s railjetama. Cas, ktery by se naklapenim usetril vyuzit pro zastavky navic oproti railjetu.
A ano, na Budapest se vykaslat. Sjednotil by se vozovej park a zredukovalo zpozdeni.
jen s temi banany; ty jsem zminoval proto, ze jiz souprava s nimi prakticky nema problem se do jizdnich dob klopidla dostat. S taurem nebo zazrakem v cele by to melo jit samo
Co rozumíte pod pojmem vleze se do jízdní doby? Jste schopen pochopit, že kvůli možnosti naklápění Pendolino (konkrétně po dokončení Úval a Ústí n. O.) na trati Praha - Ostrava může být rychlejší o téměř 10 min. než klasická souprava ať už s Taurusem nebo 380? Je fakt, že se této možnosti při tvorbě JŘ nevyužívá naplno, upřednostňuje se větší rezerva na eliminace mimořádnosti.
To ale nemění nic na faktu, že Pendolino je vždy nejrychlejší.
POkud Jancura skutecne zacne jezdit s vectrony a soupravy prodlouzi az na 14 vozu,
tohle si myslím zatím v dohledné době nehrozí, sami lidi z RJ tvrdili, že vectrony budou jezdit Bratislava-Košice a do Prahy budou jezdit jednou za 40 dní na údržbu, i když tedy nevím kdo v Praze tu údržbu bude dělat
nějaké příplatky a extra ceny se na štrece přes Plzeň nemají šanci prosadit,
v mém předchozím příspěvku bylo použití kategorií myšleno takto:
SC = vlak nestavící mezi Plzní a Prahou nikde
R = vlak stavící stejně jako dnešní R (Beroun, Zdice, Hořovice, Kařez Rokycany)
Os = vlak, který zastavuje všude
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.