..: Zimní test dopravců, díl druhý (České dráhy EC) :..

Elektronická místenka u ČD, foto: Aleš PetrovskýPraha — Naším prvním testovaným dopravcem jsou České dráhy s produktem vlaků EuroCity (donedávna zařazených do kategorie expres). Popis celé cesty ponechávám v ich-formě, aby lépe vynikly osobní zkušenosti autora textu. Testoval jsem vlak na trase Praha hl.n. – Olomouc hl.n., ve voze první třídy typu Apee. V plánu jsem měl samozřejmě i snídani vybranou z nabídky ČD Restaurant se servisem JLV. Cestoval jsem na jízdenku druhé třídy IN 25 %, zkombinovanou s časovým doplatkem do první třídy, nahraným na In-kartě. Spolu s jízdenkou jsem si zakoupil navíc i místenku. Při nákupu přes eShop ČD jsem si sice mohl vybrat místo, ale dopravce mně již nebyl schopen garantovat, zdali bude po směru či proti směru jízdy.

Vozová skříň byla na pohled průměrně čistá, vnější elektronický informační systém byl plně funkční. Před vozem mě nevítal žádný zaměstnanec Českých drah, vlakuška, ani stevard JLV. Po nástupu do vozu jsem vyhledal své rezervované místo, které bylo řádně označeno jednak papírovou místenkou a jednak, což mě velmi příjemně překvapilo, elektronickým rezervačním systémem.

Interiér testovaného vozu Apee, foto: Aleš Petrovský Sedadla byla uklizená, bez zbytků jídla, s čistými podhlavníky, opatřenými logem ČD. Oproti tomu pomačkaný koberec na podlaze měl již svá lepší léta za sebou. Byl zašlý, plný skvrn a nečistot. Podobně byla zašpiněná podlaha vozu, což bylo vidět nejlépe na přechodu mezi podlahou a stěnou vozu. Zde by mohly dráhy na čistotě ještě trochu zapracovat a možná zvolit nějakou tmavou variantu koberce, namísto původní – pravděpodobně pískové světlé barvy. Stejně tak se moc nepovedlo ořezání koberce u skleněného předělu velkoprostorového vozu. Stůl byl čistý, závěsy také, byť už mají taktéž své odpracováno. Nicméně zde platí pravidlo „i starší může být čisté“. Celkově vůz působí poněkud spartánsky vybavený (zejména absence sklopných stolků u sedaček „za sebou“) a zasloužil by si výraznější rekonstrukci či alespoň revitalizaci.

U falešných oddílů s pevnými stolky uprostřed je místa dostatek, avšak byly by vhodné o něco ergonomičtější stolky, jaké známe např. z Pendolina. Pohodlnost sedadel je velmi subjektivní záležitost, a proto bych snad jen dodal, že pokud bych si měl vybrat mezi sedadly ve vozu Ampz (ať už od firmy Borcad či Grammer) a sedadly v Apee, tak ta z Apee (byť s funkčním polohováním) budou až na posledním místě. Elektrické přípojky 230 V byly funkční, stejně jako klimatizace a topení, kdy se po cca 15 minutách jízdy ustálila teplota na teploměru na příjemných 20,1 °C. Hlášení ve voze bylo automatizované a zřetelné, nacházel se zde i dostatek palubních průvodců i firemních časopisů ČD pro Vás. Wi-Fi připojení k internetu nebylo poskytováno.

Voda a noviny zdarma v EC ČD, foto: Aleš Petrovský Stevardka i vlakvedoucí měly v některých částech trasy (viz časová osa) poněkud delší prodlevy, ale svou roli zde bohužel možná sehrává i fakt, že na některých spojích byl omezen počet členů vlakového personálu, a ten nyní nemůže navštěvovat přidělené vozy tak často (např. na trase Praha – Plzeň je pouze jeden člen vlakového personálu na pět vozů zcela běžně sám). V první třídě se také nikdo neobjevil s minibarem či s nabídkou menu, což provádějí někteří stevardi JLV během cesty zcela běžně. Za Českou Třebovou jsem využil přítomnosti vlakušky a požádal o menu JLV. Z něj jsem si vybral sezónní vdolečky s povidly a espresso. Vlakuška se ujistila, zdali myslím picollo (!), odvětil jsem, že opravdu myslím to „malé“ espresso. Nicméně plus patří vlakušce alespoň za ujištění velikosti nápoje; někteří vám rovnou přinesou známý český „bazén“ kávy. Objednávka zde byla velice rychle, servírována byla na talířku s logem ČD Restaurant se servisem JLV.

Vdolečky JLV ze zimní nabídky, foto: Aleš PetrovskýVelkou výhradu mám však ke způsobu servírování příboru "à la čtvrtá cenová". Nejen, že máte příbor položený ne zcela hygienicky na stolku, ale navíc vám zbude jeden potrhaný zmačkaný ubrousek pro další použití. Tento způsob servírování kritizoval například i Roman Vaněk ve svém pořadu Peklo na talíři. Ve vlaku je samozřejmě nedostatek místa, aby se servíroval příbor na dalším talířku, ale vždyť JLV již má přijatelný způsob, jak servírovat příbory, který využívá např. v SC Pendolinu, tak proč jej nevyužívat i v ostatních jídelních vozech? Nutno dodat, že vdolky byly chutné, nicméně trpěly syndromem usmaženého, a poté ohřátého jídla – jistě tu zvláštní chuť znáte sami. Pravděpodobně bych si je již znovu nedal, na rozdíl od předchozích lívanců. Espresso mělo pěknou cremu, která se i po zamíchání znovu objevila. Hodnocení chuti kávy nechám na odbornících, nicméně značka, kterou používá JLV, nepatří mezi komerční kávy, které bych standardně vyhledával pro jejich chuť. K jídlu na snídani bych však asi raději doporučil některou „slanou“ variantu (omeletu, sázená či míchaná vejce) místo této sladké. Za vdolečky zaplatíte 45 Kč, za espresso 35, v menu celkem za 75,–.

Bonusový test dopravce

Říká se, že „za blbost se platí“, nicméně má zapomnětlivost se přeměnila v šanci otestovat dopravce v situaci, když cestující zapomene ve vlaku nějakou svoji osobní věc – v mém případě se jednalo o nabíječku, která zůstala v elektrické zásuvce za závěsem. Pří návštěvě nové tramvajové tratě v Olomouci jsem si její absenci uvědomil a ihned jsem kontaktoval zákaznické centrum Českých drah přes email info@cd.cz. Pro zajímavost uvádím emailovou konverzaci (bez pozdravů a rozloučení):

  • „…obracím se na vás s žádostí ohledně zapomenuté nabíječky (resp. nabíječky a usb kabelu), který jsem zapomněl dnes ve vlaku xxx, přímo v zásuvce u místa 61 ve voze první třídy. Pokud by se nabíječka našla, byl bych velmi rád, když by bylo možné ji zaslat zpět do Prahy…“
  • Reakce z kontaktního centra přišla za skvělých 17 minut od mého původního mailu.
    „…v tomto okamžiku je vlak již na Slovensku. Nemám bohužel kontakty na slovenské průvodčí. V centrální evidenci ztrát a nálezů ČD nebyla zaevidována (nalezena)…“
  • Trochu mě zamrzelo, že kontaktní centrum nenapadlo kontaktovat dispečink JLV a požádat jejich stevarda o poohlédnutí se po ztracené věci i na území Slovenska, ale to už by byla asi práce navíc, a tak se zkrátka z nabíječky těší někdo jiný. Tak jsem alespoň rád, že ČD umí reagovat velmi rychle. Pro zajímavost uvádím i zbytek emailové konverzace:
  • „…a bylo by možné kontaktovat vlakvedoucího na obratovém EC xxx po jeho vstupu na české území?“
  • „…EC xxx není obratovým EC xxx. EC xxx přijede do ČR v xx.xx hod. Ano, poté je možné do vlaku zavolat. Zavolejte na linku 840 112 113…“
  • „…obracím se na vás ještě jednou ve věci zapomenuté nabíječky … bohužel jsem v tu dobu měl již pracovní jednání a nemohl jsem kontaktovat kontaktní centrum ČD za účelem kontaktování obsluhy vlaku. Pokládám tedy otázku, zdali si někdo z personálu, popř. úklidové firmy na ONJ nevšiml zapomenuté nabíječky a nezaevidoval jí do vašeho systému…“
  • „…je mi líto, ale nabíječka z vlaku xxx na území ČD nebyla nalezena. Doporučuji Vám zkontaktovat slovenské železnice…“

Byla to natolik zajímavá zkušenost, že jsem „zapomněl“ drobnosti i ve vlacích LEO Express a RegioJet. Ale o tom příště.

Závěrem druhého dílu

Cesta vlakem EuroCity Českých drah probíhala standardně a bez závažných problémů. Velmi dobrý výkon vlakušky vyrovnal nepříliš dobře naladěnou vlakvedoucí. Stevarda JLV jsem během cesty ve voze první třídy nezaznamenal. Pro skutečně kvalitní prožitek z jízdy by však bylo na čase zbavit se vozů Apee z vlaků kategorie EuroCity, popřípadě uvažovat o jejich razantní proměně. Jelikož již nedosahují standardu, který je na této lince v první či business třídě běžný (vč. pendolina). Pravděpodobně budu za tento názor pranýřován, ale i vozy ABpee z polského závodu PESA budou poskytovat na rychlících vyšší komfort, než vozy Apee. Níže také najdete časovou osu servisu. V příštím díle se svezeme vlakem dopravce LEO Express z Olomouce do Prahy a tedy již bez zastavení.

Stev. Vlakv. Σ pers. Jízda
XX:12 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Praha hl.n. 8 min 9 min 8 min 6 min 153 min
XX:17 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Praha - Libeň 1 min
XX:18 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Praha - Libeň 36 min
XX:19 Nabídka bonusového nápoje a novin od stevardky ČD 4 min 1 min
XX:20 Kontrola jízdenek vlakvedoucí 60 min 3 min
XX:23 Stevardka ČD přináší vodu 32 min 32 min
XX:54 Odjezd/příjezd dle JŘ Příjezd do stanice Kolín 1 min
XX:55 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Kolín 20 min
XX:55 Průchod stevardky ČD vozem, možnost objednání 21 min 21 min
YY:15 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Pardubice hl.n. 2 min
YY:16 Průchod stevardky ČD vozem, možnost objednání 43 min 4 min
YY:17 Odjezd/příjezd dle JŘ Odjezd ze stanice Pardubice hl.n. 36 min
YY:20 Průchod vlakvedoucí vozem 35 min 35 min
YY:53 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Česká Třebová 3 min
YY:56 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Česká Třebová 19 min
YY:55 Průchod vlakvedoucí vozem 43 min 4 min
YY:59 Žádost stevardky ČD při průchodu vozem o menu JLV 1 min 1 min
ZZ:00 Donesení menu JLV stevardkou ČD 3 min 3 min
ZZ:03 Objednávka dezertu a kávy u stevardky ČD 8 min 8 min
ZZ:11 Doručení objednávky na místo stevardkou ČD 7 min 7 min
ZZ:15 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Zábřeh na Moravě 3 min
ZZ:18 Zpožděný odjezd/příjezd Odjezd ze stanice Zábřeh na Moravě 20 min
ZZ:18 Odnos nádobí stevardkou ČD při průchodu vozem 3 min 3 min
ZZ:21 Platba za občerstvení stevardce ČD 17 min 17 min
ZZ:38 Dřívější odjezd/příjezd Příjezd do stanice Olomouc hl.n.
Vysvětlení časové osy: XX, YY a ZZ jsou tři po sobě následující hodiny. Příklad čtení z grafu: Od výjezdu ze stanice Praha hl.n. v XX:12 trvalo osm minut, než přišla stevardka a nabídla nám noviny a nápoj. Od tohoto okamžiku (XX:19) trvalo 4 minuty, než v XX:23 stevardka přinesla vodu. Přehlednější graf si také můžete ve formátu pdf stáhnout zde.

Vysvětlivky k časovým osám

V casovém sloupci Ve sloupci akcí a událostí
XX:10Odjezd/príjezd dle jízdního rádu Odj./príj. dle jízdního řádu Príjezd či odjezd vlaku ze stanice
XX:10Predčasný příjezd/odjezd Dřívější odj./příj. Událost týkající se stevarda (možnost objednávky…)
XX:10Zpožděný příjezd/odjezd Zpožděný odj./příj. Přímá interakce se stevardem (objednávka…)
XX:10 Čas se netýká odj./příj. Událost týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Ostatní události (mimoř. zastavení…)
V souhrnném časovém sloupci
15 min Interval 0 - 30 (mimo) Intervaly týkající se jízdy vlaku
35 min Interval 30 (vč.) - 60 (mimo) Intervaly týkající se stevarda (nepřímá interakce)
70 min Interval 60 (vč.) a vyšší Intervaly týkající se stevarda (přímá interakce)*
Intervaly týkající se vlakvedoucího (jen u ČD)
Sloučené intervaly stevarda a vlakvedoucího (ČD)
* např. interval od nabídky menu po doručení jídla, od doručení jídla po odnos nádobí apod.
Pozn.: Barevné čtverečky se vyskytují ve webové verzi grafu, pro snazší identifikaci programy pro zrakově postižené čtenáře. V pdf verzích je využita barva písma.

Autorský text.

Reakapitulace: díl první – úvod, včetně vysvětlivek k tabulkám, díl třetí – LEO Express, díl čtvrtý – České dráhy SC, díl pátý RegioJet, díl šestý – závěr.


Aleš Petrovský | 28.1.2014 (6:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Služby Reportáže

More from Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
02.02.2014 (14:39)  
Hezký článek, i když drobná poznámka, opravte si tu ošklivou chybu – stejně jako neexistuje žádná káva „piccolo“, nad čímž se asi pozastavujete, tak stejně tak neexistuje žádné slovo „picollo“.

Ale jinak celkově zajímavý seriál.
31.01.2014 (17:23)  
Nevěděl jsem, že jsou na tom ty Apee až tak bídně. Když jsem kdysi jel Apee141, byl jsem spokojen, ale neviděl jsem v tom ten komfort no...
Correspondent or Member of ŽelPage michawel  mail  
29.01.2014 (23:40)  
K tomuhle jen bodově:
Apee - proboha co to má být :( - v tom voze se nedá pořádně pracovat a o tom, že by se v tom voze dalo jíst, raději pomlčet. Pracovat pořádně lze jen u stolků, kterých je zoufalý nedostatek. (ale zas je hodně vysoký) Zásuvky - samozřejmost, díky bohu za ně. Vytahovací stolky jsou obvykle nepoužitelné (neb neudržované a vyviklané). Pokud jede Ampz, je to podstatně lepší. Personál - u průvodčích to je jak kdy (to víme všichni), semtam se narazí na profesionála, semtam na blbce. Vlakušky pokud jsou, slušné, ale taky to je od člověka. Už se mi i stalo, že mi prostě jídlo nepřinesla (resp. ani lístek) a byla zalezlá. Prostě si jenom rozdala vody (čaje, kafe) a víc nic. Člověku to tam, narozdíl od konkurence, přijde takové vynucené, nepřirozené. Co ale kvituju s povděkem, je přítomnost toho teplého jídla (viz příspěvek o LE), to se velmi hodí. Další věc je pak přijatelná cena (při InKartě) a nepovinné místenkování. Ale nelze očekávat jakékoliv přidané služby.
Registered user Komín  mail  
29.01.2014 (21:47)  
Hledání, nalezení, předání, převezení, předání a uschování tedy není za 50 Kč nijak drahé.

Slůvka jako ochota či slušnost vám nic neříkají? To vše musíme účtovat v penězích?! Malá ochota a vstřícnost dopravce by měla být samozřejmou součástí poskytovaných slučeb, mají-li být kvalitní.
29.01.2014 (21:34)  
Aleš Petrovský: Ten pracovník tam být nemusí. Jeho práci mohou zastat třeba pokladní,nebo zaměstnanci v ČD Centru, nebo obsluha ČD Lounge, nebo zaměstnanec tranzita.
Stejně tak by se dalo jednoduše říct: "Ten průvodčí tam být nemusí, jeho práci může zastat vlakvedoucí". Neorientuji se ale ve vytíženosti jednotlivých pracovníků na hl.n., takže připouštím, že tu práci by mohl dělat někdo jiný.

Telefonování mají pokryté supervýhodným tarifem, převážení se děje vlaky ČD.
Ano, máte pravdu, stojí je to jen trochu práce navíc, peníze prakticky žádné. To ale podle mě není důvod k tomu, aby to bylo zadarmo. To bych nakonec mohl jezdit jedničkou s druhotřídní jízdenkou a tvrdit, že 1.tř. je tam tak jako tak, místa je v ní dost a že to dopravce vlastně nic nestojí, že má stejné náklady jako kdybych seděl ve dvojce. Chci něco víc než jiní cestující, tak si prostě připlatím.

Poplatek za nalezení věci je nechutný přežitek a moderních službách nemá co dělat.
Samotné uschování věci v úschovně klidně může stát 50 Kč a je to v pořádku.
Hledání, nalezení, předání, převezení, předání a uschování tedy není za 50 Kč nijak drahé.

Ještě dodatek:
Může se stát, že průvodčí kvůli hledání zapomenutého zavazadla nemá čas odbavit cestujícího, který nastoupil v neobsazené stanici. Pak už to ČD něco stojí.
Registered user pekař 
29.01.2014 (20:50)  
Nechic: přesně tak. Větší část zákazníku poví preso, či espreso a myslí tím velký šálek. A pak se s nimi domluv:) Proto naprosto rozumím té vlakušce, že se ujišťovala.

Keprt: náhodou, takový dobrý turek je nejlepší:) A taky má největší sílu, kofein se uvol'nuje postupně

Omlouvám se za odchylku od tématu
Registered user Kubze  mail  
29.01.2014 (15:03)  
"V první třídě se také nikdo neobjevil s minibarem či s nabídkou menu, což provádějí někteří stevardi JLV během cesty zcela běžně"

Od toho tam přeci máte vlakušku.
Registered user Keprt 
29.01.2014 (14:34)  
Chary: záleží na okolnostech - v kavárně se nebudu dožadovat turka, když mi můžou nabídnout něco chutnějšího. Turka si dám doma, kde na nic jiného nejsem vybaven.
Editor or ŽelPage Administrator Chary  mail  
29.01.2014 (13:52)  
Nerad bych odbíhal od tématu železniční dopravy, ale když už se to zmínilo ve článku a i zde v diskusi,

když si děláte kávu, dělate si ji tak, "jak se to ""má"", protože si to někdy někde někdo takhle vymyslel", nebo si ji děláte tak, jak chutná vám a jak to máte rádi vy, protože v konečným důsledku jde přeci jen o vaše ústa?

A toto pak vlastně nemusí platit jen o kávě...
Correspondent or Member of ŽelPage Jakuza  mail  
29.01.2014 (12:55)  
Apee radim pri svych cestach k nejhorsim co znam. Vcera velice prijemna zkusenost z slovenskeho Ampeer.
Jlv obsluha - zalezi dost na obsluze. Nedavno jsem se setkal na relaci Mnichov - Praha s bistrovozem. Obsluha do prilehle jednicky zabloudila po kazde stanici. Prijemne
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko