..: Zimní test dopravců, díl druhý (České dráhy EC) :..

Elektronická místenka u ČD, foto: Aleš PetrovskýPraha — Naším prvním testovaným dopravcem jsou České dráhy s produktem vlaků EuroCity (donedávna zařazených do kategorie expres). Popis celé cesty ponechávám v ich-formě, aby lépe vynikly osobní zkušenosti autora textu. Testoval jsem vlak na trase Praha hl.n. – Olomouc hl.n., ve voze první třídy typu Apee. V plánu jsem měl samozřejmě i snídani vybranou z nabídky ČD Restaurant se servisem JLV. Cestoval jsem na jízdenku druhé třídy IN 25 %, zkombinovanou s časovým doplatkem do první třídy, nahraným na In-kartě. Spolu s jízdenkou jsem si zakoupil navíc i místenku. Při nákupu přes eShop ČD jsem si sice mohl vybrat místo, ale dopravce mně již nebyl schopen garantovat, zdali bude po směru či proti směru jízdy.

Vozová skříň byla na pohled průměrně čistá, vnější elektronický informační systém byl plně funkční. Před vozem mě nevítal žádný zaměstnanec Českých drah, vlakuška, ani stevard JLV. Po nástupu do vozu jsem vyhledal své rezervované místo, které bylo řádně označeno jednak papírovou místenkou a jednak, což mě velmi příjemně překvapilo, elektronickým rezervačním systémem.

Interiér testovaného vozu Apee, foto: Aleš Petrovský Sedadla byla uklizená, bez zbytků jídla, s čistými podhlavníky, opatřenými logem ČD. Oproti tomu pomačkaný koberec na podlaze měl již svá lepší léta za sebou. Byl zašlý, plný skvrn a nečistot. Podobně byla zašpiněná podlaha vozu, což bylo vidět nejlépe na přechodu mezi podlahou a stěnou vozu. Zde by mohly dráhy na čistotě ještě trochu zapracovat a možná zvolit nějakou tmavou variantu koberce, namísto původní – pravděpodobně pískové světlé barvy. Stejně tak se moc nepovedlo ořezání koberce u skleněného předělu velkoprostorového vozu. Stůl byl čistý, závěsy také, byť už mají taktéž své odpracováno. Nicméně zde platí pravidlo „i starší může být čisté“. Celkově vůz působí poněkud spartánsky vybavený (zejména absence sklopných stolků u sedaček „za sebou“) a zasloužil by si výraznější rekonstrukci či alespoň revitalizaci.

U falešných oddílů s pevnými stolky uprostřed je místa dostatek, avšak byly by vhodné o něco ergonomičtější stolky, jaké známe např. z Pendolina. Pohodlnost sedadel je velmi subjektivní záležitost, a proto bych snad jen dodal, že pokud bych si měl vybrat mezi sedadly ve vozu Ampz (ať už od firmy Borcad či Grammer) a sedadly v Apee, tak ta z Apee (byť s funkčním polohováním) budou až na posledním místě. Elektrické přípojky 230 V byly funkční, stejně jako klimatizace a topení, kdy se po cca 15 minutách jízdy ustálila teplota na teploměru na příjemných 20,1 °C. Hlášení ve voze bylo automatizované a zřetelné, nacházel se zde i dostatek palubních průvodců i firemních časopisů ČD pro Vás. Wi-Fi připojení k internetu nebylo poskytováno.

Voda a noviny zdarma v EC ČD, foto: Aleš Petrovský Stevardka i vlakvedoucí měly v některých částech trasy (viz časová osa) poněkud delší prodlevy, ale svou roli zde bohužel možná sehrává i fakt, že na některých spojích byl omezen počet členů vlakového personálu, a ten nyní nemůže navštěvovat přidělené vozy tak často (např. na trase Praha – Plzeň je pouze jeden člen vlakového personálu na pět vozů zcela běžně sám). V první třídě se také nikdo neobjevil s minibarem či s nabídkou menu, což provádějí někteří stevardi JLV během cesty zcela běžně. Za Českou Třebovou jsem využil přítomnosti vlakušky a požádal o menu JLV. Z něj jsem si vybral sezónní vdolečky s povidly a espresso. Vlakuška se ujistila, zdali myslím picollo (!), odvětil jsem, že opravdu myslím to „malé“ espresso. Nicméně plus patří vlakušce alespoň za ujištění velikosti nápoje; někteří vám rovnou přinesou známý český „bazén“ kávy. Objednávka zde byla velice rychle, servírována byla na talířku s logem ČD Restaurant se servisem JLV.

Vdolečky JLV ze zimní nabídky, foto: Aleš PetrovskýVelkou výhradu mám však ke způsobu servírování příboru "à la čtvrtá cenová". Nejen, že máte příbor položený ne zcela hygienicky na stolku, ale navíc vám zbude jeden potrhaný zmačkaný ubrousek pro další použití. Tento způsob servírování kritizoval například i Roman Vaněk ve svém pořadu Peklo na talíři. Ve vlaku je samozřejmě nedostatek místa, aby se servíroval příbor na dalším talířku, ale vždyť JLV již má přijatelný způsob, jak servírovat příbory, který využívá např. v SC Pendolinu, tak proč jej nevyužívat i v ostatních jídelních vozech? Nutno dodat, že vdolky byly chutné, nicméně trpěly syndromem usmaženého, a poté ohřátého jídla – jistě tu zvláštní chuť znáte sami. Pravděpodobně bych si je již znovu nedal, na rozdíl od předchozích lívanců. Espresso mělo pěknou cremu, která se i po zamíchání znovu objevila. Hodnocení chuti kávy nechám na odbornících, nicméně značka, kterou používá JLV, nepatří mezi komerční kávy, které bych standardně vyhledával pro jejich chuť. K jídlu na snídani bych však asi raději doporučil některou „slanou“ variantu (omeletu, sázená či míchaná vejce) místo této sladké. Za vdolečky zaplatíte 45 Kč, za espresso 35, v menu celkem za 75,–.

Bonusový test dopravce

Říká se, že „za blbost se platí“, nicméně má zapomnětlivost se přeměnila v šanci otestovat dopravce v situaci, když cestující zapomene ve vlaku nějakou svoji osobní věc – v mém případě se jednalo o nabíječku, která zůstala v elektrické zásuvce za závěsem. Pří návštěvě nové tramvajové tratě v Olomouci jsem si její absenci uvědomil a ihned jsem kontaktoval zákaznické centrum Českých drah přes email info@cd.cz. Pro zajímavost uvádím emailovou konverzaci (bez pozdravů a rozloučení):

  • „…obracím se na vás s žádostí ohledně zapomenuté nabíječky (resp. nabíječky a usb kabelu), který jsem zapomněl dnes ve vlaku xxx, přímo v zásuvce u místa 61 ve voze první třídy. Pokud by se nabíječka našla, byl bych velmi rád, když by bylo možné ji zaslat zpět do Prahy…“
  • Reakce z kontaktního centra přišla za skvělých 17 minut od mého původního mailu.
    „…v tomto okamžiku je vlak již na Slovensku. Nemám bohužel kontakty na slovenské průvodčí. V centrální evidenci ztrát a nálezů ČD nebyla zaevidována (nalezena)…“
  • Trochu mě zamrzelo, že kontaktní centrum nenapadlo kontaktovat dispečink JLV a požádat jejich stevarda o poohlédnutí se po ztracené věci i na území Slovenska, ale to už by byla asi práce navíc, a tak se zkrátka z nabíječky těší někdo jiný. Tak jsem alespoň rád, že ČD umí reagovat velmi rychle. Pro zajímavost uvádím i zbytek emailové konverzace:
  • „…a bylo by možné kontaktovat vlakvedoucího na obratovém EC xxx po jeho vstupu na české území?“
  • „…EC xxx není obratovým EC xxx. EC xxx přijede do ČR v xx.xx hod. Ano, poté je možné do vlaku zavolat. Zavolejte na linku 840 112 113…“
  • „…obracím se na vás ještě jednou ve věci zapomenuté nabíječky … bohužel jsem v tu dobu měl již pracovní jednání a nemohl jsem kontaktovat kontaktní centrum ČD za účelem kontaktování obsluhy vlaku. Pokládám tedy otázku, zdali si někdo z personálu, popř. úklidové firmy na ONJ nevšiml zapomenuté nabíječky a nezaevidoval jí do vašeho systému…“
  • „…je mi líto, ale nabíječka z vlaku xxx na území ČD nebyla nalezena. Doporučuji Vám zkontaktovat slovenské železnice…“

Byla to natolik zajímavá zkušenost, že jsem „zapomněl“ drobnosti i ve vlacích LEO Express a RegioJet. Ale o tom příště.

Závěrem druhého dílu

Cesta vlakem EuroCity Českých drah probíhala standardně a bez závažných problémů. Velmi dobrý výkon vlakušky vyrovnal nepříliš dobře naladěnou vlakvedoucí. Stevarda JLV jsem během cesty ve voze první třídy nezaznamenal. Pro skutečně kvalitní prožitek z jízdy by však bylo na čase zbavit se vozů Apee z vlaků kategorie EuroCity, popřípadě uvažovat o jejich razantní proměně. Jelikož již nedosahují standardu, který je na této lince v první či business třídě běžný (vč. pendolina). Pravděpodobně budu za tento názor pranýřován, ale i vozy ABpee z polského závodu PESA budou poskytovat na rychlících vyšší komfort, než vozy Apee. Níže také najdete časovou osu servisu. V příštím díle se svezeme vlakem dopravce LEO Express z Olomouce do Prahy a tedy již bez zastavení.

Stev. Vlakv. Σ pers. Jízda
XX:12 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Praha hl.n. 8 min 9 min 8 min 6 min 153 min
XX:17 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Praha - Libeň 1 min
XX:18 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Praha - Libeň 36 min
XX:19 Nabídka bonusového nápoje a novin od stevardky ČD 4 min 1 min
XX:20 Kontrola jízdenek vlakvedoucí 60 min 3 min
XX:23 Stevardka ČD přináší vodu 32 min 32 min
XX:54 Odjezd/příjezd dle JŘ Příjezd do stanice Kolín 1 min
XX:55 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Kolín 20 min
XX:55 Průchod stevardky ČD vozem, možnost objednání 21 min 21 min
YY:15 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Pardubice hl.n. 2 min
YY:16 Průchod stevardky ČD vozem, možnost objednání 43 min 4 min
YY:17 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Pardubice hl.n. 36 min
YY:20 Průchod vlakvedoucí vozem 35 min 35 min
YY:53 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Česká Třebová 3 min
YY:56 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Česká Třebová 19 min
YY:55 Průchod vlakvedoucí vozem 43 min 4 min
YY:59 Žádost stevardky ČD při průchodu vozem o menu JLV 1 min 1 min
ZZ:00 Donesení menu JLV stevardkou ČD 3 min 3 min
ZZ:03 Objednávka dezertu a kávy u stevardky ČD 8 min 8 min
ZZ:11 Doručení objednávky na místo stevardkou ČD 7 min 7 min
ZZ:15 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Zábřeh na Moravě 3 min
ZZ:18 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Zábřeh na Moravě 20 min
ZZ:18 Odnos nádobí stevardkou ČD při průchodu vozem 3 min 3 min
ZZ:21 Platba za občerstvení stevardce ČD 17 min 17 min
ZZ:38 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Olomouc hl.n.
Vysvětlení časové osy: XX, YY a ZZ jsou tři po sobě následující hodiny. Příklad čtení z grafu: Od výjezdu ze stanice Praha hl.n. v XX:12 trvalo osm minut, než přišla stevardka a nabídla nám noviny a nápoj. Od tohoto okamžiku (XX:19) trvalo 4 minuty, než v XX:23 stevardka přinesla vodu. Přehlednější graf si také můžete ve formátu pdf stáhnout zde.

Vysvětlivky k časovým osám

V casovém sloupci Ve sloupci akcí a událostí
XX:10Odjezd/príjezd dle jízdního rádu Odj./príj. dle jízdního řádu Príjezd či odjezd vlaku ze stanice
XX:10Predčasný příjezd/odjezd Dřívější odj./příj. Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…)
XX:10Zpožděný příjezd/odjezd Zpožděný odj./příj. Přímá interakce se stevardem (objednávka…)
XX:10 Čas se netýká odj./příj. Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Ostatní události (mimoř. zastavení…)
V souhrnném časovém sloupci
15 min Interval 0 - 30 (mimo) Intervaly týkající se jízdy vlaku
35 min Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce)
70 min Interval 60 (vč.) a vyšší Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)*
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD)
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod.
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma.

Autorský text.

Reakapitulace: díl první – úvod, včetně vysvětlivek k tabulkám, díl třetí – LEO Express, díl čtvrtý – České dráhy SC, díl pátý RegioJet, díl šestý – závěr.


Aleš Petrovský | 28.1.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Neonym  mail  
28.01.2014 (19:57)  
R.U.R.: Některé rychlíky mají zásuvky ve 2. třídě a v 1. prd. Chtělo by to udělat trochu pořádek. (A+Bbdgmee)
registrovaný uživatel R.U.R.  mail  
28.01.2014 (16:00)  
Já jakožto programátor jsem si kupoval časovku do jedničky když jsem chtěl/potřeboval pracovat ve vlaku, protože byla korelace mezi třídou vozu a přítomností zásuvek. Teď mam dojem že naprostá většina vlaků je buď komplet bez zásuvek, nebo má zásuvky v jedničce i ve dvojce, takže ten hlavní důvod mi opadnul... (Co já vim tak zásuvky jen v jedničce má Slon, některý 954.2 (ABfbrdtn795), a pak se asi najdou některý takový rychlíky ale myslim že moc jich nebude.)
registrovaný uživatel eber 
28.01.2014 (15:39)  
Myslím, že článek je pěkně zpracovaný. Ta tabulka je možná pro některé složitější na pochopení, ale jde se v tom vyznat :) Jinak velkoprostory nutně nemusím, takže když můžu jedu v kupé. Zvlášť velkoprostorové 1. třídy mě docela štvou :D Takže když vím, že pojede Apee, nebo Ampz tak jdu raději do vozu 2. třídy, kde je kupé :D
28.01.2014 (15:25)  
Já se bez mučení přiznám, že té tabulce nerozumím. Mnohem srozumitelnější by podle mě byla úplně jednoduchá časová osa zachycující jednotlivé události během jízdy.
Když koukám na tyhle barevné sloupečky a řádečky s dalšími vloženými barevnými čtverečky, tak nabývám dojmu, že občas vlakuška nejdříve odešla a až následně přišla a že v čase YY:16 vlak na chvíli zmizel z vesmírného časoprostoru.

P.S. Nic ve zlém, jen mi to prostě přijde malinko překombinované.
registrovaný uživatel thingie  mail  
28.01.2014 (14:44)  
No, tabulka teda jako... pochopit se to sice dá, no... vypadá to hodně jako artefakt z nějaké korporátní prezentace.

Každopádně mi v článku chybí nějaká lehčí reflexe na to, jestli se cestovateli subjektivně oplatilo jet tou první třídou oproti dvojce. Já to třeba dělám jen když už není volno ve dvojce (co je tedy docela často).
registrovaný uživatel Sim 
28.01.2014 (14:20)  
Parada ;-)
registrovaný uživatel Sim 
28.01.2014 (13:03)  
Alesi, diky za vysvetlivky, ted je vse jasne ... me prve matlo, jak je to mysleno se sumou personalu ... a teprv po vysvetleni mi docvaklo, ze to je pro nazornost cetnosti vyskytu (resp. invervalu mezi) kohokoliv z personalu obsluhy vlaku.

Jeste bych se primlouval k "prekresleni" barvy pisma na barevne ctverecky v uvodnim dile povidani ... a trochu nestastne mi prijde take oznaceni "souhrnny casovy sloupec", zvlast pokud je to takto znaceno jen v podrobnem pdf, ale ve webovem zobrazeni je to cerne.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
28.01.2014 (12:16)  
Je to subjektivní, ale myslím si, že Apee je furt pohodlnější než ty "kopřivové" a tvrdé Ampz co jezdí (nebo jezdily) na Vídeň (s tím šedým potahem) a v době nasazování Bdmpee je asi lepší ušetřit a jít do dvojky, když jde o nešpičkový čas.
28.01.2014 (11:55)  
Jen to vypadá, že v jedničkách už se nedá pořádně spát - konkrétně tady v Apee toho moc zhasnout nejde, u Leo Expressu to stejné a u RJ sice ano, ale zase tam pořád někdo bude mlátit dveřma, zda si ještě někdo něco nedá...
28.01.2014 (11:53)  
Po 8 minutách přišla stevardka nabídnout nápoj, po dalších 4 minutách donesla objednanou vodu. Po dalších 32 minutách procházela a bylo možné si objednat něco jiného...
Zcela jasné.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko