..: FOTO: Tohle jsou novinky InnoTransu 2014 :..

Patrové bombardiery: francouzské Omneo a německý Twindexx, foto: Juraj KováčBerlín — Když v roce 1996 skupinka zájmových sdružení poprvé na berlínském výstavišti organizovala malý železniční veletrh, patrně ani nedoufali, že už při 10. ročníku budou mít problém se do rozsáhlého areálu Messe Berlin vůbec vejít. Uběhly dva roky a opět tu máme InnoTrans – událost číslo jedna pro firmy v železničním oboru bez ohledu na to, zda vyrábějí tramvaje, razí tunely nebo zajišťují občerstvení na palubě. Jak sami organizátoři rádi připomínají, dvouletá perioda veletrhu se už stihla podepsat i na samotných výrobních programech. Dodavatelé techniky nezřídka plánují vývoj tak, aby oficiální představení produktů vyšlo přesně na Berlín, a naopak množství vystavovatelů odkládá podpisy důležitých kontraktů až na září, aby tak mohli učinit před zraky celého železničního světa. Letošní InnoTrans začíná právě dnes a opět láme rekordy – venkovní výstavní plocha nebyla nikdy tak plná a seznam světových premiér produktů dosáhl 140 položek. Takové množství exponátů a prezentací nejde dost dobře pojmout při návštěvě na otočku, a tak jsme letos využili veškerých možností dostupných odborným médiím – a o největší taháky se teď, v předpremiéře chceme podělit s vámi.

Metro, regionální, dálková… vše v modrém na InnoTrans 2014, foto: Juraj Kovác Na začátek nutno zmínit: InnoTrans není akce pro fandy kalibru Czech Raildays. Výstaviště sice umožňuje široké veřejnosti navštívit venkovní výstavní plochu i o víkendu, a to dokonce s velmi výraznou slevou na vstupném; i tak je ale záběr obrovský a zdaleka ne zaměřen jen na cestující nebo nadšence do mašinek. Velkou část místního kolejiště naopak okupují pracovní stroje, servisní vozíky, specializované nákladní vozy nebo hybridní silničně-kolejová vozidla. Tem se zde budeme věnovat jen velmi okrajově. I když ale omezíme výběr pouze na tu část exponátů, s nimiž se bežně potkají cestující a fotografové u trati, má letošní InnoTrans pořád co nabídnout. Podívejte se.

Premiéry: Frecciarossa 1000, Twindexx, Omneo, Desiro City…

Dve varianty nového Stadleru FLIRT 3 a Škoda 7Ev na InnoTrans 2014, foto: Juraj Kováč Je to vidět víc s každou návštěvou: ucelené jednotky táhnou, klasické soupravy ustupují. Sice jsme se v uplynulém desetiletí dopracovali k stále více univerzálním lokomotivám, použitelným stejně dobře s rychlíkem i s ucelenkou kontejnerů, obecný trend v osobní dopravě ale tradičním vagónům přeje stále méně. Stejně jako naposledy, i tentokrát na InnoTransu potkáte vozu méně, než byste napočítali na prstech jedné ruky – a i mezi nimi jsme už většinu viděli jinde.

Co ztrácí klasické vlaky, to v Berlíně vynahrazuje více než desítka jednotek, trakčních i netrakčních, elektrických a dieselových, pro přímestskou i dálkovou dopravu. U těch regionálních teď už lze hezky porovnávat dovednosti jednotlivých výrobců, snažících se prakticky o totéž.

Innotrans 2014: ETR1000 a FLIRT3 ŽS Innotrans 2014: Siemens Desiro UK Thameslink, foto: Josef Petrák Innotrans 2014: DB Regio 631.001, foto: Josef Petrák Bombardier Twindexx Vario pro DB - nástupce klasických IC vozu na InnoTrans 2014, foto: Juraj Kováč Jednotka Bombardier Omneo pro regionální dopravu SNCF, InnoTrans 2014, foto: Juraj Kováč
Vysokorychlostní Frecciarossa 1000 (Bombardier/AnsaldoBreda Zefiro 300) pro Trenitalii • Siemens Desiro City pro londýnský Thameslink • jednodílný PESA LINK pro DB Regio • Bombardier Twindexx Vario pro DB • Bombardier Omneo pro SNCF TER

Letošní světové premiéry mezi železničními vozidly se drží pevně v oblasti jednotek:

  • Frecciarossa 1000 – první z 50 kusu pro Trenitalii, určen na elitní výkony Frecciarossa
  • Desiro City Thameslink – řada BR 700, určená pro oblast Londýna v poctu více než sta kusů
  • PESA LINK DB – první z velké série motoráků objednaných přesně před dvěma lety na InnoTransu 2012
  • Bombardier Twindexx Vario – první generaci náhrady za klasické IC vozy v dálkové dopravě DB
  • Bombardier Omneo – pozoruhodná regionální verze pro regionální SNCF TER

Novinky, které už známe

Stejně jako v uplynulých letech jsou na venkovní ploše hojně zastoupeni polští výrobci NEWAG Nowy Sącz a PESA Bydgoszcz, první s dvojicí nízkopodlažních regionálních jednotek, druhý pak s dvojicí tramvají a lokomotivou GAMA s naprosto charakteristickým čelem. U švýcarského Stadleru teď můžeme vidět další generaci rodiny FLIRT – klasický vzhled LEO Expressu vystřídalo mnohem střídmější čelo podle norem TSI, jaké známe i z plánovaných souprav pro švédský MTR Express. Francouzský Alstom zastupuje dvojice jednotek Coradia – jedna po modernizaci, druhá zcela nová pro dolnosaského dopravce ENNO. České barvy zde hájí RegioPanter ČD rady 640, určený pro Jihomoravský kraj, zatímco slovenské ŽOS Vrútky představují zástupce druhé série jednotek ř. 861 pod novým obchodním názvem Regiomover.

Innotrans 2014: Coradia Continental ENNO, foto: Josef Petrák InnoTrans 2014: Škoda 7Ev, Stadler FLIRT 3, Frecciarossa 1000 a DB Twindexx hezky za sebou, foto: Juraj Kováč Aktuální produkce polského NEWAG Nowy Sacz - motorová 222M a elektrická 36WE Impuls, foto: Juraj Kovác Konkurenti: Škoda 7Ev a Alstom Coradia Continental, foto: Juraj Kováč Lokomotiva PESA GAMA, designový nástupce LINKu na InnoTrans 2014, foto: Juraj Kováč PESA spolecne: LINK1 DB a GAMA na InnoTrans 2014, foto: Juraj Kováč
Alstom Coradia Continental • NEWAG 222M a 36WE Impuls • PESA GAMA

A klasické vozy? Hlavně RegioJet!

Nové osobní vozy Bdmpeer ZSSK už mohl vidět každý na Czech Raildays, maďarský IC+ RIC200 zase u kolegů. To, na co ale všichni skutečně čekají, je dlouho slibovaná novostavba velkoprostorového vozu Bmpz pro český RegioJet. Po letech očekávání a spekulací může veřejnost poprvé zhlédnout výsledek spolupráce rumunské vagonky Astra, interiérového studia Clagi-Coplass a designéra Patrika Kotase – a vy budete mezi prvními hned ráno.

Bdmpeer ZSSK na InnoTrans 2014, v pozadí francouzský Bombardier Omneo, foto: Juraj Kováč Modernizovaný vuz IC+ madarských MÁV-START (InnoTrans 2014), foto: Juraj Kováč Nový vuz Bmpz pro RegioJet od Astra Vagoane Calatori SA, foto: Juraj Kovác 

Josef Petrák Poslat mail autorovi , Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 22.9.2014 (23:45)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Německo


  1 2      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Zlámalík  mail  
06.10.2014 (22:27)  
Hornisse: taková věc ale dávno jezdí, sice ne jako vlak, ale tramvaj: http://paulbigland.zenfolio.com/p204649795/h3109EFB5#h1eeac95b
Jmenuje se to ULF. Problémem na dráze může být únosnost, nevypružené hmoty, cena, výkon atd.
26.09.2014 (17:24)  
Sim > Myslím, že si celkem rozumíme. Já bych ale zase namítnul, že pokud jde o podvozky, tak není relevantní hmotnost na metr ale hmotnost na náparavu. A v tu chvíli ty tři vozidla kvůli jiným koncepcím vychází zcela jinak - 15T 5,25t; LeoFlirt 12,5t; Panter 13,3t.
Každopádně co se toho týče, DLR v Berlíne představili hodně zajímavý koncept podvozku (respektive jednotky). V podstatě šlo o to, že každé kolo bylo nezávisle zavěšené na skříni a motory měly integrované přímo do náboje. To je myslím si cesta budoucnosti a pak opravdu nebude problém nízká podlaha po celé délce nebo průchodnost v obou patrech. Jenže jestli to teď DLR představilo jako koncept, tak do sériové podoby stále zbývá takových minimálně 10-20 let, a to jen pokud nenarazí na větší úskalí.
registrovaný uživatel Sim 
26.09.2014 (12:14)  
Barbucha > tak ono je to hlavne o tom, jaky ten sklon podlahy v te sikme oblasti je; pokud si to uvedomuju spravne, u LeoFlirtu je v mezivozovem prechodu podlaha lehce zvysena oproti salonu vozu, ale je to tak mirne, ze v realu si toho covek prakticky nevsimne, pokud po tom vylozene nepatra (coz je podobny pocit, jako ze vlastne uz presel do jineho vozu, kdyz se stoji na miste).

V tehle souvislosti me napada jeste jedna nesrovnalost. Jaka je vlastne "ta spravna" vyska podlahy u nizkopodlazniho zeleznicniho vozidla? U Flirtu je udajne 780, vyska nastupiste je pokud se pamatuju spravne 550 a pritom do Flirtu vjedu s kocarem v podstate bez pocitu, ze bych prekonaval bezmala ctvrtmetrovy schod.

Hornisse > na jednu stranu souhlas, ale .. zase, zalezi, jak na to covek kouka. Ja totiz nesouhlasim s vasim tvrzenim, ze Běžné EMU je těžké ... pokud u Pantera vychazi 2 tuny na metr delky, u LeoFlirtu je to 1,66 tuny na metr delky a u te tramvaje 15T je to 1,33 ... takze ten Leosuv vlak je v podstate presne v pulce mezi obema vyrobky ze Skodovky ...
No a druha vec je, ze to, ze to tak jeste nikdo nezkusil udelat, automaticky neznamena, ze to tak neni mozne; ano, u vlaku chceme vetsi vykon nez u tramvaje ... ale verim tomu, ze by klidne slo i do tech nehnanych podvozku dat nejake mensi motory, klidne se ctvrtinovym vykonem ... takze oproti soucasne kombinaci Bo‘2‘2‘2‘2’Bo‘ by takova jednotka mohla disponovat o polovinu vyssim trakcnim vykonem. Jestli by takova jednotka jeste byla zaplatitelna, je vec druha ...
26.09.2014 (9:00)  
Panter (a Coradia Lint) jsou jediné xMU v Beríně, které mají hnané vnitřní podvozky. Už to vyžaduje vyšší podlahu. Je to cena 50% adheze. A zadruhé: Panter má nízkou podlahu-schody-vysokou podlahu. Ostatní mají většinou nízká podlaha-schody(méně)-skloněná podlaha v uličce-podesta pod sedadly. Pro mě, jako cestujícího, jsou příjemnější 2 rovné podlahy a (vice) schodů. Podesta a šikmá podlaha představují potenciální riziková místa ztráty rovnováhy (šlápnutí do prázdna, sklouznutí po hraně). Někdo to vidí jinak, jsou pro něj důležitější mm nad rovinou T.K. A průvodčí, který musí běhat nahoru dolu.
25.09.2014 (17:25)  
Tramvaj je tramvaj a EMU je EMU. 15T má nízkou podlahu protože nemá pevné nápravy a protože má motory ze stran. Jenže 15T je mnohem lehčí a stačí ji mnohem menší výkon. Běžné EMU je těžké a nápravnice ho tak snadno neudrží a zároveň nejdou použít napravy s nizkou osou jako na 28T. A vzhledem k výkonu motory z vnější strany podvozku taky nedáte. Ve výsledku se moc pod metr prostě dostat nedá. Proč myslíte, že třeba Stadler má hnací jen krajní podvozky? A myslíte, že třeba Siemens by si s tím na Desirech neporadil, kdyby to bylo tak jednoduché?
registrovaný uživatel Sim 
25.09.2014 (14:03)  
Hornisse > pokud se nepletu, tak vasi podminku splnuje treba tramvaj 15T z produkce stejneho vyrobce, jako je panter.
Ano, s prihmourenim oka, protoze vyska podlahy neni 580, ale promenna mezi 350 a 450 mm.
25.09.2014 (9:05)  
Pane Petrák, jestli znáte nějakou jednotku s výškou podlahy 580 a hnacimi podvozky ve středu vlaku (tedy ne na koncích) která je přitom po celé délce nízkopodlažní, tak ji zde prosím uveďte. Já si žádnou nevybavuji. Tím nepopírám, že Pantery mohly být navrženy lépe, Ale hrubě nesouhlasím, že by Škoda byla nějak zásadně pozadu.
25.09.2014 (8:02)  
Škoda že tam není interiér. Moc pěkné fotky
24.09.2014 (11:31)  
Zdeněk Štěpánek: Ano a jsou vozidla, kde vysokopodlažní části mají nižší výškový rozdíl od nízkopodlažní. U RegioPantera mám stejný pocit jako v 861 a u polských DMU, kteréjsem viděl tak 3-4 Innotransy zpět - šplhá se moc vysoko.

LINK I je v tomto zvláštní. Pro lidi, co mevyjdou do schodů, tam není jediné pevné sedadlo k dispozici.
24.09.2014 (7:51)  
Josef Petrák: No, třeba metro, to je nízkopodlažní uplně celé... :-)

Ono je totiž otázka, zda je nezbytně potřeba aby to bylo celé nízkopodlažní. Třeba Desiro, žralok, RS1 apod taky není celé nízkopodlažní a nikoho to netrápí.

Pokud to budou umět prodat, může to být i cenová výhoda.

Ostatně jednodílný žralok pro DB Regio má nízkou tak 1/4.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko