Šumperk — Milovníci starých vozidel zpozorní. České dráhy totiž na Velikonoční pondělí chystají velmi netradiční posilový spoj ze Šumperka do Prahy v režii příměstské elektrické jednotky. Na rozdíl od minulých let však tentokrát nebude v dálkové dopravě zaskakovat relativně moderní CityElefant ř. 471, nýbrž zástupce řady, která letos oslaví 50 let od svého uvedení do provozu.
Praxe nasazování příměstských vozidel na posilové dálkové spoje není u Českych drah žádnou novinkou. Díky své vysoké kapacitě a dobré akceleraci jsou ostatně elektrické jednotky zajímavou alternativou pro nárazové přepravy většího počtu osob, hlavně v porovnání se zastaralými záložními soupravami, používanými dvakrát týdně na překlenutí páteční a nedělní špičky. Vůbec poprvé se CityElefant na pravidelném dálkovém vlaku projel v květnu 2009 z Českého Těšína do Prahy. Od té doby České dráhy s podobnými posilami sporadicky experimentovaly až do letošního grafikonu, kdy se jednotka řady 471 začala objevovat dokonce i na víkendovém obratu vlaku IC Ostravan. Pondělní posila ovšem osloví spíše nadšence, než pravidelné cestující bez místenky.
Zatímco v okolí Prahy prožívají letité historické jednotky řady 451 svou poslední sezónu a vyjma posledních pár osobních vlaků už jsou odsunuty do role provozní zálohy; příznivci půlstoletí sloužícího typu dostávají o Velikonocích možnost absolvovat v "žabotlamu" rovnou 217 km na jeden zátah. Mimořádný spěšný vlak vyjíždí ze Šumperka v pondělí 21. dubna ve 14.14 a po devíti zastávkách dorazí do Prahy hl.n. v 17.47. Ve vlaku platí jízdenky dle běžného tarifu Českých drah, včetně internetových a akčních, ne však zaměstnanecké jízdné.
Sp 100900 / Sp 11050 | ||
---|---|---|
Šumperk | 14.14 | |
Bludov | 14.20 | 14.24 |
Postřelmov | 14.27 | 14.28 |
Zábřeh na Moravě | 14.35 | 14.50 |
Česká Třebová | 15.20 | 15.21 |
Ústí nad Orlicí-město | 15.30 | 15.31 |
Choceň | 15.47 | 15.48 |
Pardubice hl.n. | 16.14 | 16.21 |
Kolín | 16.52 | 16.54 |
Praha-Libeň | 17.39 | 17.40 |
Praha hl.n. | 17.47 |
Pondělní jízdou ale žabí jaro nekončí. Naopak, již v sobotu 26. dubna bude jednotka tohoto typu každou hodinu zajišťovat spojení mezi pražským Masarykovým nádražím a Milovicemi. Stane se tak v rámci oslav 50. výročí provozu řady 451 v příměstské dopravě hlavního města. Toto jubileum je pro pantografy zároveň limitní: kvalitativní standardy PID nepřipouští provoz vozidel starších padesáti let a i samotné České dráhy už v letošním roce v rámci linek S turnusují pouze dvě poslední soupravy ve špičkách pracovních dnů.
Zdroj: Olomoucký deník, České dráhy, ŽelPage
Má i lepší běh kompresorů, neskáče z toho celý vlak a netrvá to věčnost než se to nafouká.
Když to rozjede 460 co to dá, kam se na to žába hrabe, takový rozsah tónů žabžab nemá ani náhodou. Pokud ale narazíte na nějaký s vyrachtanejma převodama, tak to je o ničem, stejně tak čerstvě po HO, musí to být "střední třída".
A navíc proti žabotlamu má 460 větráky na trakčáky a na odporník, což umí také efektní zvuky. I MG má lepší zvuk.
Edit: u 460 máte místo Tssss ttssttssttsss tssssss CC CCC,
ale taky záleží od kusu na co narazíte, někde je to slyšet víc někde míň.
Co se mi u žabotlamů strašně líbí, když zastaví, tak z podvozku je cítit takový zvláštní houbový smrad :-)
Za druhé... V Japonsku jsou všude vysoká nástupiště, nízkopodlažní jednotka je tam tudíž k ničemu. :-)
460 jsme použili naposledy při cestě Hranice n.M. - Vsetín a žádný extra komfort jsme teda nezaznamenali. Ano, na oko je to pěkný vlak s hezkými čely, ale furt a furt vysoká klasika. Že má centrální zavírání dveří? To jako 451 ne?
460 jsem mel na Ostravsku vzdycky rad, nikdy by me nenapadlo ze je nekdo muze nesnaset. Odpich mely lepsi nez zaby a bez takoveho cukani v pohonu a nadskakovani na vymenach. Vzdyt zabaci maji jeste pennsylvanske podvozky.
Bezhlučný rozjezd slona? No je pravda, že se povedlo aspoň do vložáků zvuk dobře izolovat, takže uvnitř není moc slyšet, ale jinak slon při rozjezdu umí taky dělat pořádný randál. Vím o něm už ze zastávky, stejně jako tomu bylo u 460, akorát 460 měly ten zvuk hezčí.
Jo jiné kafe je regiopanter, ten se povedl, to pískání při rozjezdu nemá chybu.
Vlackami nepolibenym jedincum obcas zcela vazne tvrdim, ze tyto jednotky byly vyvinuty jako nase odpoved na japonske sinkanseny! :- )
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.