Praha — Desetiletou smlouvu na provozování městské železniční linky S34 získala od Hlavního města Prahy společnost KŽC Doprava. Ta osobní vlaky na trase mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi zajišťuje od 1. října loňského roku, ovšem zatím pouze ve zkušebním provozu. Koordinátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, bude podle nového kontraktu na provoz linky doplácet 76,56 korun za vlakový kilometr. To je o sedm korun méně, než kolik dopravce inkasoval v průběhu dosavadního testování, ale zároveň o desítky korun méně, než kolik stál například mimořádný provoz během povodní v červnu 2013. Uzavření smlouvy bez tendru však kritizují další dopravci, zejména s odkazem na dřívější slib ROPIDu, že poptávkové řízení vypíše. Kritici poukazují také na používaný vozový park, jenž je pro městskou železnici nevhodný.
Regionální organizátor Pražské integrované dopravy odůvodňuje svoje rozhodnutí legislativními a právními obavami: „Rozhodli jsme se, že budeme opatrní. Chceme a budeme dál pouštět na železnici v Praze a okolí soukromé dopravce, ale nechceme se dostat do situace, že se budou všichni hádat, odvolávat a my nikdy vítěze nevybereme," uvedl mluvčí společnosti Filip Drápal. „Otevírání železničního trhu pro soukromé dopravce je složité,“ doplňuje radní pro dopravu hlavního města Jiří Pařízek. Těmto postojům však oponuje například Jan Šatava ze společnosti Rail system, která provozuje dopravu na Švestkové, Doupovské a Kozí dráze v Ústeckém kraji: „Měli jsme o zakázku zájem, ale odpověděli nám, že žádné poptávkové řízení nebude. Je to hodně nestandardní postup, nejprve vyhlásit, že budou soutěžit, a pak zadat zakázku přímo,“ říká Šatava.
Rozhodnutí ROPIDu je dalším šrámem v procesu liberalizace osobní dopravy, která je i v současnosti téměř v celé České republice objednávána bez jakéhokoliv výběrového řízení, na základě desetiletých smluv s Českými drahami. Takový postup umožňovala starší legislativa, po naplnění stávajících kontraktů v roce 2019 už ale podobný postup bude právně napadnutelný. Proti trendu uvolňování dopravního trhu se však staví i nový ministr dopravy Antonín Prachař, jenž vypisování tendrů na rychlíkové linky odložil navzdory plánům schváleným několika předchozími vládami. Argumenty jsou přesto odlišné: na rozdíl od rychlíků je linka S34 zapojena do Pražské integrované dopravy, a objednatel tak nemusí řešit společné odbavení – ve vlacích na území hlavního města platí zóna 0 PID. ROPID alespoň slibuje zveřejnění smlouvy, kterou hlavní město s firmou KŽC Doprava uzavřelo.
Bez ohledu na konflikty ohledně výběru dopravce lze však běžným pozorováním zjistit, že nová linka si minimálně v dopravních špičkách našla své cestující a vlaky jezdí slušně obsazené. Omezení naopak představuje vozový park: na lince dnes jezdí staré motorové vozy řady 810, které dopravce odkoupil ze Slovenska. Podle serveru iDnes.cz budou navíc tyto vlaky jezdit z centra do Čakovic možná až dalších pět let. Kritické hlasy argumentují, že na poměry moderní příměstské železnice je taková volba vozidel nevhodná, ať už svou technickou a morální zastaralostí, nebo kvůli špatné použitelnosti pro cestující s omezenou mobilitou.
Zdroje: iDnes.cz, ROPID, KŽC Doprava
Pravda, invalidu na vozíku tento vlak opravdu nenaloží, ale ono to ani neni potřeba - snad kromě masaryčky (a to jenom bočním vhodem z ulice Na Florenci, pokud ještě existuje, ostatní jsou po schodech) se na ostatní zastávky stejně nedostanou (jasně, dokážu si při troše fantazie představit terénní vozík v čakovicích). Ostatně srovnejte to s vozidly linek S3/R3, které na této trati provozují ČD. Myslím, že na tom nejsou o moc lépe.
Slovenské nápisy mě taky překvapily (doby, kdy v rámci československé vzájemnosti na českých kolejích byly slovenské cedulky a naopak jsou už minulostí), ale vím o tom, že čd raději nepotřebné vlaky sešrotuje, než aby podporovalo konkurenci, tak nakupují u sousedů. Na druhou stranu, před pár lety jsem byl na slovensku a tam jsem si myslel, že jsem se vrátil o dvacet let. Osmsetdesítka ve starém hávu, s možná původními, kdysi červenými, koženkovými sedačkami, odporně zapáchající naftou nebo čim, prostě tak, jak se na čd také jezdilo. Tahle je o něco lepší.
Je otázkou, co bude za těch pět let, jestli novější šukafon, nebo nějaké nové jednotky, uvidíme.
Pokud jde o cenu, nemám porovnání. To jsou totiž věci, které před námi nejen ropid důkladně utajuje. Vychází mě teda, že jeden spoj stojí nějakých 1455 korun (je to 19 tarifních kilometrů, možná na vlakové kilometry to vychází jinak). Takže pokud by vlakem jelo 10 cestujících (to tam tak bývá, převčírem jsem jich spočítal 12 (+2děti), ale nejezdim ve špičce), tak jeden cestující stojí ropid 145 korun. Jestli je to hodně nebo málo to fakt nevim, no ze svého bych to platit nechtěl. Výběr dopravců ale ropid nepochybně musí dělat, protože pominu-li PID uvnitř prahy, kde to těžko může dělat někdo jiný než DPP (protože on vlastní a provozuje metro a tramvaje), jezdí pro ropid minimálně sedm autobusových dopravců. A aby to nebylo tak jednoduché, ti samí dopravci, na stejných zastávkách, mnohdy stejnými vozidly provozují i SID (ke slibované integraci roku 2009 nedošlo a ani nový slib na 2014 nevypadá na uskutečnění) a neintegrované linky (zajímavé, že na nich bývá jízdné nižší). Ale chaos na území středočeského kraje je asi na jiný článek možná na jiném serveru.
nevím odkukd jste spadnul, ale šukafony jezdí v PID/Praze běžně a vždycky jezdili 173 Praha-Rudná-Beroun a 122 Praha-Hostivice, možná ještě někdy, ale tady je to pravidlo
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.