Sofia — Byla dokončena výstavba 18kilometrového úseku železnice mezi městem Svilengrad, ležícím na jihu Bulharska, a tureckými hranicemi, u obce Kapitan Andreevo. Na trať budou moci lokomotivy uzpůsobené pro 25 kV AC 50 Hz. Součástí zakázky byla i výstavba mostu přes řeku Marica o délce téměř 500 m. Stal se tak nejdelším vnitrostátním železničním mostem v Bulharsku. Trať je vybavena ETCS úrovně 1 a je konstruována na rychlost 160 km / h. Zakázku realizovalo OHL ŽS, česká „dcera“ španělské společnosti OHL. Smlouva s investorem NRIC byla podepsána v květnu 2009, stavba byla uvedena do provozu v květnu 2013. Původní plány vlády byly ale optimističtější – ke zprovoznění úseku mělo dojít již v létě 2012.
Náklady činily 35,8 milionu eur a byly spolufinancovány z operačního programu Doprava ze zdrojů EU (cca 55 %). „Úspěšné dokončení projektu, jako je tento, nám dává další argumenty pro nákup nových vlaků v příštím programovém období OP Doprava“, řekl ministr dopravy, informačních technologií a komunikace Christian Chrastev.
Otevřením trati byla dokončena třetí etapa modernizace a elektrizace 154kilometrového úseku Plovdiv – Dimitrovgrad – Kapikule (bulharsko-turecká hranice). Trať je součástí Evropského koridoru č. 10 vedoucího z Niše přes Sofii, Plovdiv a Edrine do Istanbulu. Bulharům zbývá dokončit poslední úsek mezi Dimitrovgradem a Silvengradem o délce 67,2 km (září 2015). Trať z Plovdivu na turecké hranice patří mezi ty nejstarší v Bulharsku. Po dokončení budou moci jezdit vlaky v celé trase rychlostí 160 km / h, nákladní vlaky 120 km / h. Projekt celé trasy zahrnoval částečné zdvojkolejnění přibližně 150 km železniční trati, výstavbu trolejového vedení, měníren, signalizační soustavy, telekomunikace stejně jako infrastruktury, která v budoucnu umožní kompletní zdvojkolejnění trati. Po dokončení tunelu pod Bosporem se otevřelo přímé železniční spojení mezi Evropou a Asií. Bulharská strana se snaží, aby její železniční síť se nestala úzkým hrdlem a neblokovala tranzitní přepravu. O tranzit nákladních vlaků se již zajímají německé a rakouské přepravní společnosti (DB Schenker již svou linku mezi Norimberkem a Istanbulem zprovoznil). Na turecké straně byl úsek mezi městy Kapikule a Istanbul dokončen během letošního roku, takže dopravcům se otevírají další možnosti alternativních tras.
Investiční výhledy do budoucnosti
Bulhaři mají ale velké plány na budoucí evropskou finanční sedmiletku. V oblasti dopravy mají připraveny projekty za téměř 9 miliard eur. Zrekapitulujme ty nedůležitější v oblasti železniční dopravy:
- modernizace trati Kalotina – Dragoman – Sofia (tj. mezi hlavním městem a bulharsko-srbskou hranicí), 43 km, 133 mil. eur;
- modernizace trati Sofia – Septemvri, 102 km, 1 091 mil. eur,
- modernizace železničního uzlu Sofia, 310 mil. eur
- modernizace trati Sofia – Mezdra – Medkovets – Vidin,223 km, 2 677 mil. eur,
- modernizace trati Sofia – Perník – Radomir, 48,8 km, 360 mil, eur,
- dokončení intermodálního terminálu na Dunaji v Ruse, 15 mil. eur,
- dokončení modernizace trati Plovdiv – Burgas, včetně železničního uzlu Burgas, 85 mil. eur.
Dále se počítá se zřízením moderních intermodálních dopravních terminálů v Sofii, Plovdivu, Varně, Ruse, Lomu, Dragomanu, Svilengradu a ve městě Gorna Oryahovitsa.
Zdroje: International Railway Journal, Novinite [1], [2], Plovdiv - Svilengrad Railway, Railway Bulletin, Standart News, Wikimedia Commons
Koncem 80 let se v ŠEXu (Škodaexport) povídalo, že řada 184 byla a je vyvýjena s výhledem na Bulharský trh (samozřejmě preďelat na 50 Hz, 25 kV), kam by se bývaly hodily na jejich směrově i sklonově náročné tratě.
O to horší, že oroce 1945 několik ročníku Bulharských inženýrů (energetika i dráha vystudovala VUT Brno. Odcházeli do důchodu asi před deseti lety ...
A ohledně zastavování dotací z EU kvůli korupci a bordelu bych z pozice Čecha raději pomlčel... ;-))
>R.U.R. Já si tedy pod pojmem "hezký moderní město" dokážu představit ledacos ale určitě ne Soffi. Tu bych dal spíše do kategorie "svrab a nešťovice" :-(
Krátce po vstupu do EU Bulharům dokonce na dlouhé měsíce zastavili dotace kvůli totálnímu nepořádku a korupci ve státní správě.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.