..: Do Česka chce další soukromý dopravce, britský National Express :..

Jednotka Bombardier Talent2 dopravce NationalExpress DE, foto: National Express DeutschlandBirmingham — Kdo necestoval dálkovým autobusem v Británii nebo Irsku, tomu název National Express zatím mnohé neříká. Ve skutečnosti ale i česká veřejnost autobusy této společnosti pravidelně potkává – pod značkou Eurolines. Po úspěšné expanzi do Německa si teď dopravní gigant z Birminghamu brousí zuby i na regionální a rychlíkové linky v Česku. Věří, že by mohl uspět v některém z připravovaných výběrových řízení Ministerstva dopravy nebo jednotlivých krajů, a získat tak část nově otevřeného trhu, o nějž se již dnes uchází několik soukromých dopravců. Česká pobočka National Express je aktivní od začátku ledna pod vedením Jana Paroubka, který v minulosti v pozici provozního ředitele stál mj. při rozběhu obou soukromých dopravců na lince Praha – Ostrava. U RegioJetu se navíc podílel na první vlně soutěžních nabídek pro kraje v rámci akce Žluté jaro na železnici.

National Express CZ podle vyjádření představitelů společnosti zatím nemá zájem pouštět se do konkurenčního boje na komerčních linkách. Místo toho se chce zaměřit na plánovaná výběrová řízení, jež by postupně měla rozpustit monopol Českých drah na rychlíkových relacích. Nová železniční kancelář v Česku tak navazuje na nedávné rozšíření do Německa, kde NE uspěl v tendru na provoz dvou regionálních linek ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Od roku 2015 tak nahradí DB Regio na linkách RE 7 Rhein-Münsterland-Express (Rheine – Münster – Hagen – Wuppertal – Köln – Krefeld) a RB 48 Rhein-Wupper-Bahn (Wuppertal – Solingen – Köln – Bonn), na něž plánuje nasadit 36 elektrických jednotek Bombardier Talent 2. generace.

Kdo je National Express

National Express West Midlands - jeden z rozsáhlé rodiny dopravců, foto: National Express GroupVedle nového byznysu v Německu je National Express známý spíše jako provozovatel dálkových autobusových linek. Kromě sítě mezinárodních spojů Eurolines nabízí v několika zemích i vnitrostátní linkovou dopravu. Od dubna 2013 jeho autobusy pod značkou City2City spojují německá města od Mnichova až po Hamburk díky dlouho očekávanému uvolnění omezení v dálkové autobusové dopravě. Pod značkou ALSA provozuje National Express také rozsáhlou síť autobusových linek ve Španělsku, Portugalsku a Maroku, s napojením na mezinárodní linky Eurolines. Zcela odlišný je pak profil aktivit dopravce v USA a Kanadě, kde se firma zaměřuje spíše na místní dopravní systémy, včetně provozu řady školních linek.

Vůbec nejblíž k zamýšlenému českému projektu má ale National Express doma na britských ostrovech. Kromě provozu autobusové a tramvajové veřejné dopravy ve městech West Midlands, Coventry a Dundee je zde největším operátorem dálkových autobusových linek, s více než tisícovkou destinací v celém Spojeném království. Tato síť je ovšem z velké části pozůstatkem kdysi státního autobusového dopravce National Bus Company. Po jehož privatizaci v roce 1980 a následných transformacích se nový subjekt, nyní už pod značkou National Express, začal zaměřovat i na další odvětví dopravy.

National Express na železnici

Bombardier Electrostar (ř. 357) dopravce C2C, foto: National Express GroupPrvní železniční projekty spustila firma v roce 1996, kdy získala koncese na londýnskou letištní linku Gatwick Express a regionální expresy mezi Londýnem a hrabstvím Yorkshire. Do roku 2000 pak společnost získala dalších sedm železničních tras v Anglii, Walesu i Skotsku. Ani prudká drážní expanze však nebyla bez komplikací: k 1. červenci 2009, po necelých dvou letech provozu, oznámilo britské ministerstvo dopravy odnětí koncese divizi National Express East Coast. Reagovalo tak na oznámení dopravce, že pro tuto linku nadále neplánuje další investice, čímž by došlo k porušení smluvních podmínek. V důsledku tohoto kroku následně sesterská divize National Express East Anglia v roce 2011 nezískala očekávané tříleté prodloužení kontraktu na provozní soubor linek v širším okolí Londýna a její výkony v únoru 2012 převzala konkurenční skupina Abellio.

Z někdejších devíti provozních celků dnes National Express v Británii zastřešuje jedinou trasu, a to prostřednictvím dceřiné společnosti c2c Rail. Ta provozuje vlaky na 63,5 km dlouhé příměstské lince Essex Thameside po levém břehu Temže mezi východním Londýnem a pobřežními městy Southend-at-Sea a Shoeburyness. Jelikož jednou z podmínek koncese, udělené v roce 1996, byla i kompletní obnova vozového parku na trase, c2c koncem 90. let pronajala elektrické jednotky řady 302, které v letech 2000-2001 nahradilo 74 zcela nových elektrických souprav Bombardier Electrostar ř. 357 s kapacitou 262 cestujících a maximální, i když prakticky nevyužitelnou, rychlostí 160 km/h.

To, čím se National Express v současnosti může chlubit, je přesnost jeho vlaků: v létě 2010 vytvořily spoje c2c nový britský rekord v plnění jízdního řádu, s průměrnou přesností 98,8 % (dojezd do cílové stanice se zpožděním menším než 5 minut). V uplynulých letech byly tyto vlaky několikrát oceněny jako nejdochvilnější na celé síti Network Rail, zatímco dopravce samotný v letech 2005-2006 obdržel i cenu za kvalitu údržby vozidel. Společnost své provozní statistiky pravidelně zveřejňuje a pokud by stanovený standard za dané časové období nedodržela, je povinna započítat do svého tarifu slevy jako formu kompenzace.

Příležitosti v Česku?

C2C - v současnosti jediná aktivní železniční divize National Express v Británii, foto: National Express GroupNational Express CZ může čerpat ze zkušeností jednatele Jana Paroubka, který již v letech 2009-2010 stál u vypracování nabídek na provoz regionální dopravy u firmy RegioJet. Přestože Plzeňský kraj tehdejší tendr zrušil, Jihomoravský kraj na poslední chvíli změnil zadání a Pardubický kraj nakonec k avizované soutěži nepřistoupil, uspěl žlutý dopravce alespoň na historicky první uvolněné lince na Slovensku, mezi Bratislavou a Komárnem, kde zajišťuje dopravu v závazku veřejné služby až do roku 2019.

Zatímco krajské úřady v Česku mají od prosince 2009 uzavřené desetileté smlouvy (s možným prodloužením o dalších pět let) především s Českými drahami; určité otevírání trhu subvencované dopravy probíhá alespoň na rychlíkových linkách, garantovaných ministerstvem dopravy. Ani tento proces ovšem není bez značných komplikací: ačkoliv předchozí vedení MD ČR vyjadřovalo podporu dříve vypracovanému harmonogramu soutěžení meziregionálních linek, proces liberalizace prozatím nemá za sebou ani jediný úspěšný tendr. Ten historicky první, na linku R27 Olomouc – Krnov – Opava, byl zrušen loni v únoru po vyřazení jednoho ze dvou uchazečů. Další plánované výzvy se mezitím dostaly do několikaletého skluzu.

Na vyhlášení soutěže nyní čeká soubor dvou rychlíkových linek: R5 (Praha – Ústí n.L. – Cheb) a R20 (Praha – Ústí n.L. – Děčín). Ani přes deklarace ministra Zdeňka Žáka však dodnes nebyl zahájen proces výběru dopravce. V letošním roce zároveň skončí platnost dvojice kontroverzních kontraktů z roku 2006 na provoz linek R14 (Liberec – Pardubice) a R16 (Plzeň – Most). Vzhledem k aktuálnímu stavu celého procesu se patrně ani tyto trasy nestihnou vysoutěžit včas, čímž dojde k automatickému prodloužení objednávky u Českých drah.

Eurolines - takto zná National Express většina kontinentální Evropy, foto: National Express GroupPříliš mnoho optimismu novým dopravcům nedává ani programové prohlášení nastupující vlády Bohuslava Sobotky. To sice v kapitole Doprava na jedné straně vyjadřuje podporu liberalizaci železnice a vytvoření celostátního drážního regulátora; obratem však slibuje „posílení funkce Českých drah, a.s. (jako národního dopravce v oblasti dostupnosti veřejné osobní dopravy)“, čímž de facto odporuje nejen prvnímu cíli, ale také dlouhodobému směřování evropské legislativy ve věci postupného otevírání trhů veřejné dopravy. O úskalích liberalizace se ostatně nedávno přesvědčil dopravce Arriva vlaky poté, co neuspěl u pražského koordinátora Ropid s návrhem na zavedení posilové tangenciální linky Kralupy nad Vltavou – Praha-Libeň – Praha-Hostivař (– Benešov u Prahy), zatímco ve stejné době byla zavedena nová posilová linka S34 a bez soutěže přidělena na omezenou dobu společnosti KŽC Doprava. Zůstává tedy otázkou, zda dokáže National Express své dosavadní úspěchy i v českých podmínkách zopakovat, nebo alespoň napodobit.

Zdroj: iDNES.cz, National Express Group, C2C


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 7.1.2014 (22:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel zdenda 
11.01.2014 (13:00)  
Robert Antonio
jasně, vadí to v Brně jen menšině lidí, to jsem vyjádřil nepřesně. Ale většina lidí si jaksi zvykla žít s tím, že Brno je prostě smradlavý a přeplněný autama, navíc na magistrátu sedí "zástupci automobilové lobby". A zrovna v Brně se centrum nezklidňuje, spíš naopak. Míří do něj čím dál víc aut a plánují se další parkoviště v centru. Což znamená, že do centra pojede víc řidičů autem, protože budou mít kde zaparkovat. Doteď třeba váhali a třeba volili tramvaj, teď zvolí auto, protože nebudou muset objíždět jeden blok pětkrát.
11.01.2014 (12:53)  
Kdežto z auta naopak stát slušně vydělá, protože jak známo, daň z pohonných hmot patří k těm nejvýnosnějším

Nesmysl. Už tu byly výpočty, že spotřební daň jen tak tak pokryje náklady na stavbu a údržbu silnic, nepočítaje v tom náklady na policii, pozemky a způsobené škody.

silničky a silnice tu jsou nejméně 10x déle (cca 1700 let) - když za silnici považuji již to, co stavěli Římané.

Irelevantní. Chci vidět, kolik by v ČR jezdilo aut, kdyby silnice vypadaly jak za starých Římanů.

z Brna se za posledních deset let stalo území extrémně smradlavé a zamořené všudypřítomnými auty. COž však lidem nevadí, protože to berou jako samozřejmost.

Lidem to vadí fest, akorát je to roztříštěná menšina. Když někde vede frekventovaná čtyřproudovka kolem obytné čtvrti, tak obyvatel té čtvrti je vždycky méně nežli řidičů jedoucích po té silnici. Taková menšina je proto snadno zadupatelná a marginalizovaná jakožto křiklouni, spekulanti a nepřátelé lidu.
Naštěstí se to alespoň v centrech měst začíná trochu lepšit, viz různé zklidňovací projekty, i když se to samozřejmě neobejde bez řevu potrefených hus z gumokolní strany barikády.
registrovaný uživatel zdenda 
11.01.2014 (12:02)  
Martin99: gratuluju, jestli máš oktávku, která žere pod 6 litrů ve městě, pak opravdu jezdíš kilometr za dvě koruny. Tvoje argumentace je vpravdě demagogická a vypadá to, žes nic nepochopil z fungování udržitelné společnosti a životního prostředí. A názor, že veřejná doprava je pro dolních 10.000, zkus se někdy rozhlédnout tam, kde veřejná doprava velmi dobře funguje a to nemusíš ani za hranice republiky. Zkus se někdy podívat na linky Ropidu, IDS JMK, na byznys či první třídy v dálkových vlacích. Plácáš nesmysly extrémně vytržené z kontextu. Nejdřív si všímej, studuj a pak prosím diskutuj.
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.01.2014 (10:13)  
@ Téoz

prosím tě, můžeš mi prozradit, na čem to vlastně ujíždíš? marjána, weet, koks?

ani ve Straně Zelených své doby jsem něco takovýho, jako jsi ty, neslyšel - a to je co říct...
registrovaný uživatel M 
11.01.2014 (0:23)  
Jo, 10M Cechu potrebuje 5M aut. Kdyby je nepotrebovali, tak penize za ne poslou do Afriky na sirotky. Takhle je dali za to auto a ten, kdo dela auta ma co zrat a sirotci v Africe se sekaji macetama. Soucast prirody no...
10.01.2014 (22:19)  
Turista, Zdenda: Udělám takový sumář.
1) Těch dálkových "jízd" s rodinou někam, je jen promile z celkových jízd za nákupy, lékařem nebo do práce. Prostě lidé potřebuji cestovat více na regionální úrovni.
2) Pokud někdo potřebuje jet těch 8-10 km, a má doma stát auto, tak prostě pojede autem, protože to bere tak, že pořizovací cenu auta už zaplatil a povinné ručení (nebo garančky) musí platit tak jako tak. Takže tu cestu bere nákladově čistě jako náklady na palivo (což tady bylo několikrát naznačeno). A já se na to taky tak dívám, takže proto volím auto. Protože octavkou mě vyjde 1 km v palivu na necelé 2 Kč. Takže jízdenka na 11 km stojí 24 Kč, v naftě mě to stojí 19 Kč.
3) Veřejná doprava je dnes hlavně pro ty, co nemají auto (tam už bych pomalu mluvil o spodních 10 tisících) nebo ti co řídit nemohou. Pominu-li "zdravotní důvody", tak hlavně se jedná o děti a mládež, kteří jaksi nemohou mít řidičák kvůli věku. Nicméně tady stoji vlak proti autobusu a pokud je vlak kilometr nebo víc za vesnicí a autobus stojí na návsi, tak při přibližně stejném jízdném kdo vyhraje?

a ještě 3 body pro Turistu:
4) silničky a silnice tu jsou nejméně 10x déle (cca 1700 let) - když za silnici považuji již to, co stavěli Římané... a koleje do každé vesnice stejně nepostavíte, takže silnice prostě budou.
5) S tou ekonomikou, paradoxně na autech je naše ekonomika dost závislá, protože automobilový průmysl má u nás velmi významný podíl - z pohledu podílu lidí, kteří dělají v automobilovém průmyslu jsme jedničkou v Evropě...
6) To o těch manželkách, ikdyby jejich auta neměly velký nájezd, tak to pořad nic nemění na tom... ba naopak podporuje to, že radši dávají přednost autu před hromadnou dopravou a to díky komfortu, a v některých případech o uvažování dle bodu 2 ....
registrovaný uživatel Téoz  mail  
10.01.2014 (21:17)  
porovnání dopadů různých dopr prostředků na ŽP...
(nejen mahathma, zdenda)

CO2 - jo, klidně Vám budu věřit, že za určitých okolností, vyprodukuje auto na osobu méně CO2 než vlak, ale to není všechno... je mnoho dalších částí a částeček, které nám auta vypouští (vlaky taky, ale méně). Dál je tu mnoho dalších faktorů, jako je hluk, zábor území (parkoviště), frangmentace krajiny dopravními stavbami (ano, i železnice), ale taková dálnice je pro zvěř velkým problémem, natož když stojí dvě blízko sebe, to je už pro zvěř naprosto totální bariéra... Na čísla, kolik zvěře zahyne za rok na silnicích, raději nekoukat (ano, železnice opět také produkuje i tento problém)! A co energetická náročnost? naší společnosti je evidentně jedno, kolik toho propálíme... a tyhle problémy se týkají nejen silnice, ale i železnice, ale většinou řádově v méně závažné formě! A co naše zdraví? počet nehod je u nás tolik že každou hodinu je několik zraněných lidí na silnici, za den i pár mrtvých...co nám přináší právě vysedávání v autě... a je toho hodně, hodně a hodně!

Ano, ve velkých městech jsou auta problémem větším než na venkově, ale není to problém jen velkých měst - když bude venkov méně a méně jezdit VD a více autem (to se děje), bude spojů ubývat - pokud se snažíme dostat lidi z měst jiným způsobem než autem, musí mít jak jezdit, musí mít tu komplexní obslužnost území, jakou máme my, švýcarsko, rakousko, německo, slovensko...

A k ježdění autem s dětmi - ano, já děti nemám a rozumím, že je to v mnohém jednodušší, ale není důležité právě nové generace naučit šetřit přírodu, chovat se šetrně a mezi to patří i jezdit autem jen v nejnutnějších případech?

Ještě k tomu my (a já také ne) ani netušíme, co všechno s námi auta vyvedou. V zemích, kde není téměř žádná VD mimo města, lidé jezdí autem skutečně pořád a všude - třeba 100 m se podívat, kolik přes noc napršelo. Je fajn nezapomenout chodit a v tom nám VD velmi prospívá!

Tohle všechno jsou důvody, proč bychom se neměli vymlouvat na to, že se v Hranicích na Moravě musí 40 minut čekat (proboha, 40 minut, to nic není...kdyby to člověk jezdit denně, tak by to možná bylo moc, ale jednou za čas ne), že tam autem budu o hodinu rychleji, že je to pro rodinu jediná možnost, že je vlak moc drahý (a ničení přírody levné? i vlak ji ničí, ale méně), že auto prostě mít musím (když valná většina z nás asi nebydlí na samotě v nejzapadlejším koutě republiky) přestože bych si ho mohl půjčit od lidí kolem mě... Chápu, že se auto občas hodí, že je občas doslova potřeba, jsem rád, že ho naše společnost vynalezla, ale potřebuje 10 milionů čechů 5 milionů aut? to už si nemyslím, stejně velká část jen 90% času stojí...

Už jsem to psal, líní jsme, ale v dnešní automobilové společnosti je těžké být jiný (tlak společnosti, norem, reklam, rodin, kamarádů a všeho dalšího na to jet autem je velký, přestože si to třeba úplně neuvědomujem), sobecký jsme též (VD je i součástí solidarity vůči těm "chudákům", co nemají na auto, sobecký jsme i vůči přírodě)... a neskutečně plýtváme nejen energií! A nemyslím si, že bude líp, ale nezabrání mně to se snažit pro naši společnost v tomto směru něco dělat!

Takže opět a s radostí hezkou cestu pěšky, na kole a vlakem - i s dětmi! a když je jednou za dlouhý čas potřeba tak i s autem :)
10.01.2014 (20:39)  
Jasně, takže podle vás je osobní železniční doprava výdělečná a naopak stát dává dotace na nákup benzínu pro provoz aut....

Stát udržuje v chodu silniční síť a vše kolem ní (policie, atd.). Ale "dotace" se tomu v novinách neříká, novináři ty náklady nesčítají za celý stát, a proto to nikomu nevadí.

Přičemž právě ty silničky na vesnici pro tu "maminku s autem a kočárkem" jsou ten největší ekonomický propadák. Pokud by měly snad být komerční, tak se tam "uživí" maximálně polňačky vyjeté traktorem a to nikoliv ve směru k dětskému doktorovi, ale jak se to hodí zemědělcům.

Také mi ve vašem schématu chybí řešení, co má dělat taková maminka, která na auto prostě nemá peníze či nemůže z nějakého důvodu řídit.

Kdežto z auta naopak stát slušně vydělá, protože jak známo, daň z pohonných hmot patří k těm nejvýnosnějším

"Stát" možná vydělá, ale to není totéž co prospěšnost pro ekonomiku. Palivo pro IAD je v naší zemi čistý dovoz. Energie pro VHD je z části vyrobená u nás (elektrický vlak), z části se s ní alespoň nakládá úsporněji (bus, motorový vlak). Kromě toho, po tom, co odvedou státu lidé na dani z mot. olejů, a šejkům za ropu samotnou, im zbude méně na utrácení za jiné věci - tj. podporu naší ekonomiky.

A teď si to porovnejte nákladově - vyjde to stejně nebo autem i levněji.

Takový výpočet bych chtěl vidět. Auta, která se pořizují manželkám jako "nákupní tašky" totiž mívají mizerný roční nájezd a cena za km vychází astronomická. Nebo maminka jela k doktorovi manželovým autem? A on jel pak do práce jak?
registrovaný uživatel zdenda 
10.01.2014 (20:08)  
Martin 99: nehovořil jsem o konstatování faktu, ale o výsledném tvrzení
auto pro jednu osobu nikdy za současných podmínek nevychází levněji než veřejná doprava a veřejná doprava se dotuje z pragmatických důvodů, ale to už bychom se tu dostávali zbytečně do kruhu.
10.01.2014 (19:56)  
Zdenda: Jasně, takže podle vás je osobní železniční doprava výdělečná a naopak stát dává dotace na nákup benzínu pro provoz aut....
  1 2 3 4 5 ... 14      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko