..: Zimní test dopravců, díl druhý (České dráhy EC) :..

Elektronická místenka u ČD, foto: Aleš PetrovskýPraha — Naším prvním testovaným dopravcem jsou České dráhy s produktem vlaků EuroCity (donedávna zařazených do kategorie expres). Popis celé cesty ponechávám v ich-formě, aby lépe vynikly osobní zkušenosti autora textu. Testoval jsem vlak na trase Praha hl.n. – Olomouc hl.n., ve voze první třídy typu Apee. V plánu jsem měl samozřejmě i snídani vybranou z nabídky ČD Restaurant se servisem JLV. Cestoval jsem na jízdenku druhé třídy IN 25 %, zkombinovanou s časovým doplatkem do první třídy, nahraným na In-kartě. Spolu s jízdenkou jsem si zakoupil navíc i místenku. Při nákupu přes eShop ČD jsem si sice mohl vybrat místo, ale dopravce mně již nebyl schopen garantovat, zdali bude po směru či proti směru jízdy.

Vozová skříň byla na pohled průměrně čistá, vnější elektronický informační systém byl plně funkční. Před vozem mě nevítal žádný zaměstnanec Českých drah, vlakuška, ani stevard JLV. Po nástupu do vozu jsem vyhledal své rezervované místo, které bylo řádně označeno jednak papírovou místenkou a jednak, což mě velmi příjemně překvapilo, elektronickým rezervačním systémem.

Interiér testovaného vozu Apee, foto: Aleš Petrovský Sedadla byla uklizená, bez zbytků jídla, s čistými podhlavníky, opatřenými logem ČD. Oproti tomu pomačkaný koberec na podlaze měl již svá lepší léta za sebou. Byl zašlý, plný skvrn a nečistot. Podobně byla zašpiněná podlaha vozu, což bylo vidět nejlépe na přechodu mezi podlahou a stěnou vozu. Zde by mohly dráhy na čistotě ještě trochu zapracovat a možná zvolit nějakou tmavou variantu koberce, namísto původní – pravděpodobně pískové světlé barvy. Stejně tak se moc nepovedlo ořezání koberce u skleněného předělu velkoprostorového vozu. Stůl byl čistý, závěsy také, byť už mají taktéž své odpracováno. Nicméně zde platí pravidlo „i starší může být čisté“. Celkově vůz působí poněkud spartánsky vybavený (zejména absence sklopných stolků u sedaček „za sebou“) a zasloužil by si výraznější rekonstrukci či alespoň revitalizaci.

U falešných oddílů s pevnými stolky uprostřed je místa dostatek, avšak byly by vhodné o něco ergonomičtější stolky, jaké známe např. z Pendolina. Pohodlnost sedadel je velmi subjektivní záležitost, a proto bych snad jen dodal, že pokud bych si měl vybrat mezi sedadly ve vozu Ampz (ať už od firmy Borcad či Grammer) a sedadly v Apee, tak ta z Apee (byť s funkčním polohováním) budou až na posledním místě. Elektrické přípojky 230 V byly funkční, stejně jako klimatizace a topení, kdy se po cca 15 minutách jízdy ustálila teplota na teploměru na příjemných 20,1 °C. Hlášení ve voze bylo automatizované a zřetelné, nacházel se zde i dostatek palubních průvodců i firemních časopisů ČD pro Vás. Wi-Fi připojení k internetu nebylo poskytováno.

Voda a noviny zdarma v EC ČD, foto: Aleš Petrovský Stevardka i vlakvedoucí měly v některých částech trasy (viz časová osa) poněkud delší prodlevy, ale svou roli zde bohužel možná sehrává i fakt, že na některých spojích byl omezen počet členů vlakového personálu, a ten nyní nemůže navštěvovat přidělené vozy tak často (např. na trase Praha – Plzeň je pouze jeden člen vlakového personálu na pět vozů zcela běžně sám). V první třídě se také nikdo neobjevil s minibarem či s nabídkou menu, což provádějí někteří stevardi JLV během cesty zcela běžně. Za Českou Třebovou jsem využil přítomnosti vlakušky a požádal o menu JLV. Z něj jsem si vybral sezónní vdolečky s povidly a espresso. Vlakuška se ujistila, zdali myslím picollo (!), odvětil jsem, že opravdu myslím to „malé“ espresso. Nicméně plus patří vlakušce alespoň za ujištění velikosti nápoje; někteří vám rovnou přinesou známý český „bazén“ kávy. Objednávka zde byla velice rychle, servírována byla na talířku s logem ČD Restaurant se servisem JLV.

Vdolečky JLV ze zimní nabídky, foto: Aleš PetrovskýVelkou výhradu mám však ke způsobu servírování příboru "à la čtvrtá cenová". Nejen, že máte příbor položený ne zcela hygienicky na stolku, ale navíc vám zbude jeden potrhaný zmačkaný ubrousek pro další použití. Tento způsob servírování kritizoval například i Roman Vaněk ve svém pořadu Peklo na talíři. Ve vlaku je samozřejmě nedostatek místa, aby se servíroval příbor na dalším talířku, ale vždyť JLV již má přijatelný způsob, jak servírovat příbory, který využívá např. v SC Pendolinu, tak proč jej nevyužívat i v ostatních jídelních vozech? Nutno dodat, že vdolky byly chutné, nicméně trpěly syndromem usmaženého, a poté ohřátého jídla – jistě tu zvláštní chuť znáte sami. Pravděpodobně bych si je již znovu nedal, na rozdíl od předchozích lívanců. Espresso mělo pěknou cremu, která se i po zamíchání znovu objevila. Hodnocení chuti kávy nechám na odbornících, nicméně značka, kterou používá JLV, nepatří mezi komerční kávy, které bych standardně vyhledával pro jejich chuť. K jídlu na snídani bych však asi raději doporučil některou „slanou“ variantu (omeletu, sázená či míchaná vejce) místo této sladké. Za vdolečky zaplatíte 45 Kč, za espresso 35, v menu celkem za 75,–.

Bonusový test dopravce

Říká se, že „za blbost se platí“, nicméně má zapomnětlivost se přeměnila v šanci otestovat dopravce v situaci, když cestující zapomene ve vlaku nějakou svoji osobní věc – v mém případě se jednalo o nabíječku, která zůstala v elektrické zásuvce za závěsem. Pří návštěvě nové tramvajové tratě v Olomouci jsem si její absenci uvědomil a ihned jsem kontaktoval zákaznické centrum Českých drah přes email info@cd.cz. Pro zajímavost uvádím emailovou konverzaci (bez pozdravů a rozloučení):

  • „…obracím se na vás s žádostí ohledně zapomenuté nabíječky (resp. nabíječky a usb kabelu), který jsem zapomněl dnes ve vlaku xxx, přímo v zásuvce u místa 61 ve voze první třídy. Pokud by se nabíječka našla, byl bych velmi rád, když by bylo možné ji zaslat zpět do Prahy…“
  • Reakce z kontaktního centra přišla za skvělých 17 minut od mého původního mailu.
    „…v tomto okamžiku je vlak již na Slovensku. Nemám bohužel kontakty na slovenské průvodčí. V centrální evidenci ztrát a nálezů ČD nebyla zaevidována (nalezena)…“
  • Trochu mě zamrzelo, že kontaktní centrum nenapadlo kontaktovat dispečink JLV a požádat jejich stevarda o poohlédnutí se po ztracené věci i na území Slovenska, ale to už by byla asi práce navíc, a tak se zkrátka z nabíječky těší někdo jiný. Tak jsem alespoň rád, že ČD umí reagovat velmi rychle. Pro zajímavost uvádím i zbytek emailové konverzace:
  • „…a bylo by možné kontaktovat vlakvedoucího na obratovém EC xxx po jeho vstupu na české území?“
  • „…EC xxx není obratovým EC xxx. EC xxx přijede do ČR v xx.xx hod. Ano, poté je možné do vlaku zavolat. Zavolejte na linku 840 112 113…“
  • „…obracím se na vás ještě jednou ve věci zapomenuté nabíječky … bohužel jsem v tu dobu měl již pracovní jednání a nemohl jsem kontaktovat kontaktní centrum ČD za účelem kontaktování obsluhy vlaku. Pokládám tedy otázku, zdali si někdo z personálu, popř. úklidové firmy na ONJ nevšiml zapomenuté nabíječky a nezaevidoval jí do vašeho systému…“
  • „…je mi líto, ale nabíječka z vlaku xxx na území ČD nebyla nalezena. Doporučuji Vám zkontaktovat slovenské železnice…“

Byla to natolik zajímavá zkušenost, že jsem „zapomněl“ drobnosti i ve vlacích LEO Express a RegioJet. Ale o tom příště.

Závěrem druhého dílu

Cesta vlakem EuroCity Českých drah probíhala standardně a bez závažných problémů. Velmi dobrý výkon vlakušky vyrovnal nepříliš dobře naladěnou vlakvedoucí. Stevarda JLV jsem během cesty ve voze první třídy nezaznamenal. Pro skutečně kvalitní prožitek z jízdy by však bylo na čase zbavit se vozů Apee z vlaků kategorie EuroCity, popřípadě uvažovat o jejich razantní proměně. Jelikož již nedosahují standardu, který je na této lince v první či business třídě běžný (vč. pendolina). Pravděpodobně budu za tento názor pranýřován, ale i vozy ABpee z polského závodu PESA budou poskytovat na rychlících vyšší komfort, než vozy Apee. Níže také najdete časovou osu servisu. V příštím díle se svezeme vlakem dopravce LEO Express z Olomouce do Prahy a tedy již bez zastavení.

Stev. Vlakv. Σ pers. Jízda
XX:12 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Praha hl.n. 8 min 9 min 8 min 6 min 153 min
XX:17 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Praha - Libeň 1 min
XX:18 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Praha - Libeň 36 min
XX:19 Nabídka bonusového nápoje a novin od stevardky ČD 4 min 1 min
XX:20 Kontrola jízdenek vlakvedoucí 60 min 3 min
XX:23 Stevardka ČD přináší vodu 32 min 32 min
XX:54 Odjezd/příjezd dle JŘ Příjezd do stanice Kolín 1 min
XX:55 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Kolín 20 min
XX:55 Průchod stevardky ČD vozem, možnost objednání 21 min 21 min
YY:15 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Pardubice hl.n. 2 min
YY:16 Průchod stevardky ČD vozem, možnost objednání 43 min 4 min
YY:17 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Pardubice hl.n. 36 min
YY:20 Průchod vlakvedoucí vozem 35 min 35 min
YY:53 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Česká Třebová 3 min
YY:56 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Česká Třebová 19 min
YY:55 Průchod vlakvedoucí vozem 43 min 4 min
YY:59 Žádost stevardky ČD při průchodu vozem o menu JLV 1 min 1 min
ZZ:00 Donesení menu JLV stevardkou ČD 3 min 3 min
ZZ:03 Objednávka dezertu a kávy u stevardky ČD 8 min 8 min
ZZ:11 Doručení objednávky na místo stevardkou ČD 7 min 7 min
ZZ:15 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Zábřeh na Moravě 3 min
ZZ:18 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Zábřeh na Moravě 20 min
ZZ:18 Odnos nádobí stevardkou ČD při průchodu vozem 3 min 3 min
ZZ:21 Platba za občerstvení stevardce ČD 17 min 17 min
ZZ:38 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Olomouc hl.n.
Vysvětlení časové osy: XX, YY a ZZ jsou tři po sobě následující hodiny. Příklad čtení z grafu: Od výjezdu ze stanice Praha hl.n. v XX:12 trvalo osm minut, než přišla stevardka a nabídla nám noviny a nápoj. Od tohoto okamžiku (XX:19) trvalo 4 minuty, než v XX:23 stevardka přinesla vodu. Přehlednější graf si také můžete ve formátu pdf stáhnout zde.

Vysvětlivky k časovým osám

V casovém sloupci Ve sloupci akcí a událostí
XX:10Odjezd/príjezd dle jízdního rádu Odj./príj. dle jízdního řádu Príjezd či odjezd vlaku ze stanice
XX:10Predčasný příjezd/odjezd Dřívější odj./příj. Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…)
XX:10Zpožděný příjezd/odjezd Zpožděný odj./příj. Přímá interakce se stevardem (objednávka…)
XX:10 Čas se netýká odj./příj. Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Ostatní události (mimoř. zastavení…)
V souhrnném časovém sloupci
15 min Interval 0 - 30 (mimo) Intervaly týkající se jízdy vlaku
35 min Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce)
70 min Interval 60 (vč.) a vyšší Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)*
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD)
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod.
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma.

Autorský text.

Reakapitulace: díl první – úvod, včetně vysvětlivek k tabulkám, díl třetí – LEO Express, díl čtvrtý – České dráhy SC, díl pátý RegioJet, díl šestý – závěr.


Aleš Petrovský | 28.1.2014 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
29.01.2014 (12:54)  
Aleš Petrovský: Účtování poplatku mně přijde naprosto nehorázné.
Mně ne.
Ten pracovník musí být z něčeho placen. Já ho z jízdného platit nechci, ať ho platí ti, kvůli nimž tam je.
Několik desítek Kč, často i těch 50, se běžně platí za pouhé uschování zavazadla v úschovně. A vy byste to chtěl mít i se vším tím telefonováním, hledáním, převážením a předáváním úplně zadarmo.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
29.01.2014 (12:53)  
pekař: Prostá zkušenost, protože nejde o to co je to správně, ale co si pod tím představuje zákazník a někteří zákazníci si představují ledacos ;-)
registrovaný uživatel Keprt 
29.01.2014 (11:49)  
Espresso je jen jedno ;-)
registrovaný uživatel pekař 
29.01.2014 (10:19)  
Me docela zaujal udiv autora nad tim, ze se vlakuska ujistila, jak velke espreso vlastne chce. Ale jinak pekny;)
29.01.2014 (7:45)  
Se zapomenutím "maličkosti" mám své zkušenosti, sepsal jsem to do blogu: http://honzahol.blogspot.cz/2014/01/pribeh-s-happyendem-poucenim.html
registrovaný uživatel Pjetro 
28.01.2014 (23:53)  
Skvělý seriál a velká poklona autorovi, že se do něčeho takového pustil. Přeci jenom čas je drahý a málokdo dnes udělá něco i pro ostatní, než jen pro sebe. Těším se na další pokračování.
Jediné, co zde už bylo diskutováno je tabulka (časová osa). Ačkoliv je v ní obsaženo vše důležité, na první pohled vypadá dost složitě a dá práci se v ní zorientovat. Nakonec jsem musel nahlédnout do vysvětlivek. Na druhou stranu vím, jakou dá práci ze vstupních dat udělat rozumné výstupy:)
registrovaný uživatel Ešus 
28.01.2014 (22:16)  
Děkuji za tento seriál, těším se na další díly a samozřejmě i na jarní pokračování, kdy si bude moci člověk porovnat jedničku a dvojku.
Já s tabulkou nemám problémy, líbí se mi, že nemusím počítat prodlevy mezi průchody vozu personálem. A kdo tabulku nechápe, dívejte se jen na první dva sloupce, které jsou srozumitelné snad všem.
registrovaný uživatel thingie  mail  
28.01.2014 (20:41)  
No, dneska je práce ve vlaku možná už víc otázkou dostupného internetu, než zásuvky. V tomhle ohledu je hodně škoda, že v expresech ČD obecně není, když už v D1 expresech ČD ukázaly, že i na trati vedené dost hluchými místy, stran běžného GSM signálu, zvládnou přijít s relativně kvalitním řešením.
registrovaný uživatel EC 174  mail  
28.01.2014 (20:39)  
Velmi dobře napsaný článek. S většinou autorových názorů se mohu plně ztotožnit. S čím však nesouhlasím, je hodnocení komfortu sedadel vozu Apee (však je také v článku uvedeno, že hodnocení je subjektivní). Já mám tato sedadla velice rád, snad ještě o kapku raději než oba typy sedadel ve vozech Ampz - pro mě jsou prostě pohodlná a také se mi na nich líbí, že i při jejich plném polohování nejsem nucen vyvracet hlavu někam směrem do stropu (jako je tomu právě u sedadel v Ampz), nýbrž hlava je stále nastavená tak, že se dívám před sebe. Sedadla Apee mají zase jinou nevýhodu a sice tu, že jsou-li uspořádána za sebou, je žalostně málo prostoru na nohy (tak málo prostoru není snad ani v žádném velkoprostorovém voze 2. třídy).
registrovaný uživatel Komín  mail  
28.01.2014 (20:34)  
Neonym: to mohl vyřešit nákup relativně pěkných 1. tříd OBB typu Amz, Ampz, nicméně o většinu z nich právě ČD přišly... :-/
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko