..: Smlouvu na pražskou linku S34 získala KŽC Doprava :..

Motorový vůz 810 KŽC v novém laku, foto: Bohumil Augusta - KŽC Doprava, s.r.o. Praha — Desetiletou smlouvu na provozování městské železniční linky S34 získala od Hlavního města Prahy společnost KŽC Doprava. Ta osobní vlaky na trase mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi zajišťuje od 1. října loňského roku, ovšem zatím pouze ve zkušebním provozu. Koordinátor Pražské integrované dopravy, společnost ROPID, bude podle nového kontraktu na provoz linky doplácet 76,56 korun za vlakový kilometr. To je o sedm korun méně, než kolik dopravce inkasoval v průběhu dosavadního testování, ale zároveň o desítky korun méně, než kolik stál například mimořádný provoz během povodní v červnu 2013. Uzavření smlouvy bez tendru však kritizují další dopravci, zejména s odkazem na dřívější slib ROPIDu, že poptávkové řízení vypíše. Kritici poukazují také na používaný vozový park, jenž je pro městskou železnici nevhodný.

Regionální organizátor Pražské integrované dopravy odůvodňuje svoje rozhodnutí legislativními a právními obavami: „Rozhodli jsme se, že budeme opatrní. Chceme a budeme dál pouštět na železnici v Praze a okolí soukromé dopravce, ale nechceme se dostat do situace, že se budou všichni hádat, odvolávat a my nikdy vítěze nevybereme," uvedl mluvčí společnosti Filip Drápal. „Otevírání železničního trhu pro soukromé dopravce je složité,“ doplňuje radní pro dopravu hlavního města Jiří Pařízek. Těmto postojům však oponuje například Jan Šatava ze společnosti Rail system, která provozuje dopravu na Švestkové, Doupovské a Kozí dráze v Ústeckém kraji: „Měli jsme o zakázku zájem, ale odpověděli nám, že žádné poptávkové řízení nebude. Je to hodně nestandardní postup, nejprve vyhlásit, že budou soutěžit, a pak zadat zakázku přímo,“ říká Šatava.

Rozhodnutí ROPIDu je dalším šrámem v procesu liberalizace osobní dopravy, která je i v současnosti téměř v celé České republice objednávána bez jakéhokoliv výběrového řízení, na základě desetiletých smluv s Českými drahami. Takový postup umožňovala starší legislativa, po naplnění stávajících kontraktů v roce 2019 už ale podobný postup bude právně napadnutelný. Proti trendu uvolňování dopravního trhu se však staví i nový ministr dopravy Antonín Prachař, jenž vypisování tendrů na rychlíkové linky odložil navzdory plánům schváleným několika předchozími vládami. Argumenty jsou přesto odlišné: na rozdíl od rychlíků je linka S34 zapojena do Pražské integrované dopravy, a objednatel tak nemusí řešit společné odbavení – ve vlacích na území hlavního města platí zóna 0 PID. ROPID alespoň slibuje zveřejnění smlouvy, kterou hlavní město s firmou KŽC Doprava uzavřelo.

Bez ohledu na konflikty ohledně výběru dopravce lze však běžným pozorováním zjistit, že nová linka si minimálně v dopravních špičkách našla své cestující a vlaky jezdí slušně obsazené. Omezení naopak představuje vozový park: na lince dnes jezdí staré motorové vozy řady 810, které dopravce odkoupil ze Slovenska. Podle serveru iDnes.cz budou navíc tyto vlaky jezdit z centra do Čakovic možná až dalších pět let. Kritické hlasy argumentují, že na poměry moderní příměstské železnice je taková volba vozidel nevhodná, ať už svou technickou a morální zastaralostí, nebo kvůli špatné použitelnosti pro cestující s omezenou mobilitou.

Zdroje: iDnes.cz, ROPID, KŽC Doprava


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 28.3.2014 (15:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Dopravci

Weitere aus ČR Praha


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer mlůno 
24.04.2014 (12:53)  
Já tuto linku využívám pravidelně (jednou týdně), pro cesty z masaryčky do vysočan, kde přestupuji dále na autobus. Pokud ho ovšem stihnu, většinou ho chytám doslova za nárazník (naštestí jede za pět minut po něm elefant směr milovice, který je bez problému, za poslední rok jsem tramvají jel jen jednou). Je to pohdlnější než metro a možná i rychlejší. Docela mě překvapí, kolik v danou hodinu (mimo špičku) cestuje lidí a kolik jich vystupuje a nastupuje ve vysočanech. Ze šukafonů jsem taky měl strach, ale musím uznat, že jsou o poznání pohodlnější, než elefanty. Možná v létě až budou vedra tomu bude naopak (je to jediné období, kdy jsem v elefantu opravdu radši než třeba v žabotlamu).
Pravda, invalidu na vozíku tento vlak opravdu nenaloží, ale ono to ani neni potřeba - snad kromě masaryčky (a to jenom bočním vhodem z ulice Na Florenci, pokud ještě existuje, ostatní jsou po schodech) se na ostatní zastávky stejně nedostanou (jasně, dokážu si při troše fantazie představit terénní vozík v čakovicích). Ostatně srovnejte to s vozidly linek S3/R3, které na této trati provozují ČD. Myslím, že na tom nejsou o moc lépe.
Slovenské nápisy mě taky překvapily (doby, kdy v rámci československé vzájemnosti na českých kolejích byly slovenské cedulky a naopak jsou už minulostí), ale vím o tom, že čd raději nepotřebné vlaky sešrotuje, než aby podporovalo konkurenci, tak nakupují u sousedů. Na druhou stranu, před pár lety jsem byl na slovensku a tam jsem si myslel, že jsem se vrátil o dvacet let. Osmsetdesítka ve starém hávu, s možná původními, kdysi červenými, koženkovými sedačkami, odporně zapáchající naftou nebo čim, prostě tak, jak se na čd také jezdilo. Tahle je o něco lepší.
Je otázkou, co bude za těch pět let, jestli novější šukafon, nebo nějaké nové jednotky, uvidíme.

Pokud jde o cenu, nemám porovnání. To jsou totiž věci, které před námi nejen ropid důkladně utajuje. Vychází mě teda, že jeden spoj stojí nějakých 1455 korun (je to 19 tarifních kilometrů, možná na vlakové kilometry to vychází jinak). Takže pokud by vlakem jelo 10 cestujících (to tam tak bývá, převčírem jsem jich spočítal 12 (+2děti), ale nejezdim ve špičce), tak jeden cestující stojí ropid 145 korun. Jestli je to hodně nebo málo to fakt nevim, no ze svého bych to platit nechtěl. Výběr dopravců ale ropid nepochybně musí dělat, protože pominu-li PID uvnitř prahy, kde to těžko může dělat někdo jiný než DPP (protože on vlastní a provozuje metro a tramvaje), jezdí pro ropid minimálně sedm autobusových dopravců. A aby to nebylo tak jednoduché, ti samí dopravci, na stejných zastávkách, mnohdy stejnými vozidly provozují i SID (ke slibované integraci roku 2009 nedošlo a ani nový slib na 2014 nevypadá na uskutečnění) a neintegrované linky (zajímavé, že na nich bývá jízdné nižší). Ale chaos na území středočeského kraje je asi na jiný článek možná na jiném serveru.
Registrierter Benutzer Kakov 
24.04.2014 (6:13)  
Mišák:
nevím odkukd jste spadnul, ale šukafony jezdí v PID/Praze běžně a vždycky jezdili 173 Praha-Rudná-Beroun a 122 Praha-Hostivice, možná ještě někdy, ale tady je to pravidlo
18.04.2014 (15:56)  
argumentovat legislativními a právními obavami a přitom bez výběrka přiklepnout zakázku dopravci jednoznačně nesplňujícímu ani dlouhodobě avizované technické požadavky, tomu se v literární vědě říká oxymorón
16.04.2014 (13:00)  
Tak alespoň si Pražáci taky vyzkouší, jak se cestuje v šukafonu. Škoda, že jen na 20 minut... na mnoha tratích s ním musíme cestovat podstatně delší dobu a nikdo neřeší to, že je to ostuda.
06.04.2014 (23:22)  
Zastávka Rajská zahrada: v roce 1996 jsem viděl plány, jak by měla v brzké době (!) tato nová zastávka vypadat: dvě nástupiště (jedno ostrovní a jedno u krajní koleje, ale teď už si nevzpomínám, u které koleje).
05.04.2014 (19:19)  
KarelF, zastávka Rajská zahrada „je v plánu“ už nějakej pátek a pořád jí slibují a sakra by se hodila. Bylo by to o dost rychlejší „metro“ do centra.
04.04.2014 (17:43)  
M: Nejde o počet, nýbrž o časové polohy. Jenže to spousta lidí nedokáže pochopit. Jinak forma je sice důležitá, ale podstatnější je vždy obsah sdělení. Chybí-li, je sebelepší forma k ničemu.
Registrierter Benutzer KarelF 
04.04.2014 (1:27)  
Někdo tu psal k čemu tato linka je dobrá. No nejsem si jist, že autobusem a metrem budu ve městě rychleji. Z čakovic za 15 minut jsem tak na metru v Letňanech, Z Kbel taky a Satalic na rajské Zahradě pak ještě dalších 20 minut metrem. Pokud by ROPID k vlaku ořivedl i autobusy jak v Čakovicích tak i Satalicích tak by se počet lidí ještě zvedl. Co by nejen lince pomohlo pokud by vznikla zastávka rajská zahrada a zastávka u Třeboradic je zde velké Sídliště kde místní by tuto zastávku určitě ocenili kde by vlak mohl provést obrat. Prodloužení jak někdo psal třeba, až do Zbraslavi nebo Hostivic. Trasa by pak byla Hostivice-Masaryčka- Čakovice a druhá trasa Čakovice-hl.n. -Krč -Braník- Modřany- Zbraslav
Registrierter Benutzer Kakov 
31.03.2014 (17:05)  
ale M copak je to za provokaci??
Registrierter Benutzer M 
31.03.2014 (14:20)  
Ja jsem pro. Cim vic vlaku, tim lepe. Lepsi nez autobus!
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko