..: Nový ministr, nová vláda: co znamenají pro českou železnici? :..

Antonín Prachař, foto: Ministerstvo dopravy ČRPraha — Dálniční spojení s Rakouskem, dokončení severního silničního tahu, ale také dobudování koridorů a městských železničních uzlů – tak mají znít priority ministerstva dopravy pod vedením Antonína Prachaře, jenž se funkce ujal 29. ledna. Zatímco strany vládní koalice dokončují finální verzi programového prohlášení, oznámilo vedení resortu dopravy klíčové oblasti, na které se chce v příštích čtyřech letech zaměřit. I když ministerstvo i koaliční smlouva zdůrazňují nutnost vyváženého rozvoje jednotlivých druhů dopravy, konkrétní programové body naznačují, že příští roky budou velkou výzvou hlavně pro železnici. Ta totiž pravděpodobně přijde o některé ze svých přirozených výhod, a to zejména na trasách, kde dosud silniční infrastruktura zaostávala. Postoj úřadu k zajištění osobní vlakové dopravy zůstává zatím spíše nejasný.

Jednapadesátiletý Antonín Prachař, nominovaný do vlády za hnutí ANO Andreje Babiše, absolvoval vysokoškolské studium oboru stavební údržba a rekonstrukce tratí na tehdejší Vysoké škole dopravy a spojů v Žilině. Od počátku 90. let se ale jeho kariéra ubírala spíše cestou silniční dopravy, a to jak v čele dopravní a spediční společnosti Omega servis, tak i z pozice viceprezidenta sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia. Na postu viceprezidenta pro nákladní dopravu setrval do roku 2011, kdy z vedení sdružení na vlastní žádost odstoupil. Stalo se tak nedlouho předtím, co právě ČESMAD spustil rozsáhlou reklamní kampaň proti regionální železniční dopravě. Podle vlastních slov nyní nový ministr usiluje především o stabilizaci resortu dopravy. Chce zavést kontrolní mechanismy, jež dohlédnou zejména na stavebních investice, a bude usilovat o omezení podílu externích dodavatelů na činnosti ministerstva a jeho podřízených organizací.

Dálnice do Rakouska i R35 přes východní Čechy

Dálnice D1, exit 2, foto: cs:ŠJůZa jasnou prioritu pro roky 2014-2017 považuje nové vedení ministerstva napojení Česka na transevropské dopravní sítě. V konkrétní rovině se jedná zejména o dostavění chybějících úseků dálnice D3 (Praha – České Budějovice – Český Krumlov) a rychlostní silnice R3, která má napojit Jihočeský kraj na připravovanou komunikaci S10 u rakouského Wullowitzu. Druhým prioritním spojením Česka s jižními sousedy má být rychlostní komunikace R52 (Brno – Pohořelice – Mikulov – Drasenhofen), jež dále zkrátí cestovní čas mezi Brnem a Vídní.

Jako další klíčový projekt rozvoje dopravní sítě vidí ministerstvo rychlostní komunikaci R35. Ta má nabídnout rychlejší spojení východních Čech a střední Moravy. Právě chybějící spojnice Hradce Králové s Mohelnicí dosud mezi Prahou a střední Moravu poskytovala značnou výhodu vlakům, jejichž jedinou rychlou alternativou byla jízda po D1 přes Brno. Zatímco dlouho očekávaná dostavba R35 uleví řadě měst a obcí na trase dnešní přetížené silnice I/35, zdejší železniční koridor si příliš nepolepší. V průběhu ledna totiž investor oznámil, že upouští od ambiciózního plánu na modernizaci koridorového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň. Hlavní trať v údolí Orlice tak podstoupí pouze velmi skromnou úpravu bez radikálního navýšení cestovní rychlosti.

Železnice: dokončit koridory a přestavět uzly

koridorInvestiční priority pro železniční infrastrukturu jsou zatím formulovány spíše v obecnější rovině: úřad bude usilovat o co nejrychlejší dostavbu chybějících úseků III. koridoru (Praha – Plzeň – Cheb) a IV. koridoru (Praha – České Budějovice – Linz). Právě druhý jmenovaný se z velké části přibližuje trasování dálnice D3 a navazující rychlostní silnice do Rakouska.

Větší důležitost by v budoucnu měly mít městské železniční uzly, v nichž vznikají pomalá místa a kapacitní úzká hrdla. Modernizace by se měl dočkat třeba průjezd Ostravou, pokračovat by měly rozběhnuté projekty v Praze a Plzni. Speciální zmínku zasluhuje uzel Brno, jehož zásadní přestavba je dlouhé roky předmětem intenzivní diskuze. Zrovna minulý týden brněnský magistrát představil nové studie obou možných verzí řešení průjezdu městem. Navzdory někdejšímu optimismu však aktuální střízlivý odhad nepředpokládá realizaci kterékoli varianty před rokem 2020, s možným odkladem až o osm let později.

Koalice: víc peněz do dopravní infrastruktury

Stavebni prace na kolejich, Svarovani, DB, foto: Deutsche BahnZatímco nové vedení ministerstva konkrétní podobu prioritních projektů teprve ladí, lze obecnou představu získat alespoň z poslední verze koaliční smlouvy stran ČSSD, ANO a KDU-ČSL, představené v polovině ledna. Vládní strany v dokumentu prohlašují: „Zajistíme stabilizaci zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Chceme zvýšit jeho podíl z výnosu spotřební daně z minerálních olejů minimálně na 25 %. Výše celkových zdrojů pro dopravní infrastrukturu by se v průběhu volebního období měla přiblížit cca 2 % HDP.“ Právě SFDI by v příštích týdnech měl projít zevrubným auditem hospodaření s cílem zajistit efektivnější vynakládání prostředků na státní stavební zakázky.

Vzhledem k čerstvým sporům o územní plán budoucí vysokorychlostní trati Praha – Brno není bez zájmu ani další bod koaliční smlouvy: „Předložíme legislativní návrhy pro urychlení a zjednodušení přípravy a realizace liniových staveb ve veřejném zájmu.“ Na rozdíl od velmi konkrétních plánů pro silniční síť už ovšem dokument neuvádí specifika rozvoje železnic a omezuje se pouze na obecné konstatování: „Budeme pokračovat ve výstavbě klíčové silniční, železniční i vodní dopravní infrastruktury. Sledujeme tím nejenom výstavbu páteřní dálniční sítě […], ale také […] revitalizaci rozhodujících celostátních i regionálních železničních tratí.“. Nad rámec těchto slov strany své záměry neupřesňují.

Železniční doprava: víc konkurence a silnější monopol zároveň

Vlak dopravce Metrans z Prahy Uhříněvsi před koncem své cesty v nizozemském Meterenu, foto: Hugo van VondelenV oblasti veřejné dopravy vidí vládní strany prostor ke zlepšení zejména u integrovaných dopravních systémů, které by podle koaliční smlouvy měly být lépe propojené a koordinované na úrovni celého státu. Pak už plán vládní trojky ztrácí jasné obrysy. Na jedné straně vyjadřují podporu liberalizaci železnice, a to i za cenu většího úředního dohledu: „[…] Budeme vytvářet další nutné podmínky pro efektivní a nediskriminační liberalizaci trhu (např. jednotné jízdní doklady, clearing tržeb, informační systémy nebo přístup k zařízení služeb). Pro zajištění rovných podmínek mezi dopravci na liberalizovaném železničním trhu zřídíme regulační úřad železniční dopravy.“ V dalším textu však koaliční smlouva naznačuje přesný opak.

"Posílíme roli a atraktivitu železnice v našem dopravním systému a funkci Českých drah, a.s. (jako národního dopravce v oblasti dostupnosti veřejné osobní dopravy) a ČD Cargo, a.s. (jako rozhodujícího nákladního dopravce poskytujícího komplexní služby na celém území ČR)," píše se ve výčtu strategických cílů nové vlády. Strany přitom zapomínají, že už více než deset let země na železnici nemá "národního dopravce", ale pouze dvě akciové společnosti, byť s nezanedbatelným tržním podílem. Zatímco dominance ČD na trhu osobní dopravy je dána smluvně a stojí na dlouhodobých kontraktech s MDČR a krajskými úřady, ČD Cargo již několik let zápasí na zcela otevřeném přepravním trhu a svůj boj s novými subjekty pozvolna prohrává.

230.067 ČD Cargo, Rn 54841, Doňov, foto: sabatPolitické upřednostnění ČD Cargo, dokreslené nedávnou finanční výpomocí státu, tak v kontextu snah o zatraktivnění železnice působí poněkud neprozíravě. O to víc, pokud vládní dokument dodává: „Podpoříme přesun přepravy nákladů ze silnice na železnici. Budeme pokračovat v harmonizaci podmínek mezi železniční a silniční dopravou včetně ceny za použití železniční dopravní cesty v nákladní a osobní dopravě. Další rozvoj mýtného systému a zpoplatnění silnic podpoříme tam, kde to bude z hlediska regulatorní a ekonomické funkce účelné.“ Je pochopitelné, pokud nová vláda v současném ekonomickém klimatu nechce stupňovat tlak na automobilové nákladní dopravce; otázkou ovšem zůstává, jak jinak v prostředí "vyrovnaných podmínek" dosáhnout vyšší přitažlivost nákladní železniční dopravy.

Železnice se bude muset víc snažit

Zatímco čekáme na finální programové prohlášení vlády Bohuslava Sobotky, můžeme v očekáváních pro příští čtyři roky vycházet pouze z předběžných vyjádření vládních stran a nového vedení resortu dopravy. Pokud se ovšem v politickém směřování nic zásadního nezmění, lze následující volební období v dopravě charakterizovat takto: železnice se bude muset víc snažit. Stát dává najevo, že v nejbližší době neplánuje přepravu osob ani zboží vlakem jakkoli výrazněji zvýhodňovat; naopak, doplní na mapu Česka chybějící silnice tam, kde dosud dráha mírně vedla (Praha – Olomouc – Ostrava, Brno – Vídeň). Mimo dokončení již rozběhnuté modernizace dvou koridorů vládní plán prozatím nepředstavil žádné další významnější ambice k zlepšení drážní infrastruktury, ani jejího dalšího rozvoje v kontextu západoevropských trendů. Tolik potřebná optimalizace železničních uzlů je sice podstatným krokem, horizont její realizace však daleko překračuje aktuální volební období.

363.84 v čele rychlíku míjí 914.027 čekající na volnou trať, foto: Václav RůžekVelmi nejasná zatím zůstává dopravní politika v osobní železniční dopravě, která má za sebou několik bouřlivých let. Již teď je jasné, že liberalizační harmonogram ministra Dobeše se dostal do vážného skluzu, a ministerstvo tak nestihne vypsat některé z plánovaných soutěží na rychlíkové linky. Přitom už na konci tohoto volebního období nastane čas, kdy se stát bude muset řešit blížíci na konec platnosti desetiletých smluv s Českými drahami. Není také zatím známo, jak se nová vláda postaví k citlivé problematice postavení ČD a ČD Cargo. Do hry totiž začíná vstupovat nová vlna evropské legislativy, která tradičním železničním monopolům nikterak nepřeje, a soukromí dopravci už dali najevo, že v nákladní i osobní dopravě jsou ochotni o své místo tvrdě bojovat.

Jisté zatím je, že s novým ministrem čeká České dráhy po necelém půlroce další personální změna na nejvyšších místech. Dalibora Zeleného by na pozici generálního ředitele měl vystřídat dosavadní náměstek pro ekonomiku Daniel Kurucz. Pokud se jmenování potvrdí, bývalý vysoký manažer Babišova Agrofertu převezme vedení Českých drah v komplikované finanční situaci, kdy osobní doprava čelí řadě závazků z minulých let, zatímco nákladní divize ČD Cargo se již druhým rokem potýká s miliardovými ztrátami a kromě zeštíhlení managementu se letos patrně nevyhne ani dalšímu propouštění v provozu. Úkolem nového šéfa holdingu ČD bude především jasně stanovit podnikatelský plán a priority firmy pro období následujících několika let. Teprve ta rozhodnou o další existenci carga i o budoucí tržní síle osobní dopravy ČD, kterou do pěti let čeká vlna nových výběrových řízení na provoz subvencovaných vlaků.

Zdroje: Ministerstvo dopravy ČR, iDNES, Česká televize, Koaliční smlouva ČSSD ANO KDU-ČSL, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 10.2.2014 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
11.02.2014 (18:46)  
Odkaz na ping 1x1 pixel, navíc zjevně průhledný? To je ochrana proti jednoduchému vykrádání obrázků. Ten odkaz to bude chtít jinak, nebo obrázek "vykrást lépe".
registrovaný uživatel Yves 
11.02.2014 (18:40)  
Už jsem v téhle zemi všechno vzdal a vzhlížím jinam. Nejsem expert na nic, kromě toho, že jsem geograf, ale co je třeba na následujícím provizorním řešení se 100 - 120 km/h odhadem tak strašně nereálného a nefunkčního, to opravdu nevím. Hurá na silnice.

http://img.pictureup.cz/11022014/6333bb790f4ccde7e9d6ce1b7002d22389d401b2.png

240ka, kde bydlím, se opět nejméně o rok odkládá kvůli ekologii. Ten rychlík tady přes Vysočinu už ani nemá smysl od dalšího grafikonu tahat. Stačí spěšňák Brno - Třebíč, pak stejně v TR 86 % lidí vystoupí a jede dál Sv.
11.02.2014 (17:38)  
JiP: ...vzdalenost vrata-vrata
Pochopitelne. Jenze ten rozdil nebude ani po teoretickem dostaveni R35 nijak tragicky. Auto zrychli mozna o nejakych 20 minut, vlak po dokonceni zminenych staveb (a zmenseni vaty Praha - Pce, pokud tam je kvuli Uvalum) o nejakych 5 - 15 minut taky. Opakuji ze to zrychleni auta je z rise snu - stavba 100 km dalnice se u nas pocita spis na dekady. Rozhodne nic, kvuli cemu bych ocekaval vyrazny pokles cestujicich ve vlacich na Ostravu.
Naopak, tragicky rozdil v cestovni dobe vrata-vrata je u nas prakticky v celem zbytku republiky... Ale mozna to berete tak, ze kdo neutek doted, ten uz neutece nikdy. To by mozna smysl davalo.

Nemci a Rakusaci delaji vse proto, aby se nam vyhli
Osobne si myslim, ze spojeni Berlina s Vidni je pro oba na jednom z poslednich mist v zebricku priorit a jen cesky sotousi se obavaj apokalypsy, ktera nastane, az dojde k rozlomeni v Praze, nerku-li objizdeni cele CR.
11.02.2014 (17:35)  
prastravak: Nenecháme si ty kanadské žertíky až na 1. dubna? :)
11.02.2014 (17:02)  
to Josef Petrák:
možná, tedy určitě, ale není snazší třeba zvýšit daně? sice se asi HDP nezvýší, ale aspoň všichni budou vidět, že se něco dělá.
registrovaný uživatel Sim 
11.02.2014 (16:03)  
prastravak, JiP > podrobnosti nevim, ale vnimam to asi nasledovne:
- usek Plzen - Rokycany je v podstate v dezolatnim stavu, dochazi k vyraznemu zkraceni cesty (konkretne mezi Doubravkou a Ejpovicemi to je z nejakych 12 km na polovinu), takze nez aby se opakovane lily penize do reko v puvodni stope (a nasledne udrzby v celem rozsahu) je i pres drahou vystavbu tunelu tech prinosu hned nekolik; vetsi uspory casu se dosahne zkracenim cesty, nez zrychlenim provozu.
- usek Beroun - Praha je na tom z hlediska vychozich podminek podobne, "jen" je tu nekolik dalsich detailu; jedna se o nekolikanasobne delsi usek a planovany tunel, je zde radove dvojnasobny provoz a cilem neni zruseni stavajici trasy (a z toho plynouci uspory na udrzbe do budoucna), ale naopak zachovani a kompletni reko teto cesty pro primestskou a nakladni dopravu. Navic by se vetsi uspory casu melo dosahovat diky navyseni rychlosti, zkraceni trasy je totiz "jen" cca 10km na cca 35km stavajici trasy, ktera ale pro naklady zustane zachovana, takze uspory energie se prakticky nekonaji. I tak je ale prinos hned v nekolika rovinach, hlavne asi v navyseni kapacity tohoto useku, ktere bude nutno resit tak jako tak. Hlavni problem ale vidim v tom, ze to je tak trochu prilis velke sousto, ktere neni mozne ukusovat postupne.
- Praha Nove spojeni ... tohle tu melo byt uz o nekolik desitek let drive a stejne by bylo pozde; jestli to stalo X nebo Y miliard je v celkovem kontextu vedlejsi. K casove uspore sice doslo vyhradne zvysenim rychlosti, ale dulezitejsi je navyseni kapacity.
- usek Chocen - Usti je v soucasnosti nejviditelnejsi brzdou provozu od Prahy na vychod; paradoxne ale zpomaleni neni tak drasticke, jak na prvni pohled vypada. Tunelovanim by doslo ke zkraceni radove o 3 km, coz je na cirka 15 km dlouhem useku mezi Chocni a Ustim relativne malo. Pro bezny provoz kapacita staci, pruser to je pri vylukach a mimoradnostech, coz by ale pravdepodobne byl i v pripade tunelove varianty (i kdyz je jasne, ze ne az takovy). Smysl teto stavby by vyrazneji vynikl az po reko nadrazi v Trebove a dalkove vlaky by tam misto zastaveni projizdely 140 a vyse; pak by se totiz dobre projevil efekt, ze teprve zrychleni v cele delce trasy prinasi ocekavane uspory casu.
- usek Trebovice - Zabreh prave tohoto efektu vyuziva a prestoze bylo mozne teoreticky narovnat jen ty oblouky, ktere zpusobuji vyrazne zdrzeni (a jejichz narovnani tunelem prinasi i nejvyraznejsi zkraceni trasy), vzalo se to zgruntu a vysledkem je plynula jizda. Na rozdil od useku Chocen - Usti zde bylo i nekolik mist, kde byla dvojkolejka spis ve forme dvou jednokolejnych trati s diskutabilni tratovou rychlosti, takze se to splachlo vsechno najednou. Zasadnejsi rozdil ale vidim v tom, ze zde bylo nekolik relativne kratkych tunelu rozprostrenych na delsim useku, takze opet efekt nekolika mensich staveb, ktere se zvladnou snadneji, nez jedna mamuti.
11.02.2014 (15:53)  
prastravak: A nebylo by lepší, kdyby namísto dalšího státního úřadu vznikaly pracovní místa u dalších dopravců? :) Ty by alespoň generovaly HDP.
11.02.2014 (15:31)  
Železniční doprava: víc konkurence a silnější monopol zároveň
"Pro zajištění rovných podmínek mezi dopravci na liberalizovaném železničním trhu zřídíme regulační úřad železniční dopravy.“
"Posílíme roli a atraktivitu železnice v našem dopravním systému a funkci Českých drah, a.s. a ČD Cargo, a.s."

Vzhledem k rostoucí nezaměstnanosti budou zřizovány nová pracovní místa
- na regulačním úřadě železniční dopravy
- u Českých drah, a.s.
- u ČD Cargo, a.s.?
Lze si přát něco víc?

"Další rozvoj mýtného systému a zpoplatnění silnic podpoříme tam, kde to bude z hlediska regulatorní a ekonomické funkce účelné.“

Tak se snad konečně podaří zahnat kamiony z dálnic na okresky. Zatím se zvýšením spotřební daně povedlo jenom to, že ty kamiony tankují v zahraničí.
Mýtné na těch okreskách se totiž zatím nevyplatí, ale kdoví, až tam budou jezdit všechny kamiony

Jen tak dál...
11.02.2014 (15:17)  
to docx :
dotaz laika:
prosím, v čem je tunel u Chocně náročnější a dražší než 5 tunelů (asi) mezi Zábřehem a Českou Třebovou. Je pravda, že tam se doprava zrychlila významně, zatímco u Chocně bude asi zrychlení jen v minutách.
registrovaný uživatel JiP 
11.02.2014 (14:45)  
To Sim: je to presne jak rikate. Zeleznice nestaci byt trochu rychlejsi nez auto, ale musi byt vyrazne rychlejsi prave proto ze jizdni doba auta je dana na vzdalenost vrata-vrata. Me jizdni doba nadrazi-nadrazi nezajima, kdyz musim jit 25 minut pesky na nadrazi na nastupu a dalsich 20 kdyz vystoupim. To mnozi stale nechteji pochopit a jak je z vyjadreni nasich predstavitelu jasne, silnicni doprva opet zrychli. Nechci nijak podcenovat smer Liberec, ale ponekud me fascinuje, ze obdobne stavby nunelu pred Plzni a u Tabora prosly a jako neekonomicke se nejevi a pak tunel UO - Chocen, ktery lezi na nasi nejvytizenejsi a nejdulezitejsi trati, kde projede radove a radove vice vlaku nez v obou predchozich ekenomicky neni? Nezlobte se na me, ale ja tomu nerozumim. Vubec cela trasa 1. tranzitniho koridoru je jeden velky paskvil a vubec se nedivim, ze Nemci a Rakusaci delaji vse proto, aby se nam vyhli.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko