Praha — České dráhy od 1. května výrazně mění tarifní podmínky pro přepravu v náhradní autobusové dopravě (NAD). Důvodem je podle dopravce rostoucí počet výluk, které na jarní a letní měsíce správce infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty, plánuje. Zatímco nyní probíhala kontrola a nákup jízdenek stejně jako ve vlaku, tedy na výzvu vlakového doprovodu, nyní dostane větší množství pravomocí samotný řidič autobusu a více odpovědnosti bude na cestujících. Cílem je podle drah zefektivnění celého modelu odbavení a zřejmě také nezanedbatelný počet cestujících bez jízdenky například v případech, kdy jede více autobusů náhradní dopravy, ale průvodčí je pouze v jednom z nich.
Jízdné v NAD
Cenová úroveň 1: 10,– Kč (5,– Kč)
Cenová úroveň 2: 15,– Kč (7,– Kč)
Cenová úroveň 3: 20,– Kč (10,– Kč)
Ve většině případů tak bude nově jízdenku po cestujících požadovat již řidič autobusu při nástupu. Je tedy nutné nastupovat předními dveřmi. Pokud cestující jízdenku nebude mít, prodá řidič lidem jednotlivou jízdenku sám, a to ve třech cenových relacích podle ujeté vzdálenosti. Pokud bude náhradní autobusová doprava pro delší trasu, mohou se jednotlivé částky i sčítat. Jestliže poté člověk použije po autobusu ještě dále vlak, průvodčí mu vydá jízdenku z původní nástupní stanice a cenu za NAD z celkové ceny odečte. Kromě běžného jízdného náhradní dopravy České dráhy z těchto cen poskytnou ještě přibližně poloviční slevu pro děti do 15 let, důchodce, držitele jakékoliv zákaznické aplikace na In-kartě (vyjma IN 100 a IN Business) a cestující s průkazkami ZTP a ZTP/P. Konkrétní ceny pro danou výluku se zákazníci dozví vždy při vyhlášení výluky.
V některých případech mohou zaměstnanci ČD provádět kontrolu již před nástupem, během jízdy nebo při výstupu z autobusu. Odbavení při výstupu je pak ovšem možné pouze na základě tzv. „Potvrzení o nástupu do NAD“, které cestující obdrží bezplatně od řidiče při nástupu a na kterém bude zřejmě vyznačena stanice nástupu. Pokud cestující toto potvrzení nedoloží, bude odbaven z výchozí stanice autobusu s přirážkou k jízdnému.
Zdroj: Železničář 9/2014
Martin Jarath: To máš pravdu, no, ale tam už je zase dost administrativy (nutno jít na pokladnu, nemůže vyřídit vlaková četa) a cestující s IN 100% / IN doplatkem nedostanou nic.
Jinak zcela souhlasím s dosavadními příspěvky M 474 003 do této diskuse. Celý ten nápad mi přijde jako zhovadilost, která nemůže v praxi fungovat ku prospěchu věci. Někteří si zřejmě myslí, že do uživatelsky nepřátelského systému, kde si ujíždějí přípoje a cestující je zavalován složitými pravidly, nalákají lidi nasazením posledních výstřelků techniky. Jenže dnešní konzumní průmysl chrlí vozidla, jejichž životnost je mnohem omezenější než u vzpomínaných Karos. Pravda, 931 by byla lepší než 731, ale pokud se to nerozpadá, proč ne. Radši dva tyto než se mačkat v jednom moderním, který by objednali za stejnou cenu. Dokud jezdí vlaky z té doby, nevidím v tom takový problém jako v tom, když mi někde něco těsně ujede, nejlépe kvůli pouhému administrativnímu úkonu, a mám po dobrém spojení.
Už dávno bylo zavedeno, i když jen pro cestující s jízdenkou do 1. třídy.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.