Praha — České dráhy od 1. května výrazně mění tarifní podmínky pro přepravu v náhradní autobusové dopravě (NAD). Důvodem je podle dopravce rostoucí počet výluk, které na jarní a letní měsíce správce infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty, plánuje. Zatímco nyní probíhala kontrola a nákup jízdenek stejně jako ve vlaku, tedy na výzvu vlakového doprovodu, nyní dostane větší množství pravomocí samotný řidič autobusu a více odpovědnosti bude na cestujících. Cílem je podle drah zefektivnění celého modelu odbavení a zřejmě také nezanedbatelný počet cestujících bez jízdenky například v případech, kdy jede více autobusů náhradní dopravy, ale průvodčí je pouze v jednom z nich.
Jízdné v NAD
Cenová úroveň 1: 10,– Kč (5,– Kč)
Cenová úroveň 2: 15,– Kč (7,– Kč)
Cenová úroveň 3: 20,– Kč (10,– Kč)
Ve většině případů tak bude nově jízdenku po cestujících požadovat již řidič autobusu při nástupu. Je tedy nutné nastupovat předními dveřmi. Pokud cestující jízdenku nebude mít, prodá řidič lidem jednotlivou jízdenku sám, a to ve třech cenových relacích podle ujeté vzdálenosti. Pokud bude náhradní autobusová doprava pro delší trasu, mohou se jednotlivé částky i sčítat. Jestliže poté člověk použije po autobusu ještě dále vlak, průvodčí mu vydá jízdenku z původní nástupní stanice a cenu za NAD z celkové ceny odečte. Kromě běžného jízdného náhradní dopravy České dráhy z těchto cen poskytnou ještě přibližně poloviční slevu pro děti do 15 let, důchodce, držitele jakékoliv zákaznické aplikace na In-kartě (vyjma IN 100 a IN Business) a cestující s průkazkami ZTP a ZTP/P. Konkrétní ceny pro danou výluku se zákazníci dozví vždy při vyhlášení výluky.
V některých případech mohou zaměstnanci ČD provádět kontrolu již před nástupem, během jízdy nebo při výstupu z autobusu. Odbavení při výstupu je pak ovšem možné pouze na základě tzv. „Potvrzení o nástupu do NAD“, které cestující obdrží bezplatně od řidiče při nástupu a na kterém bude zřejmě vyznačena stanice nástupu. Pokud cestující toto potvrzení nedoloží, bude odbaven z výchozí stanice autobusu s přirážkou k jízdnému.
Zdroj: Železničář 9/2014
Mimochodem, právě kvůli těm mimořádnostem mám nejraději vagóny, kde se dají dveře otevřít normálně a ne tlačítkem.
Tak to rozhodně. Nevím jestli jsem měl takovou smůlu, ale já těch pár výluk co jsem zažil (vlakem přecejen moc nenajezdím) tak všechny byly stylem "průvodčí vyženou lidi z vlaku směrem k čekajícím busům (případně na místo kam mají busy údajně dorazit), tyto se cestujícími naplní buď hodně, nebo ještě lépe stylem "na patra - až po střechu" a jede se někam kde to všechno zase vyklopí (pravda - aspoň se postarali aby cílový vlak neujel)"
Řešit v takovéto situaci jízdné, nebo tvrdost sedaček (stojím na jedné noze a to ještě ne na své, sedačky mě tím pádem zajímají jako mrtvého zimník) je "poněkud" nemístné...
Ale pokud je někde situace (obsazenost, časové rezervy) taková že podobné srandičky umožňuje pak nic proti, ale zase ne aby se (už tak špatné) časy upravovaly za účelem vytvoření rezervy pro kontrolu, to raději ať těch pár kaček uteče...
Objednatelé by měli dopravce důrazně upozornit že primárním důvodem jeho (vydatně dotované - z větší části!) existence je doprava, ne kontrola. Většího zisku lze dosáhnout lepší kontrolou na neNADkových (řádných) spojích kde se mi opakovaně stalo že po nástupu v neobsazené stanici nebylo ani při nejlepší vůli po průvodčím ani vidu ani slechu, a to po dobu několika stanic (až do výstupní)...
Ještě jsem si vzpomněl na blahé paměti Spartakiádu 1985, kdy při nástupu v okolí "hlavního dějiště" v exponovaných časech bylo od jakýchkoliv pokusů o kontrolu upuštěno, ono ten proud lidí valící se téměř nepřerušeně například do metra by jakékoliv turnikety nebo revizory byl schopen fyzicky zlikvidovat za poměrně krátkou chvíli... Ty NAD které jsem zažil svou "intenzitou prožitku" tuto situaci připomínaly...
Samozřejmě, že tomu brání přihlouplý předpis, když dojde k mimořádnosti na trati jsou cestující drženi ve vlaku třeba 3 hodiny, pokud to umožňuje konstrukce dveří, na moje řvaní a nadávání reagovala vlaková četa tak, že mně pusit nemůžou, ale že můžu obsloužit nouzové otevření dveří, v tom případě musí zavolat policii, ale že budou na mně hodní a dají mi dostatečný náskok a že se mám co nejrychleji vzdálit od kolejí a případně tvrdit, že jsem vlakem nejel. Policie pak opravdu jela, ale zda to bylo v souvislosti s mým nedovoleným opuštěním vlaku, to nevím. Já jsem se potom na místo vrálil, a viděl jsem, jak po druhé koleji přejel další vlak, cestujícím však nebylo umožněno do něj přestoupit.
Samozřejmě, že neplatím 25000 za tu kartičku, ale stejně mně tenhle postup uráží a ponižuje, cestující je v tom případě (a nejen v tom případě) onuce, se kterou si vlaková četa může dělat co chce.
Něco jiného je vzájemný přestup mezi busy NAD přes uzavřený přejezd - to se snad někde u Rokytnice provádí snad pravidelně.
Odkdy je 5 Kč víc než 8 Kč?
A on nekdo rika, ze jste kvuli tomu zlodej?
V Kralupech jezdil průvodčí, který vybíral manipulační přirážku i z neobsazené zastávky
Tak je to hovado, no... On se ho nekdo zastava?
roh mojí jízdenky, za kterou jsem dal 24900.
On vam nikdo nerekl, ze 25 tisic neplatite za tu karticku?
koupím si ve 14.10 jízdenku z Kralup do Velvar, vlak jede ve 14.35, a jí ji ve 14.25 vracím
No a neni nejaka doba, po kterou jde jizdenku stornovat (se 100 % navratem jizdneho)? Myslim, ze minimalne u POP ano.
Vlaky přijedou z obou stran k opravovanému místu a cestující překonají opravované místo pěšky. Tenkrát asi nerostly klacky těsně k trati a okolí trati to umožňovalo.
Sam dobre vite ze to neni kvuli klackum.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.