Bohumín — Poslední dobou hodně avizovaný nákup 80 ojetých vozů od Rakouských spolkových drah má konečně konkrétní dopad na zkvalitnění dopravy v Česku. S první sérií, čítající šest oddílových vozů řady Bmz 21-90 tak vybrané spoje přináší nebývalý komfort, na určitých vlacích převyšující i samotnou první třídu. Ačkoliv se s těmito vozy počítalo již v polovině léta roku 2013, do ČR fyzicky dorazily až na přelomu let 2013/2014. Navzdory předpokladu, že do ostrého provozu půjdou vozy až po přelakování do korporátních barev ČD, byly na lakování přistaveny zatím pouze čtyři vagony, zatímco zbylé dva již vozí cestující na vlacích IC 530/531 Helfštýn. Konečně se tak podobná úroveň cestování stává samozřejmostí i na spojích, kde dosud tvořily standard vozy řady B 20-41. V době jejich vzniku jen stěží někdo počítal, že za třicet let budou stále zachraňovat vlaky vyšší kvality. Přinášíme vám sérii dokumentačních fotografií nových vozů z druhého dne provozu.
Teoz: Ale jo, seš mladý najívní snílek.. bohužel realita je zásadně jiná...
Jackub, Chio: Karel Kovarik to napsal presne. Jeste bych dodal, ze spolecnost je autofilni, protoze si na auto zvykla a obtizne si bude odvykat a dale protoze je do aut tlacena sama sebou... A proc by nemeli byt lidi tlaceni do vlaku osvetou a marketingem? To je metoda, kterou velmi masivne vyuziva (nejen) automobilovy prumysl (reklamy apod.). Tez souhlasim, ze spolecnost autofilni opravdu je, proc by jinak masy lidi (vcetne meho okoli) vyuzivaly zejmena auto i kdyz na trase, kam jedou, je vlak pohodlny a rychly? Jsme na auto tak navykli, ze pokud na nej mame, tak s nim vetsinou jedeme. Dale tomu prispiva to, jakou povest drazni doprava ma (zj. CD) - ze je pro socky, deti a duchodce. Jeji stav uz je nekde jinde, ale bude trvat, nez si to zacnou lidi myslet. Dukazem je to, ze SA/RJ do vlaku velmi jednodusse nalakal hodne lidi - protoze ma dobrou povest a kaficko...
A ze zeleznice setrnejsi nez auto je, na to existuje mnoho studiji a dokladu. Samozrejme i ona znecistuje a prirode skodi, jen mene!
I ja nejsem pro zakaz aut, auto je pokrok dobrym smerem, jen ho pouzivame zbytecne moc (zneuzivame).
Deti stejnak nejak vychovat musime, je jen na nas, jestli je povedem k tomu, aby byly k prirode setrne nebo ne...samozrejme se to netyka jen dopravy a taky ne jen rodicu...
Jiri Kocurek, Martin99, Jackob: k vynosum/naklad na silnici/zeleznici - cetli jste tento clanek? Mozna vam otevre oci...
www.dopravni.net/zeleznice/16255/jak-dale-s-financovanim-dopravni-infrastruktury/
A i kdyb to bylo jakkoli nemela by mit priroda, krajina a nase zdravi vetsi hodnotu nez byznys, spech a konzum? Opet by stacilo nebyt jen pohodlnymi lenochy navyklymi na auto...
K pohodli: to maji drahy jeste obtiznejsi - kazdy ma rad neco, nekdo takovou sedacku a nekdo oteviraci okenko... Navic ani vozy "B" nepovazuji za nepouzitelne, pokud nejsou narvane! S poradkem ve vlaku jsem uz dlouho problem nemel. Problem u Becek vidim ve vizualni zastaralosti (nevypadaji tak, jak by si dnesni spolecnost predstavovala), poceni nohou primo na kozence (vsak jen obcas)... Neni to vysneny vuz, ale zas tak nepouzitelne, ze kvuli nemu je cesta vlakem "out" a autem "in", bych to nevidel...
Ml. Bol. - Blansko: super, tak proc si nepriplatite 1.tr? Cenove to nevyjde spatne a budete mit lehatko "A" ci "AB"...
(a omlouvam se za moje predesle cestinarske ulety...snad uz to bude lepsi)
www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=206743&TypeID=7
Ředitelství silnic Zlínského kraje: 543 mil Kč
http://www.rszk.cz/?ukaz=121_rozpocet_2014&IdMenu=121&grafika=0
SÚS Olomouckého kraje: Nezjištěno
Výdaje Ostravského kraje na silniční ifrastrukturu: 584 mil Kč
http://verejna-sprava.kr-moravskoslezsky.cz/assets/uredni_deska/ostatni_dokumenty/1085_2013-t.pdf
SÚS vysočina: nezjištěno
SÚS Jihočeského Kraje: 919 mil. Kč (rok 2009)
http://www.kraj-jihocesky.cz/file.php?par[id_r]=38251&par[view]=0
a tak dál ... když to střelím od boku, tak se dostamene na částku 10-15 miliard, které vydávají kraje na údržbu silnic.
I bez automobilismu by bylo nutno silnice udržovati sjízdnými neb humální i animální trakce jich využívají po tisíciletí.
Příjem ze spotřební daně z paliv: cca 81 mld. Kč
Příjem z DPH* ze spotřební daně: 18 mld. Kč
Příjem z DPH* z ceny paliva: 20 mld Kč
Příjem ze silniční daně: 5 mld. Kč
Mýtné a dálniční známky: 12 miliard.
Výdaje z rozpočtu SFDI** na rok 2014: 71 mld. Kč
- z toho výdaje na silniční stavby: 39 mld. Kč
- z toho výdaje na železniční stavby: 29 mld. Kč
Přičemž z rozpočtu SDFI jsou financovány dálnice, rychlostní silnice a silnice I. třídy. Zbývá odhadnout, kolik peněz jde na silnice II., III. třídy a místní komunikace... Asi to nebude násobek toho, co spolknou dálnice & spol.
Suma sumárum: 135 miliard vs. 39 (a něco) miliard.
*) DPH z paliva má část pevnou, ta je tvořena spotřební daní. Dále má část proměnnou - po odečtení spotřební daně a DPH ze spotřební daně.
**) www.sfdi.cz/soubory/obrazky-clanky/dokumenty-2013/2013_rozpocet2014.pdf
Snad to není příliš obsáhlé na pochopení, zabralo mi to asi 30 minut, než jsem si dohledal data.
Edit: Pokud do toho chcete zatahovat externality, tak prosím z obou stran, ať jsme objektivní - tedy o kolik by kleslo HDP, kdyby automobilismus klesl na polovinu.
Asi to nějaký zásadní vliv na budoucí rekonsrukce, či případné nákupy secoond hand, nebo novostavby mít nebude
Nebude to mít nejen zásadní, ale vůbec, opakuji znova vůbec žádný vliv. Všechno je totiž pouze o penězích a pokud ty ČD nemají, mohou šotouši sepisovat takovéto petice donekonečna. A SŽDC je na tom podobně. V tichosti byly zrušeny plány na tunely Ústí nad Orlicí - Choceň, což znamená zakonzervování současného tristního, absolutně nevyhovujícího stavu na nškolik dalších desítek let. A to je opravdová tragédie. Vagóny se dají za pár let koupit, když budou peníze. Ale toto nebude tak lehce řešitelné. Klidně dál řešte opěrky, sedadla a zásuvky, to bylo jen takové povzdechnutí.
A čo takto si prestať robiť antikampaň? Čo myslíte, že tá mládež urobí, ak si z vlaku zapamätá státie na jednej nohe vedľa záchoda v nedeľnom rýchliku a frustrovaného sprievodcu, ktorý si na nich lieči svoje mindráky, pretože notorickí čierni pasažieri sa mu smejú do tváre, tak aspoň na študentov môže hrať "kinga". Objektívne musím priznať, že sa obe veci za posledné roky dosť zlepšili, len či to nebude odlivom mládeže z vlakov na úkor spolujázd autom.
Nas system VHD podle me vyuzitelny je
To je vec pohľadu, ale ak sa na VHD pozriem komplexne, tak mi systém "niekoľko spojov denne v PD a nič cez víkend", ktorý je pomerne hojne zastúpený v oblastiach bez železnice, použiteľný príliš nepríde.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.