Praha — České dráhy od 1. května výrazně mění tarifní podmínky pro přepravu v náhradní autobusové dopravě (NAD). Důvodem je podle dopravce rostoucí počet výluk, které na jarní a letní měsíce správce infrastruktury, Správa železniční dopravní cesty, plánuje. Zatímco nyní probíhala kontrola a nákup jízdenek stejně jako ve vlaku, tedy na výzvu vlakového doprovodu, nyní dostane větší množství pravomocí samotný řidič autobusu a více odpovědnosti bude na cestujících. Cílem je podle drah zefektivnění celého modelu odbavení a zřejmě také nezanedbatelný počet cestujících bez jízdenky například v případech, kdy jede více autobusů náhradní dopravy, ale průvodčí je pouze v jednom z nich.
Jízdné v NAD
Cenová úroveň 1: 10,– Kč (5,– Kč)
Cenová úroveň 2: 15,– Kč (7,– Kč)
Cenová úroveň 3: 20,– Kč (10,– Kč)
Ve většině případů tak bude nově jízdenku po cestujících požadovat již řidič autobusu při nástupu. Je tedy nutné nastupovat předními dveřmi. Pokud cestující jízdenku nebude mít, prodá řidič lidem jednotlivou jízdenku sám, a to ve třech cenových relacích podle ujeté vzdálenosti. Pokud bude náhradní autobusová doprava pro delší trasu, mohou se jednotlivé částky i sčítat. Jestliže poté člověk použije po autobusu ještě dále vlak, průvodčí mu vydá jízdenku z původní nástupní stanice a cenu za NAD z celkové ceny odečte. Kromě běžného jízdného náhradní dopravy České dráhy z těchto cen poskytnou ještě přibližně poloviční slevu pro děti do 15 let, důchodce, držitele jakékoliv zákaznické aplikace na In-kartě (vyjma IN 100 a IN Business) a cestující s průkazkami ZTP a ZTP/P. Konkrétní ceny pro danou výluku se zákazníci dozví vždy při vyhlášení výluky.
V některých případech mohou zaměstnanci ČD provádět kontrolu již před nástupem, během jízdy nebo při výstupu z autobusu. Odbavení při výstupu je pak ovšem možné pouze na základě tzv. „Potvrzení o nástupu do NAD“, které cestující obdrží bezplatně od řidiče při nástupu a na kterém bude zřejmě vyznačena stanice nástupu. Pokud cestující toto potvrzení nedoloží, bude odbaven z výchozí stanice autobusu s přirážkou k jízdnému.
Zdroj: Železničář 9/2014
Nemůžou tohle objednavatelé nějak zatrhnout?
Podobně na "samoobsluhách" již někteří objevili, že pokud přijedou s pětikilem k automatu, od něj pak zajdou za fírou, kterej nejpozději třetího takovýho pošle do prčic, tak v případě výskytu revizora si v klidu od něj bez pokuty jízdenku koupí, zatímco jindy budou krást v podstatě nepostižitelně.
Máma takhle jezdila při výluce zadarmo skoro furt :-)
Když byla výluka mezi Smíchovem a Rudnou, tak jezdily autobusy schválně co nejdál od nádraží za deště z nekrytého nástupiště, i když u budovy bylo místa dost, označení naprosto nedostatečné a z hlavního nádraží nebylo možné přijet vlakem, protože se nestihlo přejít na náhradní dopravu. Když jsem to konzultoval s průvodčím, řidič hulvát na mně ještě řval, co si to dovoluju a že mám být rád, že vůbec něco jezdí.
V okoli Prahy je zvykem nasazovat městské autobusy s místy k stání a 3 dveřmi. Jak k tomu příjde cestující s jízdenkou první třídy, který pak za jízdné které neodpovídá dobrým mravům, visí na tyči a poslouchá syčení z cizích sluchátek a debatu floutků za každým slovem "víš co" ???????????
A to je jen ten nejkřiklavější případ.
Napr. ZSSK v sucasnosti pocas vyluky medzi Varinom a Vrutkami prakticky vobec nekontroluje listky v rychlikoch (a zrychlenych NADkovych spojov) medzi Zilinou a Vrutkami, je to viac menej verejne tajomstvo a zaroven sa mi nezda ze by to bolo vyrazne zneuzivane.
Ono niekedy je lepsie nechat jedno percento ludi nechat ist na cierno ako buzerovat 99 percent a vytvorit si vyssie naklady nez je hodnota tych uniknutych trzieb.
na posazavskem pacifiku byla cely duben vyluka. vetsina lidi tak jezdila mestskymi autobusy nez aby jela nahradnimi. misto vlaku jezdilo 5 autobusu a v prvnim bylo radove 5 - 15 lidi a ostatni byly prazdne. presto jezdily v teto sestave cely mesic. kdyby radsi misto takoveho vyhazovani penez koupili nove vlaky na tuto trat!
Z pohledu většiny cestujících budou jízdy NAD ještě otravnější a zdlouhavější než dosud. Už teď se často jízdní řády nestíhají, nehledě na to, že ČD chronicky nasazují autobusy, které mají nižší kapacitu než nahrazované vlaky, o nedostatku místa pro zavazadla, chybějících WC a dalších železničních samozřejmostech ani nemluvě.
Neumíme si došlápnout na pár procent podvodníčků? Tak to cestování NAD znechutíme všem a s vaničkou vylijeme i dítě.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.