Vídeň — Díky novostavbě vídeňského hlavního nádraží a jeho průjezdnosti budou od nového grafikonu vedeny některé dálkové vlaky přijíždějící do Vídně až na tamější letiště Schwechat. Od prosince 2014 tam budou prodlouženy všechny vlaky ICE směřující do Vídně od Norimberku, Frankfurtu nad Mohanem, Hamburku či z Porýní. Od prosince 2015 bude do stanice Flughafen Wien prodloužena navíc i IC linka Salzburg - Linz - Wien a linky Villach/Graz/Innsbruck - Wien, jejichž provoz zajišťují netrakční jednotky ÖBB railjet.
Prozatím jen ICE
Vysokorychlostní německé vlaky ICE zajíždějí do Rakouska od roku 1998 na vídeňské západní nádraží. Tento stav se od prosince 2014 změní a vlaky budou vedeny ze stanice Flughafen Wien a místo západního nádraží zastaví ve stanici Wien Hbf a Wien Meidling. Oproti letošku budou navíc zavedeny dva nové vnitrostátní spoje v trase Linz Hbf - Flughafen Wien, vyjíždějící z Lince v 6.02 a 9.45 a s příjezdem na vídeňské letiště v 7.56 a v 11.32. Další spoje, jedoucí z Německa, budou spojovat Linec s letištěm v dvouhodinovém intervalu, poslední vlak odjíždí ze stanice Linz Hbf v 19:45. V opačném směru vyjíždí první spoj v 6.25 a dále vlaky jezdí v taktu až do 20.25 hodin. Poslední vlak pak bude veden mimo takt v poloze 22.00 - 23.45, přičemž všechny vlaky kromě posledních dvou budou z Lince dále vedeny až do stanic Frankfurt/Main Hbf, Dortmund Hbf nebo Hamburg-Altona.
Později i railjetem
Od prosince 2015 se počet dálkových vlaků spojujících vídeňské letiště s Rakouskem zvýší o všechny spoje IC linky Salzburg Hbf - Linz Hbf - Wien Hbf, linky Innsbruck Hbf - Salzburg Hbf - Wien Hbf, Villach Hbf - Klagenfurt Hbf - Wien Hbf a zkrácené spoje linky Graz Hbf - Wien Hbf - Praha hl.n., které budou končit ve Vídni, zajišťované railjetem. Od 13. 12. 2015 tak bude trvat cesta railjetem ze Salcburku na vídeňské letiště 2 hodiny a 49 minut, z Innsbrucku 4 hodiny a 35 minut a z Grazu 3 hodiny a 2 minuty. Vlaky IC pojedou mezi Salcburkem a vídeňským letištěm o 26 minut déle než railjet a na rozdíl od nich zajistí spojení letiště s menšími městy, jakými jsou Attnang-Puchheim, Vöcklabruck, Wels, St. Valentin, Amstetten či Pixendorf.
Skok k lepšímu
Vídeňské letiště Schwechat je největším rakouským letištěm. Nachází se 18 km od Vídně, v roce 2013 odbavilo 22 milionů cestujících a létá se z něj do 177 destinací v 69 zemích. Otevřeno bylo v roce 1954, sídlí zde rakouské aerolinky Austrian Airlines. Letiště je dopravně obsluhováno docela dobře, kromě linky S7, spojující letiště s centrem Vídně, se sem dá dostat také komfortně a rychle zelenostříbrnými vlaky City Airport Train. Tyto luxusní vlaky spojují nádraží Wien-Mitte v centru Vídně s letištěm Schwechat každých 30 minut s cestovní dobou 16 minut, ovšem cena je poměrně vysoká. Třetí alternativou jsou pak autobusy jedoucí z nádraží Westbahnhof na letiště přibližně 45 minut. Prodloužení tras dálkových vlaků tak zajistí cestujícím výrazně lepší spojení s vídeňským letištěm. Zda to bude mít vliv na současné možnosti spojení je teprve ve hvězdách, ale dá se očekávat, že dojde k jejich omezení.
Oproti tomu linka S7 do Viedne stoji 4,20 Euro....
Takze bezny cestujuci voli S7, cudzinec, clovek cestujuci sluzobne si sadne aj do CAT.
Osobne som to skusal sluzobne, ale kupil som si v automate listok z letiska + jednorazovy po meste, stalo to cca 14 Euro. (Ze by automat ponukal daco ine ako internet?)
Inam ako na letisko by tym skutocne "nikto" nechodil. Letisko pouziva priblizne 14-krat viac Viedencanov ako Slovakov (82% versus 6%). CAT z Viedne prepravi rocne priblizne 1,2 miliona pasazierov, pricom jeho vyhodnost oproti busu je vo viedenskych zapchach podstatne vacsia. Za predpokladu podobneho spravania sa pasazierov to vychadza na necelych 90 tisic cestujucich rocne, alebo 240 denne.
Odhad nakladov bez vykupu pozemkov bol nejakych 8 milionov eur...
To ze Wolfsthal je blizko Petrzalky este neznamena ze tie prostriedky by neboli vynalozene zbytocne. Pripomenme si este ze to netreba len postavit, ale aj prevadzkovat.
Koneckonců i v té Ženevě funguje to letiště primárně jako takové odstavné nádraží. Ne že by to bylo špatně, jen někdy je dobré se na věc podívat trochu i "skrz" marketingové podání. :)
Se jich zeptejte... Chcete snad rict, ze to je kvuli tomu, ze tam je uvrat?
Obnovenie starej Pressburgerbahn je sotosen, ktory nema ziadne ekonomicke opodstatnenie. Spojenie medzi dedinami a Bratislavou dopyt pre vlak nevygeneruje (tam uplne postacuju existujuce autobusove linky), do Viedne tym z Bratislavy nikto nepojde kvoli dlhej jazdnej dobe (v porovnani s tratami cez Kittsee, alebo Marchegg), cize jedinym zmyslom zostava spojenie medzi Bratislavou a letiskom.
Autobus to dnes z centra BA da za 45 minut. Vlak dnes da trasu Flughafen Wien - Wolfsthal za 45 minut, teraz prirataj minuty na predlzenom useku a to cislo co ti vyjde je stale cislo len po ZST Petrzalka. Odtial sa este musis MHDckou dostat do centra (kam sa vlak z Petrzalky zmysluplne nedostane). A to sme sa este nedostali k potencialu spojenia Bratislava-Letisko Vieden, lebo (tu budem nesuhlasit s diskutujucim nizsie :)) Letisko Vieden sice uz je hlavnym letiskom pre Slovensko, ale je otazne ci je tam zo strany cestujucich verejnou dopravou dostatocny dopyt na vlak.
Vo vysledku je na obsluhu danej trasy ovela efektivnejsi vlak. Radsej nech sa investuje do elektrifikacie Marcheggu a zdvojkolajnenia Kittsee ako do roznych sotosnov, ktore sice su pekne, ale ekonomicky uplne nezmyselne.
Toz som potom zle pozoroval.
Aj si myslim, ze ten ostry obluk zo stanice by nemusel byt pre zastavujuce vlaky problem.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.